Gigabyte و پشتیبانی از صفحه لمسی در UEFI

  • 1390/2/8
  • عليرضا شیری
  • 1

همان‌طور که می‌دانید برای انجام تنظیمات مادربورد در گذشته به محیط BIOS (مخفف Basic Input Output System یا سیستم اساسی ورودی خروجی) وارد می‌شدیم. با عرضه‌ی پردازنده‌های Sandy Bridge توسط اینتل و معرفی مادربوردهایی که با چیپ‌ست جدید و سوکت LGA1155 این پردازنده‌ها را پشتیبانی می‌کنند، بایوس نیز با UEFI جایگزین شد. UEFI مخفف Unified Extencible Firmware Interface یا واسط یکپارچه‌ی فرم‌ویری قابل توسعه می‌باشد و از عمده تفاوت‌های آن با بایوس این است که حرکت موس در آن پشتیبانی شده و محیط گرافیکی زیباتری دارد، به عنوان مثال چک باکس‌ها یا دکمه‌های رادیویی (گزینه‌هایی که به شکل دایره هستند) و لیست‌های کرکره‌ای در آن دیده می‌شود و همچنین می‌توان از درایوهایی با حجم بالاتر از 3 ترابایت بوت انجام داد.

اما تاکنون استفاده از صفحه لمسی برای انجام تنظیمات در UEFI صورت نگرفته بود، گیگابایت یکی از اولین تولیدکنندگان مادربوردهایی با چیپ‌ست P67 و H67 از نسل 6 چیپ‌ست‌های اینتل بود و حالا بار هم یک ابتکار دیگر از این تولیدکننده‌ی بزرگ مادربورد شنیده‌ایم.

با عرضه‌ی نسخه‌ی B3 از مادربوردهایی که چیپ‌ست Z68 دارند، شاهد بهبود نرم‌افزار UEFI هستیم، این بار علاوه بر موس می‌توان با استفاده از صفحات لمسی به کنترل UEFI پرداخت. از نظر گرافیکی آیکون‌هایی بزرگ شبیه تبلت‌ها در محیط UEFI مادربورد جدید به چشم می‌خورد. این بایوس لمسی (اصطلاحا بایوس نوشته شده است در حالی که میدانیم UEFI منظور بوده است) روی مادربوردهای بعدی گیگابایت هم به کار برده خواهد شد، همان‌طور که در AIO ها و تبلت‌ها و نوت‌بوک‌های گیگابایت در آینده‌ی نزدیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: techpowerup

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. این یعنی با نرمافزار از طرق واسط سیستم عامل میشه به تنظیمات baios دسترسی پیدا کرد ؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *