ساخت سفارشی دکستاپ با Samurize

  • 1389/11/4
  • سپهر خيري
  • 2

یکی از بهترین راه هایی که کامپیوتر خود را از حالت پیش فرض جدا کنید ، سفارشی کردن قسمت Desktop کامپیوتر شما است . راه های متعددی برای این کار در این سطح از سختی وجود دارد که یکی از این روش ها به سادگی عوض کردن عکس پس زمینه کامپیوتر شما به عنوان یک جا به جایی عکس تمام صفحه در Desktop شما است . یک جایی در بین این 2 ، Samurize است.

Samurize یک برنامه است که به شما اجازه ساختن و اجرا کردن یک دسکتاپ با آیکون ها و منوهای سفارشی میدهد ، اکثرا برای مانیتور کردن سیستم ها استفاده میشود . چون Samurize بی نهایت قابلیت سفارشی کردن دارد ، این یک ابزار محبوب برای کسانی است که حالت های مختلفی از Desktop را که از عکس های پس زمینه با طرح های مختلف ترکیب میکنند تا یک Desktop فوق العاده ایجاد کنند ، طراحی میکنند .

یاد گیری نرم افزار Samurize میتواند یک پروژه تفریحی باشد ، چون گرچه این نرم افزار عمق زیادی دارد و به تمرین و ذهن خلاق برای ایجاد آیکون ها و منوها نیاز دارد ، شما میتوانید همین الان یک متر و نمایش ساده طراحی کنید . در این قسمت ما نکات ابتدایی نرم افزار Samurize را توضیح میدهیم ، که این توضیحات شامل چیزهایی که شما برای ساختن اولین منو ساده سفارشی نیاز دارید است .

شروع کار

برای شروع به سفارشی کردن دسکتاپ خود ، شما باید آخرین نسخه عرضه شده از نرم افزار Samurize که ارائه شده است را دانلود کنید ، که میتوانید از لینک ضمیمه این کار را انجام دهید . در صفحه ی باز شده بر روی آخرین ورژن برنامه کلیک کنید تا بتوانید آن را دانلود کنید . بعد از دانلود برنامه ، فایل نصب آن را اجرا کنید و مراحل نصب را طی کنید تا بتوانید از نرم افزار استفاده کنید .

اولین بار که شما این نرم افزار را نصب میکنید ، شما تنظیمات اجرایی برنامه Samurize یا ابزار تنظیمات را در اختیار دارید . Samurize نرم افزاری است که شما برای سفارشی کردن نمای دیداری دسکتاپ شما معمولا استفاده میشود ، اما برای الان ، ابزار Config را اجرا کنید . Config شامل منوهایی است که نرم افزار Samurize بر روی دسکتاپ شما قرار میدهد ، و میتواند شامل متر ( که سیستم شما بسیاری از آنها را در خود جای داده است )  و فایل های گرافیکی را پشتیبانی کند .

با ترکیب پارامتر های متری ، برنامه های گرافیکی هوشمند ، و همسان کردن عکس پس زمینه ، شما میتوانید یک دسکتاپ که هم کارایی داشته باشد و هم جذاب باشد را ایجاد کنید .

این هدف اصلی بود ، بالاخره . اما شما باید قبل از دویدن ، بتوانید راه بروید ، پس این مقاله به شما توضیح میدهد که چگونه از Samurize برای ایجاد یک نمایانگر مصرف CPU و RAM که میتوانید آنها را به سادگی در کامپیوتر شخصی خود مانیتور کنید یا برای لپتاپ خود میزان مصرف و باقی مانده باطری لپتاپ یا هارد دیسک خود باقی مانده و مصرف شده را با طراحی و سفارشی خود مشاهده کنید .

این ممکن است جذاب ترین کار ممکن در دنیا نباشد ، اما با یادگیری چگونه انجام دادن یک تنظیمات ساده ، شما خود را با اصول ابتدایی برنامه Samurize آشنا میکنید ، که به شما اجازه میدهد که در آینده دسکتاپ های پیشرفته و مجهز و جذاب طراحی کنید .

مشاهده مصرف CPU و RAM

ما گزینه متر را به تنظیمات برنامه اضافه میکنیم که یک نمودار از مصرف CPU و RAM در دوره زمانی مشخص برای ما نشان میدهد . از میان این 2 ، چون مشاهده و طراحی مصرف RAM ساده و دردسر کمتری دارد ، پس ما اول این گزینه را اضافه میکنیم .

در طرف سمت راست تنظیمات ویراشگر برنامه Samurize ، مطمئن شوید که تب Edit Meters انتخاب شده باشد . از زمانی که شما میبایست به یک صفحه تنظیمات مشکی خیره شوید ، تنها چیزی که در ستون Edit Meters نمایان است ، میبایست یک جعبه باشد که در آن نوشته باشد Standard Tasks با یک دکمه برچسب خورده به اسم Add Meter . همانطور که انتظار دارید ، این دکمه به شما یک لیست از متر هایی که قابلیت سفارشی شدن را عرضه میکند که میتوانید به تنظیمات خود اضافه کنید .

یک مقدار پایین تر از لیست Add Meter ، دکمه Add Memory وجود دارد . این دکمه را فشار دهید تا یک نمایش دهنده حافظه بر روی صفحه تنظیمات خود اضافه کنید . در ابتدا ، متر به صورت یک متن ساده میزان حافظه خالی را نمایش میدهد . باید این را مد نظر داشته باشید که متر در این ویرایشگر تنظیمات از مقادیر نمونه استفاده میکند و وضعیت سیستم خود شما را نشان نمیدهد ؛ شما در واقع باید تنظیمات را با نرم افزار Samurize بارگزاری کنید تا بتوانید متر را با تنظیمات سیستم خود همسان کنید .

حالا ، متن ساده چیزی نیست که ما برای متر حافظه خود نیاز داریم ، پس برروی این کلیک کنید و به قسمت سمت رایت ویرایشگر تنظیمات نگاه کنید ، جایی که شما میتوانید مترهای خود را سفارشی کنید . ابتدا ، به متر یک اسم که حفظ کردن آن راحت باشد بدهید مانند ” Meter 0 ” . با این کار شناسایی متر راحت تر میشود که ما بتوانیم راحت تر بر روی متر مورد نظر کار کنیم .

چون ممکن است ما با چندین متر در این برنامه کار داشته باشیم و در صورتی که اسم مناسب انتخاب نکنیم شناسایی این اجسام در برنامه سخت میشود. اولین بار که شما اسم را تغییر بدهید ، بر روی لیست کرکره ای زیر Draw Type کلیک کنید و گزینه Graph را انتخاب کنید . با این کار متر حافظه به یک نمودار خطی تبدیل میشود که به سادگی میتوانید میزان مصرف را در این نمودار مشاهده کنید .

در گام بعدی ، ما مطمئن میشویم که نمودار دقیقا اطلاعاتی که ما میخواهیم را نشان میدهد ، پس بر روی تب Source کلیک کنید . از زمانی که ما میخواهیم نمودار به ما نشان دهد که چقدر از حافظه در حال استفاده استفاده است نسبت به حافظه در دسترسی که داریم ، بر روی لیست کرکره ای زیرValue Select Return کلیک کنید و گزینه Used Mem را انتخاب کنید . همچنین ، واحد را به % تغییر بدهید که ما را از دردسر اختصاص دادن مقدار کمترین یا بیشترین مقدار برای نمودار حفظ میکند .

شما میتوانید ظاهر متر را تب Display تقویت کنید ، که شامل زمینه ها برای سفارشی کردن ظاهر نمودار ، شامل مقیاس ، رنگ ، آلفا ، آینه ای و غیره است . اگر شما یک نمونه دیگر از متر را در زمینه Draw Type در اولین تب را انتخاب کنید ، زمینه ها در تب Display متفاوت خواهند بود . شما میتوانید آنها را به شکلی که میخواهید دربیاورید – ما یک ماتریس سبز رنگ زیبا برای کار خود انتخاب کرده ایم . این را به یک مربع با وارد کردن مقدار 100 برای گزینه های Width و Height زیر تب General تغییر سایز بدهید.

حالا ، ما نمودار CPU را اضافه میکنیم . بر روی Add Meter مجدد کلیک کنید ، اما این دفعه گزینه Add Perfmon… را از منو کرکره ای انتخاب کنید .

شیء Perfmon نسبت به متر بسیار قابل انعطاف پذیر تر است ، که به شما اجازه میدهد که هر شیء در کامپیوتر خود را به صورت نمودار در دسکتاپ سفارشی شده در رایانه شخصی  خود مشاهده کنید . بر اساس تنظیمات پیش فرض ، Perfmon برای مانیتور کردن پردازنده ( CPU )  نصب شده است ، اما شما میتوانید این گزینه را برای مانیتور کردن بقیه سخت افزارها با تغییر دادن کارایی شیء و شمارنده ها تنظیم کنید .

اگر شما نمیتوانید دلیل برای هر شمارنده فرد را پیدا کنید( (DPCs Queued/sec, for instance  احساس بدی نداشته باشید ؛ شما همیشه میتوانید بر روی گزینه Explain کلیک کنید تا یک توضیحات مختصر و مفید از کاری که شمارنده انجام میدهد ببینید .

زمانی که شما مشخص کردید که چه چیز از کامپیوتر یا لپتاپ خود را میخواهید مانیتور کنید ، این باعث میشود که برخوردی همانند میزان مصرف حافظه به شما نشان میدهد ، و شما قادر خواهید بود که ادامه دهید.

میزان مصرف باطری لپتاپ

در این قسمت ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک متر آنالوگ با ظاهر عقربه ای ایجاد کنید ، مانند نمونه ای که در داشبورد ماشین ها مشاهده میکنید . اگر بخواهید این منو را بخواهید برای یک لپتاپ طراحی کنید ، ما برای لپتاپ خود یک متر که میزان مصرف باطری را نشان میدهد طراحی کردیم ، با انتخاب گزینه Add Laptop Battery از لیست کرکره ای Add Meter میتوانیم این گزینه را اضافه کنیم ، اما اگر شما بر روی یک دسکتاپ باشید ، شما میتوانید این گزینه را به یک متر که میزان مصرف هارد دیسک را نشان میدهد ایجاد کنید .

این کار با انتخاب گزینه Add Drive Space از منو کرکره ای امکان پذیر است . سپس درایوی که میخواهید میزان استفاده شده و میزان باقی مانده از هارد دیسک سیستم شخصی یا لپتاپ خود را مشاهده کنید انتخاب کنید .

برای تبدیل مانیتور به یک متر آنالوگ ، به سادگی گزینه Analog را از لیست کرکره ای Draw Type انتخاب کنید . در تب Display ، شما میتوانید اطمینان ایجاد کنید که با تنظیم نوع اشاره گر ، متر همانطور که شما میخواهید باشد . حالا هرچقدر که رفت و برگشت وجود داشته باشد و غیره . برای اینکه این گزینه بیشتر به کیلومتر شمار ماشین شبیه باشد ، گزینه Offset را به 20-% تنظیم کنید ، که محور اشاره گر را یک ذره به طرف مرکز تکان میدهد .

در تب Display شما همچنین میتوانید یک رنگ شروع و خاتمه را انتخاب کنید؛ اشاره گر بین این 2 مقدار حرکت میکند . این به شما این امکان را میدهد ، برای مثال ، این مقدار تنظیم کنید تا هرچقدر از میزان شارژ باطری شما کم میشود و به پایان شارژ باطری لپتاپ شما می رود از رنگ زرد به قرمز تغییر پیدا کند .

و در آخر ، برای اینکه منو شما بیشتر از یک مشت مترهای شناور جلوه کند و بتوانید ظاهر آن ها را زیباتر کنید ، شما نیاز دارید که یک سری فایل های گرافیکی به برنامه اضافه کنید . این جنس برای کل ظاهر اجسام و قسمت هایی است که شما استفاده کرده اید ، گرچه ، تا کنون ما توانسته ایم که ساده ترین المان گرافیکی این برنامه را پوشش دهیم .

بیایید یک عکس پس زمینه مشکی برای 2 خط گرافیکی اضافه کنیم . برای این کار کافی است بر روی تب Edit Graphics کلیک کنید و بر روی گزینه Add Background Object کلیک کنید . از لیست کرکره ای ، گزینه Add Rectangle را انتخاب کنید . برخلاف متر ، فایل های گرافیکی فقط یک پنل دارند ، که  ظاهر آنها را تعیین میکند .

رنگ مربع خود را مشکی انتخاب کنید ، و طول این مربع را با همه ی نمودار های موجود در برنامه همسان قرار دهید ، و به پهنای 2 فایل گرافیکی موجود با نمودار ها ترکیب کنید .  بر روی متر کلیک کنید و آن را به پشت 2 نمودار بکشید . حالا مجدد بر روی گزینه Add Background Object کلیک کنید و یک مربع دیگر ایجاد کنید .

این یکی را به اندازه کافی بزرگ کنید تا بتواند پشت هر 3 متر قرار بگیرد . برای انتخاب المان گرافیکی در جلو ، بر روی آنها کلیک کنید و دکمه های بالا و پایین بالای صفحه را فشار دهید . با این کار قسمت های گرافیکی انتخاب شده بر روی صفحه نمایش به عقب و جلو حرکت میدهد . شما میتوانید از یک متر متنی ساده برای برچسب زدن نمودار های خود در این برنامه استفاده کنید .

و به این صورت شما یک سیستم مانیتور بسیار ساده و با گرافیک زیبا بر روی دسکتاپ خود ایجاد میکنید . برای بارگذاری منو خود بر روی دسکتاپ ، تنظیمات خود را در مسیر پیش فرض ذخیره کنید ، سپس برنامه Samurize را اجرا کنید . بر روی آیکون Samurize در قسمت نوار وظیفه  کلیک راست کنید و سپس گزینه Select Config را انتخاب کنید ، و فایل تنظیمات خود را پیدا کنید .

همچنین اگر تنظیمات جدیدتری به فایل ها و دسکتاپ سفارشی شده انجا دهید ، شما میتوانید سریعا تنظیمات خود را به روز کنید .

این آموزش How-to فقط یک نمونه کوچک از قابلیت های نرم افزار Samurize را به نمایش در می آورد. گرچه ، برای دریافت مقالات و آموزش های بیشتر به سایت ما مراجعه کنید .

در بقیه آموزش ها ، آموزش ساخت منو های پیشرفته ، و چگونگی استفاده از فایل های گرافیکی و عکس های پس زمینه سفارشی برای نشان دادن حرفه ای منوهای ساخته شده توسط شما توضیح داده شده است. شما هم اگر ترفند و نکاتی در مورد این نرم افزار میشناسید میتوانید در قسمت نظرات معرفی کنید. .

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. من دانلود کردم ولی متاسفانه ویندوز سون رو ساپورت نمیکنه!
    بد نبود تو مقاله تون به این موضوع هم اشاره میکردید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *