دیگر از برنامه های FTP کرک شده استفاده نکنید !

  • 1389/11/19
  • سپهر خيري
  • 5

چه راهی به جزء استفاده از برنامه های مدیریت FTP کرک شده وجود دارد؟ یکی اینکه میتونید برنامه مورد نظر FTP منیجر خود را خریداری کنید و یکی دیگه اینکه میتوانید از نرم افزار های رایگان و اپن سورس استفاده کنید که گزینه دوم به صرفه تر است همچنین اگر باز ورژن جدیدی منتشر شود میتوانید به رایگان دانلود کنید و دیگر لازم نیست برای ورژن جدید FTP های تجاری پول بپردازید.

تجاری بودن برنامه های FTP یا هر چیز دیگر دلیل آن نیست که برتری بیشتر بر برنامه های رایگان و متن باز دارد ، حتی بعضی اوقات برنامه های متن بازی هستند که خیلی بیشتر و بهتر از برنامه های تجاری کاربردی تر بودند ، حالا هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ زیبایی.

همانطور که میدانید نرم افزار های مدیریت FTP بسیار زیاد هستند و البته برنامه های تجاری FTP هم زیاد دیده میشه ، به طور مثال SmartFTP Client که یکی از برنامه های خوب مدیریت FTP هست (البته SmartFTP Client تجاری هست)

در این مقاله قصد داریم یک نرم افزار FTP منیجر رایگان و متن بازی رو معرفی کنیم که تا حد زیادی میتواند همان خواسته هایی را که از برنامه های تجاری نظیر SmartFTP Client را دارید بر آورده کنید. و همچنین از خیلی از نرم افزار های تجاری دیگر هم برتری دارد.

FileZilla یا به فارسی فایل زیلا یک برنامه مدیریت FTP هست که پروژه آن از سال 2001 توسط آقای Tim Kosse شروع شد و از همان ابتدا قصد برنامه نویسان انتشار رایگان آن بود ، چون اون ابتدا نرم افزار چیز خاصی نداشت تا به صورت تجاری منتشر کنند. فایل زیلا را حتی میتوان یکی از قدیمی ترین نرم افزار های مدیریت FTP دانست و این قدیمی و تجربه نرم افزار دلیل روشنی بر توانا بودن آن بر نرم افزار های تجاری FTP هستند که همین یکی 2 سال پیش ساخته شدند.

دلیل آنکه این نرم افزار های تجاری بد کیفیت و ضعیف هنوز به صورت تجاری باقی مانده است معلوم نیست ! شاید یکی از دلایل آن این است که بعضی از برنامه نویسان فقط و فقط نگاه تجاری و اقتصادی به برنامه های خود میکنند و از ابتدای نوشتن یک برنامه فقط به فروش آن فکر میکنند.

در صورتی که برنامه نویسان متن باز برای توسعه نرم افزاری جهان شروع به نوشتن میکنند و سورس آن را در اختیار بقیه قرار میدهند تا بقیه هم بتوانند از آن استفاده کنند.

برای دانلود رایگان نرم افزار فایل زیلا میتوانید از این آدرس استفاده کنید:

http://filezilla-project.org/

بعد از ورود به سایت بالا روی Download  FileZilla Serverکلیک کنید تا برنامه دانلود شود.

آخرین نسخه تا به الان 3.4 هست ولی ما در این مقاله به معرفی نسخه 3.3 میپردازیم

بعد از دانلود که حجم آن حدود 5 مگابایت است ، آن را نصب کنید و سپس اجرا کنید. پس از باز شدن پنجره باید چنین صفحه ای را ببینید:

میبینید که نرم افزار یک ظاهر بسیار ساده ای دارد و راحت میتوانید از آن استفاده کنید ، و برای وصل شدن به FTP ابتدا باید عدد آن را در قسمت Host  وارد کنید ، به طور مثال 100.100.100.101 و اگر یوزر و پسوردی برای آن گذاشتید وارد کنید وسپس Enter را فشار دهید ، به همین سادگی اتصال بر قرار شد.

به طور مثال اگر میخواهید به درون فایل های داخل PS3 بروید ابتدا در ps3 تنظیمات لازم برای برقراری ارتباط را آماده کنید و بعد به یک برنامه مدیریت FTP در ps3 بروید و در کامپیوتر و نرم افزار فایل زیلا در قسمت Host همان ip را وارد کنید که به طور مثال اینگونه است 192.168.0.5

بعد از اتصال در قسمت ریموت سایت میتوانید فایل های داخل آن را ببینید و تمام کار های خود را از قبیل کپی و یا تغییر نام را انجام دهید ، البته به یاد داشته باشید که برای کپی کردن فایل باید فایل ها را از درون ریموت سایت به داخل لوکال سایت بکشید (درگ کنید)

همچنین در پایین صفحه نرم افزار میتوانید گزارش کار را مشاهده کنید و ببینید چه فایل هایی با خطا مواجه شده اند ، و اگر میخواهید انتقال فایل را کنسل کنید باید در قسمت queued files کلیک راست کرده و گزینه Stop را انتخاب کنید. همچنین در قسمت Failed Transfers میتوانید خطا ها را مشاهده کنید.

این نرم افزار چند سکویی است و میتوانید آن را بر روی سیستم عامل های مک او اس ایکس و لینوکس هم نصب و اجرا کنید ، برای دانلود نسخه های مک و لینوکس میتوانید به این آدرس مراجعه کنید:

http://filezilla-project.org/download.php?type=client

البته این نکته را هم بگویم که این برنامه از همان اول برای لینوکس و مک ساخته نشده بود و به تازگی و از نسخه 3 به بعد این برنامه بر روی مک و لینوکس قابل نصب و اجرا شد.

اگر میخواهید یک فایل را از طریق فایل زیلا دانلود کنید فقط کافی است روی آن 2 بار کلیک کنید و شروع به دانلود کند ، البته منظور ما در اینجا فایل بود و شما برای دانلود فولدر باید آن را به داخل یکی از فولدر های هارد خود درگ کنید.

در پایین نیز به برخی از ویژگی های این نرم افزار میپردازیم:

– استفاده آسان و بسیار ساده

– پشتیبانی کامل از پروتکل های FTP، SFTP, FTPS

– قابل استفاده بر روی سیستم عامل های ویندوز ( به جزء me و 98) مک و لینوکس

– پشتیبانی از چندین زبان ، حتی فارسی

– پشتیبانی از ip ورژن 6 و بوک مارک ها

– قابلیت سفارشی کردن تنظیمات و پشتیبانی از ریزوم برای ارسال و دریافت فایل ها

– ارتباط امن SLL

– امکان مشاهده فایل و فولدر ها به صورت درختی ( هم در داخل هارد و هم در IP مورد نظر)

– پشتیبانی از دیوار آتشین (فایر وال)

– قابلیت ذخیره کار های انجام شده

– دیدن تاریخچه کار های انجام شده

– قابلیت نوبت دهی به فایل های ارسال و دریافتی ( شما میتوانید به فایل های خود بگویید که چگونه دانلود شوند و بعد از کدام فایل دانلود شوند یا اینکه چندتا چندتا دانلود یا ارسال شوند)

– قابلیت ارسال فایل های حجیم حتی تا 4 گیگابایت

– امکان جستجو در بین فایل های سرور

– و از همه مهم تر رایگان و متن باز بودن کامل نرم افزار

برنامه فایل زیلا رقیب های زیادی داره که میتوان به AlFTP, FTP commander, FTP explorer, Caption FTP اشاره کرد که همه آنها متن بسته و تجاری هستند ، در صورتی که نرم افزار فایل زیلا کاملا رایگان و متن باز هست و برای استفاده از آن احتیاج به پرداخت پول نیست.

ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های فایل‌زیلا نسبت به نرم افزارهای مشابه تجاری خود، حجم کم این نرم‌افزار است. در صورتی که نرم افزار های تجاری وجود دارد که حجم آنان حتی از 10 مگابایت هم فراتر رفته ولی در حد فایل زیلای 4 مگابایتی هم نیست.

همچنین بعضی از افراد کارشون مدیریت سرور ها هست که میتوانند از نسخه قابل حمل نرم افزار استفاده کنند که میتوانند از این لینک دانلود کنند:

http://portableapps.com/apps/internet/filezilla_portable

در کل نرم افزار فایل زیلا روز به روز در حال محبوب شدن است چرا که روز به روز در حال پیشرفت است و برای استفاده آن ملزم به پرداخت وجه نیستید و همچنین بهتر از آن است که از برنامه های کرک شده و به قول بعضی ها دزدی استفاده کنید ، پس تا میتوانید یا از برنامه های رایگان استفاده کنید یا اینکه به صورت قانونی نرم افزار های مورد نیاز خود را خریداری کنید.

در پایین هم به معرفی برخی از لینک های مفید میپردازینم

سایت اصلی و رسمی فایل زیلا : filezilla-project.org

صفحه خانگی فایل زیلا در انجمن متن بازان sourceforge.net/projects/filezilla

نسخه قابل حمل برنامه http://portableapps.com/apps/internet/filezilla_portable

برای دیدن تصاویر بیشتر از برنامه میتوانید به این آدرس بروید : http://filezilla-project.org/client_screenshots.php

لینک کمک مالی به برنامه نویسان http://filezilla-project.org/donate.php

ویکی فایل زیلا http://wiki.filezilla-project.org/Main_Page

شما هم اگر برنامه مشابه و البته رایگان و متن باز دیگری را میشناسید که فکر میکنید از فایل زیلا بهتر است میتوانید در قسمت نظرات معرفی کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. سلام آقاي خيري
    مطلبتون آموزنده بود و متشكرم
    من اين مزلب و همچنين مطلب قبليتون رو هم كه خوندم هيچ كدوم منبعي نداشتن
    آيا خود شما اين مقاله ها رو نوشتين و يا اينكه ترجمه هستن(به خصوص اون مقاله مربوط به اوركلاك) ممنون مي شم اگر ترجمه هست منبع رو هم براي استفاده ما ذكر بفرماييد

  2. سلام
    متشکرم از لطف نظر شما.
    خیر مقاله ی اورکلاک و چندتای اخیر ترجمه بود .
    اما شاید اکثر کارایی که تا به حال نوشتم مقاله بوده . نه به این معنی که تمام اطلاعات رو از قبل خودم داشتم .ولی بیس کلی اطلاعات رو داشتم و مطمئنا از چندین سایت و منابع دیگه هم مطلب خوندم و با تفسیر خودم در قالب یه مقاله نوشتم.
    لینک ترجمه ها رو فراموش کردم . از این بابت عذر خواهی می کنم . اشتباه از من بوده

    1. اختيار داري سپهر جان، مطالبت بسيار كامل و جامع هستن و من بسيار استفاده بردم
      هميشه موفق باشي

  3. من خودم از این منیجر استفاده می کنم
    تنها کمبودی که این برنامه داره ویرایشگر اون هست
    اگه یه ویراشگر فایل هم روش بذارن مثل cuteftp , phpdesigner7 محشر میشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *