*99* عنصر مقدس (نقد بازی ) Singularity

  • 1389/6/8
  • ميثاق جراحي
  • 3

*99* عنصر مقدس

نقد بازی Singularity

پیش تعریف :

خوشبختانه پس از پشت سر گذاشتن دوران کوتاهی از فقدان بازی های رایانه ای این ماه شاهد عنوان های خوبی در زمینه ی اکشن و در کل زمینه های پر طرفدار بازی های رایانه ای بودیم . فعلا در حال حاضر بهترین بازی اکشنی که در بازار های ایرانی پیدا می شود بازی بسیار بزرگ مافیا 2 است. تاریخ عرضه بین بازی مافیا 1 و مافیا 2 بسیار طولانی بود و این امر باعث شد خیلی از طرفدارن این شاهکار بزرگ از منتشر کردن نسخه ی جدیدی از این بازی نا امید شوند ولی با این حال طولانی شدن برای انتشار شماره ی دوم از این بازی به بهتر شدن ان در همه جهات انجامید ولی..

اشتباه نکنید نقد این هفته ی ما بازی مافیا 2 نیست بلکه بازی مورد بحث ما یکی از همان بازی های خوش ساختی است که چندی پیش برای کنسول های نسل جدید و کامپیوتر های خانگی عرضه شد .اگر کمی صبر داشته باشید نقد بازی مافیا 2 هم بزودی در همین سایت قرار خواهد گرفت زیرا که بازی مافیا 2 بازی کوتاهی نخواهد بود!

مقدمه :

باز هم همین طمع روس ها بود که می خواستند دنیا را از ان خود کنند و برای تحقق این امر هیچ مانعی را در مقابل خود نمی دیدند .انها باز هم بهترین دانشمندان را مجبور به کاری کردند که عواقب ان کمی بیشتر از یک کابوس بود .انها عنصری را معرفی کردند که علاوه بر نیروی فوق العاده و کشنده ی هسته ای یک  سری توانایی های دیگری داشت که بشر قبلا نمونه ی ان را در جایی ندیده بود .

شرکت سازنده ی بازی یعنی Raven   را تا به حال ندیده بودم ولی وجود اسم  Activision   در کنار نام این بازی به عنوان منتشر کننده ی ان قضیه را کمی متفاوت کرد . ولی حوشبختانه نام  تیم سازنده ی بازی (Raven )   هم  با ساختن این بازی وارد لیست شرکت های موفق شد (گویا ای تی)

بله بازی مورد بحث ما شاهکاری به نام Singularity  به معنای تک و منحصر به فرد است .

در نگاه اول به این بازی گمان می کردم با یکی از جدید ترین سری بازی های بیو شاک روبرو هستم .موتور گرافیکی انریل 3 سبک بازی اول شخص  و از همه مهمتر ترکیب عناصر تاریک و دلهره اور اور این بازی را به یکی از بازی های خوب و راضی کننده تبدیل کرده است.

داستان بازی :

در این بازی بیشتر از همه داستان است که می درخشد و مهمترین عنصر بازی را تشکیل می دهد .داستان بازی شاید کمی از کلیشه ها و روتین ها برداشته باشد ولی در مقابل ان چیز هایی را به همراه دارد که این کلیشه ها را نامرئی می کند.

به طور خلاصه داستان در باره ی سلاح اتمی است که توسط روس ها بوسیله ی ماده ای که در دل طبیعت کشف شده  ساخته می شود و هدف از این امر نابود کردن قاره ی امریکا و گستر ده کردن محدوده ی کمونیستی روس ها است.

این ماده ی منحصر به فرد و فوق العاده *عنصر 99 * نام گذاری شده  و این عنصر در جدول مندلیف هم قابل رویت است(گویا ای تی)

بواسطه ی  این عنصر روس ها به فناوری هایی دست پیدا کردند که واقعا در نوع خود منحصر به فرد است . سفر به زمان و نیرو های اضافی از جمله ایجاد یک محفظه و تبدیل اجسام پیرامون به شکل اولیه شان از جمله ی این امکانات است.

شما به عنوان یکی از کاپیتان های امریکایی به جزیره ای فرستاده می شوید که عنصر 99 در ان جزیره متولد و تمام ازمایش های مرگباری که منجر به نابودی هزاران هزار انسان بی گناه شد در این جزیره به وقوع پیوست .

شما وارد مکان تاریکی می شوید که دیگر قادر به بیرون امدن از ان نیستید . شما به کمک دانشمند بزرگی که مامور این پروژه ی شوم کمونیستی است می شتابید و از او می خواهید که این اشتباه بزرگ را با تغییر دادن زمان جبران کند.

مبارزات فوق العاده عالی و نرم هستند و بالانس قابل توجه ای بین سلاح ها و دشمنان در بازی وجود دارد . سلاح های مورد استفاده در بازی به دو نوع تقسیم بندی می شوند .

قسم اول سلاح های گرمی است که به عنوان سلاح اصلی برای مبارزه با دشمنان به کار گرفته می شود و شامل :مسلسل اتوماتیک .شاتگان . تک تیر انداز و چند نمونه سلاح فوق العاده کار امد و تخیلی می شود . برخی از سلاح ها در بازی ظاهری تخیلی و غیر واقعی دارند  ولی با این حال  مکانیسمی مانند سلاح های حال حاضر و واقعی دارند. نیمی از سلاح های گرم در بازی بویسله ی عنصر 99 فعال می شوند و توسط این عنصر کارایی خود را نشان می دهند(گویا ای تی)

حال به بررسی سلاح دوم که یکی از مهمترین خلاقیت ها  موجود در روند  بازی است می پردازیم …

سلاح بعدی TMD  نام دارد که وظیفه ی اصلی ان جابجایی زمان و تبدیل اجسام مختلف به حالت اولیه انهاست .مبنای کار این سلاح عنصر 99 است بوسیله ی سلاح TMD  بازیکن مختار است که دشمنان را نابود سازد و با شکی که از امواج  این وسیله به دشمنان وارد می کند  دشمن مقابل خود را خرد و خاک شیر کند !

شما می توانید سلاح های متفاوت را بوسیله ی ایستگا ههای مشخص شده به روز کنید و همچنین می توانید به دستکش تغییر زمان TMD  نیرو های خاصی را بیفزایید  .

از جمله این نیرو های اضافی که در طول بازی و مبارزات بسیار کار امد هستند حرکت اجسام مختلف و ایجاد حفره ای برای متوقف کردن زمان است

این بازی تقلید مستقیمی از بازی های معروفی چون بیو شاک است .در گوشه و کنار مناطق مختلف بازی نوار های ضبط شده ای پیدا می شود که توسط افراد و دانشمندانی پر شده است که در گذشته ی  جریان های مختلف بازی حضور داشته اند.

موتور گرافیکی بازی هم بر اساس موتور پایه ای انریل 3 طراحی شده است .این موتور گرافیکی منبع ازاد یا به عبارتی بهتر Open Source  همواره حرفی برای گفتن دارد و همیشه رنگ و جلایی خاص به بازی ها می بخشد .

نور پردازی در حد خوب و جزئیات زیبا و دقیق هستند و گرافیک بازی امتیاز خوبی را دریافت خواهد کرد.

دشمنان در بازی هوش مصنوعی خوبی دارند ولی از دل این هوش مصنوعی باگ هایی را می توان استخراج کرد .با این حال بازی ابدا سخت و مشکل نیست . دشمنان خیلی جسور هستند و رحم و مروتی در انها نیست . زمانی که با موجودات جهش یافته ی خطرناکی روبرو می شوید دیگر مبارزات واقعا نفس گیر می شوند و همین امر هیجان بازی را دو چندان می کند(گویا ای تی)

از نظر بسیاری از منتقدین داستان این بازی زیبا کلیشه ای است ولی من تا حدی با این نظر موافق هستم ولی پیچیدگی پنهان شده در دل داستان بازی این امر را بسیار ناچیز جلوه می دهد .

این بازی با اینکه الگوی خود را از بازی های بس معروف گرفته است ولی باز هم ارزش امتحان کردن را دارد . این بازی اول شخص علمی تخیلی با مبارزات بسیار نرم و درگیر کننده ی خود و هم چنین داستانی پیچیده به یک بازی موفق تبدیل شده است .

با توجه به اینکه یکی از عناوین مهم فصل تابستان یقینا Singularity خواهد بود این بازی اول شخص را ابدا از دست ندهید.

Game Play   8.8 /10

Sound    8.5/10

VGA    8.8/10

Control    9/10

Story director cut    10/10

Boring           9/10/-

Cpu        7/10

Physics    8/10

BUG       9/10

Character    7.5/10

Total      8.5/10

(گویا ای تی)

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
    1. شما لطف دارید دوست عزیز ممنون

  1. باری تهیه این بازی به سامانه فروشگاهی مجازی BMV مراجعه نمایید و تمامی بازی های دیگر با لینکر زیر:
    http://www.ebuyelife.com
    اگر مایل به تبادل لینک هستید لینک سایت من را قرار دهید و یک ایمیل به من بزنید تا من هم لینک شما را قرار بدهم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *