نگاهی جامع به مشکلات فایرفاکس!

  • 1389/10/16
  • م. خاتمی
  • 34

مشکلات فایرفاکس !

در مقاله قبلی خواندید که فایرفاکس چه راه طولانی و کماکان مشکلی را پیموده است و می پیماید تا به موفقیت های چشمگیری دست یافته است از جمله اینکه برای خودش غولی شده است در میان مرورگر های وب و دردل بسیاری از کاربران اینترنتی جا باز کررده است ولی از آن جا که هر نرم افزار و اپلیکیشن یا هرچیز دیگری دارای نقاط ضعف و مشکلاتی هست برآن شدیم تا نگاهی جامع و کوتاه به مشکلات مرورگر محبوب و کاربردی فایرفاکس بیندازیم ، از آن جا که ممکن است برایتان سوال پیش آید که آیا مرورگری مثل فایرفاکس هم ممکن است مشکلی داشته باشد یا نه ، پیشنهاد میکنیم تا آخر این مقاله را مطالعه فرمایید مطمئنا پاسخ سوال خود را خواهید یافت .

و اما نگاهی کوتاه و جامع به

ارقام و آمار فایرفاکسی :


همان طور که مشاهده میکنید فایرفاکس به تدریج از سال 2005 تا سال 2008  مسیری صعودی را پیموده است و کاربرانش روز به روز اضافه میشود ولی تحقیقات نشان داده است که درحال حاضر مرورگری با نام کروم ساخت شرکت گوگل بسیاری از این کاربران را به سمت خودش کشانده است و به گونه ای میتوان گفت که کروم درحال حاضر از فایرفاکس پیشی گرفته است !

فایرفاکس برای لینوکس یا …؟

مشکل دیگری که فایرفاکس را درابتدا با چالشی بزرگ درگیر کرد ، این بود که فایرفاکس  نخست برای لینوکس ساخته شده بود ولی بعد از مدتی تصمیم گرفت برای سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز آماده خدمت شود ، همین امر باعث شد که مدتی فایرفاکس و کاربرانش در سرگردانی باقی بمانند ولی به سرعت فایرفاکس این مشکل را به هر صورتی که بود  برطرف کرد ، از عوامل اصلی این که فایرفاکس سریعا اقدام به این عمل کرد این بود که هر روز کاربران بیش تری را از دست میداد لذا سریعا شروع به حل این مشکل کرد .

اضافه شدن افزونه‌های پرتقاضا به فایرفاکس :

بسیار از کاربران خواهان اضافه شدن افزونه های پرطرفدار و کاربردی به فایرفاکس هستند ، درابتدا باید عرض کنم که  افزونه یا همان پلاگین به فایرفاکس متصل میشوند و کار های مختلفی بنا بر نیاز کاربر انجام میدهند .

از نظر عوامل سازنده فایرفاکس اضافه کردن این افزونه ها باعث سنگینی نرم افزار شده و مغایر با شعار آن ها یعنی فایرفاکس سبک است ،البته بیشتر این افزونه‌ها و قابلیت‌های بسیار دیگر مستقیماً قابل بارگیری و نصب روی فایرفاکس‌اند ولی تمام کاربران خواهان این روش نصب نیستند، و ترجیح می‌دهند تمام این قابلیت‌ها را در کنار نرم‌افزار اصلی داشته‌باشند.

در حال حاظر هزاران افزونه برای فایرفاکس ساخته و طراحی شده است که اگر تنها نیمی از آن ها به فایرفاکس افزوده شوند حجم آن را بسیار افزایش میدهند و به نظر منتقی میرسد که عوامل فایرفاکس این خواسته کاربران را رد کنند و با آن موافق نباشند .

فایرفاکس پردازنده را داغ میکند :

بسیاری از کاربرانی که از فایرفاکس استفاده میکنند مدعی هستند که فایرفاکس پردازنده را به شدت داغ میکند خصوصا در رایانه های  همراه . البته به نظر میرسد این عامل درست است و فایرفاکس روی پردازنده تاثیر نسبتا زیادی میگذارد و به شدت پردازنده را درگیر میکند . عوامل سازنده این مشکل را پذیرفته اند و در حال حل این مشکل در نسخه های جدید و به روز شده ی آن هستند ولی با این حال باز هم مشاهده میشود که فایرفاکس روی پردازنده ها خصوصا رایانه های همراه تاثیر میگذارد.


فایرفاکس 4 یا 3.6 ؟

کاربران فایرفاکسی  به نوعی سرگردان و حیران از آن هستند که از نسخه 4 فایرفاکس استفاده کنند یا 3.6 . البته در حال حاضر بیش تر کاربران فایرفاکس از نسخه 3.6 استفاده میکنند و بر این باورند که نسخه 4 این مرورگر آن چنان که باید باشد  نیست .

من روی رایانه ام هر دو نسخه را نصب کرده ام ولی ترجیها از نسخه 3.6 آن استفاده میکنم و برای خودم دلایلی نیز دارم از جمله  اینکه فایرفاکس 3.6 از بسیاری پلاگین ها و افزونه ها و یا اد آن ها پشتیبانی خوب و قویی میکند در حالی که این مشکل در  فایرفاکس 4 به شدت باعث شده که کاربران از این نسخه آن طور که باید استقبال نکنند .

البته باید این را هم یاد آور شد که فایرفاکس چهار نسخه آزمایشی است و هنوز به طور رسمی وارد عرصه مرورگر ها نشده است.

فایرفاکس کم می آورد :


از جمله مشکلات فایرفاکس میتوان به کم آوردن یا همان هنگ کردن فایرفاکس اشاره کرد .

به طور مثال اگر حافظه آن یا همان هیستوری در فایرفاکس زیاد شود ، شروع هنگ کردن و گاها باز نشدن فایرفاکس و یا سایت ها میکند .

اگر شما لیستی از سایت هایی که حرف اولشان به طور مثال ت شروع شود خواهید دید وقتی در مرورگرتان در قسمت وارد کردن

آدرس وب سایت نواری کشویی باز خواهد شد و تمام سایت هایی که تا کنون مشاهده کرده اید و در آن ها حرف ت وجود دارد به

نمایش درمی آیند تا شما سریع تر وب سایت خود را انتخاب کنید ، در مرورگر فایرفاکس این مشکل وجود دارد که اگر این لیست تعداد زیادی را در خود جای دهد به یک باره هنگ میکند و اصلا آن سایت را باز نمیکند .

ممکن است بگویید که این مشکل مربوط به پردازنده های ضعیف است ولی باید عرض کنم که این مشکل هیچ ربطی به پردازنده و دیگر اجزای رایانه ندارد و فقط مربوط به خود فایرفاکس است ، در نسخه های بروز شده ی این نرم افزار تا حد مطلوبی این مشکل برطرف شده است.

پلاگین فلش در فایرفاکس مشکل آفرین میشود !؟ :

از جمله مشکلات مهم و همیشگی کاربران فایرفاکس  دسترسی به پلاگین فلش و اینکه اصلا فایرفاکس آن را پشتیبانی میکند یا نه بوده است . در حال حاضر بسیاری از وب سایت ها و بازی های تحت وب یا حتی ویدیو ها با فرمت فلش در اینترنت عرضه میشوند که این امر باعث شده که فایرفاکس دچار مشکلی جدی شود.

پلاگین فلش ربطی به خود فایرفاکس ندارد و ساخت شرکت  ( ادوبی ) میباشد که باید به صورت جداگانه دانلود و روی فایراکس نصب شود ولی از آن جا که فایرفاکس برای نمایش فلش به این افزونه احتیاج دارد باید با این مشکل روبه رو شود و آن را حل کند.

در نسخه های بروز شده ی آن مشکل تقریبا به صورت کامل حل شده و کاربران را راضی نگه داشته است.

در پایان :

فایرفاکس با وجود مشکلاتی که دارد ولی باز هم کاربرانش از آن استفاده میکنند و از آن راضی هستند .

به نظر میرسد اصلی ترین رقیب فایرفاکس ، مرورگر کروم است که به شدت با فایرفاکس رقابت میکند.

فایرفاکس اگر میخواهد باقی بماند و کاربرانش را حفظ کند باید مشکلات را برطرف کند و ایده های بهتری را نیز در دست اجرا بگذارد .

فایرفاکس از محبوب ترین مرورگر های شناخته شده در عرصه مرورگر های وب است و این شانس نصیب هر مروگری نمیشود.

در مقاله  بعدی به صورت حرفه ای و جامع به نقد  و برسی رایانه همراه دل 5010 خواهیم پرداخت . این رایانه همراه یکی از محبوب ترین  رایانه های همرا ه در دل درمیان کاربرانش شناخته شده است .

میباشد که باید به صورت جداگانه دانلود و روی فایراکس Adobe پلاگین فلش ربطی به خود فایرفاکس ندارد و ساخت شرکت

نصب شود ولی از آن جا که فایرفاکس برای نمایش فلش به این افزونه احتیاج دارد باید با این مشکل روبه رو شود و آن را حل کند.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 34 دیدگاه
  1. سلام محسن جون .
    بازم مثل مقاله قبلیت 20 بود .
    همه برنامه ها مشکلاتی دارند و من هم امیدوارم مشکلات فایرفاکس زودتر حل بشه و این مرورگر خوب و دوست داشتنی کاربراش رو از دست نده .
    البته مرورگر اول خودم کرومه و بعد از اپرا ، فایرفاکس رو خیلی قبول دارم .

    موفق باشی ………….

    1. نظر لطف شماست علی رضا جان امیدوارم بتوانم گامی کوچک برای آگاهی هرچه بیشتر شما و دیگر دوستان برداشته باشم.

      موفق و پیروز باشید.

    1. نظر لطفا شماست ، تلاشم را میکنم که بهتر از این بنویسم.
      موفق باشید

  2. من تقریبا 95 درصد کارهام رو با کروم انجام میدم ولی بعضی موقع ها هم به فایرفاکس سر میزنم! به ویژه موقع چک کردن ایمیل یاهوم که کروم مشکل داره باهاش.
    در مورد مشکل سازگاری افزونه ها با فایرفاکس 4 که گفتی مشکل حل شده که محسن عزیز.
    شما افزونه Add-on Compatibility Reporter رو نصب کنی دیگه هیچ مشکلی در نسخه 4 با سازگاری افزونه ها نخواهی داشت. این افزونه کارش سازگار کردن افزونه ها با نسخه های جدید فایرفاکس هست. فقط افزونه رو نصب کن مشکلت حل میشه. لازم نیست کار دیگه ای بکنی.
    آدرس نصب افزونه:
    https://addons.mozilla.org/fa/firefox/addon/15003/
    اما به نظر من فایرفاکس 2 تا مشکل اساسی داره:
    1- فوق العاده سنگینه. در نسخه 4 حتی در 4.0 پیش نمایش 9 (فکر نکنم جایی دیده باشی ولی من دانلود کردم) هم مشکل شنگین بودن رو داره که واقعا رو اعصاب آدم میره.
    2- سایت های سنگین رو دیر باز میکنه یا نمیتونه باز کنه و طراوت و قدرت کروم رو در باز کردن سایت های سنگین نداره.
    به نظر من فایرفاکس مشکل خاص و تاثیر گذار(بر کاربر) دیگه ای نداره.
    آهان اینم آدرس دانلود فایرفاکس 9 پیش نمایش(Preview ) . آدرس دانلود از خود سایت فایرفاکس هست.
    http://www.askvg.com/download-mozilla-firefox-latest-beta-version/
    (برو قسمت پایین)

  3. جالب بود
    تقریبا موافقم …
    البته خودم از 3.6 استفاده میکنم و با اینکه History ام هم خیلی شلوغه ، کم نمیاره و مشکلی پیش نیومده تا الان …
    در ضمن منم تازه 5010 خریدم خیلی مشتاقم بررسی تون رو بخونم
    پیروز و پایدار باشید

  4. در مورد افزونه ها، گوگل کروم هم با نصب افزونه ها کند می شه ولی نه مثل فایرفاکس
    در مورد فلش هم بعضا با نصب فلش هم این مشکل در فایرفاکس پا بر جا است.
    زمان بالا آمدن فایرفاکس هم که به شدت بهبود یافته ولی هنوز به بقیه مرورگزها نمی رسه
    رابط کاربری فاجعه فایرفاکس 4 هم که دیگه هیچ حرفی برای گفتن نمی زاره. کپی فاجعه ای که از اپرا در نسخه 4 داشتند واقعا ضعیفه
    ضمنا شاید هنگام کار کردن با متن هر کسی کامل متوجه می شه که فایرفاکس خیلی اعصاب خرد کنه
    ولی به نسبت نسخه 4 رو یه پیشرفت برای فایرفاکس می دانم
    در حال حاضر هیچ مرورگری به گوگل کروم نمی رسه وبه نظرم کروم یه لذت جدید از وب گردی رو ارایه کرد

  5. كروم هم بي عيب نيست و فعلا داره از اسم گوگل سود ميبره و كم كم كه مثل اف اف قديمي بشه مشكلات و باگها و عيبهاش رو ميشن
    نبايد جوگير شد

  6. فایرفاکس محبوب‌ترین مرورگر اروپا شد
    مرورگر فایرفاکس ساخت موزیلا عنوان محبوب ترین مرورگر اینترنتی در قاره اروپا را از آن خود کرد.

    این اولین بار است که یک مرورگر موفق می شود مرورگر شناخته شده IE‌ مایکروسافت را پشت سر بگذارد و رتبه اول استفاده را در میان کاربران اینترنت به دست آورد.

    آمار منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی StatCounter حاکیست در دسامبر سال 2010 معادل 38.11 درصد از کاربران با استفاده از مرورگر فایرفاکس به اینترنت وصل می شدند. در مقابل تنها 37.52 درصد از افراد در اروپا برای وب‌گردی از IE استفاده می کنند.

    البته سهم کلی استفاده ازهر دو مرورگر نسبت به دسامبر سال 2009 کاهش یافته است. یک سال قبل 44.84 درصد کاربران از IE مایکروسافت و 40.8 درصد از فایرفاکس استفاده می کردند. علت اصلی این کاهش استفاده افزایش اقبال به مرورگر کروم گوگل است که سهم آن از 9.52 درصد در دسامبر سال گذشته به 14.58 درصد در دسامبر سال 2010 رسیده است.

    سهم دو مرورگر سفری و اپرا هم در اروپا نزدیک به هم و در حدود 4.5 درصد است. در این میان سفری رشد خوبی داشته وسهم آن از 3.4 درصد به 4.5 درصد افزایش یافته است.

  7. سلام
    فایرفوکس اگه بد بود محبوب ترین مرورگر اروپا تبدیل نمیشد همین حالا هم اینترنت اکسپلورر را پشت سر گذاشته است کروم هم عددی نیست بخواهد فایرفوکس را تهدید کند

  8. با سلام
    یکی از مشکلات فایر فاکس اینست که ÷س از قطع اینترنت در حالت offlineصفحاتی راکه بطور کامل قبلا مشاهده شده نشان نمی دهد وبا پیغام خطا مواجه می شود علت چیست ؟با تشکر

  9. یکی از مشکلات فایر فاکس عدم نمایش صفحات مشاهده شده پس از قطع اینترنت است علت چیست ؟چکار باید کرد؟

  10. کروم بسیار عالی است. در حال حاضر من از موزیلا استفاده میکنم و سعی کردم به کروم رو بیارم ولی هر جور که حساب کردم دیدم کروم نمیتونه جای موزیلا رو بگیره. بزرگترین برتری موزیلا به خاطر افزونه های قوی اون هست. درسته که کروم هم از این قابلیت بهره برده ولی افزونه های کروم انعطاف پذیری لازمو نداره. نمونه اون هم adblock plus هستش. با اینکه کروم هم این افزونه را دارد ولی از آپشن های درون اون بسیار ضعیف است.

  11. سلام خسته نباشی
    یه مشکلی برام پیشومده من فایر فاکس 3.6.8 دارم ولی نمدونم چرا هیچ کاری باهاش کرد نه میشه عکس بزرگ کرد نه میشه چیزی فرستاد مثلا تو fb نه میشه لایک کرد ادامه متنی که میزنی کلا صفحه میره
    امید وارم مشکلکو فهمیده باشید با این توضیحاتم my help plz

    1. شاید ویروس باشه شاید با تعویض ویندوز درس بشه

  12. سلام من یه مشکلی دارم اونم اینه که از طریق فایر فاکس سایت یاهم یه کل باز نمیشه اگه هم میشه وارد ایمیل نمیتونم بشم!!ولی از را اینترنت اکسپلورر وارد میشم
    چجوری میشه این مشکل رو حل کنم؟؟؟؟؟؟؟
    ببخشیدا اگه امکانش هست لطفا جواب رو به ایمیلم ارسال کنید خیلی خیلی ممنون

  13. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر محترم سایت و کلیه دوستان
    من یه مشکل تقریبا بزرگ دارم. ائنم اینه که با فایرفاکس نمیتونم وارد فیسبوک بشم. یعنی وارد میشم. اما ناقص. طوری که تمام متن صفحه بصورت یکجا و پشت سرهم میاد سمت چپ مرورگر
    چطور میتونم مشکلم رو برطرف کنم ؟
    جواب رو برام ایمیل کنید . با تشکر

    1. سلام
      من یه مشکل دارم که فایر فاکسم بعضی از سایت ها رو مثل فیس بوک ناقص باز میکنه فقط نوشته های سایت میرن سمت چپ و به صورتزیر هم نمایش میدهد از اخرین نسخه فایر فاکس هم استفاده کردم باز مشکل داره
      4بار هم پارتیشن بندی کردم و از ویندوز 8 32 و 64 تا 7 رو ریختم
      ولی فرقی نکرد

      اگه راهنماییم کنید ممنون میشم
      اگه ممکنه جواب رو به ایمیلم بفرستید. ممنونم

    2. سلام.
      به نظرم سرعت پروکسی‌تون کمه. وگرنه ارتباطی به سیستم عامل و پارتیشن بندی نداره.
      بهتره یه ساکس پروکسی بخرید.

  14. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر محترم سایت و کلیه دوستان
    من یه مشکل تقریبا بزرگ دارم. ائنم اینه که با فایرفاکس نمیتونم وارد فیسبوک بشم. یعنی وارد میشم. اما ناقص. طوری که تمام متن صفحه بصورت یکجا و پشت سرهم میاد سمت چپ مرورگر
    چطور میتونم مشکلم رو برطرف کنم ؟
    جواب رو برام ایمیل کنید . با تشکر

    1. سلام واسه منم اینجوری میشه اگه میشه علتش و راه خوب شدنش رو واسم ایمیل کنید.
      ممنون

  15. من موزیلا 14.0.1 دارم البته 306 هم داستم هردو وقتی وارد سایت ها میشوند مقداری از صفحه باز میشه بعد گیر میکنه و بهد 5 تا9 دقیقه بهد میاد مشکل چیه
    با تشکر

  16. با سلام
    من از cocoon بعنوان فیلترشکن استفاده میکردم. مدتی بود که error میداد و من فایرفاکسم رو دوباره نصب کردم. الان اصلا فایرفاکسم کار نمیکنه. یعنی صفحه اش که باز میشه، وارد هیچ سایتی نمیتونم بشم. بعد از وارد کردن آدرس سایت، و اینتر زدن، هیچ عکس العملی نشون نمیده و اینترش میاد تو باکس گوگلی که بعنوان استارت پیج هست.
    اگه ممکنه جواب رو به ایمیلم بفرستید. ممنونم
    موفق باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *