لوگوی گوگل به یاد ژول ورن، نویسنده فرانسوی پیشگام داستانهای علمی تخیلی تغيير كرد

  • 1389/11/19
  • ITTeach
  • 1

یاد ژول ورن، نویسنده فرانسوی پیشگام داستانهای علمی تخیلی با لوگوی گوگل گرامی داشته می شود

لوگوی مخصوص ژول ورن گوگل ممکن است سبب دریازدگی شود. عکس از سایت گوگل

گوگل یاد و خاطره ژول ورن، نویسنده رمان‌های بیست هزار فرسنگ زیر دریا و دور دنیا در 80 روز را با لوگویی که شبیه به نمایی از آب دریا ازپشت دریچه های زیردریایی است، گرامی داشت.

ژول ورن، پدر داستانهای علمی-تخیلی دنیا، کسی که تعداد زیادی از اختراعات تکنولوژیکی را سالها پیش از ظهور آنها پیش‌بینی کرده بود، احتمالا به خاطر اینکه فراموش کرده بود، پیدایش اینترنت را پیش‌بینی کند، مورد سرزنش قرار نخواهد گرفت.

او همچنین این مورد را نیز پیش‌بینی نکرده بود که روزی در 183 امین سالگرد تولد این نویسنده فرانسوی در سه شنبه(امروز)، یاد و خاطره او توسط لوگوی گوگل گرامی داشته شود.

به یاد معروف‌ترین رمان ژول ورن، بیست هزار فرسنگ زیر دریا، این لوگوی جدید به شکل پنجره‌های یک زیردریایی ترسیم شده است.

یک اهرم در یک سمت این لوگو می تواند به این صورت تعبیر شود که برای غوطه‌ور ساختن بیشتر زیردریایی در عمق‌های بیشتر دریا تعبیه شده است که به نظر می رسد گونه های متنوع‌تری از حیات زیر آبی در آنجا ساکن باشند.

ورن که در سال 1828 در ناحیه بریتانی فرانسه به دنیا آمد، به دلیل اینکه تعداد زیادی از پیشرفت‌های علمی، از کاوشهای عمق دریا گرفته تا سفر فضایی و فرود در ماه را پیش‌بینی کرده بود، اعتبار زیادی را کسب کرده است.

همانند رمان 20000 فرسنگ زیر دریا، که داستان کاپیتان نمو و زیردریایی او به نام ناتیلوس را روایت می‌کند، ژول ورن رمانهای سفری به مرکز زمین و دور دنیا در 80 روز را نوشته است.

با اینحال، شاید بهترین و بارزترین اثر ورن که با این گرامیداشت اختصاصی گوگل تناسب بیشتری دارد، رمان پاریس در قرن بیستم باشد که در اصل توسط ناشر ورن رد شد و تنها در سال 1994 به صورت چاپ انبوه عرضه شد و در اختیار دوستداران این نویسنده قرار گرفت.

این کتاب که یک داستان درام را روایت می‌کند، داستان میشل دوفرنوی 16 ساله را روایت می‌کند که در رشته ادبیات و هنرهای کلاسیک فارغ التحصیل می‌شود، اما پس از مدتی در می‌یابد که همگی آنها در یک جامعه پیشرفته و آینده‌نگر که توسط تجارت و فناوری کاملاً قبضه شده است، جایی ندارند

اینکه آیا موارد و مشکلات بیان شده در این کتاب مورد توجه و تحسین افرادی که کنترل غول قدرتمند اینترنت قرار گرفته است یا نه، آشکار نیست، قدرتی  که دائما در حال افزایش سلطه و سیطره خود است.

اما حداقل این است که جدیدترین لوگوی گوگل یک موضوع و زمینه مرتبط با ادبیات را باز هم تداوم بخشید. طراحی لوگوهای اخیر گوگل از هنرمندانی نظیر رابرت برنز، جین اوستین و اوسکار وایل  الهام گرفته شده بود.

منبع: guardian

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. باسلام و خسته نباشید خدمت شما مطالب بسیار عالی و سودمند است خیلی خیلی عالی است با تشکر و سپاس فراوان از شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *