معرفي پنج افزونه ي محافظت از حريم خصوصي در فايرفاكس

  • 1389/11/17
  • عباس كريمي
  • 0

روز اطلاعاتِ خصوصي مبارك باد. پيش از اين و به همين مناسبت آقاي Lee مقاله اي منتشر كرد كه در همين زمينه تعداد زيادي ابزار گوناگون را نشان مي داد، حال آن كه تمام اين نوشته در مورد فايرفاكس مي باشد!

[توضيح 1: 28م ماه ژانويه- 8 بهمن – به عنوان روز جهانيِ “اطلاعات خصوصي” نام گذاري شده است.]

[توضيح 2: نويسنده در اينجا به متني از آقاي “لي ماتيوس” اشاره دارد كه در سايت Download Squad منتشر شده است و در آن متن آقاي “لي” به طور جامعي به اين مقوله پرداخته است.]

اگر مقاله­ي Download Squad را مطالعه كرده باشيد، تماميِ اين مطالبِ كلاسيك را از قبل مي دانيد. درود بر شما! اكنون بفرماييد كنار و به آن همكاران و يا اعضاي خانواده تان كه اطلاعات كمتري از كامپيوتر دارند اجازه دهيد كه اين ليست را مطالعه كنند، و اگر همه­ي آن ها از فاير فاكس استفاده مي كنند مطمئن شويد كه حداقل يكي از اين افزونه ها را نصب مي كنند.

  • افزونه­ي HTTPS Everywhere ماحصل همكاري ميان The Tor Project و Electronic Frontier مي باشد .اين افزونه فايرفاكس را مجبور مي­كند براي برقراري ارتباط با شماري از سايت هاي عمده هم چون گوگل، ويكي پديا، توئيتر، فيس بوك، ‌پي پال (PayPal) و …، از HTTPS ( نوع ايمنِ HTTP) استفاده نمايد.
  • افزونه­ي Ghostery بر آن دسته از شركت ها و موسساتي كه حركات شما را در وب (يا درون وب سايت هاي خودشان) رديابي مي كنند، متمركز شده است. اين افزونه وقتي كه توسط گوگل آنالايزر ، فيس بوك و بيش از 400 شبكه­ي تبليغاتيِ ديگر شروع به رديابي شدن مي شويد را كشف مي كند! Ghostery به شما اجازه مي دهد اسكريپت هاي مربوط به شركت هايي كه به آن ها اعتماد نداريد را مسدود سازيد.

  • Web of Trust، اين افزونه “چراغ راهنماييِ” (traffic light) شفاف و واضحي را فراهم مي آورد كه به شما نشان مي دهد در رابطه با درج اطلاعات كارتِ اعتباري­تان به كدام سايت ها مي توانيد اعتماد كنيد و در مورد كدام سايت ها مي بايست محتاط باشيد. دسته بندي سايت ها توسط كاربران ايجاد مي شوند و اگر در مورد وب سايتي پرسشي داريد، نيازي نيست كه براي ديدنش به خود وب سايتِ واقعي مراجعه كنيد. اطلاعات مورد نياز شما، وقتي از گوگل، ياهو، بينگ و حتي ويكي پديا استفاده مي كنيد، در صفحه­ي نتايج جستجو نمايش داده مي شوند.
  • خصوصيت مسدود كردن جاوا اسكريپت در افزونه­ي NoScript تا حدودي شبيه افزونه­ي Ghostery است كه در بالا بدان پرداخته شد. اما اين افزونه داراي راه حل هاي فراواني­ست: علاوه بر مسدود نمودن ردياب ها، با استفاده از “ليست سفيد” تمام جاوا اسكريپت ها را مسدود مي كند، البته به جز آن اسكريپت هايي كه در دامين هاي مورد اعتمادتان در حال اجرا هستند، و يكي از مزيت هاي بسيارش اين است كه شما را در مقابل حملات اسكريپتcross-site محافظت مي كند.

[توضيح 3: Cross-site scripting (XSS) نوعي آسيب پذيري امنيتي كامپيوتر است كه عموما در برنامه هاي تحت وب يافت مي شود. اين آسيب پذيري مهاجمين را قادر مي سازد اسكريپت هاي client-side را به صفحاتي كه توسط ديگر استفاده كنندگان ديده شده­اند، تزريق نمايند.]

  • وقتي كه نمي توانيد تنها با پاكسازي تاريخچه­ي مرورگرتان حافظه­ي كامپيوتر را خالي كنيد، افزونه­ي BetterPrivacy از شما در مقابل انواع مختلف كوكي ها محافظت مي كند. اين كوكي ها “اشياء ذخيره­ي محلي ” (Local Storage Objects) و يا كوكي هاي فلش، ناميده مي شوند و با استفاده از پلاگين هاي فلش بر روي كامپيوترتان قرار گرفته­اند. BetterPrivacy اين كوكي ها را هر زمان كه از مرورگرتان خارج مي شويد، از روي سيستم­تان پاك مي كند.

آخر سخن اين كه اگر فكر مي كنيد افزونه هاي محافظت از حريم خصوصيِ ديگري براي فايرفاكس وجود دارند كه من از قلم انداخته­ام، پس، بياييد پيشنهادات­تان را در قسمت نظرات با ما در ميان بگذاريد.

منبع: Download Squad

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *