یافتن تصاویری مشابه با تصویر نمونه و شناسایی اشیاء در تصویر با سرویس ماکروگلوسا

  • 1389/8/22
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

آیا تاکنون پیش آمده در یک تصویر شیئی داشته باشید که نتوانید آن را شناسایی کنید که دقیقا مربوط به چیست یا نام دقیق آن چیست؟ شاید در این مواقع به سراغ فردی با معلومات بیش از خودتان رفته و به سادگی از او پرسیده باشید ضمن نگاه  کردن به تصویر شما را در  شناسایی شیئی که نامش را نمی دانید کمک کند، اما چه بسا آن دوست دانشمند شما نیز آن را نداند ( چون «همه چیز را همه کس می دانند»…) MacroGlossa که در این نوشته مختصر قصد معرفی اش را داریم از جمله سرویس های تحت وب است که برای مشکل شما راه حل های درخشانی به ارمغان آورده و برای شما نقش همان دوست آگاه را بازی می کند. پس چه طور است سوالاتمان در این زمینه را از او بپرسیم…

MacroGlossa  در اصل یک وب سایت مقایسه بین تصاویر است. ایده اولیه راه اندازی این سایت همان است که در بالا به آن اشاره شد:کمک به مردم در شناسایی اشیاء در تصاویر آنها. مهم نیست تصویر شما عکسی از حیوانات ، نقاشی ، منظره ، و یا بعضی چیزها و اشیا دیگر باشد، می توانید اشیا موجود در تصویر را  از طریق رابط MacroGlossa کاملا شناسایی کرده و مثلا نام یک جانور در یک تصویر را که نمی دانید یا نام یک محل طبیعی در یک منظره را با ماکروگلوسا کشف کنید.

پس از دادن عکس مورد نظر به سرویس از طریق آپلود عکس در محل مربوطه، سایت تلاش می کند بر اساس تکنولوژی مطابقت پیکسل به پیکسل تصویر مشخص شده شما را با موارد در دسترس در سراسر وب تطابق دهد. این جستجو ممکن است مدتی طول بکشد؛ پس بهتر است محدوده جستجو  را با استفاده از محدود کردن طبقه بندی های ذکر شده در سایت از جمله : حیوانات ، بیولوژی، پانوراما ، و هنری بسته به نوع تصویری که داده اید محدود کنید. نتیجه های جستجو سپس زیر تصویر مشخص شده شما نمایش داده می شوند.

شما می توانید بر روی تصویر ریز نتیجه جستجو کلیک نمایید تا بزرگنمایی شود و سپس به صورت اختیاری و در صورت تمایل  به مشاهده آن در سایز کامل تصویر بپردازید.

این سرویس هنوز در مراحل تست آلفا به سر می برد، پس انتظار نداشته باشید نتایج  بسیار دقیق باشند و با تصویر شما هیچ تفاوتی نداشته باشند. با این حال ماکروگلوسا هنوز هم ،منبع خوبی برای پیدا کردن تصاویر مشابه است حتی اگر در مواقعی نتواند با دقت کافی شناسایی شیء در یک تصویر به شما کمک نماید.

ویژگی ها و امکانات :

–       کمک به شناسایی ماهیت جسمی در یک عکس که برای کاربر ناآشناست.

–       کمک به یافتن تصاویری شبیه به تصویر اولیه.

–       جستجوی پیشرفته این سرویس به کاربر اجازه می دهد تا بر اساس اطلاعات خود از مشاهده بصری شی ناآشنا رده شی را مشخص کرده و زمان جستجو را کوتاه و دقت کار را بالا ببرد بر اساس یکی از دسته ها : حیوانات ، بیلوژی، پانوراما ، و اشیا هنری.

–       امکان استخراج برچسب EXIF (بر روی عکس های نتیجه).

ابزار های مشابه : Similar-Images, Pixolu و  GazoPa.

همچنین برای اطلاعات بیشتر در این زمینه این مقاله را بخوانید :« 3 موتور جستجوی هوشمند ویژوال برای پیدا کردن تصاویری که شما می خواهید

برای استفاده از سرویس MacroGlossa کافیست سری به سایت این سرویس به نشانی www.macroglossa.com بزنید. (به نقل از: MOin از ThumbPress )

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *