کدهای خود را بهتر ویرایش کنید

  • 1389/6/24
  • سپهر خيري
  • 0

امروزه سورس کد ها و دیگر متن ها برای طراحان و برنامه نویس ها بسیار پر اهمیت هستند و یک برنامه نویس و مخصوصا طراحان سایت همه روزه با این کد ها سر و کلمه میزنند. اما یکی از مشکلات در حین کار نبود محیط مناسب برای ادیت و ویرایش این کد ها هست.

ما در این مقاله میخواهیم به معرفی و برسی نرم افزاری بپردازیم که به کمک آن برنامه نویسان و طراحان و حتی کاربران ساده راحت تر از قبل که با نرم افزار های های مشابه نت پد کار میکردند استفاده کنند. این نرم افزار Notepad++ نام دارد که اولین نسخه آن در سال 2003 منتشر شد.

دانلود Notepad++

برای دانلود نسخه کامل 5.7 نت پد پلاس پلاس میتوانید از این لینک مستقیم استفاده کنید که حجم کمی هم دارد: http://download.tuxfamily.org/notepadplus/5.7/npp.5.7.Installer.exe

بعد از دانلود میتوانید آن را به راحتی نصب کنید و احتیاج به راه اندازی مجدد ویندوز ندارد.

بررسی Notepad++

این نرم افزار بسیار ارزشمند دارای محیط بسیار ساده و اما منو های بسیار شلوغ هست که دلیل آن چند زبانه بودن و چند کاره بودن نرم افزار هست. همانطور که در عکس زیر میبینید اینجا صفحه اصلی و در حقیقت کل نرم افزار ند پد پلاس پلاس هست:

میبینید که نرم افزار به صورت پیش فرض دارای 13 عدد منو به نام های file , edit , search , view , encoding , language , settings , marco , run , texfx , plugins , window , about? میباشد و همچنین در پایین باز دارای چند گزینه و دکمه هست.

سرعت نرم افزار بسیار زیاد هست به گونه ای که پس از نصب در کلیک راست شما گزینه ای به نام Notepad++ اضافه میشود که هر وقت بخواهید میتوانید از آن استفاده کنید.

شیوه کار و اجرا اینگونه هست که کافی است شما روی فایل حاوی متن و کد خود کلیک راست کنید و با دیدن این گزینه روی آن کلیک کنید تا نرم افزار Notepad++ کد شما را اجرا کند. حال ما در اینجا یک فایل حاوی کد زبان xml را اجرا میکنیم که میتوانید در عکس زیر ببینید:

همانطور که در عکس بالا با حط قرمز مشخص است نرم افزار بعد از اجرای فایل متنی تعداد خصوص را در سمت چپ و در پایین به شما نشان میدهد و باز در سمت چپ به وسیله زبانه های مثبت و منفی میتوانید قسمت بندی های کد را مدیریت کنید و هر قسمتی را که میخواهید میتوانید باز و بسته کنید.

یکی از ویژگی های این نرم افزار این است که کد شما را با توجه به نوع کد و متغییر رنگی میکند که راحت تر بتوانید کد ها را نگاه و ویرایش کنید. به طور مثال قسمت <template به رنگ آبی و کد های داخل آن به رنگ های قرمز و نارنجی و بنفش هستند.

این نرم افزار فقط زبان XML را به شما آنقدر مرتب و دقیق نشان نمیدهد ، با این نرم افزار میتوان حدود 30 زبان برنامه نویسی را به این ترتیب ویرایش کنید که برخی از آنها java , c++ , php , htnl , lua , flash میباشد.

یکی دیگه از امکانات این نرم افزار رکورد حرکات شما هست که به وسیله گزینه ای که در عکس بالا مشخص هست میتوانید کار ها و کد نویسی هایی را که انجام میدهید ضبط کنید و با فشار دادن دکمه play کار شما تکرار میشود. مدت زمان برای ضبط نا محدود هست. همچنین میتوانید آن را ذخیره کنید و بعدا از آن استفاده کنید.

در این قسمت میخواهیم لینک سور سند پد پلاس پلاس را به شما معرفی کنیم ، برنامه نویسان و کسانی که علاقه مند باشند میتوانید به وسیله این سورس اطلاعات خوبی در مورد برنامه نویسی کسب کنند و حتی برای خود یک ند پد پلاس پلاس جدید بسازند!: http://download.tuxfamily.org/notepadplus/5.7/npp.5.7.src.7z

یکی دیگر از امکانات این نرم افزار encoding های آن است که به راحتی از قسمت encoding میتوانید آنها را تغییر دهید که در لیست UTF-8 موجود هست و مناسب برای زبان فارسی میباشد. همچنین قسمت FIND یا جستجوی این نرم افزار بسیار خوب کار شده هست و با تنظیمات بسیار پیشرفته میتوانید کلمات مورد نیاز خود را به راحتی یافت کنید و حتی میتوانید به صورت گروهی کلمات را جایگزین کنید.

به طور مثال اگر در کد شما کلمه Back 45 عدد هست و میخواهید همه آنها را به UP تغییر دهید مطمئنا بسیار زمان بر هست. اما به وسیله این نرم افزار و قسمت مخصوصی که برای این کار طراحی شده هست میتوانید در عرض چند ثانیه این کار را انجام دهید. برای این کار از منوی بالا به قسمت Viwe و سپس Find بروید و در پنجره باز شده از قسمت Replace استفاده کنید.

امکانات و خدمات کلی این نرم افزار

– دارای تب در هنگام باز کردن چندین کد فایل

– سبک بودن نرم افزار

– چند زبانه بودن برنامه

– قابلیت رکورد حرکات کد نویسی

– سرعت در باز کردن فایل ها و ذخیره آنها

– قابلیت جستجوی دقیق در متن و جایگزین کردن کلمات

– قابلیت بزرگ و کوچکنمایی

– قابلیت نصب پلاگین

– قابلیت نمایش و تغییر encoding ها

– ظاهر خوب در ویرایش و رنگی کردن قسمت های مختلف کد

– پشتیبانی از تمام فایل های که حاوی کد و متن هستند

– پشتیبانی از انواع زبان ها مانند زبان فارسی و تایپ فارسی

– قابلیت اجرا ، RUN

– قابلیت پیشنمایش کد ها

– قابلیت برگشت به عقب و Ctrl+Z در تمامی موقعه ها حتی بستن کامل نرم افزار

– ذخیره سازی تمام کد ها حتی پس از خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر

– تنظیمات پیشرفته برای کاربران حرفه ای

– تنظیمات ساده و پیشفرض برای کاربران ساده

– و از همه مهم تر متن باز بودن و رایگان بودن آن

نسخه های این نرم افزار

همانطور که در بالا گفتیم این نرم افزار از سال 2003 تا به الان در حال گسترش و بروز رسانی Notepad++ هست که اولین نسخه آن 1.0 و آخرین نسخه آن تا به الان 5.7 میباشد. در پایین به معرفی نسخه ها که در سال های بین 2003 تا 2010 منتشر شده است میپردازیم.

– در سال 2003 سه نسخه 1.0 ، 1.1 و 1.2 منتشر شد

– در سال 2004 سیزده نسخه 1.3 ، 1.4 ، 1.5 ، 1.6 ، 1.7 ، 1.8 ، 1.9 ، 2.0 ، 2.1 ، 2.2 ، 2.3 ، 2.4 و 2.6 منتشر شد.

– در سال 2005 هفت نسخه 2.7 ، 2.8 ، 2.9 ، 3.0 ، 3.1 ، 3.2 و 3.3 منتشر شد

– در سال 2006 شش نسخه 3.4 ، 3.5 ، 3.6 ، 3.7 ، 3.8 و 3.9 منتشر شد.

در سال 2007 یازده نسخه 4.0 ، 4.0.1 ، 4.0.2 ، 4.1 ، 4.1.1 ، 4.1.2 ، 4.2.2 ، 4.3 ، 4.4 ، 4.5 و در آخر 4.6 منتشر شد.

– در سال 2008 هجده نسخه 4.7.1 ، 4.7.2 ، 4.7.3 ، 4.7.5 ، 4.8.1 ، 4.8.2 ، 4.8.5 ، 4.9 ، 4.9.1 ، 4.9.2 ، 5.0بتا ، 5.0 ، 5.0.2 ، 5.0.3 .5.1 . 5.1.1 ، 5.1.2 ، 5.1.2 ، 5.1.3 ، 5.1.4 منتشر شد.

– در سال 2009 پانزده نسخه از 5.2 و 5.3 و 5.4 و 5.5 تا 5.6 منتشر شد

– در آخر هم در سال 2010 فقط نسخه های اصلی 5.6 و 5.7 منتشر شد و احتمالا تا سال 2011 نسخه 6.0 نمی آید.

تغییرات  در سال 2009 و 2010 بسیار خوب  بوده هست و تقریبا  تا الان ند پد پلاس پلاس به یک نرم افزار کامل تبدیل شده هست و فقط میتوان صبر کرد تا پلاگین های مهم و بهتری ساخته شوند. آخرین نسخه 5.7 هست که در همین چند ماهه اخیر منتشر شد که میتوانید برای مقایسه آن با نسخه 5.6 این امکانات را برسی کنید: (این امکاناتی هست که به نسخه 5.7 اضافه شده هست.)

Upgrade Scintilla to version 2.12.

Add “Inverse bookmark” feature.

Add NPPM_SAVECURRENTFILEAS message.

Fix premature deallocation bug for import UDL.

Add import/export User Defined Language features.

File detection : Switch to modified or deleted file while user is asked to reload or keep the file.

Fix closing several detected non-existing files bug.

Fix language switching to English not working bug.

Reduce PostIt/FullScreen restore button size.

Fix PostIt wrong restore button position after toggling off fullScreen mode.

Fix crashes on new 11 character long UDL names bug.

Fix “Save all” inconsistent icon state on toolbar.

Add new keywords of HTML 5 and css

پلاگین هایی که در این نسخه آپدیت شده اند ، البته بدون نصب نسخه جدید هم میتوان از آنها استفاده کرد:

Spell Checker v1.3.3

Compare Plugin 1.5.6

Plugin Manager 0.9.3.1

Select ‘N’ Launch 1.0

همچنین اگر مایل بودید که یکی از این نسخه ها را دانلود کنید میتوانید به کتابخانه این سایت مراجعه کنید که تمامی نسخه ها به طور دقیق با گزارش آماده دانلود هستند: sourceforge.net

همچنین در آخر میتوانید نقل قول توضیحات کوتاهی که خود سایت سازنده از نرم افزار ند پد پلاس پلاس زده است را بخوانید:

” ++Notepad یک ویرایشگر کد رایگان و جایگزین برنامه Notepad است که از چندین زبان پشتیبانی می کند (رایگان مانند “آزادی بیان” و همچنین “آبجوی مجانی”). تحت نظارت مجوز GPL، در محیط ویندوزهای مایکروسافت اجرا می شود.

بر پایه ی عنصر ویرایش قدرتمند Scintilla، برنامه ی ++Notepad در ++C نوشته شده است که از API ناب Win32 و STL استفاده کرده که سرعت بالا و حجم پایین را برای برنامه ایجاد می کند. به واسطه ی بهینه سازی حداکثری روال کار و بدون از دست دادن سهولت کار با برنامه برای کاربر، ++Notepad تلاش می کند تا از نشر دی اکسید کربن بکاهد. زمانیکه از قدرت CPU کمتر استفاده می کنید، رایانه می تواند آهسته تر کار کند و از مصرف برق بکاهد که در نتیجه باعث ایجاد محیطی سبزتر می شود.

این پروژه به حد رشد رسیده است. بهرحال، امکان دارد که هنوز بعضی حفره های نرم افزاری و امکانات لازم اما غایب وجود داشته باشد که بر روی آنها کار می شود. اگر شما سوال یا پیشنهادی درباره ی این پروژه دارید، لطفا آنها را در انجمن ها ارسال کنید. همچنین، اگر شما می خواهید قابلیتی درخواستی ایجاد کنید، می توانید آن را در انجمن ها ارسال کنید. اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که درخواست شما انجام شود.

اگر هم اکنون ترجمه ایی از ++Notepad به زبان مادری تان در بخش دانلود ها وجود ندارد، ما شما را به ترجمه ی ++Notepad به زبان مادری تان ترغیب می کنیم. و اگر شما می خواهید می توانید به ترجمه ی سایت رسمی ++Notepad به زبان مادری تان به ما کمک کنید که بابت آن از شما خیلی قدردانی خواهیم کرد.

امیدوارم که شما به همان اندازه ایی که من از کد نویسی ++Notepad لذت بردم از کار با ++Notepad لذت ببرید.”

این بود معرفی نرم افزار رایگان و بسیار مفید ند پد لاس پلاس که در این مقاله خواندید .اگر شما هم نرم افزار خاص و بهتری را میشناسید میتوانید در قسمت نظرات به ما معرفی کنید

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *