Qualcomm اطلاعاتی در مورد نسل بعدی پردازنده‌های خود منتشر کرد

  • 1390/2/10
  • عليرضا شیری
  • 0

مدل‌های MSM8270، MSM8930و MSM8960 و همچنین مدل APQ8064 همگی بر اساس معماری نسل بعدی پردازنده‌ها یعنی Krait (مار سمی) هستند. انتظار می‌رود که این مدل‌ها از نظر قدرت خام پردازنده‌ی اصلی 5 برابر قوی‌تر از نسل فعلی و از نظر گرافیکی نیز 4 برابر قوی‌تر باشند. قدرت گرافیکی در حدی کنسول‌های بازی است، نمونه‌ی MobileTechWorld نشان می‌دهد که علاوه بر پشتیبانی از نمایشگرهایی با رزولوشن Full HD 1080p و ویدئوی سه بعدی، صدای دیجیتال دالبی سراند 7.1 کاناله و دوربین‌هایی با رزولوشن 20 مگاپیکسل نیز پشتیبانی شده است.

Qualcomm تا حدی مغرور و مطمئن است که ادعا کرده نسل بعدی پردازنده‌هایش نه تنها خیلی قوی‌تر از ARM Cortex-A9 (در محصولاتی مثل iPAD 2  یا Xoom به کار رفته است) است بلکه از چیپ‌های نسل بعدی Cortex-A15 نیز قوی‌تر خواهد بود. اگر چیپ مذکور با فرآیند 28 نانومتری تولید شود، قدرت پردازشی آن 23 درصد بیشتر از A15 است و این در حالی است که مصرف انرژی آن 47 درصد کمتر خواهد بود!

درست مثل رقیب رسمی خود ARM، فرکانس آن نهایتا 2.5 گیگاهرتز است و تعداد هسته‌های آن بین 1 تا 4 عدد می‌تواند باشد.

Qualcomm قول داده که پردازنده‌ی MSM8960 با اتصال 3G (مخصوص اینترنت وایرلس) و سخت‌افزاری بر اساس استاندارد نسل بعدی تلفن‌های همراه یعنی LTE 4G تا قبل از انتهای تابستان امسال به صورت تستی در اختیاز کمپانی‌ها قرار داده می‌شود. بقیه‌ی چیپ‌های Snapdragon در انتهای سال جاری عرضه خواهد شد.

به نظر می‌رسد که این چیپ‌ها در محصولات الکترونیکی تا پایان سال جازی مورد استفاده قرار نگیرد و باید تا سال 2012 منتظر شد.

منبع: electronista

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *