مديريت تب‌هاي باز شده در گوگل كروم و فايرفاكس پانوراما به كمك Tab Sugar

  • 1389/7/24
  • مهرداد ارجمندی
  • 1

یکی از دلایلی که اینترنت اکسپلور محبوبیت خود را در میان کاربران از دست داد بر می گردد به اینکه این مرور گر از کمبود ویژگی تب در مرورگرهای سابق خود رنج می برد به طوری که اگر شما می خواستید دو سایت را همزمان باز کنید شما باید دو پنجره ی جدا از هم باز می کردید و این بدین معنی بود که اگر برای مثال بیست سایت را می خواستید ببینید باید بیست پنجره  باز می کردید. این دلیل خودش  به تنهایی کافی بود تا بسیاری از کاربران به سمت رقیب آن زمان اینترنت اکسپلورر یعنی فایرفاکس کشیده شوند.

این روز ها تمامی مروگر ها از ویژگی تب در خودشان استفاده می کنند و کاربران اینترنت می توانند عادت قدیمی خود را که همان دیدن هر سایت در یک پنجره بود به عادت جدیدی که دیدن هر سایت در یک تب است تغییر دهند. شما به راحتی می توانید 30 تب یا حتی بیشتر را در یک زمان باز کنید ولی حالا یک مشکل جدید داریم و آن مدیریت این تعداد تب باز شده است.

راه نجات ؟

به نظر می رسد همان مشکلی که گریبان اینترنت اکسپلورر را گرفت حالا به سراغ فایرفاکس آمده! مرورگری که خیلی ها دوست دارند زمین خوردنش را ببینند. کاربران از این شکایت دارند که هرچه زمان پیش می رود و می گذرد فایرفاکس پیرتر شده و انگار در حال ورم کردن است !

فایرفاکس برای اینکه هوادارن خودش را برگرداند قصد دارد تا یک نوآوری از خودش نشان دهد. آنها قصد دارند تا راه حلی برای مشکل مدیریت تب ها ارائه دهند : یک مفهوم جدید به نام Tab Candy که سپس نامش به پانورما تغییر پیدا کرد. این ویژگی اکنون بر روی آخرین نسخه های فایرفاکس 4 بتا گذاشته شده است.

برای اینکه در مورد پانورما اطلاعات بیشتری کشب کنید بهتر است فیلمی را که تهیه شده است را ببینید.

ميتونيد ويدئوي در اين رابطه رو از لينك زير مشاهده كنيد

Firefox Panorama: How To from Aza Raskin on Vimeo.

اگر شما ترجیح می دهید تا رسیدن نسخه ی اصلی فایر فاکس 4 صبر کنید ولی از طرف دیگر بدتان هم نمی آید تا نگاهی به پانورما بیاندازید می توانید یک ویژگی مشابه را بر روی گوگل کروم خود به کمک یک قسمت اضافه به نام Tab Sugar داشته باشید. خوب بهتر است قبل از اینکه به سراغ آن یکی برویم نگاهی به این بیاندازیم.

کمی برای من شکر بریز !

برای نصب این قسمت اضافه از طریق گوگل کروم خود به سایت Tab Sugar بروید و بر روی دکمه ی آبی  “Try Tab Sugar” کلیک کنید بدین صورت شما به صفحه ی قسمتهای اضافه گوگل کروم برای Tab Sugar برده می شوید. در این صفحه بر روی دکمه ی نصب کلیک کنید سپس دوباره یک بار دیگر در صفحه ی تایید بر روی دکمه ی نصب کلیک کنید.

قسمت اضافه شده در قسمت بالا سمت راست پنجره، جایی در کنار مکانی که URL را تایپ می کنید قرار خواهد گرفت.

برای شروع بر روی آیکن آن کلیک کنید. یک تب جدید به اسم “Tab Sugar” باز می شود . در میان آن تب یک گروه بی نام وجود دارد که در آن تمامی تب های باز شده را می توانید ببینید. کار را با انتخاب کردن نامی برای آن گروه آغاز کنید.

سپس بر روی دکمه ی گسترش در زیر گروه  کلیک کرده تا تمامی تبهای باز شده را مشاهده کنید.

می توانید به این گروهی که در اختیار دارید عضو یا عضو هایی اضافه کنید تا یک گروه مجزا برای خود تشکیل دهید. صفحه یا صفحه هایی را که مایلید به درون یک گروه یا گروه های دیگر بکشید و رها کنید. به همین سادگی ! همچنین می توانید پنجره ی آنها را کوچک کنید بزرگ کنید یا آن ها را جابجا کنید. تا تنظیمات مد نظر شما باشد.

وقتی که بر روی گروه کلیک می کنید فقط صفحه هایی که با گروه همراه هستند در تب های مجزا باز می شوند و دیگر صفحه ها از دیگر گروه ها باز نمی شوند. این کمک می کند تا مرورگر شما کمتر دچار آشفتگی و به هم ریختگی شود. برای باز کردن دیگر گروه ها باید به Tab Sugar مراجعه کنید.

ممکن است بخواهید کلید هایی را برای خود به عنوان شورت کات در نظر بگیرید یا اینکه قسمت آخرین  اخبار ها را غیر فعال کنید برای این اهداف یک لینک انتخابی در قسمت راست رابط کاربری Tab Sugar قرار دارد که به شما کمک خواهد کرد.

پانورامای شیرین !

اگر شما هم از آن دسته از کسانی هستید که فکر می کنند حال و هوای ماجراجویی در سر دارند حتما فایرفاکس جدید 4 بتا را امتحان کنید . در حالی که Tab Sugar می خواهد جای Panorama را بگیرید پس از مدتی کار با آنها متوجه خواهید شد که آنها شبیه به هم هستند.

دکمه ی پانورما درست در کنار قسمت URL تعبیه شده است . می توانید با کلیک کردن بر روی این دکمه حالت پانورما را فعال کنید همچنین برای این که حالت پانورما را فعال کنید می توانید از کلید های میان بر کنترل+اسپیس در ویندوز و یا Alt + Space در سیستم عامل مکینتاش استفاده کنید.

یک فیلم جهت آشنایی شما با این کار به نمایش در خواهد آمد این فیلم همانند همان فیلمی است که در بالا داشتیم می توانید از این فسمت پرش کنید.

می توانید با کشیدن و رها کردن تب هایی که باز است آنها را در یک گروه قرار دهید همچنین می توانید با همین کار آنها را از گروهی حذف کنید. می توانید برچسب آنها را تغییر اندازه دهید و آنها را همانطور که دوست دارید مرتب کنید.

و  حکم اینکه …

بعد از اینکه هردوی Tab Sugar برای گوگل کروم و Panorama برای فایرفاکس را تست کردید می توانیم اینطور نتیجه بگیریم که نسخه ی فایرفاکس قابلیت انعطاف بیشتری دارد. گروه بندی و حذف از گروهی در آن ساده تر می باشد و به عنوان پاداش می توانید پنجره های گروه ها را به صورت grid گروه بندی کنید  که بدین صورت همه چیز تمیز و مرتب به نظر می رسد. من به شخصه فکر می کنم که فایر فاکس با این روند می تواند دوباره جایگاهش را بدست آورد.

در حالیکه برای Tab Sugar ، فکر می کنم باید منتظر باشیم تا نسخه هایی که قابلیت انعطاف بیشتری دارند ساخته شود( در حال نگارش ای مقاله فقط نسخه ی آلفا آزاد شده است ) ولی قسمت درست کردن کلید های میان بر و به روز رسانی ها و آخرین اخبار چیز جالبی از کار درآمده است .

و در آخر به عنوان کسی که حسابی درگیر این قضیه ی تب شده است ، امیدوارم این روند مدیریت تب ها در دیگر مرورگر ها هم به طور جدی دنبال شود و به نتایج خوبی برسد.

شما چطور؟ آیا تا حالا از Tab Sugar یا Panorama استفاده کرده اید ؟ اگر چنین است خیلی خوشحال می شویم که در اینجا نظرهای خودتان را درباره ی هرکدام عنوان کنید.

منبع : MAKEUSEOF.COM

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *