IQ كامپيوترتان را ارتقاء دهيد! توضيح 6 تكنولوژي كليدي (قسمت 2)

  • 1389/10/19
  • ITTeach
  • 1

HDMI 1.4 (High-Definition Multimedia Interface ) واسطه کاربری چند رسانه‌ای با رزولوشن بالا

كنسرسيوم اعطای مجوز HDMI،  در حال اضافه كردن فضاهاي اضافي سه بعدی و رنگي، تفكيك پذيري بالاتر، اترنت( Ethernet، که تکنولوژی استاندارد برای شبکه‌های محلی است که در سال 1976 توسط شرکت زیراکس طراحی شد.) و قابلیت‌های دیگر  به این برنامه واسط کاربری فراگیر و در حال گسترش فزاینده است

هیتاپچی، پاناسونیک ، فیلیپس ، تصویر سیلکون ، سونی ، تکنیکور ، و توشیبا موسسان HDMI را تشكيل مي­دهند، گروهي كه به تعريف ويژگيها و خصوصيلت و دستورات جهت اتصال دهنده­هاي A/V ديجيتال مي­پردازند. از سال 2002، كنسريوم بصورت منظم بروز رساني را انجام مي­دهد.   HDMI 1.4  و  HDMI 1.4a مهمتريت تغييرات اخير را نشان مي­دهند.

HDMI  بطور فيزيكي، سه مقدار متوسط را براي عبور اطلاعات بطور جداگانه مورد استفاده قرار ميدهد:نمايش كانال داده­ها(DDC) ، انتقال علامت دهي تفاضلي حداقل(TMDS)  و كنترل الكترونيكي مصرف كننده(CEC)..  DDCيك مسيري بمنظورتنظيم گزارش خصوصيات شنيدني و تصويري وسايل  ايجاد ميكند، بنابراين، آنها مي­توانند بصورت خودكار به ايجاد پيكربندي ماكزيمم تفكيك پذيريشان، بپردازند.( اطلاعات بیشتر در موردHDCP از اینجا قابل مشاهده است.)

TMDS فايل تصويري و شنيدني اصلي را تهيه نموده و به داده­هاي معين، مرتبط مي­نمايد كه قادر است با استفاده از HDCP   بصورت رمزدار درآيد.   TMDSبه زمان دقيقي كه تلورانس سيم درست  1/20,000 ميباشد، نياز دارد.
HDMI 1.4 در May سال 2009، به مرحله نهايي رسيد و پشتيبان سه‌بعدی را با قدرت تفكيك پذيري بالاتر، فضاهاي رنگي اضافي، كانال برگشتي شنيدني، اترنت و دو نوع اتصال دهنده جديد. معرفي كرد. 1.4a در May سال 2010 به دربرداشتن ساختاري از محتواي سه‌بعدی در فيامها، بازيها و تلويزيون به مرحله نهايي رسيد.

قالب‌های سه بعدی شكل می‌گیرد

HDMI 1.4 ساختارهاي سه‌بعدی را در قالب روشهايي كه تحويل داده مي­شوند، تعريف مي­كند، بطوريكه یک سیستم پخش کننده بلو-ری(Blu-ray) مربوط به یک سازنده با هر تلویزیون سه بعدی دارای تکنولوژی HDMI 1.4 ساخت سایر تولیدکنندگان، سازگار خواهد بود. (براي مراجعع به كتاب راهنماي 3D، اينجا را ببينيد.)

ويديوي سه بعدی، اغلب در دو كانال تحويل داده مي­شود، يكي براي هر چشم. ساختارهاي دارای تکنولوژی سه‌بعدی دو تصویر در حال پخش را بوسیله فشرده‌سازی فریم  به صورت فریم متقاطع(یکی در میان)، فیلد تناوبی(field-alternative ) تبدیل می‌کند که دو فریم با رزولوشن 1080 پیکسلی یا 720 پیکسلی  را بصورت عمودي، روی هم سوار می‌کند؛ که می‌تواند به صورت فریم‌های پهلو به پهلو با رزولوشن كامل یا نصف، یا به صورت خطوط متناوب با رزولوشن کامل باشد. البته ترکیبهای دیگر نیز موجود است.

استانداردهاي ساختاري سه بعدی، همچنين از فرمت‌های 2D+depth(فایلهای دو بعدی که دارای اطلاعات عمق نیز هستند)، و فرمت مشابه WOWvx، نیز پشتیبانی می‌کنند که براي تلویزیونهای سه‌بعدی بدون شیشه(glasses-free 3D TV) تولید می‌شوند. اين روشها، فریم دوبعدی چپ( left 2D ) و یک نقشه خاكستري حاوی اطلاعات عمق را به سمت ورودی تلویزیون می‌فرستند كه تلويزيون قادر است آنها را به جفتهاي برجسته بيني(سه بعدی) از فریم‌ها و يا خروجی‌های تصویری سه‌بعدی براي

تلویزیونهای سه بعدی بدون شیشه تبديل نمايد.



وسايلی که از تکنولوژی  HDMI 1.4  استفاده می‌کنند، بايد حداقل يكي از فرمتهاي زير را داشته باشند:

1080p/24 با فشرده سازي فریم براي محتواي فيلم، يا  720p/60 (720p به معنی رزولوشن با 720 خط عمودی است و 60 هم فرکانس است) يا  720p/50با فشرده سازي فریم براي محتواي بازي. وسايل نمايشي بايد هر فرمت با بصورت اجباري پشتيباني كنند. علاوه بر اين، HDMI 1.4a انتشار اجباري معين مي­كند كه فرمتهاي قالبي نمايشي، بايد موارد زير را پشتيباني كنند:

1080i/60  (1080i به معنی رزولوشن 1080 خطی افقی در صفحه نمایش است) يا  1080i/50به صورت پهلو به پهلو و افقي،  720p/60 or 720p/50,  به صورت بالا و پایین،  و 1080p/24 به صورت بالا و پایین

وسايل نمايشي، قابليتهاي سه‌بعدی را همراه با EDID ، تشخيص مي­دهند (داده­هاي شناسايي نمايشي توسعه يافته)، و وسايل منبعي بصورت خودكار يك فرمت پيشتيبان شده را مي­فرستند. علاوه بر اين، metadata ساختار ويديويي و فرمت InfoFrames را معين نموده و آن را به كانال TMDS مي­فرستند.

هنگاميكه HDMI 1.4 cleanly استانداردهاي سه‌بعدی را مشخص مي­نمايد، وسايل DVI و HDMI 1.3مي­توانند ساختارهاي سه‌بعدی پشتيباني شده را بفرستند، و آنها را سازگار با HDMI 1.4 TV نمايند، بطور مثال، در آينده نزديك، PlayStation 3 به روز شده و به پشتيبان Blu-ray  سه‌بعدی اضافه خواهد شد، در صورتيكه ساير شركتها، منابع HDMI 1.3 و نمايشگرهايي را فروخته اند كه با هم كار مي­كنند.سيستم بازي  Nvidia’s 3DTV به Nvidia-powered PC to an HDMI 1.4 3D TV متصل خواهد شد، حتي اگر، شما به سازگاري DVI بر روي ويديو كارتتان نياز داشته باشيد. در غير اينصورت، اين تنظيمات از ساختار stacked-frame 3D بصورت HDMI 1.4 مشخص شده، پشتيباني مي­كند.

بدست آوردن تصوير

در حالی که قالب HDMI 1.3 مشکل پهنای باند دارد(فضای مورد نیاز آن از پهنای باند بیشتر است)، HDMI 1.4 از  فرمت‌های تصویری با اندازه کوچک که از قالب 4k*2k نیز پشتیبانی می‌کند، استفاده می‌کند که مزیت بزرگی است. (تا پيكسلهاي 4096×2160 در 24 فریم در هر ثانيه را نیز پشتیبانی می‌کند). با همه این مزایا، داراي همان فرمتی است که بسياري از سیستم‌های نمایش ديجيتالي به آن مجهز هستند. متناسب با تعداد رنگهايي كه در صفحه نمايش مي­توانند، نمايان شوند، اين جريانات بزرگ به ماكزيمم 10.2Gb/s مي­رسند. و هنگاميكه HDMI 1.3، تعداد رنگهاي قابل نمايش، گسترش مي­يابد، HDMI 1.4 از دوربين ديجيتالي، پشتيباني مي­كند sYCC601, AdobeRGB, و .AdobeYCC601  و شما می توانید دوربین را به نمایشگرهای مختلف متصل کنید و همچنين به وسايل HDMI 1.4 اجازه مي­دهد كه دامنه بزرگتري از رنگهايي كه تابحال نمايش داده­اند را نشان دهند.

كنسرسيوم HDMI، پيشنهاد مي­كند كه براي اين تكنولوژيهاي نمايشي پيشرفته، از كابلهاي HDMI با ليبل “High Speed” (سرعت بالا) استفاده نماييد.

اتصالات اترنت

HDMI 1.4 به اترنتfull-duplex 100Mb/s اضافه مي­شود كه: يك وسيله را (حتي تلويزيون شما را) به شبكه سخت افزاريتان وصل مي­كند و هر وسيله HDMI ديگر در زنجيره  ، بخشي از شبكه شما مي­شود.

كابلهاي HDMI، همان پيكربندي گذشته گيره را حفظ مي­كنند: كانال داده­هاي اترنتدر زمين DDC/CEC موجود، HPD (سيستم كدگذاري hot-plug) و گيره­هاي سودمند، ادامه مي­يابد. به خاطر داشته باشيد كه شما براي نقش “با ايترنت” به كابل HDMI نياز پيدا خواهيد كرد، بعد از آن، اين ورژن ترفيع، هر سيمي را بمنظورحذف كراستاك، پوشش مي­دهند.

كانال بازگشتي شنيدني، كابلهاي ديگر را حذف مي­نمايد. كابل HDMI متصل شده به تلويزيون با ميزان كننده built-in و يا هر وسيله A/V ديگر، اجازه مي­دهد كه سيگنال شنيدني خود را به گيرنده­شان سزايري و  بصورت مستقل بفرستند.

متصل کردن به سیستم و راه‌اندازی( Plug In)

HDMI 1.4، يك اتصال دهنده وابسته به خودردي اضافي را نشان مي­دهد كه حداكثر 720p/1080i سيگنال را حمل مي­كند و اترنت را حذف مي­نمايد، اما شامل يك مكانيسم قفل شدني مي­باشد كه براي شرايط جاده، بيشتر عدول مي­كند.  اتصال دهنده ميكرو، همچنين HDMI 1.4 با همان اندازه Micro USB مي­باشد. آن همين خصوصيات را پشتيباني نموده و به مكمل 19 گيره­اي نيز مجهز مي­باشد، و دقيقا شبيه ورژن ميني و استاندارد مي­باشد.

يك نكته نهايي : كنسرسيوم مجوز HDMI، متعهد شده است كه توليدكنندگان از استفاده از تعدادي از ورژنهاي HDMI خارج شوند و آنها را در بسته بنديهايشان، طبقه بندي كنند  و بازاريابي محصولات را به نفع نامهاي HDMI انجام دهند. اگر شما قصد سفارش كابلهاي HDMI 1.3 را داريد، هر چيزي كه تحت عنوان“Category 1”  شناخته مي­شود، همان كابل “HDMI Standard” جديدتر مي­باشد و هر چيزي كه تحت عنوان “Category 2” شناخته مي­شود، همان كابل  “HDMI High Speed” جديدتر مي­باشد. الزاما تنها دليل ترفيع از  كابل HDMI 1.3 Category 2 ، بدست آوردن اترنت و كانال برگشتي شنيدني HDMI ميباشد.

منبع: maximumpc

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *