شش راه برای مرتب کردن سيستم مک (Mac) خود

  • 1390/1/15
  • ITTeach
  • 0

دوباره فصل بهار شد ، و همراه با این فصل جدید، مراسم قدیمی مرتب وتمیزکردن چیزهایی که تقریبا در طول سال فراموش شده‌اند ، می‌آیند . البته از من بسیار بعید است که به شما پیشنهاد کنم که زیرزمین ،گاراژ، یا اتاق زیرشیروانی خود را تمیز و مرتب کنید ، ولی اگر من به شما پیشنهاد نکنم که نگاه دقیقتری به زوایای سخت  مک خود بیندازید ، دچار اهمال‌کاری شده‌ام . سال گذشته ، کریس برین (Chris Breen) نکاتی برای مک آراسته‌تر را به اشتراک گذاشت – که همه آنها ارزش بازدید دوباره را دارند . اما من هم قصد دارم توجه شما را به  6 عدد گردوغبار دیجیتالی جلب کنم که ممکن است شما آنها را مد نظر قرار نداده باشید :

1- ثبت وقایعات قدیمی آیچت را پاک کنید

اگر شما از آیچت استفاده می‌کنید ، می‌توانید برنامه ذخیره ثبت وقایعات چت‌های خود را داشته باشید . (وارد آیچت شوید -> قسمت Preferences ، بر روی Messages کلیک کنید ، گزینه Save Chat Transcripts To را انتخاب کنید ، سپس یک پوشه را انتخاب کنید.) به طور پیش‌فرض ، این برنامه رونوشت‌ها را در پوشه‌ای به نام iChats  در پوشه Documents خیره می‌کند ، ولی شما می‌توانید مکان دیگری را برای ذخیره این فایل‌ها انتخاب کنید .

با این تنظیم preference ، آیچت فایل ثبت وقایعی از هرگفتگو‌یی ذخیره می‌کند . اگر شما اغلب نیاز دارید که حافظه خود را برای هر گفتگویی رفرش کنید این یک ایده عالی ( و مخصوص در زمان کار مفید ) می‌باشد . ولی اگر شما در خلال گفتگو تصاویری را به صورت درون‌برنامه‌ای ارسال می‌کنید ، ممکن است این فایل‌ها فضای زیادی اشغال کنند . اگر شما نگاهی به داخل پوشه iChat بیندازید ، ملاحظه خواهید کرد که این فایل‌ها بر اساس تاریخ سازماندهی شده‌اند . در حالی که شما قصد ذخیره ثبت وقایعات گفتگو‌های اخیر دارید ، ممکن است ماه‌ها فایل‌هایی داشته باشید که بتوانید آنها را دور بیندازید ، و فضای زیادی را صرفه جویی کنید .

2- فایل‌های پشتیبان برنامه‌ها را پاک کنید

بسیاری از برنامه‌ها پیشنهاد تهیه فایل پشتیبان به صورت خودکار را می‌دهند ، و درست همانند آیچت که ثبت وقایعات گفتگو را ذخیره می‌کند ، کپی‌هایی از فایل‌ها را در پوشه‌های منتخب ذخیره می‌کنند . دو برنامه که من اغلب استفاده می‌کنم – Bare Bones Software’s BBEdit و The Omni Group’s OmniFocus – این کار انجام می‌دهند . برخی برنامه‌ها مانند OmniFocus ، اجازه انتخاب مکان ذخیره فایل‌های پشتیبان را به شما می‌دهند ؛ دیگر برنامه‌ها ، مانند BBEdit اجازه این کار را نمی‌دهند . برنامه BBEdit فایل‌های پشتیبان خود را در پوشه‌ای به نام BBEdit Backups در پوشه my Documents ذخیره می‌کند ؛من فایل‌های پشتیبان برنامه OmniFocus خود را نیز در پوشه my Documents ذخیره می‌کنم .

اگر شما از هرگونه برنامه‌ای استفاده می‌کنید که فایل‌های پشتیبان ذخیره می‌کند ، بسته به نحوه‌ای که این ذخیره سازی صورت می‌گیرد ( برنامه BBEdit هربار که شما فایلی را ذخیره می‌کنید ، فایل پشتیبان جدیدی ذخیره می‌کند) ، ممکن است شما متوجه شوید که این برنامه ، چندین گیگابایت فایل تکثیریافته را روی هم جمع کرده است . با پاک‌کردن این فایل‌های پشتیبان فضای زیادی را ذخیره کرد ، و جستجو از طریقsearching via OS X’s Spotlight آسانتر می‌شود .

زمانی که شما در حال انجام این‌کار ‌هستید ، پوشه youruserfolder/Music/iTunes خود را چک‌کنید ، ممکن است پوشه‌ای به نام Previous Libraries پیدا کنید ، که شامل کپی‌های از کتابخانه‌های iTunes شما باشد که این فایل‌ها زمانی که نسخه‌ای جدید از این نرم افزار نصب کردید ذخیره شدند .

3- دانلودهای ایمیل را پاک کنید

زمانی که شما ضمائمی به همراه پیامهای ایمیل خود در ایمیل اپل دریافت می‌کنید ، این فایل‌ها در ابتدا همراه پیامها‌یتان ذخیره می‌شوند . ولی اگر شما بر روی یک ضمیمه به منظور تماشای آن دابل کلیک کنید ، یا اگر از QuickLook برای نگاهی اجمالی به این ضمیمه استفاده می‌کنید ، این ایمیل یک کپی از این فایل در پوشه youryouruserfolder/Library/Mail Downloads ذخیره می‌کند . این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از این فایل‌ها در این پوشه وجود داشته باشد که فضای زیادی اشغال کرده باشد . به طور کلی شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی این فایل‌ها را پاک کنید . اگر شما هنوز اصل این پیامها را داشته باشید ، این ضمائم قسمتی از پیامها هستند . و اگر اصل این پیامها را ندارید ، ممکن است شما در حال حاضر این ضمائم را در بر روی هارد خود ذخیره کرده باشید .

4- فایل‌های ثبت وقایع (log) را پاک کنید

مک (Mac) شما فایل‌های ثبت وقایع زیادی ذخیره می‌کند که شما نیازی به بازبینی اکثر آنها ندارید . Console application را(Applications/Utilities /در قسمت)

به منظور مشاهده لیستی در پنجره ساید‌بار Console Messages باز کنید .

شما می‌توانید این فایل‌ها را بدون اینکه تاثیری برروی مک شما بگذارد پاک کنید ، و شما می‌توانید فضای بسیار مهمی را ، به این دلیل که بعضی از این‌ فایل‌ها می‌توانند کاملا بزرگ باشند ، ذخیره کنید . به عنوان مثال در اسکرین‌شات (screenshot) بالا، شما می‌توانید تعدادی از فایل‌های ثبت‌وقایع سیستمی را مشاهده کنید . فایل اولی – system.log –  فایل جاری است ، ولی دیگر فایل‌ها با پسوند .bz2 ، فایل‌های بایگانی شده است .

این فایل‌ها را با نرم افزار سودمند رایگان Onyx از شرکت نرم‌افزار تیتانیوم ، پاک کنید . برنامه را باز کیند ، نوار ابزار بر روی Cleaning کلیک کنید ، و سپس بر روی تب Logs کلیک کنید . قسمت System Archived Logs را چک کنید و سپس بر روی Execute کلیک کنید . در حالی که شما از نرم‌افزار Onyx استفاده می‌کنید ، انواع فایل‌های زیاد دیگری را که این نرم‌افزار ، به منظور پاکسازی فضای موجود در مک شما می‌تواند پاک کند بررسی کنید .

5- تکثیرهای iTunes را وجین کنید

اگر شما به نحوه نظارت کتابخانه iTunes خود مصمم هستید ، ممکن است شما فایل‌های تکثیر شده زیادی داشته باشید . iTunes یک شاخصه درون‌ساختی دارد که به شما در پیدا کردن این فایل‌های تکثیر شده کمک می‌کند ، تا ببینید که آیا برخی از فایل‌ها را دوبار کپی کرده‌اید ، یا اینکه آیا آهنگ‌های مشابهی از آلبوم‌های اصلی و یا دیگر آهنگ‌ها از آلبوم‌های بهترین دارا هستید یا خیر .

برای استفاده از این خصیصه File -> Display Duplicates را انتخاب کنید . این کار به شما تمامی آهنگ‌هایی که اسم و خاننده یکسانی دارند نشان می‌دهد . اگر زمانی که شما منوی File را نتخاب می‌کنید ، کلید Option را پایین نگه دارید ، آیتم منو به Display Exact Duplicates تغییر می‌کند . این گزینه تکثیرشده‌ها را در جایی که اسم ، خوانند و آلبوم آن‌ها یکسان باشد ، دسته دسته می‌کند . این فایل‌ها را به دقت بررسی کنید . ممکن است شما مواردی پیدا کنید که بتواند آنها را پاک کنید ، فضای حافظه را نه تنها بر روی مک خود ، بلکه بر روی آیپاد یا آیفون خود ذخیره کنید .

هنوز هم ، جستجوی iTunes در مورد فایل‌های تکثیر شده ، محدود است . نرم‌افزر 15 دلاری Dupin از شرکت Doug Adam قدرت بیشتری به شما برای وجین کردن این فایل‌های تکثیرشده ، دسته‌بندی کردن آنها با تنوعی از معیارها ، می‌دهد . اگر شما تعداد زیادی موسیقی به کتابخانه iTunes اضافه می‌کنید ، نرم‌افزار Dupin روشی عالی برای کوچک کردن آن می‌باشد .

6-  Safari را راه‌اندازی مجدد کنید


اگر شما از Safari اپل استفاده می‌کنید ، برخی از شاخصه‌های این برنامه فضایی غیرضروری اشغال می‌کنند . به عنوان مثال ، فایل کچ ، تمایل دارد که جستجوی شما را سریع‌تر کند و سرزنده‌تر کند ، ولی می‌تواند صدها مگابایت را به آسانی مصرف کند .  زمانی که این فایل بیش از حد بزرگ می‌شود ، درواقع می‌تواند جستجوی را به تدریج آهسته کند .  فایل‌های History می‌تواند جستجوی Spotlight را کند کند . و تاپ‌سایت‌ها ، تصاویر نماشی وب‌سایت‌ها ، آیکون‌های (favicons) وب‌سایت نیز می‌توانند این برنامه را کند کنند .

راه اندازی مجدد هرچند وقت یکبار Safary فکری خوب است . Safari -> Reset Safari را انتخاب کنید و گزینه‌های مورد علاقه خود را چک کنید .

من همه چیز را پاک یا راه‌اندازی مجدد نمی‌کنم – شما می‌توانید انتخاب‌های من‌را در اسکرین‌شات بالا ، ملاحظه کنید . چیزهایی که بیشترین اهمیت را برای شما دارند انتخاب کنید ، و هر از چند گاهی Safary خود را به منظور  افزایش سرعت جستجوی خود و ذخیره فضای مموری خود ، راه‌اندازی مجدد کنید .

نکته آخر: آیا شما اخیرا نگاهی به پوشه دانلودهای خود (youruserfolder/Downloads) انداخته‌اید ؟ ممکن کپی‌های غیرضروری زیادی نیز آنجا پیدا کنید .

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *