چگونگی ساختن لینک راه اندازی نصب نرم افزار ها در اوبونتو

  • 1389/6/18
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2

در راهنمایی در هر فناوری ای، به نظر می رسد مقدار زیادی از بحث ها مربوط می شود به توضیح دوباره مطالبی که پیش از این توضیح داده اید. در مثال خاص این مقاله، نصب نرم افزار در اوبونتو آسان و سر راست است : کافیست برنامه مدیر بسته  نرم افزاری (package manager) خود را باز کرده و نرم افزاری که به دنبال آن هستید را از لیست پیدا کنید. و سپس روی نصب کلیک کنید. یا می توانید در خط فرمان عبارت  “sudo apt-get install programname” را تایپ کرده و اجرا کنید تا عمل نصب انجام شود.

همیشه گفتن آسان است و عمل کردن سخت! در عمل هر زمان که می خواهم کاربری را برای نصب یک نرم افزار خاص راهنمایی کنم تکرار مراحل زجر آور است.

همانطور که معلوم است ، هر کاربری دوست دارد از اعمال زجرآور اجتناب کند.

در مقاله پیشین خود با عنوان ویرایشگرهای متنی مینیمال راهنمایی های لازم در مورد مخازن نرم افزاری در لینوکس را به کاربران کرده ام این مقاله را می توانید مطالعه کنید. با این حال می توانستم به کاربران خیلی ساده بگویم : اینجا کلیک کنید و Pyroom را نصب کنید تا با یک لینک خوانندگان بتوانند برنامه ای ویژه نصب برنامه ها با یک کلیک را نصب کنند.

اما این روش برای وبلاگ نویسان مفید نیست. اگر دوستانی دارید که از  اوبونتو استفاده می کنند شما می توانید از روش و ساختارکلی این مقاله  استفاده کرده تا به راحتی برنامه های دلخواه خود را با دوستان و اقوام به اشتراک بگذارید ، به شرطی که آنها از مخازن اوبونتو مشابه شما استفاده کنند. این روش AptURL نام دارد و به سادگی به اشتراک گذاشتن یک لینک  می باشد.

شروع

بیایید فرض کنیم در حال  توضیح نحوه نصب تاندربرد برای دوست خود هستید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که یک لینک AptURL ساخته و برایش بفرستید.

احداث لینک AptURL بسیار شبیه به ساخت یک لینک معمولی و استاندارد است، فقط به جای داشتن یک آدرس ارجاع برای لینک در اینجا نیاز دارید تنها عبارت “apt:”  و پس از نام بسته ای را که می خواهید نصب کنید قید کنید. بنابراین ، برای نصب تاندربرد لینک به این شکل خواهد بود: “apt:thunderbird“. اگر شما این لینک را از طریق ایمیل برای دوست خود ارسال می کنید همه کاری که باید انجام دهید زدن دکمه  “link” در محیط کلاینت پست الکترونیکی خود برای تبدیل عبارت بالا به یک لینک مناسب است تا با بردن نشانگر ماوس روی آن عبارت به شکل انگشت درآمده و با تک کلیک اجرا شود.

روش دیگر ، اگر شما عادت به نوشتن HTML  با تایپ کردن دارید، می بایست چیزی شبیه به کد زیر را بنویسید :

به نظر میرسد این خط چنین معنایی بدهد: «برای نصب تاندربرد اینجا را کلیک کنید». زیبا و جالب است نه؟

آیا می خواهید لینک به نصب برنامه های متعددی بپردازد؟ این کار هم به اندازه کافی ساده است ، کافیست برنامه ها را با کاما از هم  جدا کنید، به عنوان مثال :

دستور بالا لینکی برای نصب تاندربرد ، PyRoom و وی ال سی در خود دارد.

البته ارزش و اعتبار این چنین لینک  هایی فقط برای نصب نرم افزارهایی است که در مخزن وجود دارند. این مسئله از نقطه نظر امنیتی خوب است، زیرا با این عمل دیگر ویروسهات نمی توانند خود را در لینکی پنهان کرده و به سادگی آب خوردن روی رایانه ما نصب گردند، اما در ضمن به این معنی  هم هست که هر نه برنامه ای در وب را نمی توان نصب کرد با این شیوه. با این حال ، من فکر می کنم که کاملا روش خوبی است.

استفاده از لینک

بسیار خوب، پس ساختن این لینک ها کار آسانی است. آیا استفاده از آنها  هم به این سادگی است؟

به شما می گویم استفاده از آن حتی آسان تر است! به تازگی در Boulder Community Computers مقاله ای در مورد تاندربرد نوشته ام. در انتهای مقاله لینک های دانلود این برنامه برای سیستم عامل های ویندوز و مکینتاش و لینک AptURL برای اوبونتو را قرار دادم :

اگر روی این لینک کلیک کنید برای اولین بار شاید پیام اخطاری مشاهده کنید به علت این نکته که به جای استفاده از فایرفاکس از کروم استفاده می کنید. هشدار مثل این تصویر به نظر می رسد:

روی “launch application“ کلیک می کنم، رمز عبورم را وارد می کنم، و دانلود تاندربرد آغاز می شود:

پس از اتمام عملیات، نه تنها تاندربرد دانلود شده، بلکه همه وابستگیهای مورد نیاز برای استفاده از تاندربرد  نیز نصب شده است. البته  لزومی ندارد کاربر نهایی از آن آگاهی داشته باشد؛ فرآیند به اندازه کافی ظریف و حرفه ای است که این جزئیات را در پشت صحنه انجام می دهد مگر اینکه بخواهم  از جزئیات سر در بیاورم. در نهایت پروسه نصب انجام می شود و نرم افزار را من نصب کرده ام.

و همه اش همین بود، اکنون من تاندربرد بر روی کامپیوتر خود نصب کرده ام.

نتیجه

ای کاش ویندوز و مک هم از این فن آوری های باحال برخوردار بودند ؛ متاسفانه آنها از این ترفندها بی بهره اند. حداقل من می توانم از این لینک ها در مقالات اوبونتو و برای کمک به کاربران این سیستم عامل در نصب نرم افزار  های معرفی شده  استفاده کنم،ایمیل زدن به دوستان و خانواده و پاسخ به نیازهای نرم افزاری انها که دیگر جای خود دارد.

شما چه فکر می کنید بچه ها؟ آیا این ترفند چیزی است که به چشم یک پشتیبانی فنی ساده بتوان به ان نگاه کرد ؟ آیا دوست دارید که سایت های حاوی مقالات نرم افزاری لینوکس لینک نصب ارائه دهند و یا ترجیح می دهید  هر چیزی را از طریق خط فرمان به عنوان اصل خدشه ناپذیر این سیستم عامل نصب کنید؟ از همه مهمتر شاید ، این سوال باشد که آیا اصلا تمایل به امر به اشتراک گذاردن نرم افزارهای جالب و بدردبخور با دوستان و اقوام دارید یا نه….

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
    1. سلام خب منظورتون چيه كه صاحب لينك بشيد؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *