Scrolls بزرگترین انقلاب در سبک بازی های انلاین کارتی

  • 1389/12/18
  • ميثاق جراحي
  • 0

در حال حاضر، ماركوس پرسون خالق بازي Minecraft در نمايشگاه GDC با يك نشاني اينترنتي روي تي­شرتش پا به صحنه مي­گذارد: www.scrolls.com.

اين پروژه , پروژه ی  بعدي است كه وقتي Minecraft به طور ناگهاني اوج گرفت , او و تيمش در كمپاني Mojang آغاز كردند.

اين يك بازي استراتژيك تخيلي تك­نفره و چندنفره است كه از ابزارهاي بازيهاي كارتي جمع­كردني  استفاده مي­كند، ولي آنچه كاركنان Mojang هميشه به عنوان محدوديت ديده ­اند را تغيير مي­دهد. جيكوب پورسر، دوست قديمي ماركوس و طراح اصلي Scrolls، بر اين باور است كه اين پروژه مردم را غافلگير خواهد كرد.

[وي مي­گويد:] «وقتي ما ايده پشت پروژه Scrolls را ارائه نموديم عكس­العمل­هاي بسيار جالبي از افراد مشغول در اين عرصه دیدیم . به نظر من رايجترين پرسش اين بود كه ” چرا شما روي ساخت بيشتر Minecraft تمركز نمي­كنيد؟ مثل كارهاي توسعه ای یا یک دنباله از آن و ارائه  ی مدل های حرفه­ ای از نسخه فعلي؟»

«قطعا، اگر ما فقط براي پول در آن پروژه بوديم اين كار واقعا مي­توانست بهترين گزينه باشد. ولي ما از ابتدا گفتيم كه بزرگترين ويژگي موثر در موفقيت Minecraft اين است كه ما را قادر به انجام پروژه­هايي مي­سازد كه واقعا قصد انجام آن ها را داريم که Scrolls دقيقا همان پروژه است.»

ماركوس و جيكوب مدتهاست كه طرفدار بازيهاي كارتي جمع­كردني [CCG] هستند، ولي هر دوي آنها با اين ژانر مشكلاتي داشته­ اند. جيكوب مي­گويد: «ما درباره اشكالات مشترك اين بازي­ها تبادل نظر مي­كرديم. بحث به سرعت به اين سمت رفت كه اضافه كردن چه قابليتهايي به اين بازي مناسب خواهد بود، و پيش از آنكه خبردار شويم، پروسه طراحي Scrolls آغاز شده بود.»

شما Scrolls را به صورت آنلاين در برابر ديگر بازيكنان يا به صورت آفلاين در حالت مبارزه (campaign) انجام مي­دهيد. هر بازيكن مجموعه­اي از نوشته ­ها را انتخاب مي­كند كه نشانگر موجودات، جادوها و ساختارهاي تحت كنترلش است، و محل جاي دادن آنها را بر روي يك تابلوي بازي  انتخاب مي­كند.

جيكوب مي­گويد: «تابلو  ها به گونه­اي تقسيم مي­شوند كه شما هر طرف را كنترل کنید. وقتي افراد شما حمله مي­كنند، به سمت رقيبتان در تابلو هجوم مي­برند و اگر متوقف نشوند به او آسيب خواهند زد. از آنجا كه هر يك از نفرات توانمندي­هاي متفاوتي دارند كار به اين راحتي نخواهد بود كه واحدهايتان را جلوي دشمنتان مستقر  تا احساس امنيت نماييد. لازم خواهد بود تا به دقت وضعيت استقرار افراد دشمن و سلاحها و ساختارهاي محاصره را زير نظر بگيريد و استراتژي خود را بر پايه آن تنظيم کنیدد.»

اين بازي در سطحي وسيعتر به كسب آن كارتها مي­پردازد: بازيكنان مي­توانند دسته­ هايي از كارد­ها را در ازاي پول واقعي بخرند، يا با انجام نبرد تك­نفره , آنها را رايگان به دست آورد. برخي از كارت­ها فقط قابل خريد هستند، بقيه فقط قابل كسب هستند، ولي مي­شود همه را در ازاي پول داخلي اين بازي در خانه­ حراجي معامله كرد.

 

تنظيمات شمشيرهاوجادوگري در Scrolls با پيش­روايتي از جري هولكينز (نويسنده Penny Arcade، كه مردي با روحيه نگارش نثر مزين است) توسعه داده خواهد شد. جري مي­گويد: «از هنگامي كه Minecraft در ادارات ريشه دوانده، به يكباره كاركنان اساسي را به افرادي سنگين تبديل كرده كه فقط بر ساخت ساختمانهاي يكپارچه تمركز دارند ! وقتي Notch گفت كه تيم Monjang ايده­اي براي يك بازي ديگر دارند، من به اين جمعبندي رسيدم كه شايد بهتر باشد كه به آنها بپيوندم.»

من چند سوال درباره نحوه كاركرد Scrolls داشتم، و جيكوب (طراح ارشد) محبت كرد و به آنها پاسخ داد.

PC Gamer: شما مي­گوييد كه Scrolls از صحبتهاي تيم شما درباره برخي اشكالات مشترك در بازي­هاي كارتي جمع­كردني به وجود آمد – آن اشكالات مشخصا چه بودند؟

جيكوب پورسر: اگرچه من از بسياري از عناصر تصادفي معمول در اين بازي­ها خوشم مي­آيد، ولي بعضي از آنها ممكن است آزاردهنده باشند و بازي را خراب كنند. مثلا مديريت منابع را در نظر بگيريد. منابع اصلا در انجام بازي نقش پراهميتي ندارند، و اگر شما به عنوان يك بازيكن هيچ شانسي براي ضدحمله زدن به حملات دشمنانتان نداشته باشيد، به دست آوردن آنها بر اساس شانس مي­تواند كاملا يك بازي را خراب كند. اينكه دسته ضعيفتري به شما برسد مي­تواند يكي از عوامل شكست باشد، ولي عدم برخورداري از كمترين شانس پيروزي در بازي به خاطر شانس يك نقطه ضعف در بازي خواهد بود.

 

PC Gamer: شما مي­خواستيد چه خصوصياتي را به اين بازي­ها اضافه كنيد؟

جيكوب پورسر: Scrolls‌ داراي يك تابلوي بازي است كه واحدهاي احضارشده­ تان را در آن قرار مي­دهيد. اين قابليت سبب افزوده شدن لايه ديگري از تاكتيك­ها مي­شود و چند فرصت طراحي واقعا جالب ديگر را براي لوح­ها ايجاد مي­كند. شما براي موفقيت لازم است تا توجه دقيقي به نحوه استقرار واحدها، سلاحها و ساختارهاي محاصره دشمنتان داشته باشيد و استراتژي­تان را طبق آن تنظيم كنيد.

همچنين، از آنجا كه بازي Scrolls براي اجرا بر روي كامپيوتر طراحي شده است و به عنوان يك نسخه كاغذي نيست، ما اين امكان را يافته­ايم تا افكت­هايي كه در جاهاي ديگر كنترل آنها سخت بود اضافه كنيم. به عنوان مثال، افراد در Scrolls در انتهاي مرحله­اي كه طي كرديد بهبود نخواهند يافت. آنها هر چه صدمه ببينند ضعيف­تر خواهند شد و سرانجام مي­ميرند، مگر آنكه به روشي ديگر درمان شوند يا حفاظت گردند. كنترل اين كار در يك نسخه كاغذي مي­تواند واقعا سخت باشد، ولي در يك بازي كامپيوتري كه كامپيوتر اين را براي شما در حافظه نگه مي­دارد، چنين چيزي به راحتي امكانپذير است.

PC Gamer: آيا كارت­ها در اينجا چيزهايي هستند كه آنها را مستقر كرده و بعد فراموش مي­شوند و كاري به آنها نخواهيد داشت، يا شبيه افراد در يك بازي استراتژيك هستند كه مي­توانيد پس از استقرارشان آنها كنترل نماييد؟

جيكوب پرسور: شما براي كسب بيشترين بهره از آنها حتما بايد مديريتشان كنيد. مثلا بعضي­ها را مي­شود به اطراف تابلو منتقل كرد، و از آنجا كه نحوه استقرار، يك فاكتور تا اين حد قوي مي­باشد بايد براي به شكلي هوشمندانه آنها را زير نظر داشته باشيد. افراد همچنين عموما داراي برخي توانايي­هاي خاص هستند – برخي غيرفعالند، و برخي ديگر بايد فعال شوند – و تنظيم زماني اين قابليت­ها قطعا اهميت دارد. با اين حال، بعضي چيزها خودشان مديريت مي­شوند. به عنوان مثال در نظر بگيريد كه يكي از افراد شما در آغاز مرحله خودش را درمان مي­كند، اين كار به طور اتوماتيك انجام مي­شود.

 

PC Gamer: آيا انجام اين بازي رايگان است؟ اگر اين­طور نيست، چه محدوده قيمتي را در نظر داريد؟

جيكوب پورسر: شما لوح­ها را با خريد كتاب­هاي جادو كه شامل مجموعه­اي از لوح­ها هستند كه به­ طور تصادفي درج شده­ اند به دست مي­آوريد، ولي در واقع نبرد عليه ديگر رقبا رايگان است. در حالت بازي تك­نفره شما خواهيد توانست اقلام و لوح­ها را بدون خريدشان به دست آوريد، از اينرو تصميمگيري درباره ميزان هزينه كردن در اين بازي واقعا با خود بازيكن است.

ما هنوز قيمتي براي كتاب­هاي جادو در نظر نگرفته­ايم، و انتظار داريم كه هزينه­اي كمتر از بسياري از ديگر بازي­هاي CCG داشته باشد.

 

PC Gamer: آيا شما كارت­ها را در ازاي پول واقعي خواهيد خريد؟

جيكوب پورسر: كتاب­هاي جادو، كه شامل لوح­ها هستند، با پول واقعي خريده خواهند شد، بله.

PC Gamer: آيا كارت­هايي وجود خواهند داشت كه فقط با پول واقعي خريده شوند، يا مي­توانيد همه آنها را مجاني به دست بياوريد؟

جيكوب پورسر: بعضي از لوح­ها فقط خريدني خواهند بود، ولي نوشته ­هاي ديگر فقط با ماجراجويي تك نفره قابل كسب هستند. با اين حال، همه لوح­ها در يك خانه حراجي قابل خريد و فروش هستند. شايد لازم باشد يادآوري كنم كه پول مورد استفاده براي خريد و فروش در خانه حراجي يك پول درون­بازي است كه بازيكنان قادر به معاوضه آن با پول واقعي نخواهند بود. پول درون­بازي مي­تواند براي خريد كتاب­هاي جادوي جديد مورد استفاده قرار گيرد.

 

PC Gamer: آيا قادر به خريد يا كسب كارت­هاي مشخص مورد درخواست خواهيد بود، يا هميشه آنها را در بسته­ هاي تصادفي به دست خواهيد آورد؟

جيكوب پورسر: خب، من خانه حراجي و به دست آوردن لوح­ها از طريق بازي تك­نفره را قبلا توضيح دادم. به جز آن، ما به دنبال اين هستيم كه امكان معامله مستقيم كارت­ها با ديگر بازيكنان را فراهم نماييم. ما هنوز درباره اين قابليت اطمينان نداريم زيرا شايد اين قابليت توجه افراد بد انديش را كه به دنبال هك كردن حساب ديگر بازيكنان و ربودن مجموعه لوح­هايشان هستند جلب كند، ولي اگر بتوانيم راه­ه حلي براي اين مساله پيدا كنيم، قطعا اين امكان را به كار خواهيم گرفت.

PC Gamer: ممكن است مثالي درباره نوع كاري كه يك كارت مي­تواند انجام دهد بزنيد؟

جيكوب پورسر: در نمونه اوليه، ما فردي را داشتيم كه مي­توانست به مرور زمان بسيار قدرتمند شود، ولي يك اشكال جانبي آن براي ارتقاي قدرت آن اين بود كه شما تا زمان حمله ­ هم زمان را افزايش مي­داديد. اين فرد خودش كاملا براي دشمن بي­ضرر بود. با اينكه خيلي قوي مي­شد ولي با توجه به اينكه هرگز حمله نمی کرد , شما نمي­توانستيد قدرت آن را به كار گيريد، مگر آنكه شما آن را در كنار فرد ديگري قرار دهيد كه توانايي هایش اين بود كه به محض مورد هجوم واقع شدن هر فرد كنارش نيز مورد حمله قرار گيرد. تركيب اين افراد به برخي تحقيرهاي هولناك كمك مي­كرد. (Notch نزديك بود از كوره در برود، و معلوم است كه من به بهترين شكلي كه مي­توانستم ادايش را در مي­آوردم)

 

PC Gamer: آيا انواع يا دسته­ هاي متفاوتي وجود خواهد داشت، يا همه بازيكنان از يك مخزن كارت بر خواهند داشت؟

جيكوب پورسر: شما لوح­ها را از يك مخزن يكسان خواهيد گرفت، ولي نوع منبع مورد استفاده براي بازي با لوح­ها فرق مي­كنند. اجراي موفقيت­ آميز يك دسته كه از بيش از دو نوع منبع متفاوت استفاده مي­كند بسيار سخت خواهد بود. امكانپذير است، ولي به سختي.

 

PC Gamer: آيا بازي در يك تابلوي خلاصه اجرا خواهد شد يا روي نقشه­ هايي كه نشانگر مكانها هستند انجام مي­شود؟

جيكوب پورسر: يك تابلوي خلاصه وجود خواهد داشت.

PC Gamer: احتمالا در حالت بازي چندنفره شما و رقبايتان در وضعيتي برابر خواهيد بود. آيا اين وضعيت براي شما و سایرین در حالت بازي تك­نفره هم برقرار خواهد بود؟

جيكوب پورسر: وضعيت براي بازي تك­نفره متفاوت خواهد بود. برخي اوقات بازي­ها مشابه رويارويي با يك بازيكن ديگر خواهند بود با اين تفاوت كه رقيب شما با كامپيوتر كنترل مي­شود، ولي بعضي اوقات شما با موجودي بزرگ با توانايي­هاي خاص مواجه خواهيد شد كه هيچ شباهتي به آنچه در بازي چندنفره ممكن است ببينيد ندارد. بخش بازي تك­نفره از آن نظر بسيار انعطاف­پذير خواهد بود و در طراحي آن نكات جالب زيادي وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، برخي از رؤسا بازيكن را مجاب به اجراي تاكتيك­هايي خواهند كرد كه آنها در هنگام بازي با بازيكني ديگر هرگز فكر اجرايش را نمي­كردند.

ما همه مشتاقيم تا ببينيم كه اين پروژه چگونه نتيجه مي­دهد. اين بازي چنان تفاوت عمده­اي با بازي فعلي­شان دارد كه تضميني به اقبال هواداران Minecraft به آن وجود ندارد، ولي كمپاني Mojang طرح خاصي براي سرگرمي دارد. جيكوب مي­گويد: «به عقيده من علاقه­مندان به بازي­هاي كامپيوتري آنقدر تك ­بعدي نيستند كه تنها از يك ژانر مشخص لذت ببرند. من خودم عاشق همه چيز از بازي­هاي پلتفورم تا بازي­هاي نقش­آفريني آنلاين (MMORPG) هستم، و فكر نمي­كنم از اين نظر چندان فرد غيرمعمول باشم.»

منبع: pcgamer

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *