کاربرد و نحوه استفاده از CPU-Z

  • 1389/11/24
  • سپهر خيري
  • 2

تقریبا تمام کسانی که با اورکلاک و برنامه های تست سخت افزار سر و کار دارند با نرم افزار CPU-Z آشنایی دارند ، البته اسم این نرم افزار CPU-Z هست ولی تقریبا میتوان به عنوان یک نرم افزار کاربردی برای تمام قطعات اصلی کامپیوتر استفاده کرد.

این برنامه کاملا رایگان است و برای استفاده از آن احتیاج به کرک نیست ، برای دانلود به این آدرس بروید : www.cpuid.com/cpuz.php سپس در سمت راست صفحه نوع فرمت فایل دانلود رو انتخاب کنید که exe و zip  و.. داره ، و بعد به صفحه ای دیگر منتقل میشوید و دانلود شروع میشود ، اگر این روش کار نکرد از این لینک استفاده کنید : ftp://ftp.cpuid.com/cpu-z/cpu-z_1.56-setup-en.exe

آخرین نسخه این نرم افزار هم تا به الان فعلا 1.56 بوده و تغییرات زیادی نسب به 1.0 کرده است

برخی از اطلاعاتی که این نرم افزار به شما نشان میدهد:

– مشخص کردن نوع و نام سی پی یو

– مشخص کردن سرعت و چگونگی محاسبه سرعت

– ولتاژ و مقدار برق مصرفی هسته و سی پی یو

– مقدار تمام کلاک های سی پی یو

– مشخص کردن نوع سی پی یو مانند 45 نانومتری و 65 نانومتر و…

– نام و مدل مادر برد

– نام و مدر رم

– نام و مدل گرافیک

– تشخیص ورژن بایوس مادربرد

– تشخیص مدل انواع لپ تاپ ها

– و اطلاعات دیگر در مورد رم و گرافیک

پس از دانلود کافی است آن را نصب کنید و فایل CPU-Z.exe رو اجرا کنید ، سپس یک پنجره مانند پنجره زیر برای شما نمایان میشود که دارای 7 تب CPU – Caches – MB – Memory – SPD – Graphics – About هست که اصلی ترین آنها CPU و Caches و memory هست.

نرم افزار پس از باز شده به تب CPU میرود و میتوانید در آن تب یک سری مشخصات رو ببینید که به 2 قسمت کلی processor و clocks تقسیم میشه. به اصلی ترین قسمت هایی که مهمه دید نشون یکی Technology هست که در قسمت processor واقع شده و به شما نوع مدل و تکنولوژی پردازنده رو نشون میده ، به طور مثال در عکس بالا نوع آن 45 نانومتری هست ، این نکته رو هم بگوییم که هرچه عدد کوچک تر باشه تکنولوژی پردازنده بهتر است و برق کمتری مصرف میکند و در نهایت حرارت کمتری دارد.

قسمت بعدی که خوب است ببینید Core Speed هست که در قسمت Clocks واقع شده و به شما سرعت یک هسته رو نشان میدهد و اگر مثلا سی پی یو شما 4 هسته داشته باشد و در قسمت Core Speed عدد 2200 را نشان دهد یعنی شما 4 هسته با سرعت 2200 دارید. برای دیدن تعداد هسته ها هم میتوانید به پایین برنامه نگاه کنید که مثلا نوشته Cores 2

اگر میخواهید از اطلاعات دقیق سیستم خود با خبر شوید میتوانید از این برنامه استفاده کنید چرا که به کمک این نرم افزار میتوانید اطلاعات فوق دقیق از CPU را به سادگی مشاهده کنید و در کنار آن هم اطلاعات خوبی در مورد رم و گرافیک و مادربرد به شما نشان میدهد.

برای دیدن دیگر مشخصات قطعات سیستم شما باید روی تب های بالا کلیک کنید که از نام های آنها مشخص است مثلا Memory  به شما مشخصات همان رم را نشان میدهد که با کمی توجه میتوان فهمید مشخصات مربوط به چه چیز است.

برنامه یک سری تنظیمات خاص داره که برای دستکاری اونها باید به صورت دستی عمل کنید به طوری که پس از نصب به محل نصب آن مراجعه کنید و به دنبال فایلی به نام cpuz.ini بگردید ، سپس اون رو در یک note pad باز کنید ، به طور مثال با برنامه notepad++ هم میتوانید ویرایش کنید ، بعد از باز کردن همچین مشخصاتی مبینید:

[CPU-Z]

TextFontName=

TextFontSize=14

TextFontColor=000080

LabelFontName=

LabelFontSize=14

ACPI=1

PCI=1

MaxPCIBus=256

DMI=1

Sensor=1

SMBus=1

Display=1

UseDisplayAPI=1

ShowDutyCycles=0

که در واقع این تنظیمات کلی برنامه CPU-Z هست و با تغییر اونها که معمولا باید به جای 0 1 بزارید یا به جای 1 0 بزارید برای فعال و غیر فعال کردنشون استفاده کنید.

اگر به صورت دقیق میخواهید از این تنظیمات با خبر شوید به این آدرس بروید که به صورت کامل و دقیق و انگلیسی توضیح داده شده http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html#directiontouse بعد از رفتن به لینک به قسمت Install & configuration نگاه کنید.

دیگر مشخصات این نرم افزار:

– سازگار با تمام ویندوز های xp ویستا و سون

– کم حجم بودن آن

– قادر به نمایش مشخصات گرافیک و رم و مادربرد و سی پی یو

– پشتیبانی از سی پی یو های AMD و INTEL و …

– رایگان بودن برنامه

همچنین اگر cpu جدیدی منتشر شود به زودی این cpu-z هم ورژن جدیدی را منتشر میکند به طور مثلا بعد از عرضه i3 و i5 ها این نرم افزار هم خودشو به روز کرد و با آن میتوان مشخصات و تعداد هسته های واقعی i3 و i5 و i7 رو مشاهده کرد و هیچ مشکلی در نمایش مشخصات ندارد.

همچنین میتوان در این برنامه مشخصات کامپیوتر خود را در سایت اصلی آن به ثبت برسانید و دیگران هم مشخصات شما را ببینند و شما هم میتوانید با مراجعه به سایت مشخصات دیگران را ببینید و با مشخصات سیستم خود مقایسه کنید.

برای اینکار از گزینه Validate که در پایین و کنار دکمه OK هست استفاده کنید (توجه کنید که باید قبلش در سایت نرم افزار به صورت رایگان ثبت نام کنید.

در آخر هم به معرفی بعضی از لینک های مفید میپردازیم:

سایت رسمی سازنده نرم افزار : http://www.cpuid.com/

صفحه خانگی نرم افزار : www.cpuid.com/cpuz.php

لینک صفحه دانلود برنامه در سایت معتبر : http://www.softpedia.com/reviews/windows/Cpu-Z-Review-38137.shtml

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام ممنون از مطالبتون
    میخواستم فرق تب spd و memory رو تو این برنامه بدونم
    بازم ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *