21 شرکت فناوری اطلاعات که قبل از زوال خود… دنیای ما را تغییر دادند

  • 1389/8/18
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2

صنعت تولید علم و تکنولوژی کسب و کار شیک و باکلاسیست. اما شاید جالب باشد بدانید بسیاری از شرکت های درخشان در عرصه فناوری تنها به این دلیل شکست خورده اند که محصولاتشان، در زمان عرضه بیش از حد پیشرفته و جلوتر از زمان بوده یا فاقد قدرت بازاریابی مناسب برای فروش کالا و خدمات خود بوده اند. اساسا سنت علم و تکنولوژی های نو این است که حتی محصولات موفق که برای مدت ها به حضورشان عادت کرده و نیازمندشان بوده ایم به سرعت در سایه اولین پیشرفت جدیدتر تکنولوژیکی قرار گرفته و از اذهان فراموش می شود. اما یک شرکت نا موفق هنوز هم می تواند در جریان رشد تکنولوژی تاثیر گذار باشد. در نوشته حاضر به همین شرکت های به ظاهر ناموفق و محو شده از دنیای آی تی می پردازیم و با 21 شرکت فعال در آی تی آشنا می شویم که اگرچه امروز نامی از آنها باقی نمانده اما راه را برای دیگر شرکت های بزرگ فن آوری در قرن 21 هموار کردند.

21-شرکت America Online

اگرچه AOL به عنوان یک شرکتبزرگ  هنوز تا ورشکسته شدن کامل فاصله دارد، اما تعداد کاربران رو به کاهش آن همواره آن را در لبه پرتگاه سقوط و اضمحلال نگه داشته. در ابتدای ظهور این شرکت، AOL  موفق شد به عنوان یک غول ISP (سرویس دهنده اینترنت)در میان کاربران جهان جا باز کند. چیزی که مدت های طولانی است که به پایان خود رسیده. با این حال ، AOL با ارسال میلیون ها سی دی به خریداران، وعده ارائه ساعت ها مرور اینترنت به شکل رایگان را به عنوان هدیه به انها اعطا می کرد و همین امر سبب شد به شکلی کاملا ناخواسته مرور زیاد کاربران در اینترنت این پدیده را به عظمت و گستردگی امروز خود برساند. توجه کنید که بدون این همه کاربر که مدام در حال گشت و گذار در سایت های معدود آن زمان آنهم به صورت رایگان بودند، مسلما وسعت شبکه اینترنت آنچه امروز مشاهده می کنیم نبود.

20- WebTV

پروژهWebTV  تقریبا قبل از آغاز آن شکست خورده بود، زیرا پایه گذاران آن به سختی  می توانستند به اندازه کافی سرمایه گذار برای راه اندازی و عرضه اولین محصول خود جمع آوری کنند؛ اولین محصول عبارت بود از: یک ستاپ باکس (set top box) که شبکه اینترنت را به تلویزیون کاربران می آورد. این ایده تا پیش از ارائه آن توسط WebTVهرگز مطرح نشده و ایده کاملا جدیدی بود، به همین دلیل هم مایکروسافت این شرکت را قبل از آن که شانسی برای رشد و شکوفایی داشته باشد خریداری کرد. حال می شد امیدوار بود که با پشتوانه عظیم مالی مایکروسافت این ایده هرگز به دست فراموشی سپرده نخواهد شد، اما تا امروز چنین ایده ای هنوز به طور گسترده به سرویس محبوب کاربران تبدیل نشده! با ایده WebTV بود که شرکت عظیمی مثل گوگل به فکر راه اندازی و ایجاد GoogleTV افتاد  که از نظر مفهوم کلی با WebTV تقریبا یکسان است به جز اینکه در عصر کنونی شبکه  GoogleTV از پهنای باند بسیار بیشتر بهره برده و استفاده عموم مردم جهان  از اینترنت نسبت به چند سال قبل چند برابر شده و همین دو دلیل، استفاده از GoogleTV را بسیار محتمل تر از WebTV در زمان عرضه اش خواهد نمود.

19-پلاروید (Polaroid)

در حالی که شرکت پلاروید با آغاز قرن بیست و یک و در سال  2001  اعلام ورشکستگی نمود، به پاس قدردانی از نفوذ نام پلاروید در دل مردم جهان، نام و برند تجاری پلاروید هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که بسیاری از شما می دانید پلاروید به جهانیان چیزی به نام عکاسی فوری را معرفی کرد، و به ما آموخت که کیفیت چاپ آنقدر مهم نیست که خلق لحظه ای تصاویر در لحظه های مهم زندگی و اطمینان از درست عکس گرفتن. دوربین های دیجیتال که بعدا به وجود آمدند این ایده مهم پلاروید را سرلوحه کار خود قرار داده، به ما اجازه دادند هر عکسی را درست پس از گرفتن از صفحه نمایشگر دوربین  تا از مناسب بودن

عکس و عدم تاری، تیرگی و … مطمئن شویم و در صورتی که از نتیجه عکس راضی بودیم این امکان را داشتیم که بعدا و سر فرصت عکس را در خانه توسط پرینتر چاپ کنیم.

CUseeME-18

CUseeME را خیلی از ما نمی شناسیم. این شرکت مستقل، ارائه کننده برنامه های ویژه چت ویدئویی بین کاربران بود، که در سال 1992 تاسیس شد، و مسلما اولین شرکتی بود که چت تصویری و ویدئو کنفرانس اینترنتی را در دسترس عموم مردم قرار داد. اما CUseeME در نهایت صرفا به دلیل محدودیت در سخت افزار های کامپیوتر های آن زمان و سرعت پایین شبکه شکست خورد! مردم از این سرویس انتظاراتی داشتند که بیشتر از توان عملکردی رایانه های آن زمان بود. اکنون که تکنولوژی نسبت به اوایل دهه 90 پیشرفت چشمگیری داشته، ما به سرویس هایی مانند اسکایپ برای تماس های ویدئویی، همچنین تماس های تصویری در تلفن های همراه خود عادت کرده ایم و امری کاملا عادی به حساب می آید در حالی که نمی دانیم مخترع این سرویس CUseeME بوده است!

17-Kozmo.com

Kozmo.comیک سرویس تحویل کالای آنلاین بود که با هدف تحویل رایگان کالاهای کوچک و کم حجمی (مانند قهوه ، کتاب ، بازی های ویدئویی ، و غیره) در عرض یک ساعت به دست مشتری ایجاد شده بود. در حالی که گذشت زمان نشان داد که Kozmo.com یک شکست تجاری کامل و مطلق بیش نیست، اما همین سایت پیشگامانه مفهوم استفاده از پورتال های اینترنتی برای سفارش محصولات توسط کاربران و در محل زندگی انان و سپس دریافت کالای مورد نظر در محل را که امروزه به نام خرید اینترنتی می شناسیم ترویج کرد. امروزه می توانید آثاری از مدل کسب و کار سایت فوق را در سرویس هایی مانند in-store pickup ، NetFlix و سیستم سفارش آنلاین Dominos مشاهده کنید.

16-Napster

خیلی از کاربران سراسر جهان به خوبی Napster را می شناسن ، سرویس معروف به اشتراک گذاری کاربر به کاربر که به دلیل نقض موارد بی شمار قوانین کپی رایت و به اشتراک گذاری غیرقانونی فایل توسط کاربرانش در میان مجامع حقوقی بدنام شد. اگرچه این سایت از لحظه راه اندازی تا تعطیلی کامل فقط به مدت دو سال فعال بود ،Napster به ما لذت اشتراک گذاری P2P (یعنی بین دو یا چند کاربر) را چشاند. از این به بعد بود که سر و کله سرویس هایی مثل Limewire ، Kazaa ، و در نهایت بیت تورنت پیدا شد.

15-آزمایشگاه های وانگ (Wang Laboratories)

آزمایشگاه های وانگ شرکتی است که به ساخت دستگاه های پردازشی ویژه تایپ حروف که در واقع نخستین واژه پردازهای الکترونیکی در اوایل دهه 1970 به شمار می رفت معروف بود. شرکت وانگ به توسعه یک سیستم عامل پیشرفته پردازش کلمات روی آورد که مطابق با سطح تکنولوژیکی سخت افزار های همان  زمان بود. اما شرکت با گذشت زمان و هنگامی سقوط کرد که در کشاکش پیشرفت فن آوری های نرم افزاری و سخت افزاری از قافله جا ماند و به دلیل جهش بزرگ سخت افزارها از پیشرفت بیشتر در نرم افزار تولیدی خود باز ماند. اما به هر حال سیستم های وانگ راه را  برای ظهور نرم افزارهای واژه پرداز در رایانه های شخصی باز کرد.

14-آلتاویستا (AltaVista)

آلتاویستا اگرچه اولین موتور جستجوی اینترنتی نیست، اما در زمان خود قطعا تاثیر گذارترین موتور جستجو به شمار می رفت آن هم به  دلیل نفوذ و محبوبیت بسیار زیادش نزد کاربران. آلتاویستا محبوبیت خود را به دلیل دارابودن  رابط کاربری با حداقل پیچیدگی به دست آورد، و این همان چیزی است که موتورهای جستجوی مدرن مانند گوگل و یاهو از آن الهام گرفته اند. شاید جالب باشد بدانید آلتاویستا اهمیت این رابط کاربری ساده و مینیمالیستی را هنگامی که تصمیم گرفت با اضافه کردن پیچیدگی های بیشتر به رابط کاربری خود دست به نوعی خودکشی و زوال تدریجی بزند به ما و دیگر شرکت های رقیب به اثبات رساند.

13-شرکت 3DO

در حالی که هنوز هم بسیاری از مردم فکر می کنند  3DO  فقط ناشر یک بازی ویدیویی است، در واقع شرکت کار خود را با تولید یک کنسول بازی های ویدیویی با نام  3DO Interactive Multiplayer شروع کرد. این محصول در واقع اولین کنسول مبتنی بر لوح فشرده (CD) و قادر به  پردازش 32 – بیتی بود. اما برچسب قیمت بالای کنسول و ارائه حداقل بازی های ویدئویی به شکست تجاری آن منجر شد، اما همین محصول بود که رویای کنسول بازی های سه بعدی و انجام بازی هایی که بافت با کیفیت بالا را دارند را به واقعیت مبدل کرد، همانطور که با گذشت زمان دیدیم این مسیر با ارائه پلی استیشن سونی و سگا به سرمنزل مقصود رسید.

12- Appeal

Appealیک شرکت کوچک توسعه دهنده بازی های ویدئویی بود که در طول حیاتش تنها دو بازی ارائه کرد. و هیچ یک از  این بازی های هم آنقدر محبوب نشدند. با این حال، یکی از این دو بازی با نام رانده شده (Outcast) ، از یک تکنولوژی بسیار پیچیده که امروز به نام Voxels می شناسیم استفاده کرده بود. اگرچه تکنیک voxel در آن زمان (1999) بسیار ابتدایی و تازه در آغاز راه خود بود، از آن زمان تا کنون چنان رشد و پیشرفت داشته که بنا به اعلام مایکروسافت به یکی از ویژگی های متمایز DirectX 11 نسبت به دایرکت ایکس 10 مبدل شده است.

11- شرکت نیمه هادی Aureal

Aurealتا اواسط دهه 1990 یک شرکت تولید کننده کارت صدا برای کامپیوترهای شخصی بود. این شرکت موفق شد در زمینه ارائه جلوه های صوتی پیشرفته فراگیر برای بازی های سه بعدی با تنها دو بلندگوی استریو در بین رقبا پیشگام شود. اما متاسفانه با توجه به طرح دعوی در دادگاه در مشاجره حقوقی با آزمایشگاههای Creative  و محکومیت در دادگاه به پرداخت غرامت سنگین به شرکت Creative ، Aureal اعلام ورشکستگی کرد و سرانجام توسط رقیب دیرینه اش Creative خریداری شد. از آن زمان ، تکنولوژی صوتی پیشرفته Aureal در اختیار شرکت  کریتیو برای پیشرفت های بزرگ را در زمینه تولید  پلت فرم های صوتی فراگیر (EAX) این شرکت قرار گرفت.

10-شرکت Silicon Graphics

SGIشرکت سخت افزاری و نرم افزاری بود که در محاسبات 3D تخصص داشت. حضور این شرکت در صنعت کامپیوتر امکان توسعه پیشرفته تقریبا تمام فن آوری های سه بعدی ، از جمله طراحی صنعتی و همچنین بازی های سه بعدی را فراهم نمود. SGI همچنین خالق OpenGL  است، که API برنامه نویسی بسیار محبوبی در بازی های رایانه ای و پردازش تلفن های همراه به شمار رفته و به احتمال زیاد در آینده مورد استفاده بیشتری قرار می گیرد.

9-شرکت نیمه هادی Fairchild

شرکت نیمه هادی Fairchild در اواخر دهه 1950 شروع به کار کرد و در ادامه به موفقیت های بسیاری که هر یک برای اولین بار در صنعت فناوری رخ می داد نائل شد: مانند تولید اولین مدار سیلیکونی یکپارچه ، CCD ، و حتی کنسول های بازی مبتنی بر کارتریج. همه این تکنولوژی ها از زمان معرفی خود توسط این شرکت تکامل یافته اند  و روی پیشرفت بسیاری از زمینه ها از رایانه های رومیزی گرفته تا دوربینهای دستی تاثیر گذار بوده اند

8-Magnavox

Magnavoxاز جمله شرکت های الکترونیکی به شمار می رفت که نزد مصرف کنندگان از محبوبیت خاصی برخوردار بود. از محصولات مهم این کمپانی می توان به کنسول بازی های ویدیویی خانگی اشاره کرد که  بازار محصولات فناوری جهان را با ارائه اولین کنسول بازی خانگی خود به نام  اودیسه (Odyssey) تحت تاثیر قرار داد. اودیسه در سال 1972 منتشر شد ، درست سه سال قبل از ظهور کنسول آتاری در بازارهای جهانی. مسئولان شرکت مگناوکس هیچ گاه تصور این را هم نمی کردند که با معرفی اودیسه آغاز گر راهی هستند که  سه دهه بعد بازاری چند میلیارد دلاری برای کنسول های بازی در جهان خلق می شود.

7-آتاری

هرگاه به “بازی های ویدئویی قدیمی ،” فکر می کنیم اولین چیزی به که به ذهن خیلی از ماها می رسد واژه آتاری است، و دلیل خوبی هم برای این قضیه وجود دارد. زیرا شرکت ژاپنی آتاری را به نوعی خالق اولین کنسول بازی های سرگرمی یا آرکید (arcade games) می نامند. همچنین آتاری با ارئه محصول آتاری 2600 یک کنسول بازی ویدیویی خانگی به بازار فرستاد، که به دلیل قیمت نسبتا کم است و گزینه های بازی گسترده آن به محبوبترین کنسول بازی جهان مبدل شد و برای مدت ها موفقیت خود در عرصه فروش در بسیاری از کشورهای دنیا را ادامه داد. به جرات می توان گفت این آتاری بود که  هیجان بازی های رایانه ای را به جهانیان معرفی کرد.

6 – زنیت الکترونیکس

زنیت (Zenith) نیز از جمله  شرکت های سازنده محصولات الکترونیکی بود که مصرف کننده گان زیادی داشت ، اما این شرکت موفق به اختراع چیزی شد که قاعده بازی را به نفعش تغییر داد: «کنترل از راه دور». این کنترل از  راه دور در ابتدا یک ساختار ساده مبتنی بر سیم داشت، اما به سرعت جای خود را به استفادهاز امواج برای صدور دستورات توسط کاربر داد و به این شکل دوره تکامل خود را به سرعت پیمود. به راستی فکر نمی کنید اختراع کنترل از راه دور برای تلویزیون ها ایده بزرگی بوده باشد؟ خب، آخرین باری که  از جای خود بلند شدید تا یک کانال را به طور دستی عوض کنید کی بوده؟ اصلا، یادتان می آید؟!

5- Palm Computing

می دانم خیلی از شما معتقدید شرکت پالم به هیچ وجه یک شرکت ورشکسته و از میدان خارج شده نیست، اما در عمل، به دلیل عملکرد بسیار ضعیف پالم در طول رخداد «حبابِ دات کام» (اشاره به تمایل اکثر شرکت ها به استفاده از دامنه .com بین سال های 1995 تا 2000) ، به دو شرکت مجزا تقسیم شد. این ناکامی ها ادامه داشت تا در سال 2005 ، از طریق برخی کسب و کارهای عجیب و غریب و غیر روشن علامت تجاری پالم دوباره هویت سابق خود را بازیافت و نام پالم در جهان فناوری احیا شد (حداقل در این چند ال اخیر آنقدر موفق بوده که  شرکت هیولت پاکارد یا HP در اوایل سال جاری آن را خریداری کند). با همه این اوضاع، کمپانی پالم به ما Palm-Pilot  را ارائه داد، که موفقیتی خیره کننده در صنعت کامپیوترهای  قابل حمل (جیبی) محسوب می شود و بدون شک الهام بخش بسیاری از قابلیت های گوشی های هوشمند امروزیست.

4-3dfx

شرکت 3dfx خالق خط تولید کارت های گرافیک معظم Voodoo PC است. در کارت های سری دوم Voodoo ، شرکت 3dfx در امر تکنولوژی رندرینگ  چند هسته ای مقیاس پذیر معروف به SLI ، پیش قدم شد. متاسفانه ، در اواخر دهه 90 میلادی، هر دو کمپانی انویدیا و ا تی آی به تولید کارت های گرافیک سریع تر و قدرتمندتری روی آورده و  مدت زیادی طول نکشید  که 3dfx  توسط انویدیا خریداری شد. به این ترتیب فن آوری SLI که اولین بار در کارت های سری Voodoo2  ارائه شده بود در محصولات بعدی انویدیا به حیاتش ادامه داد و شکوفاتر شد، و همین امر نزدیک ترین رقیب انویدیا یعنی ا تی آی را به  توسعه پلت فرم کراس فایر (CrossFire) در محصولات آتی خود ترغیب کرد که در عمل بر اساس همان مفهوم SLI طراحی شده بود.

3- سگا

باز در این مورد، با شرکتی رو به رو هستیم که به طور کامل ورشکسته نشده بلکه سگا کمپانی است که زمانی به عنوان یک سازنده عظیم  کنسول های بازی شناخته می شد اما در زمینه ارائه  بازی های عالی برای کنسول خود در مقایسه با رقبایی همچون سونی ناتوان ماند و ساخت کنسول بازی را کنار گذاشت و امروزه تنها به صدور مجوز و تولید بازی های رایانه ای می پردازد. اما به هر حال سگا در طول عمر خود  تاثیر عظیمی بر جهان فناوری گذاشته، چرا که این کمپانی از سال  1945 پشتیبان ایجاد و طراحی  بازی های ویدئویی بود و در ادامه راه خود با محیا شدن زمینه تکنولوژیکی به تولید سخت افزارهای خلاقانه برای تولید کنسول بازی معروف سگا و بازی های هیجان انگیز روی آورد. از بسیاری جهات ،این  سگا بود که  راه را برای کلیه عرصه های بازار بازی های ویدیویی هموار نمود.

2- شرکت سان مایکروسیستمز

شرکت سان در آغاز عصر رشد حبابی دات کام کار خود با فراهم کردن سخت افزارهای سرور و بسته های نرم افزاری اغاز نمود، اما بزرگترین چیزی که این شرکت برای جهان به ارمغان آورد بی شک جاواست. جاوا (Java) به شکل یک زبان برنامه نویسی شگفت آور سریع و همه کاره خود را نمایان کرد و به احتمال زیاد برای سال ها مورد استفاده برنامه نویسان قرار خواهد گرفت. اگر چه خورشید اقبال شرکت Sun  هرگز غروب نکرده و  دچار ورشکستگی نشده، اما مالکیت آن توسط اوراکل نواوری های آن را تقریبا کمرنگ ساخته ، و اکثر درآمد امروزی شرکت از اختراعاتی است که ثبت کرده و دیگر شرکت ها برای دریافت مجوز باید هزینه ای را بپردازند.

1-کمودور (Commodore International)

هر کاربر باسابقه و حرفه ای کامپیوتر نام کمودور را به خوبی می شناسد و به یاد می اورد. کمودور دستگاه های محاسباتی شخصی را به صورت انبوه تولید می کرد، به عبارت دیگر برخی از قدرتمند ترین کامپیوترهای زمان خود را با قیمتی مناسب و قابل ابتیاع روانه بازارها نمود. (مانند کمودور 64). اما این شرکت به این تک مورد بسنده نکرد، بلکه به توسعه سیستم عامل AmigaOS در سال 1992پرداخت که مسلما پیشرفته تر از ویندوز 95مایکروسافت بود! اگرچه به مرور کمودور نیز شکست خورد و دنیای فناوری را بدرود گفت اما پشت سر خود میراث برای جهانیان گذاشت که دنیای کامپیوتر را برای همیشه تحت تاثیر خود قرار داده و وامدار خود ساخت.

منبع: maximumpc

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
    1. خیلی نوستالوژیک بود نه؟
      من عاشق تاریخم
      حتی اگر این تاریخ مربوط به علوم انفورمااتیک باشه که حداکثرش 30-40 سال قدمت داره!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *