5 روش برای مسدود کردن افراد مزاحم در فیس‌بوک

  • 1389/10/25
  • محمدرضا ارجمندی
  • 114


فیس بوک بستر نرم افزاری بسیار خوبی برای روابط اجتماعیست. شما می توانید با دوستان قدیمی مدرسه و دانشگاه دوباره ارتباط برقرار کرده و یا با افراد خانواده و خویشاوندان و دوستان که بسیار دورتر از محل سکونت شما زندگی می کنند در تماس باشید. همه اینها به لطف شبکه اجتماعی  فیس بوک است که با بیش از 500 میلیون کاربر در سراسر جهان پیدا کردن و در تماس بودن با افرادی که دوستشان داریم را ساده و میسر ساخته است. با این حال، این ویژگی دوست یابی سریع گاهی می تواند سبب برقراری ارتباط افرادی که هرگز ملاقات نکرده اید با شما و ارسال مداوم پیام های مزاحم و اذیت و آزار شما توسط او گردد.

اگر مسیر نخست فرد مزاحم از طریق لیست مخاطبان در فیس بوک باشد، روش ها و ترفندهایی وجود دارند که شما می توانید فرد در کمین را از خود فیس بوک مسدود کرده و برقراری تماس و ارتباط با شما را برای آنها دشوار کنید. این مقاله به شما از طریق گزینه هایی که برای این منظور در دسترس دارید راهنمایی خوبی ارائه می دهد. دو مرحله پایانی این مقاله علاوه بر برآورده کردن این هدف همچنین کمک شایانی در عدم جذب  افراد مزاحم در کمین (stalker)  در وهله اول بازدید از صفحه شما می کنند.

اگر فرد مزاحم در فیس بوک هم اکنون در لیست دوستان شماست یا قبلا بوده، حذف او از لیست دوستان کافی نیست. هر کاربری در فیس بوک حتی اگر از جمله دوستان شما هم نباشد، می تواند نام یا آدرس ایمیل شما را جستجو و پروفایل شما را پیدا کرده و هر گونه اطلاعاتی که با عموم بازدیدکنندگان به اشتراک می گذارید را به سادگی مشاهده کند. تنها راه برای محروم کردن آن شخص، به خصوص اگر شما و آن فرد دوستان متقابلی (mutual friends) در فیس بوک دارید، این است که آنها را مسدود (block) کنید.

سه راه مختلف وجود دارد که از آن طریق می توانید کاربرانی را مایل هستید مسدود کنید:

1- از طریق بلاک لیست (لیست مسدودی ها)

شما می توانید از این طریق هم کاربران و هم برنامه های فیس بوکی را مسدود کنید.

در حساب فیس خود به ترتیب به Account  و Privacy Settings  (تنظیمات حریم خصوصی) بروید و گزینه ای با عنوان  Block Lists  را در پایین صفحه بیابید. سپس روی لینک Edit your lists برای ادامه کلیک کنید.

در صفحه بعد می توانید کاربران فیس بوک را با نام و آدرس ایمیل مشخص کرده و آنها را بلاک کنید.

اگر چند نفر با همین نام وجود دارند، به شما یک لیست از پروفیل های تطبیقی نشان داده می شود. بر روی دکمه Block  کلیک کنید  البته برای شخصی که می خواهید او را مسدود کنید.

2-از طریق صفحه پروفایل کاربر مزاحم

در هر پروفایل کاربری فیس بوک لینکی با عنوان Report/Block this Person   در پایین سمت چپ صفحه وجود دارد. با کلیک روی این لینک در پروفایل کاربر مزاحم پنجره ای ظاهر خواهد شد که اجازه می دهد گزینه مناسب را انتخاب نمایید. (مانند تصویر زیر)

به عنوان مثال ، شما می توانید شخص را به عنوان مخاطب ناخواسته  گزارش دهید و پس از انتخاب گزینه Unwanted contact تیک کنار گزینه  Block this person را برای مسدود کردن دسترسی وی به پروفایل خود بزنید. اگر شما به این مسدود کردن رای دهید، همانطور که در بالا شرح داده شد، نام کاربر مسدود شده در لیست کاربران مسدود شده (Block Lists) پروفایل شما ظاهر می شود.

3- از طریق پیغام های مزاحمت آنها

اگر شخصی که شما مایل به مسدود کردن و خلاصی از شرش هستید برای شما هر گونه پیامی بفرستد، شما می توانید آنها را با کلیک کردن بر روی لینک Report در کنار نام او و تاریخ دریافت شدن پیام مسدود کنید. برای دیدن لینک باید پیام را باز کنید. پس از آن که روی لینک گزارش  کلیک کردید، یک پنجره با گزینه های بیشتری ظاهر خواهد شد.

توجه داشته باشید که هیچ گاه کاربری که مسدودش می کنید از اقدام شما توسط پیام یا هشداری از سوی فیس بوک مطلع نمی شود. با این حال ، در صورتی که قبلا در فهرست دوستان شما بوده باشند، از این لیست حذف خواهند شد و از این پس پروفایل شما را نخواهند توانست بازدید کنند. به همین ترتیب ، شما نیز قادر به مشاهده پروفایل او نخواهید بود. هر دوی شما برای یکدیگر نامرئی خواهید بود، به استثنای برنامه های شخص ثالثی که هر دو (شما و کاربر مزاحم) استفاده می کنید.

اگر به طور تصادفی  کسی را مسدود کنید، به راحتی می توانید این مسدود شدگی را حذف کنید. کافیست به بلاک لیست خود  رفته و روی لینک Unblock  (رفع انسداد) در کنار نام شخص کلیک کنید. از شما خواسته خواهد شد که این کار را تایید (confirm) کنید که پس از تایید شما از مسدود شدن در می آید. البته رفع انسداد یک کاربر ارتباطات قبلی او را بر نمی گرداند و از این پس قادر به دیدن وقایع او خواهید بود.

4- دایرکتوری اساسی اطلاعات خود را حذف کنید.

اگر شما با یک مزاحم جدی رو به رو باشید، این احتمال وجود دارد که هرگاه آنها را مسدود کنید و دیگر نتوانند از مزایای دوستی با شما سوء استفاده کنند به سرعت یک حساب کاربری جدید در فیس بوک راه اندازی کرده و به مزاحمت خود ادامه دهند. در این حالت شما باید هوشیار تر بوده و پروفایل خود را به حالت خصوصی (private) درآوردید، به طوری که غریبه ها نتوانند شما را پیدا کرده و برایتان ایجاد مزاحمت کنند.

اولین چیزی که باید انجام دهید ، حذف اطلاعات اساسی از خودتان تا آنجا که امکان دارد  از دایرکتوری پایه اطلاعات است. به این منظور به  Account ، گزینه Privacy Settings رفته و روی View Settings کلیک کنید.

در صفحه بعد می توانید تعریف کنید که چه کسانی مجاز به جستجو و پیدا کردن شما در فیس بوک ، ارسال درخواست دوستی و یا پیام ها ، مشاهده لیست دوستان شما ، و غیره است. برای هر آیتم یکی از این سطح دسترسی را با دقت انتخاب کنید: عمومی (Everyone) ، دوستان دوستان (Friends of Friends) ، و یا فقط دوستان (Friends Only).

متاسفانه ، به طور کامل نمی توانید خود را از دید مزاحم مخفی کنید. فیس بوک اعلام می کند که:«نام، تصویر پروفایل ، جنس ، و شبکه همیشه در دسترس دید همه افراد و کاربران فیس بوک است» این مطلب از فیس بوک توضیح میدهد که چرا این گونه است.

5- تنظیمات حریم خصوصی سفت و سختی وضع کنید!

علاوه بر محدود کردن دایرکتوری اطلاعات اولیه به روی بازدیدکنندگان از پروفایلتان، همچنین باید افرادی را که مجاز به مشاهده مواردی که به اشتراک می گذارید هستند را محدود کنید. به Account  و گزینه Privacy Settings برگشته  و با کلیک بر روی Customize settings  (سفارشی کردن تنظیمات) گزینه های به اشتراک گذاری یا Sharing  را در فیس بوک خود تنظیم کنید. شما همچنین می توانید تنظیمات پیش فرض را انتخاب کنید.

صفحه جدیدی با یک لیست از گزینه ها باز خواهد شد. تک تک گزینه ها را بررسی کرده و تصمیم بگیرید قرار است به چه کسانی اجازه دیدن پست های ارسالی خود ، اطلاعات شخصی، و یا آنچه دیگران با شما به اشتراک می گذارند بدهید. باز هم  می توانید از میان همه افراد، دوستان دوستان ، یا فقط دوستان یکی را انتخاب کنید، و یا هر مورد را به دلخواه خود سفارشی کرده و اطلاعات را فقط برای خودتان قابل مشاهده کرده یا آن را از افراد خاصی مخفی کنید.

نتیجه گیری

بدیهی است که فیس بوک تنها محلی نیست که از طریق آن فردی بتواند برای شما مزاحمت ایجاد کند. مهم نیست که چقدر تنظیمات حریم خصوصی خود را سخت گرفته و یا مردمی که در فهرست دوستان شما هستند چقدر قابل اعتمادند، بالاخره ممکن است فردی پیدا شود که مصمم به پیدا کردن یک نفر و آزار و اذیت او باشد و هدفی جز سرگرم شدن از این طریق نداشته باشد. پس مطمئن شوید که اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس خود را تا چه حد در دسترس این شبکه اجتماعی می گذارید، و حریم خصوصی آنلاین شما  به طور کلی مثل یک تخم مرغ خام شکننده است.

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 114 دیدگاه
  1. salam ,mikhastam bedoonam chetor mishe kasiro ke masdood kardim ya laghve doosti shode 2bare bargardoonim be liste doostamoon,mamnoon

    1. salam,man 1nafaro az listam pak kardam,blok nakardam,roye esmesh too addlistam raftam va gozineye zodoodane dost roo zadam,hala chekar konam k betoonam dobare ono bargardoonam,khaheshan rahnamaiim konid

  2. سلام من جديدا 10روز ميشه كه از طريق فيس بوك لاك شده ام و محروميت 7روز به قوت خود باقي است لطفا روشي را بگويد كه از محروميت شروع به كاشتن بشه اخه بعد 10روز همان 7روز اولي سره جاي خود مونده است و اين هم متن لاك
    Because sending requests to strangers is considered spam, your friend requests have been blocked for 7 days. Please visit the help center to learn more or let us know if you believe we’ve made a mistake.

    1. البته لازمه بگم كه در روز اول كه با اين متن مواجه شدم هم محدوديت 7روز را نوشته بود بعد 10روز كسر نشده هيچ باز هم 7روز مانده

  3. سلام/ ممنون از اطلاعات خوبتون. يه سوال داشتم مي خواستم ببينم براي رد كردن درخواست دوستي چي كار بايد بكنم؟ مرسي

  4. باسلام من قبلا”کسی رابلاک کرده بودم ولی درحال حاضرپشیمانم چطوراز بلاک خارج و ادش کنم؟

    1. منم همین مشکلو دارم خواهشا اگه فهمیدید به منم بگید اینم ایمیلمه parvanehamini23@yahoo.com

    2. میری توی privacy setting بعد میری توی Blocked People and Apps یعنی manage blocking بعدش اسم طرفی که بلاک کردین توی لیست میاره بعد میتونی پاکش منی و برگرده D:

    3. سلام و خسته نباشی دوست عزیز
      من یکی از دوستانم به من مسیج میداد و درواقع از ادلیستم و از لیست دوستانم نیست و اد همدیگه نیستیم بعد من از متن مسیجش ناراحت شدم و متاسفانه بلوکش کردم حالا چطوری از بلوک درش بیارم؟؟؟؟ باتوجه به اینکه اد همدیگه نیستیم…. مرسی جواب منو بدین.چیکار کنم که از بلوک من دربیاد؟؟؟ با همین روش که گفتی میشه؟؟؟؟ ممنون

  5. سلام
    میخاستم بدونم راهی هست که بشه از بلاک یه نفر تو فیس در اومد؟

  6. سلام از کجا بفهمیم ک بلاک شدیم؟ لطفا جوابم زود بدین

  7. salam man to facebook mikham darkhast dousti bedam nemishe rosh k kelik mikonam bejaei afzon doust miyad ‘friend request send ‘ che kar bayad bokonam chi shode akhe?

  8. سلام من نمیتونم تو قیسم چیزی بنویسم یا واسه دیگران چیزی بنویسم اخه من از اینکه پیغام های که کسای دیگه یه هم میزدن خوشم نمیومد و نمی خواستم ببینمشون تو میلم واسه همین بشدن پروفایلمو انگولک کردم حالا مثل اسب تو ش گیر کردم نمیتونم تو وال خودم چیزی بنویسم نه واسه دیگراناصلا روی هیچ ایکونی جز پروفیل و… نمیتونم برم لطفا کمک کنید

  9. Message Not Sent این پیغام یعنی چه اصلا نمی تونم به یکی از دوستام پیام بدم

  10. با سلام میخواستم بدونم چطور اسامی اشخاصی رو که رفتم فیس بوکشون رو دیدم پاک کنم که با وارد کردن اول هر کلمه ای لیستشون ظاهر نشه؟

  11. آقا به نظر شما راهی هست که بشه به گونه ای تنظیم کرد که کسی از دوستان نتوانند ما رو به گروه دیگری اضافه کنند ؟
    من این مشکل رو دارم؟

  12. سلام
    دسوت عزیز آیا راهی است که از بلوک لیست شخصی خارج شویم

  13. سلام،یه سوال دارم؛اگه کسی رو بلاک کنیم از طریق مسیر اول،دوباره می تونیم اون شخص رو از لیست بلاک حذف کنیم و برگردونیم به تنظیمات اول ؟

    1. سلام

      بعله از همون مسیر اون شخص رو از فهرست پاک کنید، فقط در نظر داشته باشید به مدت ۴۸ ساعت اجازه ندارید دوباره به این فهرست همون فرد رو اضافه کنید.
      🙂

  14. سلام
    می خواستم بدونم کسی با داشتن ادرس ایمیلم می تونه من رو تو فیس بوک پیدا کنه

    1. بله ایمیل شما رو در search مینوسن و پیداتون میکنن D:

  15. سلام خوبید؟
    می خواستم بدونم چطور میشه فهمید که کیه تو فیس بوک من و بلاک می کنه!!!!!
    از اینم مطئنم که واسه کسی پیغام دوستی نفرستادم تا رد کنه
    سری اول 4 روز بلاک شدم سری بعد به محض اینکه خوب شدم 1 هفته بلاک شدم حالام 1 روز درست شد ولی این سری زده 30 روز بلاکم!!!!!!!!!!

  16. خیلی مفید و آموزنده بود.مرسی
    در فیس بوک ترفندی وجود داره که بتوان فهمید چه کسی اسمتو جستجو می کنه یا از پروفایلت بازدید می کنه غیر از دوستانت تو اد لیست …

  17. اگه خودم 30 روز بلوکه شم چی میشه کلا بسته میشه
    جوابو به ایمیلمم میدید؟saeedghaffari72@yahoo.com

  18. سلام من اشتباهی یکی از دوستامو بلاک کردم حالا موندم چه جوری پیداش کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حتی بین دوستاشم نیست کلآ محو شده حتی توی لایکایی که ازش داشتم عکسش یهو رفت نمی دونم چکار کنم؟ خواهشآ راهنماییم کنید لطفا ایمیل کنید برام مررررررررررررررسی

  19. در ضمن از طریق پروفایل خودش این کارو کردم من اصلا بهش دسترسی ندارم نمی خواستم اینجوری بشه در ضمن من اول از بین دوستام حذفش کردم اما به والش دسترسی داشتم

  20. سلام ببخشید من اکثرا تو فیس بوک قفل میشم نمی تونم درخواست دوستی بدم ؟ میشه بهم بگید باید چه کاری بکنم
    اگر می تونید به ایمیل ادرسم ارسالش کنید ممنون

Comments are closed.