بررسي جامع سوني اريكسون “Cedar”

  • 1389/10/18
  • سيدآرمان حسيني
  • 18

در ماه ژوئن سال 2010  شركت سوني اريكسون تلفن همراه جديد و دوستدار محيط زيست خود به نام مفهومي Cedar و نام شركتي j108i را معرفي كرد. قبل از اين مدل هاي ديگري مانند Hazel با مواد بازيافته مرغوب و به عنوان دوستدار محيط زيست معرفي شدند و اين تلفن همراه با توجه به قيمت مناسب و امكاناتي كه درون آن گنجانده شده است از جمله مدل هايي است كه شركت سوني اريكسون بر سر سود فروش حاصل از آن حساب ويژه اي باز كرده است. با توجه به اينكه اين تلفن همراه هم اكنون در فروشگاه هاي كشور عرضه مي شود ،‌فرصت آن را پيدا كرديم كه از نزديك آن را مورد بررسي قرار دهيم و حاصل اين بررسي هم اكنون پيش روي شماست.

طراحي بدنه و نماي ظاهري

در نگاه اول كه پشت ويترين فروشگاه به اين تلفن همراه نگاه مي كنيد با خود مي گوييد اين گوشي از آن مدل هاي تقريبا ساده سوني اريكسون است و از قابليت هاي جديد در آن خبري نيست و به ظاهر نمي تواند شما را متقاعد كند و تنها چيزي كه توجه شما را مي تواند جلب كند اندازه صحفه نمايش آن و نوع چيدمات صحفه كليد آن است كه از مدل هاي ساده مشابه خود در بازار بهتر است ولي همه چيز به اينجا ختم نمي شود و با خواندن كاتالوگ مربوط به اين تلفن همراه و توجه به قيمت آن كاملا شرايط فرق مي كند.

اگر منصفانه بخواهيم به اين تلفن همراه نگاه كنيم بايد گفت كه از بعد طراحي اين مدل در جايگاه خوبي قرار مي گيرد و نمي توان خيلي از آن ايراد گرفت ، مخصوصا زماني كه شما گوشي را در دست مي گيريد و به پشت آن نيز نگاهي مي اندازيد.در پشت اين تلفن همراه تماما از يك رنگ به صورت يكدست استفاده شده است كه يا نقره اي است و يا قرمز و در بالاي آن جاي لنز دوربين قرار داده شده و آرم سوني اريكسون بر روي آن هك شده است.درب پشت اين تلفن همراه به صورت بسيار حرفه اي طراحي شده است و وقتي از كنار به آن نگاه مي كنيد تركيب دو رنگ مشكلي با رنگ متغيير(نقره اي يا قرمز) بسيار زيبا است و هر چه به بالاتر نگاه مي كنيد از مقدار طول درب پشت كم مي شود و رنگ مشكلي روي تلفن همراه خود نمايي مي كند.

طراحي صحفه كليد آن به صورت پله اي مي باشد كه ممكن است براي برخي از كاربران خوشايند نباشد، اگر از روبرو به صورت مستقيم به صحفه كليد نگاه كنيد زياد متوجه غير هم سطح بودن دكمه ها نمي شويد.

اتصالات و تكنولوژي مورد استفاده

از جمله مواردي كه سوني اريكسون بر روي اين گوشي مانور داده است به غير از طراحي آن مي توان به ويژگي ها و امكانات آن اشاره كرد.يكي از نقاط مثبت Cedar پشتيباني آن از شبكه اينترنت نسل سوم و به اصلاح 3G است كه با توجه به محدوده قيمتي اين تلفن همراه مي توان بسيار مناسب باشد . Cedar از تكنولوژي 2.75 يا EDGE نيز پشتيباني مي كند و چون اپراتورهاي داخل كشور از اين تكنولوژزي(در شهرهاي بزرگ ) پشتيباني مي كنند مي تواند براي كاربران اين تلفن همراه بسيار مناسب باشد اما ويژگي هاي اينترنتي اين تلفن همراه به همين جا ختم نمي شود و يكي از امكانات بسيار مناسبي كه در آن گنجانده شده است پشتيباني از شبكه هاي اجتماعي مانند Face book , twitter , my space مي باشد كه كار شما را بسيار راحت مي كند و شما با تلفن همراه خود مي توانيد وارد اين شبكه ها شويد . در قسمت مديريت رسانه اين تلفن همراه نيز ايكوني به نام You tube قرار دارد كه شما مي توانيد به راحتي به اين سايت اشتراك ويدئو دسترسي پيدا كنيد . قابليت مرورگر اين مدل نيز در حد معمول است و شما با توجه به صحفه 2.2 اينچي آن مي توانيد صحفات اينترنتي را به صورت كامل مشاهده كنيد و اگر سايت مربوطه داراي صحفه مخصوص موبايل باشد ، تلفن همراه آن صحفه را نمايش مي دهد .

امكانات و ويژگي هاي جانبي

اگر از نقطه قوت اين مدل يعني اينترنت و شبكه هاي اتصال آن بگذريم و به امكاناتي مانند دوربين آن و مقدار حافظه و ظرفيت شارژ آن برسيم كمي دستمان خالي تر مي شود و مانند امكانات بالا نمي توانيم روي آن مانور دهيم.اين مدل از يك دوربين 2 مگاپيكسلي بدون چراغ LED بهره مي برد و به كساني كه زياد با تلفن همراه خود عكس مي گيرند و انتظار عكس هاي با كيفيت را دارند توصيه مي كنيم روي Cedar حساب ويژه اي باز نكنند چون اين مدل با يك دوربين نسبتا معمولي كيفيت عكس چندان مطلوبي در اختيار شما قرار نمي دهد.در بخش مموري و حافظه اين مدل نسبتا قوي است و طبق اعلام كارخانه از حافظه micro تا 16 گيگ پشتيباني مي كند ولي در عمل به نظر نمي رسد چنين باشد و نهايتا تا 8 گيگ را به خوبي پشتيباني مي كند كه با توجه به قيمت اين گوشي مناسب به نظر مي رسد.از ويژگي هاي بسيار مناسب اين تلفن همراه ، استاندار سازي در ضمينه سوكت ها مي باشد به طوري كه جاي شارژر آن نيز طبق استاندارد اعلامي اروپا در سال 2011 يعني micro usb مي باشد و جاي هدفون آن نيز 3.5 mm مي باشد كه اين نيز استاندارد و مناسب مي باشد.در بخش صدا اين مدل در رده معمولي جاي مي گيرد و صداي چندان قوي ندارد ولي كيفيت پخش آن با توجه به نوع آهنگ خوب مي باشد.اين مدل داراي راديو مي باشد كه كيفيت صداي راديو با توجه به موجFM آن نيز مناسب مي باشد.در انتهاي امكانات جانبي و ويژگي بايد به نكته اي مهم در يك تلفن همراه اشاره كرد و آن مدت نگهداري شارژ است كه اين گوشي در سطح عادي نسبت به ساير رقباي خود است، اگر چه چندان هم ضعيف به نظر نمي رسد ولي براي افرادي كه هميشه بيرون از منزل هستند و يا در محل كار هستند خيلي مناسب به نظر نمي رسد. اين مدل در زمان مكالمه حدود 5 ساعت شارژ نگاه مي دارد و ممكن است كمي ضعيف به نظر برسد.

ويژگي هاي مثبت :

+ قيمت مناسب با توجه به امكانات خود

+ پشتيباني از شبكه 3G و EDGE

+ طراحي مناسب و جوان پسند

+ پشتيباني از شبكه هاي اجتماعي مشهور

+ استفاده از سوكت استاندار Micro usb

ويژگي هاي منفي :

–  دوربين نسبتا ضعيف و نداشتن LED

–  مشكل ارسال و دريافت در شبكه اجتماعي Twitter

–  درب پشت كمي با مشكل باز مي شود

–  نداشتن سيستم عامل (در اين محدوده قيمت عادي است)

كلام آخر : اگر به دنبال گوشي هوشمند هستيد و يا دنبال تلفن همراه هستيد كه داراي سيستم عامل باشد و يا از دوربين تلفن همراه خود انتظارات ويژه داريد بايد اين خريد اين مدل را فراموش كنيد ولي اگر به دنبال يك گوشي جمع و جور ، خوش دست هستيد كه از جديدترين تكنولوژزي اتصال به اينترنت بهره مند باشد و نيازهاي عادي شما را برطرف كند و داراي قيمت بسيار مناسبي باشد اين تلفن همراه مي تواند بسيار ايده آل باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 18 دیدگاه
    1. با سلام.
      چون قيمت وسايلي همچون موبايل متغييره ، از قرار دادن قيمت خودداري مي كنيم .

      قيمت اين تلفن همراه + گارانتي كامتل (بدون رم و كابل اتصال به كامپيوتر) = 100 هزار تومان.
      با لوازم جانبي كامل (هندفري+كابل+رم 2 ) = حدودا روي 120 هزار تومان بايد حساب كنيد.

  1. ba salam !
    man ye dastgah gooshiye CEDAR kharidam va nemitoonam be computer vaslehs konam !
    ba kabl ke vasl mikonam PC nemishnasatesh !
    az narm afzare PC suit ham estefade kardam vali baz nashnakht !
    chikar konam ?
    ba tashakor !
    🙁

    1. سلام.
      اگر فارسي تايپ مي كرديد خيلي بهتر بود.
      متاسفانه كساني كه اين گوشي را دارند از همين وضع گله دارند چون در سايت رسمي سوني اريكسون نيز براي اين گوشي هنوز برنامه pc suite قرار داده نشده است و با دريافت و اجراي آخرين نسخه اين برنامه گوشي cedar را نمي شناسد. اما شما از راههاي ديگري مي توانيد به گوشي خود توسط كامپيوتر دسترسي داشته باشيد.
      1-ابتدا كابل را به گوشي خود و كامپيوتر متصل كنيد و صبر كنيد تا سخت افزار و مودم گوشي توسط كامپيوتر شناخته شود.
      2-برنامه My Explorer را از لينك زير دريافت كنيد و پس از نصب كامپيوتر را restart كنيد.
      http://www.ir-tci.org/archives/software/pc_software/myphoneexplorer_v175/

      3-توسط برنامه بالا مي توانيد به حافظه گوشي و پيامك ها و مخاطبين دسترسي داشته باشيد كه امكانات تقريبي pc suite را براي شما فراهم مي كند.
      4-براي اتصال به اينترنت از طريق گوشي به كامپيوتر ، ابتدا شما يك كانكشن مي سازيد و مودم گوشي خود را كه قبلا شناسايي شده بود انتخاب مي كنيد و در قسمت شماره تلفن نيز #99* را وارد مي كنيد و در انتها مي توانيد با دكمه Dial به اينترنت از طريق گوشي به كامپيوتر دسترسي داشته باشيد.

  2. سلام
    ممنون از توضیحات جامعی که در مورد این گوشی داشتید .
    سوالم این هست که آیا این گوشی زبان فارسی رو ساپورت می کنه . یعنی در قسمت زبان می شه برای منو ها فارسی رو انتخاب کرد و کلیدها حروف فارسی دارند ؟

    1. بله؛ زبان فارسی پشتیبانی می شود و منوها فارسی هستند همچنین حروف فارسی نیز وجود است.

    2. سلام
      من این گوشی رو خریدم ولی زبان فارسی نداره چطور میشه این زبان رو اضافه کرد؟
      خواهش می کنم یه راه حل بگویید…

  3. توسط این گوشی نمیتونم به اینترنت وصل بشم. توی سایت mci ثبت نام کرده ام ولی وقتی مدل گوشی رو میفرستم که برنامه تنظیم را برام بفرسته میگه مدل گوشیت ناشناسه . لطفا” بگید چطور به اینترنت وصل شم

    1. سلام نادر جان شما ميتوانيد به يه كامپيوتر فروشي بريد و يه بلوتوث بخريد قيمتش هم زياد نيست !وقتي بلوتوث خريدي وصلش كن به كامپيوتر ؟!بعد چن لحظه صبر كن تا فايلشو نصب كنه ؟بعد از نصب رو عكس بلوتوث كليك راست كن و از پايين گزينه سوم رو بزن !؟بعد بلوتوث گوشيتو روشن كن و add رو بزن تا گوشي تو بشناسه وقتي شناخت connect رو بزن تمام گوشيت با سرعت بالا تر به اينترنت وصل ميشه؟

    1. بله چطور مگه شما ؟منو از كجا ميشناسي

  4. سلام من این گوشی را خریدم بلوتوسش کار نمیکنه یعنی باز نمیکنه و applicationsهم باز نمیکنه ممنون میشم که راهنمایی کنید.با تشکر.

  5. سلام ميخواستم بگم ايا اين گوشي قابليت اين رو داره كه تم هاش رو عوض كنيم ، اخه يه جايي خوندم اين مدل مثل بقيه اريكسونها نيست يعني همون تم ابي روش نصبه ، بعدش هم اگه ميشه يه تصوير از سوكت هندزفريش رو بذاري
    ممنون از راهنمايي كاملتون

  6. سلام . چرا این گوشی هیچ تمی روش نصب نمیشه ممنون میشم اگه کمک کنید…
    گوشیم قبلا You tube و باز میکرد الان چرا باز نمیکنه؟؟؟

  7. یا سلام و تشکر به خاطر توضیحات و بررسی ارائه شده.
    من از آبان 90 از این گوشی استفاده میکنم و راضی هم هستم ، فقط یک مشکل دارم که حالت Conversation در قسمت پیامهک ها گاهی اوقات از کار می افتاد و بعد از مدتی دوباره خودبه خود دیده میشد ، ولی اکنون مدتی هست که دیگر این بخش فعال نشده و با توجه به نیاز مبرم من به این بخش ، خیلی به زحمت و دردسر افتاده ام.
    سوال من این بود که آیا جایی و تنظیم مشخصی در گوشی وجود دارد که بتوان این بخش را دوباره فعال کرد؟
    خیلی ممنون از توجه تان.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *