نحوه فعال و غیر فعال کردن و دریافت افزونه‌های سافاری

  • 1390/2/12
  • حدیث دلبرد
  • 1

در حالی که توجه همگان به خبر معرفی  محصول جدید معروفترین نام تجاری اپل یعنی آی فون ۴  جلب شده است، شرکت اپل  همچنین آخرین نسخه از مرورگر خود یعنی سافاری ورژن ۵ را عرضه کرده است. در این نسخه  بسیاری از امکانات جدید یا بهبود یافته وجود دارد. یکی از ویژگی های جدیدی که  به شدت توجه مرا به خود  جلب  نمود مربوط به به پشتیبانی  سافاری از افزونه هاست.

حتما شما هم کنجکاو و هیجان زده شده اید، نه؟ من به صفحه اینترنتی سافاری اپل رفته و آخرین نسخه  سافاری را دانلود کردم. راه دیگر دریافت این نرم افزار  استفاده از منوی به روز رسانی نرم افزار(Software Update) در خود مرورگر می باشد.

از آنجا که اپل به تازگی عملیات توسعه افزونه ها را آغاز کرده و هنوز به طور رسمی کتابخانه  و آرشیو افزونه هایش برای سافاری را افتتاح نکرده است ، در زمان نگارش این مقاله ، پشتیبانی سافاری از نصب افزونه ها به طور پیش فرض هنوز فعال نیست.

برای فعال کردن آن ، شما باید به منوی Safari و سپس Preferences بروید:

سپس زبانه «پیشرفته»  Advanced را انتخاب کنید و سپس گزینه  Show Develop menu in menu bar  را تیک بزنید.

منوی جدیدی به نام  Develop  ظاهر خواهد شد. بر روی آن کلیک کرده و سپس گزینه Enable Extensions را برای فعال سازی افزونه ها کلیک کنید.

برگه جدیدی به نام افزونه‌ها(Extensions) نیز در پنجره تنظیمات (Preferences window)ظاهر می‌شود. این همان  محلی است که در آن تمام افزونه‌های اضافه شده لیست خواهند شد.

اپل قصد دارد به زودی آرشیوی از افزونه‌های سافاری افتتاح نماید، اما در حال حاضر  همه افزونه‌ها در مرحله «در دست ساخت» هستند و شما هنوز به افزونه‌های رسمی اپل دسترسی ندارید.

سپس برای نصب افزونه ها ، همه کاری که باید انجام دهید راست کلیک روی فایل های“.safariextz” و انتخاب “Open“.  یا به سادگی انتخاب فایل و استفاده از دستور Command + O  است. پس از آن ، پنجره ای برای تایید نصب ظاهر می شود که کافیست روی  “Install” کلیک کنید.

در مواردی ممکن است یک پلاگین از مدیریت دانلود(download manager) در فرایند نصب  افزونه مشکلی ایجاد کرده یا آن را قطع کنند. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، کافیست مدیریت دانلودی که شما استفاده کنید را غیر فعال نمایید.

اگر شما تمایل داشته باشید یکی از افزونه های نصب شده را غیر فعال کنید، کافیست به  زبانه “Extensions”  در پنجره تنظیمات(Preferences) رفته و  گزینه “Enable (name of the extension)” را تیک بزنید.  همچنین دکمه  “Uninstall” هم برای حذف کامل یک افزونه از روی مرورگر تعبیه شده.

آینده افزونه های سافاری

من می دانم که بسیاری از کاربران فایرفاکس و کروم می گویند که پشتیبانی سافاری از افزونه ها کمی دیر اتفاق افتاد. و این هم درست است که افزونه های فعلی سافاری در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقاسیه با افزونه های فایرفاکس نیست. اما با نگاهی به موفقیت های برنامه های کاربردی آیفون / iPad ، من فکر می کنم که اپل قادر خواهد بود  تا از این عرصه هم سرباند بیرون بیاید. بیایید بنشینیم و تماشا کنیم.

 

برگرفته از گوياآي‌تي

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. بازتاب: پی سی مرورگر | مرجع دانلود مرورگر و افزونه » Blog Archive » نحوه فعال و غیر فعال کردن و دریافت افزونه‌های سافاری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *