10 نکته کلیدی برای بیشترین بهره گیری از «کتابخانه» ویندوز 7

  • 1389/8/10
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

ویژگی «کتابخانه ها» (Libraries) برای اولین بار در ویندوز 7 معرفی شد؛ این کتابخانه ها چیزی نبودند جز پوشه هایی با ظاهر و کارکرد خاص با امکان به نمایش در آوردن خاص فایل های داخلی شان. این یک قابلیت “ویژه” بود، زیرا هر کتابخانه مجموعه ای بود از پوشه های مختلف بسیار زیاد. کتابخانه های  پیش فرض ویندوز 7 شامل آرشیو تصاویر (pictures)، ویدیو (videos)، موسیقی (music) ، و اسناد (documents) می باشند. داده های طبقه بندی شده  در این پوشه ها  نیز ترکیبی از فایل های شخصی و فایل های عمومی مشترک بر روی کامپیوتر / شبکه است.

در این راهنما، قصد داریم برای شما 10 نکته کلیدی برای استفاده  هر چه بهتر از قابلیت ها و امکانات کتابخانه های ویندوز 7 شرح دهیم. اگر پس  از خواندن این نکات به عنوان یک فرد حرفه ای و کارکشته ویندوز 7 حس کردید که نکته مهم یا جالب توجهی را از قلم انداخته ایم تعارف را کنار بگذارید و اجازه دهید با خواندن نظرات شما، ما نیز نکته ای بیاموزیم. در ادامه 10 نکته طلایی را به صورت تیتروار بیان شده است :

1-     اضافه کردن یک کتابخانه جدید.

2-     سفارشی کردن آیکن کتابخانه ها.

3-    حذف  یک کتابخانه.

4-    به اشتراک گذاشتن یا همکاری میان چند کاربر با استفاده از کتابخانه ها.

5-    تغییر محل ذخیره پیش فرض فایلهای یک کتابخانه.

6-    تغییر ترتیب نمایش فایلها در یک کتابخانه.

7-     پشتیبان گرفتن از فایل ها و پوشه ها با استفاده از کتابخانه.

8-    حذف پوشه ها از یک کتابخانه.

9-     ترفند باز کردن My Computer  به جای کتابخانه با کلیک روی آیکون ویندوز اکسپلورر.

10- فعال یا غیر فعال کردن کتابخانه ها.

راهنمایی نکات فوق

1-اضافه کردن یک کتابخانه جدید:

اگر می خواهید یک کتابخانه دلخواه  به غیر از کتابخانه های پیش فرض ارائه شده توسط ویندوز داشته باشید و کتابخانه جدیدی مانند ” برنامه های تلویزیونی ” (TV Shows) ایجاد کنید، می توانید اینکار را به راحتی انجام دهید. ابتدا روی آیکون Windows Explorer در نوار وظیفه کلیک کنید تا پنجره اکسپلورر باز شود سپس ادامه کار را با راست کلیک روی پوشه libraries در ستون سمت چپ و رفتن به گزینه NEW و انتخاب  گزینه new library و سپس دادن نام به کتابخانه جدید (درست مانند ساختن یک پوشه جدید در دسکتاپ) انجام دهید.

2- سفارشی کردن آیکن کتابخانه ها

آیا از تماشای هرروزه آیکون های پیش فرض کتابخانه ها  خسته شده و برایتان تکراری شده اند؟ نگران نباشید!  می توانید آنها را به هر آیکونی که دوست دارید تغییر دهید برای راهنمایی در مورد نحوه سفارشی ساختن آیکن کتابخانه ها اینجا را ببینید.

اگر به عنوان نمونه ظاهر آیکون های زیر را دوست داشتید ،می توانید آنها را از  اینجا دریافت کنید. : rsvr85(با نام: « آیکون های جدید کتابخانه» محصولی از rsvr85 )

3-حذف یک کتابخانه

اگر یک کتابخانه اضافه کرده اید اما پس از مدتی فهمیدید که دیگر آن را نمی خواهید یا اگر می خواهید یک کتابخانه پیش فرض  را از لیست پاک کنید، کافیست روی آن کتابخانه راست کلیک کرده و Delete  را کلیک کنید. البته در موقع حذف حواستان را کمی جمع کنید زیرا برای ساخت یک کتابخانه جدید باید هم کتابخانه و هم پوشه های در ارتباط با آن را دوباره از نو اضافه کنید.

4- به اشتراک گذاشتن یا همکاری میان چند کاربر با استفاده از کتابخانه ها.

کاربرد کتابخانه ها فراتر از برآورده ساختن نیازهای شخصی شما در کامپیوتر تان است. همانطور که می دانید ویندوز 7 از یک قابلیت جدید به نام HomeGroup  استفاده می کند که قادر به شبکه کردن کلیه رایانه های درون یک خانه و اعضا خانواده می باشد. به این ترتیب هر کامپیوتری که متصل به HomeGroup یا شبکه خانگی باشد، شما می توانید کتابخانه درون رایانه خود را با او به اشتراک بگذارید. به جای استفاده از منابع یا پوشه های به اشتراک گذاری مختلف در شبکه، شما می توانید اشتراک گذاری موارد دلخواه را فقط با یک پوشه به انجام برسانید. در این مورد بیشتر بدانید: به اشتراک گذاشتن یا همکاری میان چند کاربر با استفاده از کتابخانه ها

5-تغییر محل ذخیره پیش فرض فایلهای یک کتابخانه

اگر می خواهید فایل های شما در یک محل خاص  و نه “اسناد من” ذخیره شود ، شما این امکان را دارید که محل ذخیره پیش فرض کتابخانه خود را تغییر دهید. با این کار در وقت خود صرفه جویی می کنید. این روش به ویژه زمانی مفید خواهد بود که به ذخیره فایل ها در پوشه ای داخل چند پوشه دیگر می پردازید و هر دفعه که می خواهید یک فایل را ذخیره کنید باید کلی کلیک کنید تا به پوشه موردنظر برسید.

6- تغییر ترتیب نمایش فایلها در یک کتابخانه.

کتابخانه ها قادر به نمایش پوشه های شما بر اساس نمایش آخرین پوشه اضافه شده  در اول لیست می باشند. البته شما می توانید این رفتار را تغییر دهید به این منظور این مقاله را بخوانید: تغییر ترتیب نمایش فایل ها در یک کتابخانه

7-پشتیبان گرفتن از فایل ها و پوشه ها با استفاده از کتابخانه.

ایجاد پشتیبان گیری از فایل های شما هنگام استفاده از کتابخانه ها خیلی آسان تر خواهد شد. به یاد داشتن  همه محلهایی که فایل های حیاتی را ذخیر کرده اید می تواند همواره برای کاربران یک نگرانی باشد اما در حال حاضر و با استفاده از کتابخانه های ویندوز، همه آنها در یک مکان جمع شده و آماده اند برای تهیه نسخه پشتیبان. به این منظور نگاه کنید به: پشتیبان گرفتن از فایل ها و پوشه ها با استفاده از کتابخانه.

8- حذف پوشه ها از یک کتابخانه.

کتابخانه ها هم به سرعت کثیف و نامرتب می شوند در صورتی که روزانه تعداد زیادی فایل و پوشه  مربوط به هر یک ذخیره کنید. اگر دوست دارید به انجام برخی اعمال تمیز کردن و سازمان دهی به فایلهای یک کتابخانه بپردازید، نحوه ی به حذف پوشه ها از یک کتابخانه را می توانید با خواندن این مقاله بیاموزید.

9-ترفند باز کردن My Computer به جای کتابخانه با کلیک روی آیکون ویندوز اکسپلورر.

وقتی که روی آیکون  ویندوز اکسپلورر در نوار وظیفه ویندوز 7 کلیک می کنید ، مستقیما به صفحه مشاهده کتابخانه ها هدایت می شوید (ممکن است به یاد داشته باشید: در  نسخه بتای ویندوز 7 نیز زدن کلیدهای «کلید ویندوز»( Winkey)  به علاوه کلید E نیز سبب به نمایش درآمدن کتابخانه ها می شد. اما زدن همین کلید ها در نگارش نهایی سبب رفتن به My Computer  می شود.) اگر می خواهید با کلیک روی ایکون اکسپلورر به جای هدایت به  کتابخانه به  «کامپیوتر من» بروید، با مطالعه این مقاله می توانید این ترفند را بیاموزید.

10-فعال یا غیر فعال کردن کتابخانه ها

اگر شما به هیچ صورتی نمی توانید به قابلیت کتابخانه های ویندوز عادت کنید یا اگر نمی خواهید از آن استفاده کنید، می توانید با استفاده از هک رجیستری و با حذف تمام کلید های فعال کننده کتابخانه عملا libraries را غیر فعال کنید. (همچنین می توانید این ویژگی را هر زمان که اراده کنید با روش معکوس هک قبلی فعال کنید.)  به این منظور نگاه کنید به: چگونگی فعال کردن یا غیر فعال کردن قابلیت کتابخانه ها در ویندوز 7.

راستی چیزی را از قلم انداخته ایم؟

اگر ما نکته را فراموش  کرده ایم که شما احساس می کنید باید در این مقاله گنجانده شود ، اجازه دهید با بیان نظراتتان راهنمایی شویم.

منبع: mintywhite

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *