تصویر نهایی طرحی که درخواهید آورد

فوتوشاپ ابزار مناسبی برای خلق و طراحی کارکترهایی واقعی  با اندازه های مختلف است. به لطف داشتن پشتیبانی از اشکال محوری و کتوری و سبک و روش جالب لایه ها در آن و همچنین وجود یک توانایی بینهایت در آن برای خلق و طراحی اشکال ، کارکترها و خلاصه هرچیزی که فکرش را بکنید بسیار محبوب و کاربردی شده است . در این آموزش ما به کمک یک سری وکتورها و خطوط ساده یک روبات مونث را خلق می کنیم. ما در این کار از روش استفاده از لایه های مختلف استفاده می کنیم به این ترتیب که با ایجاد لایه های مختلف قسمتهای مختلف کار را طراحی می کنیم و در نهایت با ترکیب آنها یک کار زیبا و واقعی خلق می کنیم.

 

 

منابع :

منابع زیر در هنگام این کار و این آموزش مورد استفاده قرار می گیرند.

 

Rust #1

Rust #2

Rust torso

Skirt #1

Skirt #2

Copper

Broken glass #1

Broken glass #2

 

قدم اول :

یک پوشه ی خالی با ابعاد مورد نظر خودتان ایجاد کنید. از منوی View ، با Shift + Command + ، Snap را فعال کنید و Command + را بزنید تا به حالت توری شکل ببرسید .

 

با استفاده از ابزار خودکار ( کلید میانبر P) در حالت  Shape Layer یک کله بکشید(1a) . مطمئن شوید که تمام نقاط به صورت شبکه ای هستند و تمام خطوط بر روی پیکسل ها قرار دارند و آنها را قطع نکنند . با این کار ازضد aliasing جلوگیری می شود . با استفاده از Color Overlay (1b) نور سر را صورتی کنید (1c) .

قدم دوم :

از قسمت style ، Gradient Overlay را اضافه کنید (2a, 2b) تا حالتی شبیه به بازتاب از سطح فلز ایجاد شود (2c)

 

 

قدم سوم:

از قسمت style ، Inner Glow را اضافه کنید  (3a) تا محیط داخلی و بازتابهای آن به خوبی شبیه سازی شود و Inner Shadow را اضافه کنید  (3b) تا سطح کار انحنای بهتری پیدا کند. نور از قسمت بالای کارکتر می تابد و پس بنابراین سایه ی داخلی در اطراف بالای سر مرز بیرونی را کاملا مشخص می کند .  (3c)

قدم چهارم :

به کمک یک مستطیل ساده ی طلایی گردن را طراحی می کنیم. دوباره مطمئن شوید که برای لبه های کار حالت شبکه ای را انتخاب کرده اید (4a).از قسمت  style ، Gradient Overlay را انتخاب کنید (4b, 4c) یک سری برجستگی های بازتاب را اضافه می کنیم . یک سایه ی داخلی (4d) سایه هایی که بر روی قسمت سر قرار دارد را شبیه سازی می کند (4e).

قدم پنجم :

به سراغ چشمها می رویم . یک دایره ی طلایی بکشید (5a) . یک Gradient Overlay زاویه دار اضافه کنید (5b, 5c) تا یک بازتاب متفاوت از سطح فلز ایجاد کنیم. (5d).

 

 

قدم ششم :

از قسمت style ، گزینه ی Stroke را برای داخل  انتخاب کنید و مرز داخلی را برجسته تر کنید (6a) . با انتخاب ساایه ی داخلی (Inner Shadow) (6b) و کشیدن یک سایه (6c) ما چشم ها را در  جلوی سر  می کشیم (6d).

 

قدم هفتم :

مردمک چشم یک دایره ی نارنجی ساده است (7a). . از قسمت style ، Bevel and Emboss را انتخاب کنید و آن را کم کنید (7b) که این کار باعث می شود مردمک چشم به خوبی در جای خودش قرار بگیرد. (7c دوباره از قسمت style ، Inner Glow را انتحاب کرده و آن را در مرکز قرار دهید (7d) که این عمل باعث می شود کاملا شبیه چشم شود (7e).

قدم هشتم :

برای اتمام کار مردمک چشم باید سایه ی داخلی اضافه کنیم (8a) و همچنین یک درخشش صورتی رنگ به سمت خارج(8b) . همانطور که ملاحظه می کنید یکی از چشم ها کامل شد  و حالا با کپی و تکرار آن یکی دیگر از چشمها را هم درست می کنیم. (8c)

تا اینجای کار این لایه ها را داشتیم . مهم است که بتوانیم ساختار لایه ها را مدیریت کنیم.اگر مایل بودید با استفاده از رنگ ها و پوشه ها می توانید این کار را انجام دهید  (8d)

 

قدم نهم:

حالا به سراغ لبها می رویم شکلی برای آنها بکشید (9a) با استفاده از یک گرادیان  Overlay  زرد به سمت شفاف(9b) لب بالایی را برجسته می کنیم. (9c) از قسمت style ، Stroke و Inner Shadow را اضافه می کنیم و همچنین  Drop Shadow یا بهتر است آنها را از قسمت چشمها کپی کنید تا لبها را کامل کنید (9d)

 

قدم دهم :

با استفاده از یک مستطیل قهوه ای تیره  یک دندان در مرکز درست کنید (10a) با استفاده از Bevel and Emboss (10b) و Inner Shadow (10c) دندان را درست و مرتب کنید.در واقع این دندان یک شکاف در لب ها است  (10d) باقی دندان ها را می توانید با کپی کردن همین دندان و تغییر اندازه دادن آن به مقدار دلخواه به صورت شبکه ای بدست آورید .( 10e)

 

قدم 11 :

از یک ذوزنقه ی نیمه استفاده می کنیم (11a)  تکنیک سایه ها همانی است که قبلا با آن کار کردیم . از گرادیان بر روی لایه های استفاده می کنیم. (11b, 11c) از برق درونی (11d) سایه ی داخلی(11e) و نتیجه ی کار یک مخروط فلزی است  (11f)

 

قدم 12 :

دامن کارکتر مانند یک زنگ است (12a) دوباره وقت آن رسیده که از Gradient Overlay  استفاده کنیم (12b, 12c) برق داخلی (12d) و سایه ی داخلی (12e) تا آن را سایه دار کنیم (12f)

 

قدم 13:

بازوی چپ را به صورت یک میله ی نازک فلزی که در ابتدا بیرون خم شده است و از قسمت شانه پایین است و در آخر به صورت خط صافی پایان یافته است ( مانند تصویر13a )  با استفاده از برق تیره ی داخلی (13b) ما یک سطح منحی دار را شبیه سازی می کنیم(13c) و با همین متد دستها را هم درست می کنیم. (13d)

همانطور که می بینید می توانیم با همین شیوه مواد و قسمتهای مختلف دیگر را هم طراحی کنیم. البته این کار کاملا سلیقه ای است و کاملا بستگی به سلیقه ی شخصی شما دارد که چه قسمتهایی را بخواهید سایه بزنید و با چه ابعادی کار کنید .

 

قدم 14 :

دستهای بوسیله ی یک نقطه ی اتصال گرد مشابه چشم ها به بازوها متصل شده اند (14a) یک Gradient Overlay زاویه ای مشابه برای ن هم پیاده کنید (14b, 14c) و یک stroke نسبتا کدر برای نشان دادن لبه ها (14d) همانطور که می بینید کار دستها تمام شد و آماده شدند (14e)

 

قدم 15 :

برای تکمیل بازوها به یک سیم نیاز داریم که به دور میله ی آهنی می گردد . یک لایه ی جدید درست کنید به کمک ابزار خودکار ( کلید میان بر P) یک مارپیچ بکشید (15a) . دکمه B را فشار دهید تا ابزار قلمو را فعال کنید و سپس F5 را فشار دهید تا سطل قلمو ها را باز کنید یک لبه تیز را بردارید انحنا را با قطر 2px تنظیم کنید (15b) حالا در قسمت سطل  بر روی خط فنر راست کلیک کنید و Stroke Path را انتخاب کنید . خط مورد نظر در لایه ی جدید stroked می شود . (15c) فنر را در جایی در پشت بازو خم شده است بپوشانید (15d)

قدم 16 :

ابزار Dodge را فعال کنید ( به کمک کلید میانبر O) و آن را در حالت سایه قرار دهید . فنر را در قسمتی که به طرف بیننده است رنگ بزنید. این قسمتها باید برجسته و تقریبا سفید باشند . (16a) همنطور که ملاحظه می کنید یکی از بازوها هم به پایان رسید و حالا شما می توانید تمام این لایه ها را در یک گروه قرار دهید .بازوی ساخته شده را  کپی و تکرار کنید . به صورت افقی به سمت دیگر بدن بچرخانید و به این ترتیب بازوی دیگر را هم بسازید  (16b)

قدم 17 :

وقت آن رسیده که یک سری جزییات به کار اضافه کنیم . گردن ، سر و قسمتی از دامن ربات که به صورت صفحات فلزی ساخته شده است و همه ی آنها به هم متصل می باشد .

یک مستطیل عمودی نازک در مرکز نیم تنه درست کنید آن را به رنگ خاکستری متعادل دربیاورید (17a) حالا پنجره ی قلموها را با فشردن کلید F5 باز کنید و فضا را تا 600% اضافه کنید . در قسمت preview شما می توانید تغییرات را مشاهده کنید(17b)  با پایین نگه داشتن کلید شیفت یک خط عمودی از پرچ ها در مستطیل ایجاد کنید(17c)  یک سایه ی افتاده سفید اضافه کنید (17d) تا پرچها را داخل کار نشان دهید حالا لایه را کپی و تکرار کنید (Duplicate) تا یک ردیف دیگر از پرچ ها را ایجاد کنید (17e)

قدم 18 :

چند ردیف دیگر از این پرچ ها به نیم تنه اضافه کنید (18a) همچنین یک ردیف بر روی سر و گردن هم قرار دهید (18b)

دامن ربات هیچ پرچی ندارد فقط خطهای افقی منحنی در آن است آن هم یک سایه سفید افتاده مانند پرچ ها دارد (18c) خطها را با پوشش وکتور از دامن جدا کنید (18d, 18e)

قدم 19 :

نیم تنه هنوز کامل نشده است و نیاز به یک انعکاس بزرگ برجستگی دارد . یک بیضی بزرگ بالای  آن بکشید (19a) آن را با مقدار شفافیت35%  تنظیم کنید و آن را با  ماسک وکتور نیم تنه برش دهید (19b)

قدم 20 :

حالا به سراغ گوشها می رویم ربات آنتن های کوچکی بر روی سرش قرار دارد . در ابتدا پایه ی گوش چپ را درست کنید یک مربع مستطیل طلایی ایجاد کنید (20a) آن را با Gradient Overlay پر کنید (20b, 20c) فکر می کنم به اندازه کافی درخشان باشد(20d)

 

 

قدم 21 :

با استفاده از یک سایه ی داخلی که از سمت چپ آغاز می شود (21a ) سایه که از سر می گذارد را شبیه سازی کنید (21b) یک مستطیل نازک که با دو گرادیان عمودی پر شده است را به عنوان آنتن که در دو طرف سر قرار دارد اضافه کنید (21c)

قدم 22 :

در انتهای میله ای که از گوش بیرون زده یک دایره ی زرد رنگ اضافه کنید (22a) و با استفاده از Inner Glow آن را گرد کنید ((22b. 22c برای اینکه دایره ی زرد رنگی را که اضافه کرده اید شکل توپی به خوب بگیرد مانند تصویر دو بیضی بر روی آن ایجاد کنید یکی قهوه ای تیره و دیگری زرد روشن (22d)

قدم 23 :

همانطوری که بازوها را ایجاد کردید حالا با همان روش آنتن کوچکی را درست کنید مسیری را بکشید (23a) آن را سفید کنید و پوشش دهید (23b) در قسمت style ، درخشش بیرونی را انتخاب کنید و آن را بر روی حالت Linear Dodge تنظیم کنید (23c) تا یک درخشش خیلی روشن ایجاد کنید (23d) گوش چپ به پایان رسید پس به راحتی آن را کپی و تکرار کرده و می چرخانیم و گوش سمت راست را  هم ایجاد کنید (23e)

قدم 24 :

برای کشیدن  پا ابتدا یک مستطیل کوچک با لبه های خمیده بکشید (24a) آن را با Gradient Overlay مسی پر کنید (24b, 24c) درخشش داخلی (24d) و سایه ی داخلی (24e) اضافه کنید . و این مدلی  را که ساختید چندین مرتبه تکرار کنید تا پا ساخته شود (24f)

 

قدم 25 :

مچ پا بوسیله ی حلقه های فلزی به ساق پا متصل شده است حالا دیگر می دانید که چگونه آنها را باید درست کنید (25a) مچ پا را به صورت لایه ای درست کنید (25b) و آن را از قسمت ساف پا  کپی و تکرار کنید . فقط شمارنده ی سایه داخلی را تغییر دهید (25c) تا رنگ آن تغییر کند (25d) حالا ساق پا هم به پایان رسید پس تمام این قسمت را در گروه قرار داده و به همان صورت قبلی پای دیگر را درست کنید

قدم 26 :

ربات ما دیگر ظاهرا تمام شده است ولی هنوز یک سری ریزه کاری هایی دارد .او نیاز به بافتهای دارد تا واقعی تر جلوه کند بافت Rust #1 را در پوشه قرار دهید و آن را تغییر اندازه دهید تا متناسب با سر ربات شود (26a) آن را در حالت blending در حالت Soft Light  قرار دهید و با وکتور پوششی سر جدا کنید (26b) برای گردن از Rust #2 استفاده کنید (26c) و آن را در حالت Overlay قرار دهید (26d)

قدم 27 :

به سراغ نیم تنه رفته و از بافت Rust torso استفاده کنید و آن را آنجا قرار دهید در حالت Soft Light آن را تنظیم کنید (27a) دامن هردو بافت Skirt #1 و Skirt #2 را می گیرد که یکی بر بالای دیگری قرار می گیرد و سر و ساق پاها نیز با همین روش پرداخته می شوند (27b) حالا ربات ما ظاهر بهتری پیدا کرده است

 

قدم 28 :

یک ربات محترم حتما در قسمت سینه اش چیزی قرار دارد پس بهتره ربات ما هم از این دسته ربات ها باشد . بهتر است که یک قسمت کنترلی آنجا بگذاریم .

یک بیضی بکشید (28a) و Angle Gradient Overlay زاویه ای را اعمال کنید (28b) همچنین یک درخشش داخلی معمولی هم اضافه کنید (28c) سایه داخلی (28d) و سایه ی افتاده هم (28e)

قدم 29 :

صفحه ی فلزی را با یک بافت مسی کامل کنید (29a) صفحه نمایش هم یک بیضی کوچک است (29b) با یک گروهی از لایه ها در کنار یکدیگر که به آن اضافه می شود (29c)

 

قدم 30 :

صفحه ی خالی (30a) می تواند با یک سلام  گرم و دو علامت وضعیت پر شود (30b) همچنین برای اینکه کار طبیعی تر جلوه کند یک رفلکس بر روی شیشه با کشیدن یک هلال سفید با میزان شفافیت 35% بکشید (30c)

قدم 31 :

از قدم اختیاری است و می توانید آن را انجام ندهید . یک عکس شیشه ی شکسته ( glass #1  )را باز کنید و به Select > Color Range بروید و برجستگی ها را انتخاب کنید (31a)  Command + J را بزنید تا یک لایه ی جدید از ناحیه انتخابی درست شود و این لایه را بر روی صفحه نمایش ربات بکشید . می توانید یک سایه ی داخلی سفید هم اضافه کنید (31b) و همچنین یک سایه ی افتاده ی کدر (31c) تا به کار عمق دهید و همچنین از تصویر Broken glass #2 هم به همین شیوه می توانید استفاده کنید (31d)

قدم 32 :

فقط یک پشت زمینه و یک زمینی که دوست دارید به کار اضافه کنید و به این ترتیب ربات ما آماده می شود

 

نتیجه گیری :

در این آموزش ما از شکلهای ساده ی وکتوری و همینطور از لایه ها و استایلهای مختلف  استفاده کردیم تا در نهایت موفق به ساخت رباتی بامزه فلزی  شدیم . در قسمتی از کار که ما تقریبا ربات را تمام کرده بودیم برای اینکه جلوه ی واقعی و طبیعی تری به آن ببخشیم لایه های دیگری نیز به آن اضافه کردیم که نه تنها این لایه ها به ربات ما جان بخشید بلکه کار را هم واقعی تر کرد با پوششی طبیعی تر و رفلکس های خوب

 

زیبایی این کار وقتی است که بقیه ی کارکتر با وکتور ساخته شود . برای اکثر قسمتها layer styles متناسب با قسمتهای بدن است و برای بعضی قسمتها این طور نیست . همانطور که دیدید می توانید با کمک بافتها در قسمتهای مختلف به کار خود زیبایی بیشتری بدهید و آن را طبیعی تر جلوه بدهید توجه کنید که در این حالت باید سایز و ابعاد کار و قسمتهای مختلف را در نظر بگیرید

امیدوارم که ربات جالب و بامزه ای درست کرده باشید در واقع درست کردن ربات فقط یک بهانه برای آموزش و یادگیری درسهای زیادی در این مقاله بود امیدوارم از این مقاله ی آموزشی بذت برده باشید و از شما در خواست می کنم در قسمت نظرات برای ما نظرهای خود را بنویسید .

 

منبع : psd.tutsplus