اپن‌لیکس، گونه دیگری از ویکی‌لیکس

  • 1389/11/18
  • ITTeach
  • 2

اپن‌لیکس گونه دیگر از ویکی‌لیکس می باشد ، سایتی است که ارسال‌های خصوصی ، مخفی ، رسانه ‌های دسته‌بندی شده را از منابع خبری و سرچشمه‌های خبر بی‌نام و نشان منتشر می‌کند ، و به طور رسمی ادامه پیدا کرده است  ، ویکی‌لیکس ، همانطور که ممکن است شما بدانید ،  در معرض انتقادها زننده قرار گرفت و به دلیل اخباری که از این سایت منتشر می‌شد با فشار زیادی از طرف دولت‌ها و سازمانهای گوناگون روبرو شد . در ادامه همین امر اپن‌لیکس کارخود را برای پر کردن حفره ویکی‌لیکس شروع کرده‌است . آنها مایلند که اینکار با آماده سازی “خدمات عمومی و اختصاصی رایگان برای افرادی که اشتباهات را گزارش می‌دهند و سازمانهایی که به شفافیت علاقه دارند ” انجام دهند . این سایت به دنبال ایجاد یک پایگاه دانش با هدف تهیه یک مرجع جامع برای تمام نواحی که افراد اطلاع رسان در آن قرار دارند می‌باشد . اجازه دهید به شیوه‌ای که آنها می‌خواهند از مشکلات ویکی‌لیکس پیش دستی کنند نگاهی بیندازیم .

اپن لیکس با ویکی‌لیکس چه تفاوتی دارد ؟

همانطور که آرس تچینا گفته است ، اپن‌لیکس ثابت کرده‌است که برنامه‌ای برای انتشار اطلاعات را توسط خودش ندارد ، ولی تا حدودی به افراد ثالث کمک میکند به اخبار درز کرده که بعدا  در معرض عموم قرار خواهد گرفت، دسترسی پیدا کنند. افراد ثالث شامل سازمانهای خبری و غیرانتفاعی خواهند بود . قرار است نیمی از این “اعضا”توسط جامعه اپن‌لیکس دستچین شوند ، در حالی که نیمه دیگر قادر خواهند بود که در بین روند نقاضای عمومی گونه‌ها قرار گیرند .

این سایت ، هنوز به طور کامل اجرایی نشده است ، ولی آنها فایل تصویری “اولین پیش‌نویس (first draft)” را که در زیر نشان داده شده است را منتشر کرده‌اند . این فایل روند درز اخبار و انتشار آن را  که توسط اپن‌لیکس حمایت می‌شود را توضیح داده است و تفاوت کار اپن‌لیکس با دیگران را به تصویر کشیده‌است .

اگر شما درباره اینکه اپن‌لیکس چیست یا برای چه کسی است ، همچنین استدلال‌های قانونی برای این‌گونه سایت‌ها چیست ، سوال بیشتری دارید صفحه سوالات متداول اپن‌لیکس را نگاهی بیندازید . اطلاعات خوب زیادی در آنجا قرار دارد . شما در باره پلتفرم جدید اپن‌لیکس چه فکری می‌کنید .

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. دنیا با شدت هرچه بیشتر داره به سوی ازادی های بیشتر سیاسی میره…خاور میانه هنوز اندر خم کوچه ی اوله..جالب اینجاسک ه ویکی لیکس و جولی اسانژ هنوز زنده هستن و اعدام نشدن…حتی اعتبار رسانه اش،باعث شد که به جرم تجاوزش که طبق قوانین مسخره ی سوئد میشه تجاوز اونقدر که باید رسیدگی دقیق نشه!!

    در کل،با توجه به ازادی اطلاعات در غرب،این جور سایت ها دارن دنیا رو به جای بهتری برای زندگی تبدیل میکنن…
    شاید باید به اهنگ تصور کن جان لنون یه بار دیگه گوش بدیم و خودمون رو اماده کنیم؟!!
    jhon lenon imagine!

    1. آره آزادي خواهي تو دنيا بيداد ميكنه
      اينجور سايتها فكر كنم رواج پيدا كنه
      ولي هيچ سايتي به مشهوري ويكي‌ليكس نميرسه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *