3 چراغ در ايكس باكس 360 چيست؟ و چگونه آن را رفع كنيم ؟

  • 1389/9/9
  • سپهر خيري
  • 26

خرابي در كنسول هاي بازي و در كل وسايل الكتريكي معمولا يك امر بديهي است . اما در بعضي از كنسول ها مشكل شايعي وجود دارد كه بعد از گذشت چند سال از عمر كنسول اين مشكل ها پديدار شده و معمولا مدتي بعد راه حل هايي براي تعمير و رفع اشكال ارائه مي شود . مثلا مشكل بريك شدن PSP از مشكلاتي بود كه در سال هاي اول اگر براي كسي پيش مي آمد هيچ راه حلي نداشت و PSP بدون مصرف مي شد .

اما در كنسول 360‌ شركت Microsoft گل كاشت ! و در همان ماههاي اول آمار خرابي اين كنسول سر به فلك كشيد !

به همين خاطر در همان ماه هاي اول روش هايي هم براي تعمير مشكل 3 چراغ كنسول 360 ارائه شد . البته كساني كه امكان دسترسي به يكي از نمايندگي هاي اين كمپاني را داشتند مي توانستند از گارانتي 90 روزه كه خيلي هم مدت زمان كمي بود كنسول خود را تعويض يا تعمير كنند .

اگر قصد خريد كنسول 360 را داريد و اين مشكل شما را دو دل كرده مقاله ي زير را حتما بخوانيد :

راهنماي خريد كنسول Xbox 360 :

https://www.gooyait.com/1389/04/16/i-want-to-buy-xbox-360.html

در اين مقاله به بررسي راه كارهايي كه براي تعمير كنسول 360 ارائه شده مي پردازيم . ( توضيحات از نظر علمي كاملا سطحي و قابل درك براي عموم است . اما روش هاي ارائه شده كاملا تست شده و علمي است )

البته اين مشكل در سري هاي اخير اين كنسول 99% رفع شده و گزارش خرابي سري هاي آخر نرسيده . همچنين در حال حاضر عده ي زيادي به صورت تخصصي روي تعمير كنسول كار مي كنند . اما اگر شما از آن دسته افراد بد اقبالي هستيد كه كنسولتان 3 چراغ شده و مي خواهيد خودتان دست به كار شويد به خواندن مقاله ادامه دهيد در غير اين صورت به يكي از تعمير كاران متخصص مراجعه كنيد . همچنين گويا آي تي هيچ گونه مسئوليتي در قبال خساراتي كه به كنسولتان وارد كنيد ندارد .

چرا كنسول با مشكل مواجه مي شود ؟

اولين سوالي كه ممكن است براي هر كسي مطرح شود اين است كه اصلا چرا اين مشكل بوجود مي آيد ؟!

براي پاسخ به اين سوال بايد گفت كه اين مشكل شايد در ظاهر فقط 3 چراغ قرمز را به شما نشان دهد اما در باطن ماجرا قضاياي پيچيده تري وجود دارد . اما به طور كلي مي توان گفت كه مشكل اصلي از پردازنده هاي كنسول است .

به طور خيلي ساده و ابتداي بخواهم اين مشكل را توضيح بدهم : اگر به پايه هاي CPU ‌هاي Pin‌دار توجه كرده باشيد حتما ديده اين كه ارتباط پردازنده با مادربرد توسط اين Pin ‌ها صورت مي گيرد در كنسول 360 اين Pin ها به صورت توپي شكل هستند كه به آنها Ball ‌ مي گويند كيفيت اين پايه هاي رابط در كنسول 360 مخصوصا سري هاي اول پايين است و در كنار آن مشكلات ديگري هم در مهندسي و ساخت پردازنده ها وجود داشت كه البته همانطور كه بار ها گفتم در سري هاي جديد تقريبا تمام اين مشكلات حل شد.

اين پايه ها بعد از مدتي بر اثر گرماي زياد ذوب مي شوند و معمولا در سطح بين پردازنده و برد پخش يا حالت خود گرد بودن خود را از دست داده . به هين علت ارتباط سالم برقرار نمي شود و مشكل به صورت يك 3 چراغ به شما نشان داده مي شود.

تصويري از Solder ‌هاي سالم

و آسيب ديده:

يكي از دلايل مهمي كه باعث بروز اين مشكل در كنسول 360 مي شود ايكس هاي نگه دارنده ي سينك هاي پردازنده هاست .

همانطور كه مي دانيد گرما در شكل اجسام تاثير مي گذارد به همين دليل ايكس هاي نگه دارنده ي سينك هاي خنك كننده كمي حالت ارتجاعي خود را از دست داده و فشاري كه به سينك ها وارد مي كرده كم مي شود. پس در اين حالت انتقال گرما از پردازنده به سينك انجام نمي گيرد و همه چيز براي بالا رفتن دماي پردازنده در حد ذوب شدن Ball ‌ها فراهم مي شود از طرفي هم چون فشار روي پردازنده كم شده به راحتي ball هاي ذوب شده در سطح آن پخش و نتيجه هنگ كردن كنسول به عمل مي آيد .

نمونه اي از هنگ كردن كنسول :

(البته در اين حالت مشكل معمولا به GPU است )

منطق صحيح رفع اين مشكل !

از نظر منطقي بايد اين Ball ‌ها كه اتصال را برقرار مي كنند به سر جاي خود باز گردند. گرچه از كيفيت آنها كاسته شده و ديگر مثل قبل نخواهند بود كه دليل اصلي عمر محدود كنسول بعد از رفع مشكل است (‌از 3 ساعت تا 3 سال هم ممكن است مشكلي پيش نيايد ولي در اخر كنسول با يك 3 چراغ ديگر وداع مي گويد)

اما از نظر منطقي بايد اول دما را در حد ذوب بالا برد و با فشار مناسب دوباره Ball ها به شكل اوليه خود در سر جاي مناسب قرار مي گيرند . ( باز هم به صورت خيلي ساده توضيح داده شد ) به اين اتفاق Reball ‌ شدن مي گويند.

باز مشكل به همين جا ختم نمي شود و 3 چراغ قرمزي كه شما مي بينيد دلايل بسيار ديگري هم مي تواند داشته باشد .

اما توضيحات گفته شده در اكثر مشكلات وجود دارد.

پيدا كردن كد خطاي 3 چراغ قرمز

همانطور كه گفتم 3 چراغ قرمز دلايل مختلفي مي تواند داشته باشد . در بعضي موارد اين مشكل به راحتي قابل حل و در بعضي موارد هم اصلا راه حلي ندارد.

اما روشي كه امروزه براي پيدا كردن كد خطا در سراسر دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد به اين صورت است :

هنگامي كه با خطاي 3 چراغ مواجه شديد.

1- دكمه ي Sync ‌( پيدا كردن دستگيره ها روي كنسول )‌ را نگه داريد

2- دكمه ي Eject ‌را بزنيد .تعداد چراغ هاي قرمز را طبق اعداد گفته شده يادداشت كنيد

3- دوباري اين كار را بكنيد

4- دوباره

5- و در آخر يك كد 4 رقمي بدست مي آوريد و اگر يكبار ديگر دكمه ي Eject ‌را بزنيد به حالت 3 چراغ بر مي گردد.

  • – 0
  • اگر يكي از چراغها چشمك زن بود – 1
  • اگر دوتا از چراغ ها چشمك زن بود – 2
  • اگر سه تا از چراغ ها چشمك زن بود – 3


0001 power supply problem
0002 Network Interface problem
0003 Power problem could be the PSU could be the GPU/CPU, somehow the console isn’t getting clean power from the power supply.
0010 over heating
0011 over heating – If you are receiving this error after disassembling your console make sure to all 8 of the heatsync screws are tightened securely to the board/heatsink holes.
0012 over heating
0013 over heating
0020 (Not yet known, possibly overheating)
0021 DVD Drive Time out – Can be caused by problems with a firmware flash. This is also speculated to sometime be caused by a problem with the southbridge chipset on the motherboard.
0022 GPU Error / GPU Overheating
0023 (not yet known)

0101 (not yet known)
0102 unknown error

0103 CPU Error/ CPU Overheating – see solution for error 0102
0110 Memory Error / Memory Overheating – see solution for error 0102

0200 (not yet known)

1000 (not yet known)
1001 (not yet known)
1002 (not yet known)
1003 Hard Drive Error… It could be a problem with the Hard Drive itself or a problem with the internal connection to the hard drive, Try removing the hard drive and playing without it
1010 Hard Drive Error, Can be caused buy a corrupt or missing eProm.
1011 (not yet known)
1012 (not yet known)
1013 (not yet known) possibly a dashboard update error
1020 (not yet known)
1021 (not yet known)
1022 AV cable error… There is a problem with the AV cable, try using a different AV cable. (could also be a problem with the encoder chip)
1023 DVD drive not connected, connect DVD drive to boot
1030 (not yet known)
1031 (not yet known)
1032 (not yet known)
1033 (not yet known)

لينك منبع :

http://www.llamma.com/xbox360/repair/Xbox-360-error-codes.htm

ابتدا بهتر است كد مورد نظر را پيدا كنيد . و در صورتي كه هنوز نا شناخته يا مربوط به CPU يا GPU بود روش Xclamp را كه بعدا توضيح داده مي شود را انجام دهيد .

*روش هاي غير مطمئن :

اين روش ها قبل از ارائه شدن روش اصلي و منطقي X-clamp‌ براي تعمير كنسول ارائه شد. و در آينده دلايل منطقي كه چرا اين روش هاي غير مطمئن گاها به جواب مي رسيدند را هم توضيح مي دهم.

در ادامه به دو روش كه از همه معروف تر شدند اشاره مي كنيم . بقيه روش هاي ابداعي هم يا مشكل را برطرف نمي كردند (‌در موارد خيلي زياد )‌يا آنقدر غير منطقي بودند كه كمتر كسي به آنها توجه كرد.

– روش حوله ! Towel

اين روش جز اولين روش هايي بود كه براي تعمير كنسول ارائه شد .


روش كار آن خيلي ساده بود و شما فقط با پيچيدن حوله و بستن راه خروج هواي گرمي كه فن ها سعي مي كنند بيرون دهند باعث مي شديد كه دماي ‌پردازنده ها بالا رود و به خاطر فشاري كه توسط سينك ها بود عمل Reball ‌ تا حدودي ممكن بود اتفاق بي افتد .

اما اين روش اصلا منطقي نيست !

اولا گرم شدن بيش از حد داخل كنسول به قطعات ديگر هم آسيب هاي جدي وارد مي كرد . به دليل مشكلي كه براي X ها بوجود آمده و با اين كار به مشكل شل شدن آن ها بيشتر كمك كرديم بعد از مدت كوتاهي (از چند دقيقه تا چند روز )‌دوباره دستگاه به دچار 3 چراغ مي شد و با تكرار اين عمل اوضاع بدتر مي شد.

اين روش كاملا غير منطقي بود و استقبالي هم از آن نشد . چون بيشتر كساني را كه از باز كردن كنسول خود ترس داشتن را جذب مي كرد . و در كل روش مسخره اي بود.

-روش سشوار صنعتي Heat gun

اما اين روش در اوايل بروز مشكل 3 چراغ و قبل از ارائه ي راه حل X-clamp تنها روش موجود ومقبول بود .

در اين روش با برداشتن سينك و يك سشوار صنعتي كه دماي 100 تا 150 درجه توليد مي كند را مستقيما روي پردازنده ها مي گرفتند تا عمل ذوب شدن و Reball‌به صورت ناقص انجام مي شد.

اما همانطور كه متوجه شديد در اين روش المان فشار در نظر نگرفته شده بود پس يا در اكثر موارد پاسخ گو نبود يا بدليل اينكه دماي بالا به كل برد و قطعات هم مي رسيد مشكلات رفع نشدني ديگري در پي داشت و دركل متوسط عمر كنسول بعد از اين كار 2 ماه يا كمتر بود .

X-Clamp روشي منطقي و مطمئن

اما روش XClamping ‌ در لغت به معناي محكم كردن X‌هاست . كه منظور همان X‌هاي پشت برد . نگه دارنده ي سينك هاست .

در اين روش هر دو عامل فشار و گرما به صورت منطقي صورت مي گيرد كه بعد از انجام آن هم معمولا كنسول از چند ماه تا چند سال عمر مي كند . خودم يك مورد ديدم كه 3 سال با مراقبت هاي ويژه به خوبي و بدون مشكل كار كرد. اما تا به هر حال عمر دستگاه بي پايان و از چند سال بيشتر نمي شود.

همين روش X-clamp‌ راه هاي مختلفي دارد كه در اين مقاله به دو راه كه آسان تر و مطمئن تر است مي پردازيم.

راه اول:

ابتدا كنسول را به طور كامل بايد باز كنيد . و برد آن را بيرون بياوريد . ( در صورتي كه مي بينيد درانجام اين كار مشكل داريد بهتر است از ادامه ي كار دست بر داريد و كار را به يك تعمير كار متخصص بسپاريد)

تمامي اجزاي اضافي مانند فن را جدا كنيد .

حالا يك نما مثل زير از برد داريد .

برد را برگردانيد . X‌ را با استفاده از يك پيچ گوشتي كوچك باز كنيد . مراقب باشيد به برد صدمه وارد نكند .

در اين قسمت شما به چند واشر نياز داريد . واشر ها بايد فلزي و بسيار باريك باشند . همچنين در زير واشر هاي فلزي از واشر هاي پلاستيكي خيلي نازك هم براي جلوگيري از صدمه به برد مي توانيد استفاده كنيد .

اين كار را براي دو پردازنده ي CPU و GPU انجام دهيد .

در ضمن هر دو طرف برد هم از واشر ها استفاده كنيد . ( )

X ها را جا بي اندازيد . اگر متوجه شده باشيد در اين مر حله اين كار به سختي قابل انجام است ! پس با احتياط اين كار را بكنيد .

اين كار باعث مي شود تا فشار بيشتري توسط سينك ها وارد شود .

حالا كه فن هاي كنسول وصل نيستند وبقيه كار ها را انجام داديد كنسول را روشن كنيد و بگذاريد تا خود كنسول با ارور 2 چراغ به معنايOverheat ‌ يا گرم شدن بيش از حد خاموش شود .در اين لحظه برق كنسول قطع مي شود . و شما هم مي توانيد كنسول را خاموش كنيد .( . در ضمن وضعيت برق كنسول را از روي چراغ سبز و نارنجي كه روي آداپتور كنسول است تشخيص مي دهيد)

شايد اين كار به نظر عجيب باشد اما براي تامين گرماي لازم ذوب Ball ها و انجام Reball با توجه به فشار اضافه اي كه گفته شد مي تواند مشكل را رفع كند.

بعد از گذشت چند ساعت كه كنسول كاملا خنك شد مي توانيد فن ها را وصل كنسول را در جاي خود قرار دهيد . كانال هواي فن ها را بگذاريد و كنسول را روشن كنيد . به احتمال زياد اگر كار را از اول درست پيش برده باشيد و مشكل كنسول شما قابل حل باشد منوي 360 را خواهيد ديد و بعد از اين با كار هايي مثل اضافه كردن فن و مراقبت از كنسول عمر كنسول خود را رقم مي زنيد .

راه دوم :

روش ديگري كه براي انجام X-clamp‌ پيشنهاد مي كنم و اين روش به نظر من ارجه تر و مناسب تر از روش اول است .

همانند قبل كنسول را باز كنيد .

X ‌ها را هم جدا كنيد .

اما در اين روش شما به همان مقدار واشر از نوع پلاستيكي و فلزي نياز داريد علاوه بر اين ها شما به چند پيچ كوتاه با قطر مناسب نياز داريد .

4 پيچي كه روي سينكها وجود دارد را هم باز كنيد .

سپس واشر هاي پلاستيكي و فلزي را در دو طرف برد بگذاريد . (‌ توجه !‌ ضخامت هر دو واشر نبايد بيشتر از ضخامت پردازنده ها باشد بلكه حدود 1 ميليمتر كم تر باشد تا فشار لازم را وارد شود)

بوسيله ي پيچ هايي كه تهيه كرديد سينكها را به همراه واشر هايي كه روي برد گذاشتيد ببنديد.

در اين قسمت بايد توجه داشته باشيد كه تا چه حد پيچ ها را سفت كنيد . اگر بيش از حد سفت كنيد برد خميده مي شود و پردازنده هم اتصال كوتاه مي كند و اصلا كنسول روشن نمي شود ( به اين صورت كه يك لحظه روشن و فورا 2 چراغ مي دهد . برق كنسول هم قطع مي شود)

و اگر هم به اندازه ي كافي فشار وارد نشود عمل Reball به خوبي انجام نمي شود و به زودي با مشكل 3 چراغ مواجه مي شويد .

نكته ي ديگر هم اينجاست كه پيچها را نوبتي سفت كنيد اگر يكباره اين كار را بكنيد ارتفاع دوطرف متفاوت خواهد بود و عمل reball انجام نمي شود.

در آخر , حالا كه فن هاي كنسول وصل نيستند وبقيه كار ها را انجام داديد كنسول را روشن كنيد و بگذاريد تا خود كنسول با ارور 2 چراغ به معنايOverheat ‌ يا گرم شدن بيش از حد خاموش شود .در اين لحظه برق كنسول قطع مي شود . و شما هم مي توانيد كنسول را خاموش كنيد .

شايد اين كار به نظر عجيب باشد اما براي تامين گرماي لازم ذوب Ball ها و انجام Reball با توجه به فشار اضافه اي كه گفته شد مي تواند مشكل را رفع كند.

بعد از گذشت چند ساعت كه كنسول كاملا خنك شد مي توانيد فن ها را وصل كنسول را در جاي خود قرار دهيد . كانال هواي فن ها را بگذاريد و كنسول را روشن كنيد . به احتمال زياد اگر كار را از اول درست پيش برده باشيد و مشكل كنسول شما قابل حل باشد منوي 360 را خواهيد ديد و بعد از اين با كار هايي مثل اضافه كردن فن و مراقبت از كنسول عمر كنسول خود را رقم مي زنيد .

اما در آخر اين روش مي توانيد بگذاريد پيچ ها باقي بمانند . اين كار در عمر كنسول تاثير بسزايي دارد . چون همانطور كه گفته شد يكي از دلايل بروز 3 چراغ گرم شدن X ها و از دست دادن حالت ارتجاعي خود فشار روي پردازنده ها كم مي شود .

اما يقينا بخاطر پيچ هايي كه استفاده كرديد نمي توانيد برد را در قاب خود قرار دهيد . در اين جا پيشنهاد مي كنم بوسيله ي مته جاي پيچها را سوراخ كنيد و برد را جا بزنيد.

در ضمن حتما براي تان سوال شده كه ماده ي چسب مانندي كه زير سينك ها و روي پردازنده ها بود چيست ؟

اين ماده سيليكون نام دارد و انتقال دهنده ي خوب گرماييست شما مي توانيد اين ماده را براحتي از بازار تهيه كنيد .(‌داشتن اين ماده كمك بزرگي به انجام كار مي كند . در صورتي كه از اين ماده تهيه نكرديد مراقب باشيد سيليكون روي سينك ها و پردازنده پاك نشود )

خب كار تعمير به پايان رسيد . و اميد وارم كنسول شما به حالت قبل بازگشته باشد . شما مي توانيد با نصب فن هاي بيشتر احتمال بروز اين خطر را كاهش دهيد .

چرا 3 چراغ ! چگونه آن را رفع كنيم ؟

عكس1

خرابي در كنسول هاي بازي و در كل وسايل الكتريكي معمولا يك امر بديهي است . اما در بعضي از كنسول ها مشكل شايعي وجود دارد كه بعد از گذشت چند سال از عمر كنسول اين مشكل ها پديدار شده و معمولا مدتي بعد راه حل هايي براي تعمير و رفع اشكال ارائه مي شود . مثلا مشكل بريك شدن PSP از مشكلاتي بود كه در سال هاي اول اگر براي كسي پيش مي آمد هيچ راه حلي نداشت و PSP بدون مصرف مي شد .

اما در كنسول 360‌ شركت Microsoft گل كاشت ! و در همان ماههاي اول آمار خرابي اين كنسول سر به فلك كشيد !

عكس2

به همين خاطر در همان ماه هاي اول روش هايي هم براي تعمير مشكل 3 چراغ كنسول 360 ارائه شد . البته كساني كه امكان دسترسي به يكي از نمايندگي هاي اين كمپاني را داشتند مي توانستند از گارانتي 90 روزه كه خيلي هم مدت زمان كمي بود كنسول خود را تعويض يا تعمير كنند .

اگر قصد خريد كنسول 360 را داريد و اين مشكل شما را دو دل كرده مقاله ي زير را حتما بخوانيد :

راهنماي خريد كنسول Xbox 360 :

https://www.gooyait.com/1389/04/16/i-want-to-buy-xbox-360.html

در اين مقاله به بررسي راه كارهايي كه براي تعمير كنسول 360 ارائه شده مي پردازيم . ( توضيحات از نظر علمي كاملا سطحي و قابل درك براي عموم است . اما روش هاي ارائه شده كاملا تست شده و علمي است )

البته اين مشكل در سري هاي اخير اين كنسول 99% رفع شده و گزارش خرابي سري هاي آخر نرسيده . همچنين در حال حاضر عده ي زيادي به صورت تخصصي روي تعمير كنسول كار مي كنند . اما اگر شما از آن دسته افراد بد اقبالي هستيد كه كنسولتان 3 چراغ شده و مي خواهيد خودتان دست به كار شويد به خواندن مقاله ادامه دهيد در غير اين صورت به يكي از تعمير كاران متخصص مراجعه كنيد . همچنين گويا آي تي هيچ گونه مسئوليتي در قبال خساراتي كه به كنسولتان وارد كنيد ندارد .

چرا كنسول با مشكل مواجه مي شود ؟

اولين سوالي كه ممكن است براي هر كسي مطرح شود اين است كه اصلا چرا اين مشكل بوجود مي آيد ؟!

براي پاسخ به اين سوال بايد گفت كه اين مشكل شايد در ظاهر فقط 3 چراغ قرمز را به شما نشان دهد اما در باطن ماجرا قضاياي پيچيده تري وجود دارد . اما به طور كلي مي توان گفت كه مشكل اصلي از پردازنده هاي كنسول است .

به طور خيلي ساده و ابتداي بخواهم اين مشكل را توضيح بدهم : اگر به پايه هاي CPU ‌هاي Pin‌دار توجه كرده باشيد حتما ديده اين كه ارتباط پردازنده با مادربرد توسط اين Pin ‌ها صورت مي گيرد در كنسول 360 اين Pin ها به صورت توپي شكل هستند كه به آنها Ball ‌ مي گويند كيفيت اين پايه هاي رابط در كنسول 360 مخصوصا سري هاي اول پايين است و در كنار آن مشكلات ديگري هم در مهندسي و ساخت پردازنده ها وجود داشت كه البته همانطور كه بار ها گفتم در سري هاي جديد تقريبا تمام اين مشكلات حل شد.

عكس3

عكس3آ

اين پايه ها بعد از مدتي بر اثر گرماي زياد ذوب مي شوند و معمولا در سطح بين پردازنده و برد پخش يا حالت خود گرد بودن خود را از دست داده . به هين علت ارتباط سالم برقرار نمي شود و مشكل به صورت يك 3 چراغ به شما نشان داده مي شود.

تصويري از Solder ‌هاي سالم

عكس4

و آسيب ديده:

عكس4آ

يكي از دلايل مهمي كه باعث بروز اين مشكل در كنسول 360 مي شود ايكس هاي نگه دارنده ي سينك هاي پردازنده هاست .

عكس4ب

همانطور كه مي دانيد گرما در شكل اجسام تاثير مي گذارد به همين دليل ايكس هاي نگه دارنده ي سينك هاي خنك كننده كمي حالت ارتجاعي خود را از دست داده و فشاري كه به سينك ها وارد مي كرده كم مي شود. پس در اين حالت انتقال گرما از پردازنده به سينك انجام نمي گيرد و همه چيز براي بالا رفتن دماي پردازنده در حد ذوب شدن Ball ‌ها فراهم مي شود از طرفي هم چون فشار روي پردازنده كم شده به راحتي ball هاي ذوب شده در سطح آن پخش و نتيجه هنگ كردن كنسول به عمل مي آيد .

نمونه اي از هنگ كردن كنسول :

عكس5

عكس6

(البته در اين حالت مشكل معمولا به GPU است )

منطق صحيح رفع اين مشكل !

از نظر منطقي بايد اين Ball ‌ها كه اتصال را برقرار مي كنند به سر جاي خود باز گردند. گرچه از كيفيت آنها كاسته شده و ديگر مثل قبل نخواهند بود كه دليل اصلي عمر محدود كنسول بعد از رفع مشكل است (‌از 3 ساعت تا 3 سال هم ممكن است مشكلي پيش نيايد ولي در اخر كنسول با يك 3 چراغ ديگر وداع مي گويد)

اما از نظر منطقي بايد اول دما را در حد ذوب بالا برد و با فشار مناسب دوباره Ball ها به شكل اوليه خود در سر جاي مناسب قرار مي گيرند . ( باز هم به صورت خيلي ساده توضيح داده شد ) به اين اتفاق Reball ‌ شدن مي گويند.

عكس7

باز مشكل به همين جا ختم نمي شود و 3 چراغ قرمزي كه شما مي بينيد دلايل بسيار ديگري هم مي تواند داشته باشد .

اما توضيحات گفته شده در اكثر مشكلات وجود دارد.

پيدا كردن كد خطاي 3 چراغ قرمز

همانطور كه گفتم 3 چراغ قرمز دلايل مختلفي مي تواند داشته باشد . در بعضي موارد اين مشكل به راحتي قابل حل و در بعضي موارد هم اصلا راه حلي ندارد.

اما روشي كه امروزه براي پيدا كردن كد خطا در سراسر دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد به اين صورت است :

هنگامي كه با خطاي 3 چراغ مواجه شديد.

1- دكمه ي Sync ‌( پيدا كردن دستگيره ها روي كنسول )‌ را نگه داريد

2- دكمه ي Eject ‌را بزنيد .تعداد چراغ هاي قرمز را طبق اعداد گفته شده يادداشت كنيد

3- دوباري اين كار را بكنيد

4- دوباره

5- و در آخر يك كد 4 رقمي بدست مي آوريد و اگر يكبار ديگر دكمه ي Eject ‌را بزنيد به حالت 3 چراغ بر مي گردد.

عكس8

عكس9

  • – 0
  • اگر يكي از چراغها چشمك زن بود – 1
  • اگر دوتا از چراغ ها چشمك زن بود – 2
  • اگر سه تا از چراغ ها چشمك زن بود – 3


0001 power supply problem
0002 Network Interface problem
0003 Power problem could be the PSU could be the GPU/CPU, somehow the console isn’t getting clean power from the power supply.
0010 over heating
0011 over heating – If you are receiving this error after disassembling your console make sure to all 8 of the heatsync screws are tightened securely to the board/heatsink holes.
0012 over heating
0013 over heating
0020 (Not yet known, possibly overheating)
0021 DVD Drive Time out – Can be caused by problems with a firmware flash. This is also speculated to sometime be caused by a problem with the southbridge chipset on the motherboard.
0022 GPU Error / GPU Overheating
0023 (not yet known)

0101 (not yet known)
0102 unknown error

0103 CPU Error/ CPU Overheating – see solution for error 0102
0110 Memory Error / Memory Overheating – see solution for error 0102

0200 (not yet known)

1000 (not yet known)
1001 (not yet known)
1002 (not yet known)
1003 Hard Drive Error… It could be a problem with the Hard Drive itself or a problem with the internal connection to the hard drive, Try removing the hard drive and playing without it
1010 Hard Drive Error, Can be caused buy a corrupt or missing eProm.
1011 (not yet known)
1012 (not yet known)
1013 (not yet known) possibly a dashboard update error
1020 (not yet known)
1021 (not yet known)
1022 AV cable error… There is a problem with the AV cable, try using a different AV cable. (could also be a problem with the encoder chip)
1023 DVD drive not connected, connect DVD drive to boot
1030 (not yet known)
1031 (not yet known)
1032 (not yet known)
1033 (not yet known)

لينك منبع :

http://www.llamma.com/xbox360/repair/Xbox-360-error-codes.htm

ابتدا بهتر است كد مورد نظر را پيدا كنيد . و در صورتي كه هنوز نا شناخته يا مربوط به CPU يا GPU بود روش Xclamp را كه بعدا توضيح داده مي شود را انجام دهيد .

*روش هاي غير مطمئن :

اين روش ها قبل از ارائه شدن روش اصلي و منطقي X-clamp‌ براي تعمير كنسول ارائه شد. و در آينده دلايل منطقي كه چرا اين روش هاي غير مطمئن گاها به جواب مي رسيدند را هم توضيح مي دهم.

در ادامه به دو روش كه از همه معروف تر شدند اشاره مي كنيم . بقيه روش هاي ابداعي هم يا مشكل را برطرف نمي كردند (‌در موارد خيلي زياد )‌يا آنقدر غير منطقي بودند كه كمتر كسي به آنها توجه كرد.

– روش حوله ! Towel

عكس10

اين روش جز اولين روش هايي بود كه براي تعمير كنسول ارائه شد .

روش كار آن خيلي ساده بود و شما فقط با پيچيدن حوله و بستن راه خروج هواي گرمي كه فن ها سعي مي كنند بيرون دهند باعث مي شديد كه دماي ‌پردازنده ها بالا رود و به خاطر فشاري كه توسط سينك ها بود عمل Reball ‌ تا حدودي ممكن بود اتفاق بي افتد .

اما اين روش اصلا منطقي نيست !

اولا گرم شدن بيش از حد داخل كنسول به قطعات ديگر هم آسيب هاي جدي وارد مي كرد . به دليل مشكلي كه براي X ها بوجود آمده و با اين كار به مشكل شل شدن آن ها بيشتر كمك كرديم بعد از مدت كوتاهي (از چند دقيقه تا چند روز )‌دوباره دستگاه به دچار 3 چراغ مي شد و با تكرار اين عمل اوضاع بدتر مي شد.

اين روش كاملا غير منطقي بود و استقبالي هم از آن نشد . چون بيشتر كساني را كه از باز كردن كنسول خود ترس داشتن را جذب مي كرد . و در كل روش مسخره اي بود.

-روش سشوار صنعتي Heat gun

اما اين روش در اوايل بروز مشكل 3 چراغ و قبل از ارائه ي راه حل X-clamp تنها روش موجود ومقبول بود .

در اين روش با برداشتن سينك و يك سشوار صنعتي كه دماي 100 تا 150 درجه توليد مي كند را مستقيما روي پردازنده ها مي گرفتند تا عمل ذوب شدن و Reball‌به صورت ناقص انجام مي شد.

عكس11

اما همانطور كه متوجه شديد در اين روش المان فشار در نظر نگرفته شده بود پس يا در اكثر موارد پاسخ گو نبود يا بدليل اينكه دماي بالا به كل برد و قطعات هم مي رسيد مشكلات رفع نشدني ديگري در پي داشت و دركل متوسط عمر كنسول بعد از اين كار 2 ماه يا كمتر بود .

عكس12

X-Clamp روشي منطقي و مطمئن

اما روش XClamping ‌ در لغت به معناي محكم كردن X‌هاست . كه منظور همان X‌هاي پشت برد . نگه دارنده ي سينك هاست .

در اين روش هر دو عامل فشار و گرما به صورت منطقي صورت مي گيرد كه بعد از انجام آن هم معمولا كنسول از چند ماه تا چند سال عمر مي كند . خودم يك مورد ديدم كه 3 سال با مراقبت هاي ويژه به خوبي و بدون مشكل كار كرد. اما تا به هر حال عمر دستگاه بي پايان و از چند سال بيشتر نمي شود.

همين روش X-clamp‌ راه هاي مختلفي دارد كه در اين مقاله به دو راه كه آسان تر و مطمئن تر است مي پردازيم.

راه اول:

ابتدا كنسول را به طور كامل بايد باز كنيد . و برد آن را بيرون بياوريد . ( در صورتي كه مي بينيد درانجام اين كار مشكل داريد بهتر است از ادامه ي كار دست بر داريد و كار را به يك تعمير كار متخصص بسپاريد)

تمامي اجزاي اضافي مانند فن را جدا كنيد .

حالا يك نما مثل زير از برد داريد .

عكس13

برد را برگردانيد . X‌ را با استفاده از يك پيچ گوشتي كوچك باز كنيد . مراقب باشيد به برد صدمه وارد نكند .

عكس14

در اين قسمت شما به چند واشر نياز داريد . واشر ها بايد فلزي و بسيار باريك باشند . همچنين در زير واشر هاي فلزي از واشر هاي پلاستيكي خيلي نازك هم براي جلوگيري از صدمه به برد مي توانيد استفاده كنيد .

عكس15

اين كار را براي دو پردازنده ي CPU و GPU انجام دهيد .

در ضمن هر دو طرف برد هم از واشر ها استفاده كنيد . ( )

X ها را جا بي اندازيد . اگر متوجه شده باشيد در اين مر حله اين كار به سختي قابل انجام است ! پس با احتياط اين كار را بكنيد .

اين كار باعث مي شود تا فشار بيشتري توسط سينك ها وارد شود .

عكس15.1

حالا كه فن هاي كنسول وصل نيستند وبقيه كار ها را انجام داديد كنسول را روشن كنيد و بگذاريد تا خود كنسول با ارور 2 چراغ به معنايOverheat ‌ يا گرم شدن بيش از حد خاموش شود .در اين لحظه برق كنسول قطع مي شود . و شما هم مي توانيد كنسول را خاموش كنيد .( . در ضمن وضعيت برق كنسول را از روي چراغ سبز و نارنجي كه روي آداپتور كنسول است تشخيص مي دهيد)

عكس16

شايد اين كار به نظر عجيب باشد اما براي تامين گرماي لازم ذوب Ball ها و انجام Reball با توجه به فشار اضافه اي كه گفته شد مي تواند مشكل را رفع كند.

بعد از گذشت چند ساعت كه كنسول كاملا خنك شد مي توانيد فن ها را وصل كنسول را در جاي خود قرار دهيد . كانال هواي فن ها را بگذاريد و كنسول را روشن كنيد . به احتمال زياد اگر كار را از اول درست پيش برده باشيد و مشكل كنسول شما قابل حل باشد منوي 360 را خواهيد ديد و بعد از اين با كار هايي مثل اضافه كردن فن و مراقبت از كنسول عمر كنسول خود را رقم مي زنيد .

راه دوم :

روش ديگري كه براي انجام X-clamp‌ پيشنهاد مي كنم و اين روش به نظر من ارجه تر و مناسب تر از روش اول است .

همانند قبل كنسول را باز كنيد .

X ‌ها را هم جدا كنيد .

اما در اين روش شما به همان مقدار واشر از نوع پلاستيكي و فلزي نياز داريد علاوه بر اين ها شما به چند پيچ كوتاه با قطر مناسب نياز داريد .

4 پيچي كه روي سينكها وجود دارد را هم باز كنيد .

عكس20

سپس واشر هاي پلاستيكي و فلزي را در دو طرف برد بگذاريد . (‌ توجه !‌ ضخامت هر دو واشر نبايد بيشتر از ضخامت پردازنده ها باشد بلكه حدود 1 ميليمتر كم تر باشد تا فشار لازم را وارد شود)

بوسيله ي پيچ هايي كه تهيه كرديد سينكها را به همراه واشر هايي كه روي برد گذاشتيد ببنديد.

در اين قسمت بايد توجه داشته باشيد كه تا چه حد پيچ ها را سفت كنيد . اگر بيش از حد سفت كنيد برد خميده مي شود و پردازنده هم اتصال كوتاه مي كند و اصلا كنسول روشن نمي شود ( به اين صورت كه يك لحظه روشن و فورا 2 چراغ مي دهد . برق كنسول هم قطع مي شود)

و اگر هم به اندازه ي كافي فشار وارد نشود عمل Reball به خوبي انجام نمي شود و به زودي با مشكل 3 چراغ مواجه مي شويد .

عكس19

نكته ي ديگر هم اينجاست كه پيچها را نوبتي سفت كنيد اگر يكباره اين كار را بكنيد ارتفاع دوطرف متفاوت خواهد بود و عمل reball انجام نمي شود.

در آخر , حالا كه فن هاي كنسول وصل نيستند وبقيه كار ها را انجام داديد كنسول را روشن كنيد و بگذاريد تا خود كنسول با ارور 2 چراغ به معنايOverheat ‌ يا گرم شدن بيش از حد خاموش شود .در اين لحظه برق كنسول قطع مي شود . و شما هم مي توانيد كنسول را خاموش كنيد .

شايد اين كار به نظر عجيب باشد اما براي تامين گرماي لازم ذوب Ball ها و انجام Reball با توجه به فشار اضافه اي كه گفته شد مي تواند مشكل را رفع كند.

بعد از گذشت چند ساعت كه كنسول كاملا خنك شد مي توانيد فن ها را وصل كنسول را در جاي خود قرار دهيد . كانال هواي فن ها را بگذاريد و كنسول را روشن كنيد . به احتمال زياد اگر كار را از اول درست پيش برده باشيد و مشكل كنسول شما قابل حل باشد منوي 360 را خواهيد ديد و بعد از اين با كار هايي مثل اضافه كردن فن و مراقبت از كنسول عمر كنسول خود را رقم مي زنيد .

اما در آخر اين روش مي توانيد بگذاريد پيچ ها باقي بمانند . اين كار در عمر كنسول تاثير بسزايي دارد . چون همانطور كه گفته شد يكي از دلايل بروز 3 چراغ گرم شدن X ها و از دست دادن حالت ارتجاعي خود فشار روي پردازنده ها كم مي شود .

اما يقينا بخاطر پيچ هايي كه استفاده كرديد نمي توانيد برد را در قاب خود قرار دهيد . در اين جا پيشنهاد مي كنم بوسيله ي مته جاي پيچها را سوراخ كنيد و برد را جا بزنيد.

در ضمن حتما براي تان سوال شده كه ماده ي چسب مانندي كه زير سينك ها و روي پردازنده ها بود چيست ؟

عكس17

عكس18

اين ماده سيليكون نام دارد و انتقال دهنده ي خوب گرماييست شما مي توانيد اين ماده را براحتي از بازار تهيه كنيد .(‌داشتن اين ماده كمك بزرگي به انجام كار مي كند . در صورتي كه از اين ماده تهيه نكرديد مراقب باشيد سيليكون روي سينك ها و پردازنده پاك نشود )

خب كار تعمير به پايان رسيد . و اميد وارم كنسول شما به حالت قبل بازگشته باشد . شما مي توانيد با نصب فن هاي بيشتر احتمال بروز اين خطر را كاهش دهيد .

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 26 دیدگاه
    1. نمي دونم والا ! مگه پلي استيشن 3 چراغ داره ؟!
      من موضوعش رو اين نذاشته بودم!

    2. پلی استیشن 3 3 چراغ نداره ولی در پاره ای از اوقات شبیه این اتفاق براش پیش میاد که معروف به Yellow Light of Death هست.

    3. با عرض پوزش تغيير رو بنده انجام داده بودم كه نبايد اينكار رو ميكردم و اگرم انجام ميدادم بايد با نويسنده مشورت ميكردم عذر ميخوام از دوستان
      اصلاح شد… .

    4. خواهش مي كنم .
      اره خوب بود اگه مشورت مي كردي ولي مشكلي نيست

  1. ps3 هیچ مشکلی نداره بستگی به میزان مصرفت داره اگر خیلی زیاد بازی کنی پردازنده داغ می کنه این مشکل پیش میاد به جا ی که میزاری هم بستگی داره خنک باشه زیاد گرم نباشه

  2. سلام.xbox من ایکسها رو نداره.ولی همه کارها رو درست انجام دادم ولی بجای ارور قبلی که0013 بود حالا E74 میده.چیکارش کنم.بازم ممنون

  3. سلام.همین یک هفته پیش بود که داشتم کینکت بازی می کردم که یک دفعه صفحه هنگ کرد و همین جوری موند و هر وقتxbox را روشن می کنم تا میاد بالا صفحه ثابت می موه( هنگ می کنه ) .
    این روشی که گفتی انجام دادم ( یک چراغ قرمز روشن می شه )
    به جایی که از ارور های بالا بیاد ارور E68 رو می ده خواهش می کنم بگو چیکارش کنم؟!!؟
    ایکس باکس من مشکی است

    آگر میشه همین جا جوابش را بدهید / یا به ایمیلم ایمیل بفرسید
    بازم ممنون از همه چیز

  4. سلام اگر میشه سریع وبی ضهمت جواب سوال من رو بدین. معنی ومفهوم چراغ های xbox چیه وقتی میره بالا راست وقتی میاد بالا چپ ؟ با تشکر از سایت خو بتون

  5. سلام.من روش فشار با پيچ هارو كه گفته بوديد رو انجام دادم.ولي وقتي كنسول رو روشن ميكنم 2چراغ قرمز نميده.بازم 3 چراغ ميده.يه بار فن رو وصل كردم وقتي كنسول رو روشن كردم فن چند دور ميچرخه و بعد 3چراغ ميده و فن خاموش ميشه.اگه ميشه همين جا جوابم رو بدين.خيلي خيلي ممنونم

  6. من یک xbox360 خریدم کینکت اونو هم خریدم وقتی روشنش می کنم چراغ کینکت روشن نمی شه و کار نمی کنه لطفا به من پاسخ بدید.

  7. من ایکس باکس 250 گیگ اسلیم دارم و چند روز پیش خریدمش
    میخواستم ببینم احتمال داره 3 چراغه بشه یا نه؟

    1. نه . مدل شما بعد از سال ۲۰۱۰ ساخته شده . ایکس باکس هایی که بعد از سال ۲۰۱۰ ساخته شده اند مشکلی ندارند.

      از بد شانسی من ایکس باکسم مدل ۲۰۱۰ هستش. بدترین جاش هم اینجاست که دو هفته بعد از خریدنش مدل ۲۰۱۱ اومد!!!!!!!!

  8. با سلام . من یک سوال داشتم میخواستم سریعا جواب بدین. من ایکس باکسم دوبار هر ۴ چراغش به رنگ قرمز روشن شد و دوبار هم تصویر پرید . میخواستم بدونم معنیش چیه؟

    از gpu هستش؟

    خراب شده؟

    1. اره خراااااااب مث تموم بختااا تو خاااااابه

  9. سلام من یک اسلیم ۲۵۰GB دارم بعد از ی سال بازی میکردم البته مکان بازی گرم بود بعد یک دفعه دستگاه ۳ چراغ قرمز و یک چراغ سبز داد الانم خوبه .سال پیش جیتگ کردمش خیلی وقت بود از دی وی دی رامش استفاده نکرده بودم بعد امدم باز کنم دیدم گیر میکنه ۲ یا ۳ بار که میزنم بعدش باز میشه مشکلش چیه

  10. با سلام من یک ایکس باکس E دارم بعد بازی need for speed rivalsتوش گذاشتم وریختم توش بعد از هارد بازی رو اجرا کردم یه پیامی داد مبنی بر ریختن اطلاعات گزینه yesرا انتخاب کردم ولی گیر کرد خاموش کردم حالا دیگه روشن میشه بالا نمیاد

  11. باسلام من یکps3فت دارم وقتی روشن میکنیم بعد از چند ثانیه خاموش میشه و چراغ قرمز چشمک زن میشه psها و فیوزها همه سالمه به نظر شما اشکال از جی پی یو هست و باید ریبال بشه ؟ویا اشکال دیگری داره؟ضمنا”تصویری هم وجود نداره. ممنون میشم اگه جواب رو برام ایمیل نفرمایید با تشکر

  12. سلام.امروز ایکس باکسمو باز,کردم که سلیکناشو عوض کنم .سلیکناشو عوض کردم سینکارو هم جا انداختم حالا که روشن میکنم سه چراغ نشون میده و کد۰۰۲۲رو میده به معنای اتصال ضعیف سیپیو به برد درصورتی که قبلش سالم سالم بود.ترو خدا کمکم کنید اگه ممکنه ایمیل کنید یا همینجا بگین

    1. مگه بیکار بودی نادان .آدم عاقل دستگاه سالمو باز کردی که مثلا بهترش کنی.بهترین راه برای تعمیرش اینه که بندازیش دور یکی دیگه بخری.

  13. چراقه خوده پاور xbox 360 چشمک میزنه و دیویدی بیرون نمیاد اجرام نمیشه
    چیکار باید بکنم؟

  14. چراغ پاور xbox 360 چشمک میزنه و دیودید بیرون نمیاد اجراهم نمیشه چیکار باید بکنم؟

  15. آقا ترخدا جواب من رو بدید.کنسول من تاریخ ساختش ۲۰۰۹/۷/۱۳آیا بردی که روی این ایکس باکس هست جاسپر یا فالکون ترخدا جواب من رو بدید.مرسی از سایت خوبتون.

  16. سلام ممنون.من از روش حوله استفاده کردم ،سه چراغ رفت ولی فقط پاور روشن میشه ولی چراقای دورش سبز نمیشن!چه کار باید بکنم ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *