سایت گوگل، ” پیش‌نمایش‌های لحظه‌ای” صفحات حاصل از جستجو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد

  • 1389/8/22
  • ITTeach
  • 2

جستجوگران سایت گوگل، هم‌اکنون می‌توانند به سرعت یک پیش‌نمایش از محتوای صفحات وب(اینترنتی) حاصل از جستجوی‌شان را مشاهده کنند، بدون این که مجبور باشند روی لینک مربوطه کلیک کنند. این کاربران، با این شیوه می‌توانند دریابند که آیا صفحه مربوطه، اطلاعات مورد نظرشان را دارد یا نه.

این “پیش‌نمایش‌های لحظه‌ای” در واقع، تصاویری لحظه‌ای از صفحات وب(اینترنتی) ذخیره شده در حافظه سرورهای سایت گوگل هستند که در سمت راست صفحه نمایش شما، به صورت پنجره‌هایی فرعی، ظاهر می‌شوند. این تصاویر را می‌توان با کلیک کردن بر روی یک علامت ذره‌بین قرار گرفته شده در سمت راست یک لینک حاصل از جستجو، نمایش داد.

این ویژگی درست یک ماه پس از آن ارائه می‌شود که گوگل برای اولین بار نتایج لحظه‌ای را در کاربرانش قرار داد، که در آن خدمات نیز، جستجوگرانی که اینترنت با پهنای باند بالا دارند، نتایج را همزمان با تایپ کلیدواژه‌های جستجوی‌شان، در صفحات مرورگر خود مشاهده می‌کنند. بر خلاف گزینه نتایج لحظه‌ای گوگل، گزینه پیش‌نمایش‌ لحظه‌ای آن به صورت پیش فرض برای تمام جستجوگران، فعال نیست. بلکه فقط زمانی که شما یک‌بار بر روی ذره‌بین ظاهر شده در صفحه جستجو کلیک کنید، فعال خواهد شد. پس از آن، زمانی که شما نشانگر ماوس خود را بر روی هر کدام از لینک‌های نتیجه جستجو متوقف کنید، یک پیش‌نمایش‌ لحظه‌ای اختصاصی از صفحه مورد نظر را خواهید دید که نشان می‌دهد، اطلاعات مرتبط با کلیدواژه‌های جستجوی شما، دقیقاً در کجای آن صفحه قرار دارد(تصویر پایینی را مشاهده کنید)، که این ویژگی برای مواقعی که صفحه مورد نظر، یک صفحه طولانی باشد.

این ویژگی جدید در سرتاسر دنیا در ساعت 6 صبح روز سه شنبه نیمکره شرقی، برای عموم عرضه خواهد شد و ظرف یک یا دو روز برای تمام کاربران گوگل، در دسترس خواهد بود. عرضه عمومی اولیه، جستجوگران موبایل را پوشش نخواهد داد، اما کمپانی گوگل در حال بررسی این مساله است که چگونه می‌توان این خدمات را برای کاربران تلفن‌های هوشمند نیز گسترش دهد.

بااینحال، عرضه قابلیت پیش‌نمایش‌ها، یک دلیل دیگر در اثبات این نظریه است که نبرد بر سر بدست آوردن سلطه در زمینه جستجوی اینترنتی، در حال حاضر بیشتر بر روی واسط‌های کاربری(میانجی‌های کمکی) معطوف است تا اینکه کدام موتور جستجو در یک صفحه، 10 نتیجه برتر را به کاربر ارائه می‌دهد. در حال حاضر، هر دو موتور جستجوی یاهو و بینگ در تلاشند تا خودشان را از گوگل متمایز نشان دهند، که نزدیک به 70 درصد از بازار جستجوی آمریکا را در دست دارد.

بن گومز، یک مهندس ممتاز که به مدت 11 سال است که با کمپانی گوگل همکاری می‌کند، عقیده دارد که این ویژگی جدید پیش‌نمایش در آزمونهای اولیه ثابت کرده است که خصوصیتی مفید است و سبب می‌شود که کاربران به اندازه 5 درصد از نتایج جستجوی‌شان رضایت بیشتری داشته باشند.

“این ویژگی، بخشی از پروژه‌ای است که هدفش این است فرآیند جستجو را تعاملی‌تر[4]، جذاب‌تر و روان‌تر کند.” گومز در جلسه توجیهی روز دوشنبه با اظهار این مطلب افزود؛ ” چیزی که ما به دنبال انجامش هستیم این است که به کاربران، اطلاعات مختصری در مورد محتوای یک صفحه جستجو شده ارائه دهیم، همین‌طور مکان کلیدواژه‌های مورد جستجوی‌شان را در محتویات آن صفحه اینترنتی نشان دهیم.

به عقیده گومز، این بخش از ویژگی، یعنی مشخص کردن مکانهایی از صفحه مورد نظر که نتیجه جستجو در آن قرار دارد، جادوی فنی نهفته شده در پشت این ویژگی جدید.

او بیان کرد، ” ما کاملاً می‌دانیم که هر کلمه‌ای در کجای شبکه گسترده اینترنت(جهان‌گستر) وجود دارد”

زمانی که نتایج مرتبط در انتهای صفحه ظاهر می‌شود- همانند وضعیت موجود در جستجوی تصویر سحابی عنکبوت قرمز در تصویر نشان داده شده در بالای این متن، پیش‌نمایش گوگل یک خط شکسته را در عرض صفحه پیش‌نمایش مربوطه نمایش می‌دهد تا بخشهای ناپیدای صفحه را نشان دهد. در صورتی که یک کاربر بخواهد به آن صفحه برود، با استفاده از این راهکار، پی خواهد برد که پاسخ مورد نظرش در پایین صفحه مورد ارجاع است، نه در بالای آن، و بدلیل اینکه بلافاصله نتوانسته بود یک تطابق را بین جستجویش و صفحه مورد نظر پیدا کند، این نتیجه را رد نخواهد کرد.

عملکرد پیش‌نمایش لحظه‌ای گوگل، تبلیغات گوگل را دربرنمی‌گیرد، حتی اگر هر کدام از تبلیغات گوگل به یک صفحه اینترنتی ختم شود. بر اساس گفته‌های گومز، گوگل اعمال این گزینه را مد نظر قرار داده است، اما در نسخه اولیه این برنامه، آن را لحاظ نکرده است.

نکته جذاب در مورد این ویژگی جدید این است که گوگل در شرایط طبیعی، با استفاده از یک موتور نرم‌افزار جستجوی کوچک اسپایدر، در میان صفحات اینترنت جستجو می‌کند که بیشتر بر پایه نحوه جستجوی ماشینی استوار است تا انسانی. در واقع این نرم‌افزار، تمام متن‌های موجود را ثبت کرده، اطلاعات جانبی(فراداده‌ها) موجود در تصاویر را گرفته و پیوندهای موجود را نیز تجزیه و تحلیل می‌کند. با این اوصاف، گوگل برای ساختن یک نمایش تصویری، باید چیزی فراتر از کاری که نرم‌افزارهای معمولی اسپایدر انجام می‌دهند را به کار گیرد.

گومز اظهار کرد، ” برای ترجمه و تعبیر محتوای کل شبکه اینترنت، نیاز به مقادیر بسیارعظیمی محاسبه خواهد بود،” همچنین او ادامه داد ” ما مجبور هستیم که مکان تمام این مطالب را به خاطر بیاوریم، رفتار و طرز عمل یک مرورگر را تقلید کرده، یک صفحه را ترجمه کرده و یک تصویر لحظه‌ای از آن صفحه ایجاد کنیم. همچنین بخشی از این صفحه را که متن مورد نظرمان در آن قرار دارد را به خاطر سپرده و شناسایی کنیم و این تصویر لحظه‌ای را چند بخش کرده و ارائه دهیم. نکته مهم‌تر این است که این کار را باید ظرف کمتر از 10/1 ثانیه انجام دهیم.

بااینحال، علی‌رغم تمام کوششهای بالا، بخشی از محتویات صفحات مورد نظر، شامل تعدادی از اطلاعات در قالب فلش را نمی‌توان به یک تصویر پیش‌نمایش تبدیل کرد.

برخلاف ویژگی نتایج لحظه‌ای گوگل که در اتصالات اینترنتی با سرعت پایین، غیرفعال می‌شود، پیش‌نمایش‌های لحظه‌ای برای کاربرانی که دارای اتصالاتی با سرعت پایین هستند، در دسترس است. بنابراین این ویژگی می‌‌تواند برای کاربرانی که پهنای باند اتصال آنها به اینترنت پایین است، نسبت به آن دسته که اتصالات با پهنای باند بیشتری دارند، منافع بیشتری در بر داشته باشد چون این مساله که کدام صفحه را انتخاب کرده تا به طور کامل بارگذاری شود، در یک اتصال شماره‌گیری(پهنای باند کم) بسیار مهم‌تر از یک اتصال با فیبر نوری(پهنای باند بالا) است.

منبع: wired

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. ممنون حسین جان
    بله، من چند روز پیش این تغییر رو احساس کردم. ویژگی خوبی هست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *