نگاهي به بازي ايراني مير مهنا

  • 1389/9/23
  • ميثاق جراحي
  • 10

نگاهي به بازي ايراني مير مهنا

بازی رایانه ای میر مهنا توسط شرکت “اسپریس پویا نما” و با همکاری “بنیاد ملی بازی های رایانه ای” مراحل پایانی ساخت خود را پشت سر می گذارد.
این بازی در سبک FPS  ساخته شده و درباره یک مبارز ایرانی به نام میر مهنا که در دوره پادشاهی زندیه, در جنوب ایران , به مبارزه با استعمار گران  می پردازد.
استفاده از موشن کپچر برای ساخت انیمیشن ها به جذابیت آن افزوده است.

سرزمین پهناور ایران در طول تاریخ همواره شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده است و در بطن این حوادث همیشه غیور مردان و شیر زنانی بوده اند که با دلیری ها و رشادت های خود فراز و فرودهایی را در میهن پهناورمان رغم می زدند. این سرزمین بهشت گونه همواره مورد طمع و سوء استفاده کشورهای سودجو و قدرت طلبی بوده است که به خاطر منافع خود دست به چپاول گری فراوانی در حق این ملت قهرمان زدند. همین اعمال استعمارطلبانه بود که خون این مردم مهربان و شجاع را به جوش می آورد و در کوران همین حوادث بود که قهرمانان بزرگی برای دفاع از مردم سر برمی آوردند.

بازی رایانه ای میرمهنا سرگذشت یکی از همین قهرمانان ملی که به خاطر ظلم و ستم بیگانه دست به قیام زد، روایت می کند. داستان بازی به دوره کریم خان زند باز می گردد. هنگامی که کشورهایی همچون هلند و انگلستان با یکدیگر متحد شده و کمپانی هند شرقی را تاسیس نموده و به خاطر منافع سودجویانه خود با توسل به سلاح های گرم و نیروی نظامی، راهی خلیج فارس و شمال آفریقا شدند تا بر این مناطق تسلط یافته و تحت استعمار خود درآورند و در این راه از هیچ اقدام وحشیانه ای چشم پوشی نکردند. در این هنگام با تصرف بخشی از جزایر ایران دست به چپاول مردم زدند و با تجارتی ناعادلانه زندگی را بر مردم این خطه تنگ نمودند.

میرمهنا فرزند میرناصر والی جزایر جنوبی ایران که از این ظلم آشکار به تنگ آمده بود به همراه اندک یاران خود نهضت جنوب را تشکیل دادند و هدف آنها رهایی این مردم مظلوم از چنگال استعمارگران و فقر و سختی ناشی از حضور بیگانگان در کشور بود. در این بازی سازندگان بازی تمام تلاش خود را نموده اند که بتوانند روایتی داستان گونه ازمبارزات مبارزان جنوب درچند روز آخر زندگی میرمهنا را به تصویر بکشند. در این بازی رایانه ای بازیکن در نقش یک جوان جنوبی به ایفای نقش می پردازد که برای نجات خواهرش حنانه با متجاوزان به وطن مبارزه می کند و با یاران میرمهنا همراه می گردد و پا به این مبارزات پر خطر می گذارد.

از جمله ویژگی های بازی رایانه ای میر مهنا می توان به گیم پلی متنوع و جذاب بازی شامل مبارزات گروهی، جنگ تن به تن، شلیک با توپ های سنگین، قایق سواری، منفجر کردن گاری پر از باروت، آزادکردن گروگان ها و… اشاره نمود. همچنین طراحان این بازی توانسته اند با ساختن محیط های متنوع طبیعی و بازسازی پوشش های گیاهی پویا و متنوع، پرندگان و حیوانات مختلف، دریاچه ها، شهرها و … مناظری زیبا و چشم نوازی برای بازیکن به ارمغان آورند. همچنین در این بازی تکنیک های جدید گرافیکی نزدیک به استانداردهای روز به کار گرفته شده است و برای سازگاری بهتر با شرایط رایانه های بازیکن، تست ها و روش های معتبر جهت برطرف کردن معایب و بهبود سرعت ضمن تثبیت کیفیت تکنیک ها، بکار گرفته شده است.

طراحی مرحله استاندارد این بازی از نقاط قوت آن محسوب می شود. استفاده به جا و اصولی از آیتم های موجود در صحنه، قرار گیری مناسب نقاط پوششی، مسیرهای  متنوع و به جا برای پیشبرد مرحله که در عین پیچیدگی بازیکن را سردرگم نخواد کرد و ایجاد تنوع در محیط و گیم پلی در مراحل مختلف از جمله ویژگی های طراحی مرحله در این بازی محسوب می شود.

از خصوصیات بارز این بازی می توان به ضبط حرکات در این بازی به جدیدترین روش در دنیا (موشن کپچر) اشاره کرد که بهره گیری از این تکنولوژی به طبیعی تر شدن حرکات و صحنه های این بازی افزوده است.

هوش مصنوعی این بازی نیز نزدیک به استاندارد های روز طراحی شده است و در پیاده سازی آن از بازی های بزرگ همین سبک الگوبرداری شده است. شناسایی خودکار نقاط پوششی، ردیابی هوشمندانه دشمنان، مسیر یابی هوشمندانه دوستان و دشمنان، سازگاری با صحنه های کارگردانی شده و شرایط محیطی خاص جستجوی سریعترین روش مبارزه برای مقلوب نمودن دشمن، حضور مؤثر دوستان در صحنه های درگیری و … از ویژگی های آن می باشد.

این بازی از موسیقی زیبای سنتی و محلی خاص مناطق جنوبی ایران بهره می برد که علاوه بر افزدن به جذابیت بازی، به حس ایرانی بودن بازی افزوده است.

همچنین این بازی از صحنه های سینمایی جذابی بهره می برد که علاوه بر روایت داستان، بازی را جذاب تر می کند.

در نهایت سازندگان این بازی تلاش نموده اند تا با عرضه یک بازی جذاب با دغدغه های ملی و تاریخی ایران، عنوانی عرضه کنند که علاوه بر رعایت حقوق بازیکن و داشتن جنبه های سرگرم کننده، گوشه ای از تاریخ کمتر شناخته شده این کشور را به نسلی که با تاریخ ملی خود آشنایی کمی دارد بشناساند. همچنین در کنار این رسالت خود، محصولی عرضه کند که دارای جذابیت های بصری و تکنیکی و قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی باشد و در این راه از تمام توان و امکانات خود استفاده کرده است و حاصل آن این بازی است که برای اولین بار در کشور بازیکن شاهد دوستانی مؤثر و باهوش، محیطی زیبا و چشم نواز، حرکاتی نرم و طبیعی، مبارزاتی جذاب و پرهیجان و … می باشد .

منابع : بنياد ملي بازي هاي رايانه اي و وب سايت رسمي بازي http://www.mirmahna.ir/

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 10 دیدگاه
  1. امیدوارم همیشه پیروز باشید.
    به ما هم سر بزنید.
    یاحقّ.

    JalaleBajalal.blogfa.com

    1. چرا 2 تا پیام زدی؟ هر دو رو تو 1 پیام می نوشتی

  2. بازی باحالی هست ولی نباید حنانه میمرد اما مرگ سعید فکر بدی نبود ولی بازی جذابی بود.

  3. سلام من تازه بازی خریدم و نصب کردم و بازی نیامد و دوباره میخواستنم بازی نصب کنم اما روی دیسک کار نمی کند ولی حافظه دارد . حالا من باید چه کار کنم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *