خنک کردن رایانه های شخصی توسط ملکول های باردار !

  • 1389/6/30
  • ميثاق جراحي
  • 1
خنک کردن رایانه های شخصی توسط ملکول های باردار !
متخصصان آمریکایی روش تازه ای برای خنک کردن رایانه ها ابداع کرده اند که می تواند تحول چشمگیری در قدرت رایانه ها پدید بیاورد.

این روش در دانشگاه پردو در ایالت ایندیانای آمریکا ابداع شده و نتایج آن قرار است در شماره آتی مجله فیزیک کاربردیچاپ شود.

در این روش، به جای آنکه قطعات رایانه با جریان هوای حاصل از پنکه خنک شود، جریان هوای حاوی ذرات باردار که به “باد یونی” شهرت دارد، باعث خنک شدن قطعات رایانه می شود.

مشکلی که روش کنونی به وجود می آورد این است که جریان هوای حاصل از حرکت دورانی پنکه، مولکولهایی را که نزدیک به تراشه های رایانه اند به آنها می چسباند و این مولکولها مانع از خنک شدن تراشه می شوند.

در روش جدید، قطعه ای روی یک تراشه نصب می شود که با وصل کردن جریان برق به آن و ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی، ذرات باردار در آن ایجاد می گردد و این ذرات از یک سو به سوی دیگر قطعه به صورت مرتب حرکت می کنند.

این ذرات باردار باعث می شوند که مولکولهای نزدیک به تراشه که بر اثر جریان هوای پنکه به حرکت در آمده اند به جای آنکه به تراشه ها بچسبند جذب دو قطب قطعه ای می شوند که روی تنها یک تراشه نصب شده است، تراشه ای که کاربردی در رایانه ندارد و اصطلاحاً تراشه ایذائی خوانده می شود.

ابداع کنندگان این روش می گویند که بدین ترتیب قدرت خنک کنندگی رایانه ها دو و نیم برابر روش قبلی شده و چنین چیزی در شرایطی که رایانه ها روز به روز حاوی قطعات متراکمتری می شوند اهمیت زیادی پیدا می کند.

تیموتی فیشر و سروش گارمیلا که ابداع کنندگان این روشند در حال حاضر مشغول یافتن راههایی برای کوچکتر کردن اندازه قطعه ای اند که باد یونی را به وجود می آورد، قطعه کنونی چند میلی متر قطر داد اما تلاش ابداع کنندگان این است که آن را دست کم یکصد بار کوچکتر کنند.

در صورتی که کوچکتر کردن قطعه موفقیت آمیز باشد، ابداع کنندگان امیدوارند که رایانه هایی که دو سال بعد تولید می شوند از روش جدید برای خنک ساختن قطعات خود بهره بگیرند.

شرکت اینتل که از تولیدکنندگان تراشه های رایانه ای است در تحقیقاتی که برای ابداع روش جدید خنک سازی انجام شده با دانشگاه پردو مشارکت داشته است(گویا ای تی)

منابع :BBC news & thefutureofthings.com

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام
    این روش رو 3 سال پیش تو سایت geeks (اگه اشتباه نکنم) دیده بودم. که طرف بعنوان Silent PC Chassis این رو با کار گذاشتن یک یون ساز 35 دلاری در درب محفظه نگه دارنده ی cd (قوطی 50 تایی) و تنظیم باد به خارج از کیس ابداع کرده بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *