Radian: اجرا کننده برنامه های کاربردی به سبک ماوس گرا( ویژه ویندوز)

  • 1389/6/6
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1


اجرا کننده های برنامه های کاربردی (Application launchers) بسیار مفیدند و می توانند صرفه جویی زیادی در زمان شما کنند. در ابتدایی ترین فرم خود ، این نوع برنامه ها به شما اجازه دسترسی به فایل ها و برنامه های اغلب استفاده شده شما را به صورت سریع می دهند. لانچرهای پیشرفته تر از اجرای اسکریپت های مختلف بر روی کامپیوتر شما برای خودکارسازی کارها و وظایف مختلف پشتیبانی می کنند.

سایت آموزشیMakeUseOf در گذشته  تعدادی از برنامه های لانچر مختلف را پوشش داده است. با این حال ، در بیشتر موارد، لانچرها را می توان برنامه هایی سنگین در استفاده از منابع سیستم دانست. آنها را به عنوان یکی از دلایل اصلی طولانی شدن زمان بالا آمدن سیستم می شناسند. اما رادیان یکی دیگر از لانچرهای عرضه شده  برای ویندوز است که اتفاقا به طور شگفت انگیزی کوچک و بی توقع! است.

با حجم فایلی تنها به میزان 636 کیلوبایت (فایلهای نصب شده)، به سختی می توان گفت که این برنامه ذره ای از فضای دیسک سخت شما را اشغال کرده است! برنامه بیشتر ماوس گرا (mouse-oriented) است، پس دوستداران صفحه کلید را کمی ناامید خواهد کرد. اجازه دهید شما را با بعضی از گزینه های مختلف ارائه شده توسط رادیان آشنا کنم. شما باید ابتدا برنامه را از اینجا دانلود کنید.

نصب و راه اندازی برنامه

در اولین اجرا ، شما نیاز به نگه داشتن دکمه راست ماوس خود برای بردن رادیان به حالت طراحی خواهید داشت. رادیان اساسا شبیه یک دایره است که به چهار بخش تقسیم شده. هر کدام از این قطاع ها می تواند حداکثر تا 6 آیکون میانبر را در خود نمایش دهد ، بنابراین در مجموع امکان دادن 24 میانبر از فایلها و برنامه ها و اجرای انها از این لانچر را خواهید داشت. هر کدام از این 24 گزینه را کاملا می توان برای راه اندازی فقط چیزی که می خواهید استفاده کنید سفارشی نمود.

در مد طراحی (design mode)، 4 دکمه ارائه شده ، که شبیه 4چرخ دنده می باشند. هر کدام از این دکمه ها را می توان برای دسترسی به تنظیمات هر ربع استفاده نمود.(مانند رنگ پس زمینه و غیره).

بیایید اکنون میانبری به رادیان اضافه کنیم. هنگامی که شما در حالت طراحی هستید ، با کلیک روی هر یک از فضاها می توانید آن را سفارشی سازی کنید. کلیک روی هر یک از فضاها پنجره کوچکی با دو زمینه خالی را نمایش می دهد، فیلد اول موسوم به  Title برای دادن عنوانی به میانبر است. فیلد دوم هم برای دادن مسیر  قرار گیری برنامه یا فیل روی دیسک سخت برای راه اندازی توسط لانچر است. با پر کردن مناسب این دو فیلد تنظیمات لازم برای ایجاد یک میانبر را به لانچر داده ایم. پس از انجام این کار ، یا گزینه  Test برای امتحان کردن میانبر را کلیک کنید، و یا بر روی دکمه OK  برای تایید کلیک کنید. در مثال من ، من یکی از فضاهای خالی را برای اجرای یک فایل تصویر تنظیم کردم. شما می توانید هر فضای خالی رابه هر چیزی که دوست دارید تنظیم کنید(میانبر برنامه ، فایل ، پوشه و غیره). این مرحله برای تمام کلیدهای میانبر که می خواهید استفاده کنید تکرار کنید. به همین سادگی!

شما همچنین می توانید هر ربع دایره را برای نمایش لینک هایی از یک پوشه خاص تعیین کنید. به عنوان مثال ، ربع پایین ، در تنظیمات پیش فرض خود میانبرهای موجود در دسکتاپ را نشان دهد ، و ربع بالایی لینک های موجود درراه اندازی سریع (Quick Launch) نوار وظیفه ویندوز را نمایش دهد. شما می توانید آنچه هر ربعی  نشان می دهد را با کلیک بر روی آیکون چرخ دنده آن ربع خاص و تنظیمات بخش Mode . سفارشی سازی کنید.

استفاده از رادیان

حالا که تنظیمات سخت! این برنامه انجام شد، ما می توانیم  شروع به استفاده و لذت بردن از این لانچر بسیار خوب کنیم. برای این کار ابتدا دکمه راست موس را نگه داشته. حالا ، بدون رها کردن کلید سمت راست، نشانگر ماوس به هر یک از 4  ربع دایره موجود حرکت دهید. این کار سبب می شود که آیتم های ربع دایره مذکور ظاهر شوند. پس از آن ، گزینه ای که می خواهید استفاده کنید را انتخاب کرده و با کلیک روی آیکون میانبر آن برنامه را  راه اندازی  می کنید.  به تصاویر زیر توجه کنید:

با گذاشتن وقت کافی روی این برنامه ، شما خواهید دید که برنامه لانچر نیز می تواند یک چیز بسیار ضروری برای هر کاربر کامپیوتر باشد. هنگامی که شما به سهولت استفاده از برنامه لانچر عادت کردید ، به طور قطع از اجرای برنامه ای بدون استفاده از لانچر نفرت پیدا خواهید کرد!. اگر شما در استفاده از  صفحه کلید کاملا خبره اید، شما باید به EnsoLauncher نگاهی بیاندازید. در صورت استفاده از هر لانچر دیگر ، به ما در قسمت نظرات اطلاع دهید!

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *