9 جانشین برای «توسعه دهنده درایو» ویندوز هوم سرور

  • 1389/9/1
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

حالا که مایکروسافت رسما اعلام کرده بهترین قابلیت ویندوز هوم سرور را کنار گذاشته پرسش این است که ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ در این مقاله برخی از جایگزین ها برای توسعه دهنده درایو (Drive Extender) را معرفی می کنیم که اگر می خواهید ویندوز هوم سرور مخصوص خود را ایجاد کنید می توانید از انها استفاده لازم را  ببرید.

اما توسعه دهنده درایو (Drive Extender)چیست؟

ایده اصلی ارائه توسعه دهنده درایو برای ویندوز هوم سرور این است که شما می توانید هر تعداد که نیاز دارید دیسک سخت برای سرور خود داشته باشید و همه آنها در یک گروه به نام استخر ذخیره سازی (storage pool)  قرار گرفته و سازماندهی شوند. این ایده شبیه به راه اندازی هارد دیسک ها به شیوه RAID است اما توسعه دهنده درایو چند ویژگی برجسته نسبت به  RAID  دارد که استفاده از آن را برای دستگاه های ذخیره سازی درون شبکه (NAS یا Network Attached Storage) فوق العاده ارزشمند می سازد. مانند:

هیچ کنترلر RAID یا سخت افزار خاصی مورد نیاز نیست.

هارد درایوها نیازی به تناسب در سایز یا کارخانه سازنده ندراند، بنابراین شما می توانید به معنای واقعی کلمه هر دیسک سخت دلخواهی  با هر سایزی انتخاب کرده و از آن در استخر ذخیره سازی استفاده کنید.

هارد دیسک ها از سیستم فایل استاندارد NTFS استفاده می کنند. اگر اتفاق بدی رخ دهد، شما به راحتی می توانید دیسک سخت مشکل دار را از سرور جدا کرده و  آن را به یک کامپیوتر متصل کنید تا فایل های ضروری را مشاهده یا بازیابی کنید.

البته برخی جنبه های منفی نیز در استفاده از توسعه دهنده درایو وجود دارد و نسخه 2 ویندوز هوم سرور با نام Vail قرار است با عرضه خود بسیاری از این مشکلات را رفع کند. با این حال مایکروسافت مشکلات دیگری با v2 دارد و آنطور که معلوم است تمایل خیلی زیادی برای ادامه نگهداری و رفع مشکلات این نرم افزار نمی بینند.

ویندوز هوم سرور به عنوان یک راه حل ذخیره سازی مزایای دیگر نسبت به نصب ویندوز استاندارد دارد، اما برای بسیاری از مردم ، توسعه دهنده درایو تنها دلیل برای استفاده از ویندوز هوم سرور بوده است. حالا که مایکروسافت این قابلیت را کنار گذاشته، اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به برخی از جایگزین های آن که می تواند کار ما را راه بیاندازد.

من قصد دارم خجالت را کنار گذارده و  در این لیست در مورد جایگزین های لینوکس نیز به صراحت صحبت کنم چرا که در بسیاری از موارد ممکن راه حل های مبتنی بر لینوکس ساده تر  بوده و استفاده از ان تجربه بهتری را برای شما به دنبال داشته باشد. لینوکس مزایای رایگان بودن، قناعت به نیازهای سخت افزاری پایین ، و اگر فقط دنبال ذخیره سازی اشتراکی هستید، 100 ٪ سازگاری با برنامه سامبا (samba) هم برای سیستم عامل ویندوز و هم سیستم عامل OS X را دارد.

جایگزین های تحت ویندوز

نرم افزار درونی  ویندوز ویژهRAID ویندوز همراه خود نرم افزار ویژه RAID را از سال 2000 به این طرف به صورت استاندارد دارد. در حالی که این راه حل ممکن است بهترین کارایی را نداشته باشد، اما در عوض هیچ نرم افزار اضافی نیاز ندارد و توسط مایکروسافت پشتیبانی می شود. اگر به دنبال راه اندازی نرم افزار ویندوز RAID  بودید این مقاله ما را که نحوه این امر را توضیح داده مطالعه کنید.

توجه : گزینه های نرم افزار RAID  ممکن است در تمام نسخه های ویندوز مانند یکدیگر نباشند.

disParity –  این برنامه یک راه حل نرم افزاری RAID  است که بسیار امکانات حداقلی ارائه می کند. در عمل برنامه ای به طور کامل خط فرمانی است که می تواند برای برخی افراد بسیار خوب و برای برخی دیگر بسیار ترسناک به نظر برسد. به کمک این برنامه این امکان را خواهید داشت که درایو های دیتا راه اندازی کرده و پس از آن نیز یک درایو به عنوان زاپاس برای بازیابی ایجاد کنید. برنامه اگرچه کاملا درایو ها را در یک استخر اطلاعات گروه بندی نمی کند، اما تمرکز آن بیشتر روی جنبه های بازیابی اطلاعات RAID است.

FlexRAID – برنامه flexRAID، شبیه به disParity  بر توانایی بازیابی اطلاعات RAID به جای ایجاد استخر ذخیره عظیم تمرکز دارد. پس نیاز به یک درایو زاپاس دارد، درست مثل disParity ، اما می توان آن را از طریق یک صفحه وب پیکربندی و به عنوان یک سرویس ویندوز اجرا نمود. همچنین در انجمن های سایت برنامه دستورالعمل هایی وجود دارد مبنی بر نحوه راه اندازی FlexRAID  روی یک ویندوز هوم سرور که اگر در حال حاضر این نسخه از ویندوز سرور را دارید از آن توصیه ها استفاده کنید.

جایگزین های لینوکسی

Logical Volume Management برنامه LVM یک لایه مدیریتی برای راه اندازی دیسک های متعدد هم پوشا، تغییر اندازه پویای سایز دیسک ها، و حتی جایگزین کردن درایو های داخل دیسک ها برای کاربر فراهم می نماید. در واقع ، به نظر می رسد LVM   جایگزینی کامل و مناسب برای هر جایگزین لینوکسی WHS  باشد و برای هر توزیع عمده لینوکس نیز عرضه شده است. اگر به این برنامه علاقمند شده اید حتما مقالات آتی ما را در مورد نحوه تنظیم آن با سرور اوبونتو دنبال کنید.

unRAID –  شرکت Lime Tech  تولید کننده برنامهunRAID ، مجوزهای انجام کار  برای راه اندازی برنامه توسط خود کاربر و همچنین راه اندازی کل سرور که می تواندجایگزینی برای سرور ذخیره سازی فعلی شما باشد به شما ارئه می دهد. سرور «خودتان بسازید»  (DIY server) برای اجرای کامل از طریق یک درایو یو اس بی طراحی شده است و انعطاف پذیری توسعه دهنده درایو را در حالی که علاوه بر آن امکان بازیابی اطلاعات RAID را به کاربر می دهد داراست. سرور در صورتی که دارای 3 یا  تعدادی کمتری دیسک سخت باشید رایگان است و هزینه خرید مجوز برای استفاده دیسک های بیشتر معقول است. اگر شما به دنبال یک مرور سریع بر نحوه کار برنامه هستید  ویدیو Revision 3 را تماشا کنید.

MooseFSMooseFS امکانات بیشتری نسبت به راه حل های دیگر ارائه می کند، و در ضمن خیلی انعطاف پذیرتر نیز هست. همه راه حل های دیگر به یک دستگاه با تعداد زیادی دیسک های سخت متصل متکی هستند. در صورتی که MooseFS  می تواند مدیریت چند سرور با تعداد زیادی از کامپیوترهای دیگر که عمل ذخیره سازی روی انها انجام می شود را برای کاربر به ارمغان بیاورد. اتکا کرد. این مسئله سیستم فایل توزیع شده نام دارد و در صورتی که شما  کامپیوترهای تحت لینوکسی در اطراف خود دارید این شیوه می تواند بهترین راه حل جایگزین برای شما باشد. در غیر این صورت، احتمالا بهتر است آن را برای شرکت ها و کسب و کار بهترین شیوه بنامیم.

Gluster – Gluster شباهن زیادی به برنامه MooseFS   که در  بالا شرح داده شد و Ceph که در ادامه می آید دارد، و احتمالا کمی امکانات بیش از چیزی دارد که شما به دنبالش هستید. Gluster یکی دیگر از سیستم فایل توزیع شده است که متکی  بر روی یک کامپیوتر برای انجام همه ذخیره سازی اطلاعات نیست، اما شما حداقل به یک دستگاه رایانه نیاز دارید که تمام وقت وظیفه میزبانی دیسک های مشترک شما را برای مشتریان شما بر عهده داشته باشد.

گزینه های بتا

همه گزینه های فوق به طور کامل پایدار و حداقل تا حدودی گزینه های تکامل یافته به شما ارائه می کنند. با این حال گزینه های بیشتری هم وجود دارند که شاید شما بخواهید نگاهی به آن بیاندازید. با وجود اینکه در حالت بتا هستند، برخی ویژگی هایی در برخی یافت می شود که دیگران ممکن است از ان بی بهره باشند.

Greyhole پروژه Greyhole، از رویکرد JBOD (Just a Bunch Of Disks ، پیکر بندی نشده بر اساس RAID) برای ذخیره سازی استفاده کرده، اما همراه با دیسکهای محلی که می توانید سوار کرده و از سیستم های فایل از راه دور در استخر ذخیره سازی استفاده کنید. بر خلاف بعضی از راه حل های دیگر که تنها یک استخر ذخیره سازی ایجاد کرده یا فقط تمرکز بر تکثیر دیتا برای پشتیبان گیری دارند، greyhole  می تواند هر دو را همزمان انجام داده و جایگزین منبع باز بزرگی برای توسعه دهنده درایو و تکثیر پوشه ها برای  WHS.باشد.

Ceph – Ceph یک سیستم فایل توزیع شده جدید است که در حال حاضر تنها شروع به هموار کردن راه خود در هسته لینوکس کرده است. در حالی که بسیار شبیه به MoosFS و Gluster به نظر می رسد، دارای عملکرد بهتر ، و  بر اساس BTRFS  است، و لوگوی هشت پای جالبی هم دارد. هدف از ارائه این برنامه استفاده از ان توسط شرکت ها اعلام شده و هنوز برای استقرار آماده نشده است، اما با WHS نیز معنای خاصی پیدا می کند.

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *