استیو جابز می گوید: “سیستم های منبع باز، همیشه برنده نیستند”

  • 1389/8/7
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

منتقدان همواره از شرکت اپل به خاطر  ارائه محصولاتی که با کدهای نرم افزاری بسته (بر خلاف کدهای اپن سورس ) طراحی می شده اند انتقاد کرده و رقبایی مانند گوگل همواره در مورد نقش پر رنگ تر گوشی هایی که بر مبنای سیستم عامل منبع باز آندروید طراحی شده اند برای آیفون اپل خط و نشان می کشیده اند. اما استیو جابز، مدیرعامل اپل، به هیچ وجه در مورد رویکرد گذشته و فعلی اپل پشیمان نیست. رویکردی که در طول سالیان گذشته و به خصوص چند سال اخیر حاکی از اشراف کامل اپل بر بازار  از رشد تراشه های سخت افزاری قدرتمند گرفته تا بازار فروش نرم افزار تا آموختن طراحی صنعتی به دیگر شرکت ها می باشد. در طی سخنرانی که آقای استیو جابز در کنفرانس گزارش مالی سالیانه شرکت اپل داشت به این سخن اشاره کرد که: “سیستم های منبع باز، لزوما برنده بازار آینده محصولات الکترونیکی نخواهند بود.”

اما او همچنین تلاش می کند تا این بحث را طور دیگری بیان کند؛ جابز استدلال می کند “قرار دادن منبع باز در مقابل کدهای بسته  نوعی پوشاندن حقیقت است”. و “گوگل دوست دارد ذهن مردم را به منبع باز بودن و آزادی های آندروید و  بسته بودن iOS اپل معطوف کند”. ما فکر می کنیم این نوعی دو رویی و کنار گذاشتن صراحت لهجه در بیان حقایق است. ” تفاوت واقعی بین آیفون و آندروید به نظر او : ” یکپارچگی (iOS) در مقابل درهم ریختگی  (آندروید) ” است. بسته به تولید کننده و اپراتور، تلفن های همراه اندروید  مختلف نسخه های مختلفی از اندروید را دارا هستند. به همین علت هم توسعه دهندگان مجبور خواهند بود چندین نسخه از برنامه های کاربردی  خود را برای نسخه های مختلف این سیستم عامل طراحی کنند تا مطمئن باشند برنامه آنها همه طیف متنوع گوشی های اندروید دار را پوشش می دهد و گوشی های خاصی ناسازگار با برنامه آنها نخواهند بود. در همین رابطه استیو جابز معتقد است:  “کاربر آندروید نیازمند کشف برنامه های مناسب گوشی خود می باشد، که در  مقایسه، برای آی فون هر برنامه ای که ارائه شده با ان سازگاری کامل دارد.”

سوال واقعی به نظر استیو جابز  این است : “کدامیک برای مشتری بهتر است: سیستم عامل یکپارچه و یک دست یا  بستر نرم افزاری نامرتب و بی سرو سامان؟ ما فکر می کنیم این ویژگی به  سیستم ما در برابر گوگل قدرت  و مزیت عظیمی داده است. هنگام فروش محصولات خود به افرادی که می خواهند دستگاه های خود با برنامه های جانبی ارائه شده به خوبی یکپارچه شود، ما فکر می کنیم همیشه برنده ما هستیم. ما به رویکرد یکپارچه و یک دست نرم افزاری و سخت افزاری متعهد هستیم. ما اطمینان داریم آن رویکرد ما را در نهایت بر روش بی سر و سامان  گوگل پیروز خواهد کرد.”

آنطور که از این سخنان برمی آید مسئولان اپل آندروید را به عنوان بزرگترین  و تنها رقیب واقعی آی فون می دانند. در ابتدای سخنرانی، استیو جابز شرکت کانادایی RIM (سازنده گوشی های بلک بری) را  از میدان اصلی مبارزه خارج شده دانست: “ما اکنون از سد RIM گذشته  و پیش بینی می کنیم  آنها حداقل در آینده نزدیک قادر به رقابت با ما نخواهند بود.”

از لحاظ رقابت با اندروید، آقای جابز اذعان دارد که سیستم عامل آندروید در سه ماهه منتهی به ژوئن سهمی بالاتر از اپل  در بازار تلفن های همراه هوشمند داشت و این زمانی بود که شرکت اپل مشغول گذار به آی فون4 بود. اما او زمانی که حساب های مالی سه ماهه اول سال 2010  را بیان می کند لحنی حاکی از رضایت دارد. همچنین به این نکته اعتراض میکند که “هیچ اطلاعاتی رسمی  در مورد میزان فروش تعداد گوشی های مجهز به آندروید در هر سه ماهه وجود ندارد.” در حالی که ما هنوز برای اعلام اعداد و ارقام از شرکت های تحلیلگر بازار لوازم الکترونیکی مانند گارتنر (Gartner) انتظار می کشیدیم، استیو جابز در این کنفرانس اشاره می کند که روزانه به طور میانگین 275.000 آیفون و سایر دستگاه های مجهز به سیستم عامل iOS (آی پاد و iPad) توسط کاربران جدید فعال می شوند، که در مقایسه با آخرین بروز رسانی ارقام گوگل که اعلام کرده بود روزانه 200.000 دستگاه مجهز به آندروید فعال می شوند یک سر و گردن بالاتر است. با خواندن این ارقام می توان درک کرد چرا استیو جابز نسبتا مطمئن است که در برآوردهای شرکت گارتنر برای سه ماهه  چهارم سال 2010 نیز فروش آی فون را یک بار دیگر در صدر دستگاه های الکترونیکی بازار ببیند. در غیر این صورت ، دلیلی برای  مطرح کردن این آمار وجود نداشت.

بیشتر بدانید :

فایل صوتی سخنرانی استیو جابز در زمینه اندروید و رقابت تبلت ها در آینده

اپل و گوگل : مسابقه فعال سازی دستگاه ها همچنان ادامه دارد!

منبع: techcrunch

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *