استفاده از آنالیز گوگل برای مشخص کردن تعداد بازدید کاربران از هر لینک یک صفحه وب

  • 1389/7/25
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

آیا برایتان پیش آمده از خود بپرسید آیا راهی وجود دارد  که تغییرات اعمال شده در روی صفحه وب سایت یا وبلاگتان چه تاثیری روی رفتار مخاطبان از جهت افزایش کلیک روی لینک ها و بازدید از مطالب شما داشته است؟ ممکن است لینک های مربوطه به مطلبی را پایین صفحه اضافه کنید ، و یا یک لینک را درست در وسط مطلبی بگذارید. همچنین دانستن اینکه چه لینک هایی از دسته بندی های (category) کناری صفحات اصلی بیشترین کلیک توسط بازدید کنندگان داشته نیز مفید است.

خوشبختانه سرویس  آنالیز گوگل (Google Analytics) به شما راهی آسان و بصری برای انجام این کار می دهد. اول ، یک محدوده زمانی از طریق تقویم گوشه پایین سمت چپ انتخاب می کنید. سپس  به ترتیب به این منوها بروید: Content Optimization Navigational Analysis Site Overlay:

شما نمایشی از صفحه خود در داخل یک پنجره مشاهده خواهید کرد. اول نوار آدرس را ببینید، زیرا می توانیم هر آدرس اینترنتی را در این قسمت وارد کنیم، و صفحات را در حالت نمایش رویهم (overlay) قرار دهیم. همچنین می توانید روی لینک های موجود در سایت خود کلیک کنید، و هر یک در حالت رویهم مشاهده کنیم.

برای آزمایش من روی  گروه VMware کلیک کردم تا ببینم که گوگل آنالیز چگونه کار خود را انجام می دهد. بنا به اعلام ابزار گوگل، مقالات VMware من همچنان در رده محبوب ترین مطالب سایت من بود، حتی اگر نتوان همه مقالات را در رده بسیار محبوب و پر بازدید به حساب اورد (به تصویر زیر دقت کنید).با نگاهی به نشانگر گرافیکی بازدیدها که نموداری میله ای است، می توانم یک دید کلی از جذابیت و تعداد بازدید ها از هر لینک بدست اورم :

همچنین می توانید روی هر یک از این نمودارها کلیک کنید تا جزئیات بیشتر در مورد تعداد کاربرانی که روی لینک کلیک کرده اند را ببینید. برای این مثال، من مقاله  ای در زمینه ابزارهای اصلی vmware را با لینکی از مقاله ای در زمینه راهنمایی برای نسخه های جدیدترvmware به روز کردم. من میخواستم بدانم آیا با این کار و افزودن یک لینک تکمیلی به مطلب، به بازدید کننده گان  برای رسیدن به مطلبی که دنبالش می گردند کمکی می شود یا خیر.

با کلیک کردن روی نمودار میله ای، و دیدن جزئیات فهمیدم که در هفته گذشته ، 202 نفر بر روی لینکی که برای مقاله راهنما در انتهای مقاله به روز شده قرار داده بودم کلیک کرده اند. خوشحالم که با این لینک عده زیادی از کاربران را به مقاله مناسبی که دنبالش می گشته اند راهنمایی کرده ام… راستش نمی خواهم اطلاعات قدیمی به کاربران بدهم!

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. من كه چيزي نفهميدم
    اصلا گوشه پايين سمت چپ تقويمي وجود نداشت!
    كلا در مورد گوگل آناليز سوالات زيادي دارم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *