رقابت سامسونگ با اینتل برای بدست گرفتن بازار چیپ‌ها

  • 1390/2/6
  • ITTeach
  • 0

به نظر می‌رسد که صنعت تراشه در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ از وضعیت بهتری برخوردار بود زیرا میزان فروش جهانی نیمه‌رساناها در سال گذشته حدود ۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

گارتنر (Gartner) گزارش می‌دهد که میزان فروش جهانی تراشه‌ها به ۲۹۹.۴ میلیارد دلار رسیده است.

پیتر میدلتون٬ تحلیلگر ارشد گارتنر٬ می‌گوید: «این پیشرفت هم به دلیل افزایش تقاضا ناشی از برطرف شدن رکود جهانی اقتصاد است و هم به دلیل افزایش تولید نیمه‌رساناها که در جریان رکود اقتصادی و مدتی پس از آن کاهش یافته بود».

شرکت IHS iSuppli نیز به نتیجه مشابه‌ای رسیده و به آغاز نبردی بین اینتل و سامسونگ برای غلبه بر بازار تراشه اشاره می‌کند. به گفته iSuppli٬ میزان فروش اینتل در سال ۲۰۱۰ به رقم ۴۰.۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۰۹ به میزان ۲۵.۵ درصد افزایش یافته و ۱۳.۳ درصد از مجموع بازار را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که میزان فروش سامسونگ ۵۹.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد و از ۱۷.۵ میلیارد دلار به ۲۷.۸ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است. میانگین افزایش فروش کل بازار تراشه طبق آمار iSuppli به میزان ۳۲.۱ درصد و طبق آمار گارتنر ۳۰.۹ درصد بوده است.

دِیل فورد٬ تحلیلگر شرکت iHS iSuppli٬ می‌گوید: «افزایش حضور سامسونگ یکی از جالب‌ترین اتفاقات بازار نیمه‌رساناها در یک دهه اخیر بوده است. وقتی متخصصین درباره رقبای اینتل حرف می‌زنند٬ عمدتا روی شرکت ای ام دی (AMD) تمرکز دارند. هرچند درست است که ای ام دی اصلی‌ترین رقیب اینتل در بازار ریزپردازنده‌ها (MPU) است٬ اما رقیب اصلی اینتل در بازار نیمه‌رساناها شرکت سامسونگ است و اگرچه این دو شرکت رقبای غیرمستقیم یکدیگر هستند٬ اما چند سالی است که اینتل و سامسونگ به ترتیب به عنوان شرکت‌های شماره ۱ و شماره ۲ این بازار شناخته می‌شوند».

به گزارش iSuppli٬ سهم اینتل از بازار از سال ۲۰۰۱ تا کنون بین ۱۱.۹ تا ۱۴.۸ درصد در نوسان بوده است اما سامسونگ که در سال ۲۰۰۱ تنها ۳.۹ درصد از بازار را در اختیار داشت٬ از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ شاهد یک جهش خیره‌کننده ۳۵۵ درصدی بود که موجب شد سهم این شرکت از فروش بازار افزایش یافته و به وضعیت فعلی برسد.

منبع: tomshardware

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *