تراشه‌های ۲۰ نانومتری سامسونگ در سال ۲۰۱۱ آزمایش می‌شوند

  • 1389/12/16
  • ITTeach
  • 0

قانون مور می‌گوید تراکم تراشه‌ها تقریبا هر دو سال یک بار دو برابر می‌شود. سامسونگ اعلام کرده که این قانون سرعت پیشرفت‌های این شرکت را کند نخواهد کرد. سامسونگ مشخصات یک فن‌آوری پردازشی ۲۰ نانومتری را اعلام کرده که باعث می‌شود عدد ترانزیستورها یک بار دیگر حدودا دوبرابر شود.

یکی از سخنگویان شرکت اعلام کرد: «تمرکز ما در این نسل از فن‌آوری پردازشی این بود که با افزودن دروازه‌های فلزی با ثابت دی‌الکتریک بالا که High k Metal Gate (HKMG) نامیده می‌شوند٬ به همان میزان که حرکت از فن‌آوری ۴۵ نانومتری به ۳۲.۲۸ نانومتری باعث افزایش کارآیی٬ بهینه‌سازی مصرف انرژی و تراکم ترانزیستورها شد٬ این پارامترها را افزایش دهیم. فن‌آوری ۲۰ نانومتری ما نسبت به فن‌آوری ۲۸ نانومتری از گره‌های کمتری برخوردار است و همچنین کاهش حدودا ۵۰ درصدی سطح را که انتظار می‌رود در هر نسل جدید فن‌آوری اعمال شود برآورده کرده است. این فن‌آوری به گونه‌ای طراحی شده که باعث حفظ پیش‌قراولی ما در زمینه اندازه و قیمت می‌شود که دو عامل مهم برای مصرف‌کنندگان در گره‌های پیشرفته است.

این غول عرصه الکترونیک چند ویژگی فن‌آوری ۲۰ نانومتری  HKMG را به این شرح اعلام کرد:

ساخت بر اساس مواد و مفاهیم مجتمع‌سازی HKMG در شرایط فن‌آوری ۳۲ نانومتری.

فن‌آوری CMOS دو وجهی به همراه نسل دوم گیت‌ها استفاده شده  که جدیدترین رویکرد به  HKMG است.

لیتوگرافی غوطه‌ورسازی ۱۹۳ نانومتری با بهینه‌سازی پوشش مبدأ (source-mask optimization) موجب فشرده‌سازی گام‌ها به میزان کمینه می‌شود تا در زمان و هزینه الگوبرداری مجدد صرفه‌جویی کند.

دی الکتریک‌های نسل دوم و مواد با ثابت دی‌الکتریک بسیار پایین یا ultra-low k مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از طریق کاهش ظرفیت اتصالی و تأخیر سیم‌ها موجب کاهش مصرف انرژی شوند.

نوآوری در زمینه اتصال‌های محلی و راه‌های ارتباطیِ خودهمترازشده به قصد دستیابی به پیمایش سلولی و حذف یک لایه فلزی.

فن‌آوری سلیکون فشرده نسل پنجم استفاده می‌شود تا موجب کاهش گرما و مصرف انرژی شده و سوییچینگ را بهینه‌تر کند.

افزایش ۳۰ درصدی کارآیی در پردازش 28LP در شرایط استندبای یکسان.

فن‌آوری ۲۰ نانومتری به شکل ایده‌آلی برای دامنه وسیعی از دستگاه‌هایی که کارآیی بالا و انرژی محدودی دارند مناسب است. از این جمله می‌توان به تراشه‌هایی که برای گوشی‌های هوشمند٬ تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیک قابل حمل ساخته می‌شوند و همچنین زیرساخت‌های ارتباطی فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد.

انتظار می‌رود سامسونگ عرضه تراشه‌های آزمایشی را برای مصرف‌کنندگان از نیمه دوم سال جاری آغاز کند.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *