چگونه وقتی کامپیوترتان روشن نمی‌شود٬ مشکلات سخت‌افزاری‌اش را پیدا کنید

  • 1390/1/24
  • ITTeach
  • 219

هفته گذشته چند مورد از ساده‌ترین تعمیرات و به روزرسانی‌هایی را که خودتان می‌توانید انجام دهید آموزش دادم اما یکی از خوانندگان پرسید که از کجا بفهمیم کدام قطعه دچار مشکل شده است؟ امروز قصد دارم به صورت گام به گام به شما نشان دهم که چگونه ایراد کامپیوتری را که روشن نمی‌شود پیدا کنید. سپس٬ هفته آینده٬ ابزارهایی جهت حل مشکلات سخت‌افزاری کامپیوتری که روشن می‌شود اما عملکرد نامناسبی دارد معرفی خواهم کرد.

 

آشکار است که اگر کامپیوترتان با فشار دکمه پاور روشن نشود٬ آن‌گاه هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند به شما کمک کند. بنابراین٬ باید کیس را باز کرده و فرآیند عیب‌یابی سخت‌افزاری را شروع کنید.

غیرضروری‌ها را حذف کنید:

اگر کامپیوتری روشن نشود٬ اولین کاری که می‌کنم این است که همه قطعات غیرضروری سیستم را قطع یا حتی به صورت فیزیکی خارج می‌کنم. این مرحله شامل این موارد است:

کارت‌های PCI٬ ISA و PCI Express – همه چیز به جز کارت گرافیک باید خارج شود (ولی اگر یک کارت گرافیک آنبرد دارید که می‌توانید از آن استفاده کنید٬ در این صورت کارت گرافیک را نیز خارج کنید). از جمله کارت‌هایی که باید قطع شوند می‌توان به کارت صدا٬ کارت شبکه٬ مودم و کارت‌های رابط اضافی اشاره کرد. شاید تصور کنید بعید است که یکی از این کارت‌ها عامل خرابی باشند اما همین هفته گذشته یکی از کامپیوترهای قدیمی من به دلیل نقص عملکرد کارت شبکه روشن نمی‌شد. کارت شبکه را خارج کردم و همه چیز درست شد.

دیسک‌های سخت – تنها لازم است برق آن‌ها را قطع کنید.

درایو سی دی – باز هم فقط کابل برقش را بکشید.

پس از این کارها٬ دوباره دکمه پاور را فشار دهید. آیا فعالیتی مشاهده می‌کنید؟ آیا روی مادربوردتان یک چراغ پاور وجود دارد؟

اگر چراغ پاور مادربورد به طور ضعیفی روشن می‌شود اما سیستم بالا نمی‌آید٬ احتمال دارد که ایراد از خود مادربورد یا منبع تغذیه باشد. در کامپیوترهای قدیمی پیش می‌آید که یکی از خازن‌های مادربورد ترکیده و مایع درون آن به بیرون نشت کند و باعث اشکالاتی از این دست شود. نگاهی به گوشه و کنار مادربورد خود بیندازید و ببینید که آیا می‌توانید نشانه‌ای از یک خازن متورم بیابید – ممکن است بالای آن باز شده باشد٬ شاید مایعی قهوه‌ای رنگ روی مادربورد ببینید یا ممکن است خازن تنها اندکی باد کرده باشد :

اگر نشانه‌ای که حاکی از مشکلات خازن‌ها باشد پیدا نکردید٬ آنگاه باید منبع تغذیه را بررسی کنید.

بررسی یک منبع تغذیه معیوب:

منبع تغذیه در کنار هارد درایو و فن‌ یکی از قطعاتی است که زیاد دچار مشکل می‌شود و مشکلات آن یا ناشی از فن داخل خود منبع تغذیه است و یا باز هم خازن‌ها دچار مشکل شده‌اند. در هر صورت٬ تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به تعمیر یک منبع تغذیه معیوب کنید – تنها گزینه ممکن تعویض آن است. حتی اگر به ظاهر خراب باشد٬ باز هم احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ولتاژ بالایی داخل آن ذخیره شده باشد. توصیه نمی‌کنم که یک مولتی‌متر بردارید و منبع تغذیه را امتحان کنید.

دو راه برای شناسایی یک منبع تغذیه معیوب وجود دارد. یکی استفاده از یک منبع تغذیه یدکی است و دیگری نصب همین منبع تغذیه روی یک کامپیوتر دیگر. اگر یک منبع تغذیه یدکی دارید٬ قطعه فعلی را درآورده و قطعه یدکی را جایگزین آن کنید. اگر یک کامپیوتر یدکی دارید٬ منبع تغذیه‌اش رو در‌آورده و منبع تغذیه مشکوک را روی آن امتحان کنید. مشخص است که به این ترتیب اگر اشکال از منبع تغذیه باشد به مسئله پی خواهید برد.

به منظور جلوگیری از نتیجه‌گیری اشتباه٬ مطمئن شوید که همه لیدها را متصل کرده‌اید. مادربورد‌های جدید علاوه بر فیش‌های بزرگ ۲۰ پین٬ برای تأمین برق پردازشگر یا کارت گرافیک نیازمند فیش‌های ۴ یا ۸ پین نیز هستند. دفترچه راهنمای مادربوردتان را مطالعه کنید و یا  در اطراف فن سی پی یو خود به دنبال چنین رابط‌هایی بگردید. اگر به نظر رسید که باید چیزی در آنجا متصل کنید٬ آنگاه راهنمای رایگان نگاهی به داخل و خارج کامپیوتر را دانلود کرده و مطالعه کنید. مخصوصاً صفحات مربوط به رابط‌های تغذیه.

آخرین راه باقی مانده این است که قطعه مشکوک را در یک کامپیوتر دیگر امتحان کنید اما بدانید که احتمال دارید این کار به قطعه شما آسیب بزند. بنابراین توصیه می‌کنم از انجام دادن این عمل با سخت‌افزارهایی که برایتان اهمیت دارند خودداری کنید.

قطع کردن X مشکل را حل کرد:

اگر همه قطعات غیرضروری را جدا کردید و کامپیوتر به خوبی بالا آمد٬ می‌توانید وارد مرحله طاقت‌فرسای آزمایش تک تک قطعات شوید. با کارت گرافیک شروع کنید٬ سپس سراغ سایر کارت‌ها و قطعات بروید و این روند را آن‌قدر ادامه دهید تا قطعه‌ای که جلوی روشن شدن سیستم را گرفته پیدا کنید.

بوق زدن:

کامپیوترها واقعا قدرت خوبی در تشخیص اشکالات خود دارند و اغلب از طریق یک سری بوق خاص٬ به تولید کدهای خطا می‌پردازند. اگرچه نوع این بوق‌ها در بین سازندگان مختلف٬ متفاوت است اما می‌توانید مطمئن باشید که یا اشکال از سی پی یو است٬ یا حافظه و یا کارت گرافیک. دفترچه راهنما یا وبسایت شرکت سازنده مادربوردتان را جهت آگاهی از معنای هر بوق خاص مطالعه کنید. علاوه بر این٬ می‌توانید نگاهی به جدول کدهای عمومی بوق بایوس‌های قدیمی بیندازید. متداول‌ترین بوقی که می‌توانم به آن اشاره کنم٬ یک سری بوق ممتد است که نشانه خطا در حافظه می‌باشد و اشکال ممکن است تنها ناشی از قرار نگرفتن صحیح کارت حافظه در شیار خود باشد (که اغلب در جریان حمل و نقل از جای خود خارج می‌شود).

اگر کامپیوترتان روشن می‌شود و به درستی کار می‌کند اما گاهی اوقات در حین استفاده صدای یک سری بوق به گوشتان می‌خورد٬ معنایش این است که دمای سی پی یو بیش از حد بالا رفته است. این اتفاق بیشتر به دلیل نقص عملکرد فن رخ می‌دهد. به عنوان یک راه حل کوتاه مدت٬ می‌توانید گرد و خاک روی گرماگیر (هیت سینک) و فن را پاک کنید اما به فکر تعویض کل قطعه باشید. به دلایلی این موضوع را در لیست تعمیراتی که خودتان می‌توانید انجام دهید نیاوردم و انجام این عمل را به افراد مبتدی توصیه نمی‌کنم اما اگر مصمم هستید سخت‌افزار کامپیوترتان به صورت کارآمد عمل کند٬ بد نیست این کار را بیاموزید.

آنچه خواندید راهنمای عیب‌یابی کامپیوتری بود که روشن نمی‌شد. دفعه بعد نشان خواهم داد که اگر کامپیوترتان تا حدودی کار می‌کند چطور اشکال سخت‌افزاری‌اش رو بیابید و یا دست‌کم آن را به مرحله بوت شدن برسانید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 219 دیدگاه
  1. با عرض سلام و خسته نباشید . الان مدت چند ماه است که کامپیوترم مشکل پیدا کرده . دکمه پاور کیس را میزنم بدون صدای بوق روشن میشود ولی مانیتور روشن نمی شود . مونیتر برق دارد و لی چراغش سبز نمیشود و تصویر ندارد . با مانیتور دیگر هم امتحان کردم باز همین مشکل را داشت . همچنین کارت گرافیک هم روی کامپیوتر دیگرتست شد که سالم میباشد . البته خودم چند بار کارت گرافیک و رم ها را درآورده و دوباره جا زده ام. آخرین بار قبل از اینکه به این حالت در بیاید خیلی سخت پوشه ها و درایو ها را باز میکرد . و خیلی سخت اطلاعات بالا می امد . خواهشمندم مرا راهنمایی بفرمائید که عیب کامپیوتر از کدام قسمت است . با تشکر فراوان

    1. سلام خواهر عزیزم از روشهای زیر استفاده کنید.
      در مورد تصویر ندادن کامپیوتر چند تا راهکار هستش که من امتحان کردم و جواب گرفتم.
      ۱ – cpu رو در بیارید و دوباره جا بندازید.
      ۲ – رم رو دربیارید و دوباره جا بندازید.
      ۳ – کارت گرافیک رو دربیارید و دوباره جا بندازید.
      (البته میتونید مراحل ۱ تا ۳ رو با هم انجام بدید.)
      ۴ – تمام قطعات روی مادربرد رو دربیارید ، خود مادربرد رو هم از کیس جدا کنید ، انگار که دارید یه کامپیوتر رو تازه اسمبل می کنید و دوباره مادربرد و قطعات رو سرهم کنید

    2. با سلام خدمت شما دوست عزیز ….
      در مورد مشکل شما نظریه های آقای نورالدین بهترین راهکار واسه حل مشکله اما اگه با انجام این مراحل بازم سیستم شما بالا نیاورد مطمعنا” ایراد از منبع تغذیه سیستم شماست
      امیدوارم مشکل تون حل بشه

  2. مهـــــــــــــم مهــــــــــــم
    با سلام خدمت دوستان عزیز
    نمیدونم برای ثبت نظر دیر شده یا نه ولی وظیفه دونستم از راهنماییهای دوست عزیزمون تشکر کرده و ذکر کنم که کامپیوتری برام آورده بودن که روشن نمیشد(با زدن دکمه روشن /خانموش فن پاور و cpu یه لحظه تکون میخوردن ولی روشن نمیشد). پس از کلی بررسی با دقت روی مادربرد دیدم یکی از خازن های نزدیک cpu باد کرده درش آوردم کامپیوتر روشن شد.

    1. ممنون جناب آقای نورالدین . نظریه جالبی بود

  3. با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز ؛
    به محض اینکه Power رو میزنم فن مین بورد ، سی پی یو و گرافیگ شروع به کار میکند اما صفحه ء نمایش مین بورد دیده نمیشه ، قبل ها با یک صدا بالا می آمد اما چند روزی ایست اینطور شده و اصلا سیستم بالا نمی آید …
    ممنون میشم اگه کمک کنید!!!

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز …
      تمامی قطعاتی رو که داخل کیس هستند ( cpu , ram , کارت گرافیک ) رو از جا در بیارید و تک تک اونا رو دوباره جا بزنید و هر دفعه سیستم رو روشن و خاموش کنید تا بفهمید دقیقا مشکل از کدوم قطعه هستش … البته گاهی اوقات پیش میاد که ایراد از کارت شبکه باشه و با برداشتن کارت شبکه از روی مادربرد سیستم مثل ساعت دقیق کار کنه

    2. سلام دوست عزیز،

      لطفاً سوالات خودتون رو در بخش تالار پرسش و پاسخ مطرح کنید تا سریع‌تر به جواب برسید.

  4. با سلام
    جهت اضافه کردن حافظه ی دستگاه اقدام به نصب یک هارد دیسک داخلی 80 گیگا و رم 256 ( نو نیستند و قبلاٌ استفاده شده اند ) روی کامپیوتر P5 با سیسم عامل XP نمودم که سیستم ، هارد جدید را پیدا ولی در صفحه My Computer مشاهده نشد.
    دستگاه را خاموش و 2 قلم اضافه شده را خارج کرده و دستگاه را مجدداٌ روشن کردم ، که فقط فن و چراغهای کی بورد و چراغ سبز مادر بورد روشن میشه . مانیتور و Beep سیستم را ندارم.

    لطغاٌ راهنمایی کنید. با تشکر

    1. سلام دوست عزیز،

      لطفاً سوالات خودتون رو در بخش تالار پرسش و پاسخ مطرح کنید تا سریع‌تر به جواب برسید.

    2. با سلام دوست عزیز …

      چک کنید که کابل برق هارد دیسک به درستی متصل شده باشد.
      چک کنید که کابل دیتا هارد دیسک به کنترلر روی مادر بورد متصل شده باشد.
      کابل دیتا را جایگزین کنید.
      در صورتی که بر روی یک کابل بیش از یک وسیله IDE ( هارد دیسک یا CD DRIVE ) نصب شده حتما جامپر های مربوط به MASTERو slave باید در نظر گرفته شده باشد.
      کابل دیتا را به کنترلر IDE دوم متصل کنید. و در آخر اگر نتیجه ای حاصل نشد باید هارد دیسک را تعمیر کنید.

      در بعضی از مواقع هم ممکن است آن را بدرستی در اسلات خود جا نزده باشید.
      ممکن است برخورد دست با قطعه ای دیگر یا سایر کارتها و سیم سبب قطع شدن اتصالات شده
      حتی ممکن است قطعه جدید خراب باشد یا با سیستم شما سازگاری نداشته باشد.

      کیس رو خاموش و در آن را باز کنید. تمامی اتصالات کابلها رو بررسی کنید تا درست برقرار باشد. همچنین، از جا خوردن درست کارتها و ماژول های حافظه در اسلات های خود اطمینان حاصل کنید. اگر هر کدام از آنها را فشار می دهید، ولی از جای خود حرکت نمی کند و با این حال به نظر می رسد که درست در جای خود قرار نگرفته است، بهتره قطعه یا سوکت آن را کاملاً از جای خود خارج کرده و دوباره آن را سر جای خود قرار دهید. بعد از آن، در کیس را ببندید و کابلهای پشت آن را وصل کنید و آن را روشن کنید. اگر RAMهای خوبی نداشته باشید، حتی در صورت جا خوردن درست آنها در اسلات مربوط، باز هم ممکن است آنها برای سیستم دردسر درست کنند.

  5. سلام
    زمانی که کابل تغذیه cpu 4+4 رو از پاور به مادر بردم وصل میکنم و سیستمم رو روشن میکنم هر چند ثانیه سیستمم به صورت خود کار خاموش روشن میشه.تمام قطعات رو از روی مادر بردم برداشتم ولی بازم این مشکل رو دارم.لطفا به صورت کامل راهنماییم کنید.

  6. با سلام دوست عزیز …
    ریستارت شدن سیستم گاهی بخاطر خرابی ویندوز . گاهی بخاطر اضافه شدن یه قطعه سخت افزار ی که پاور قدرت روشن کردن اون قطعه رو نداره . گاهی به علت ویروسی شدن سیستم . گاهی بخاطر خرابی پاور یا CPU و گاهی ممکنه بخاطر نصب ناقص یه برنامه اپیکیشن باشه

    بهترین و کم هزینه ترین راه حل واسه حل مشکل تون اینه که فعلا ویندوزتونو رو به طور کامل فرمت کنید و یه ویندوز جدید نصب کنید
    موفق و پیروز باشید

  7. کامپیوترم روشن میشه ویندوز هم بالا میاد اما مانیتور تا 15-20 دقیقه روشن نمیشه بعد ازین زمان مانیتور روشن میشه در حالی که ویندوز خیلی وقته بالا اومده به نظرتون مانیتور چه مشکلی داره؟ مانیتور ال جی -تی 720 سی آر تی و چراغ پاورش قبل روشن شدن به سرعت در حال چشمک زدنه

    1. سلام دوست عزیز …
      دیر بالا اومدن مانیتور ممکنه به علت مشکل لامپ تصویرش اما گاهی اوقات هم پیش اومده که بخاطر خرابی یا ضعیف بودن کابل مانیتور همین مشکل وجود داشته

      موفق و موید باشید …

  8. سلام دوست عزیز…
    به احتمال قوی مشکل از لامپ تصویر مانیتور باشه اما گاهی اوقات نیم سوز بودن یا ضعیف بودن کابل گرافیک هم ممکنه یکی از دلایلی باشه که تصویر دیر بالا میاد

    موفق و موید باشید ….

  9. با سلام و عرض ادب و احترام خدمت مدیریت محترم سایت
    از طرف بنده حقیر از شما مدیریت محترم سایت مجله اینترنتی گویا آی تی از اینکه موقیعتی رو برای کابران اینترنتی فراهم نموده اید تا دوستان عزیز بتونن مشکلات خود رو از طریق این سایت رفع و از تجربیات همدیگه استفاده کنند ممنون و سپاسگزارم
    امیدوارم همیشه پیروز و سربلند باشید

  10. سلام من سیستمم رو تازه ارتقا دادم الان چند وقتی هست وقتی خاموش میکنم فردا صبح که میخوام روشن کنم روشن نمیشه حتما باید یه بار از پشت دکمه رو خاموش کنم بعد روشن کنم بعد از جلو روشن میشه به نظر شما مشکل از چیه؟

    1. سلام دوست عزیز …
      در مورد مشکل شما باید بگم که گاهی اوقات ممکنه کابل های منبع تغذیه ( پاور ) به خوبی روی قسمتهای مختلف مادربرد وصل نشده باشه و بخاطر همین اتصال بین قطعات گاهی قطع و وصل بشه
      پس بهتره در کیس رو باز کنید و سوکت های اتصال رو محکم سر جای خودشون جا بدین .
      گاهی وقتا هم ممکنه ایراد از کلید روشن و خاموش جلوی کیس باشه که نیاز به تعویض داره

      امیدوارم مشکلتون حل بشه …

    2. ممنون از جواب دادنتون الان چراغ دور پاور رو قطع کردم تا ببینم درست میشه یا نه

Comments are closed.