پردازنده‌های Ivy Bridge به همراه PCI-Express 3.0 عرضه می‌شود

  • 1390/2/13
  • عليرضا شیری
  • 1

بر اساس اسلایدهای منتظر شده توسط اینتل مشخص شده است که پردازنده‌های آینده‌ی اینتل که برای سوکت LGA1155 عرضه می‌شوند، از طریق باس PCI-Express 3.0 به کارت گرافیک متصل شده و در نتیجه پهنای باند بیشینه 2 برابر نصل فعلی یعنی PCI-Express 2.0 خواهد بود.

چیپ‌ست‌های نسل7 با نام Panther Point (به معنی نقطه‌ی پلنگ است، نسل فعلی یا نسل 6 چیپ‌ست‌های اینتل Cougar Point یا نقطه‌ی گربه‌ی وحشی نام دارد) که برای پردازنده‌های معماری پل پیچکی (نام نسل فعلی Sandy Bridge یا پل شنی می‌باشد) طراحی شده، تفاوت‌های دیگری نیز با Cougar Point دارد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها این است که از این به بعد CPU از طریق چیپ‌ست به کارت گرافیک جدا متصل نمی‌شود بلکه اتصال به صورت مستقیم است. تمام چیپ‌ست‌های نسل 7 دارای واسط نمایشگر منعطف اینتل (FDI : Flexible Display Interface) می‌باشند، تنها سری Z قابلیت اورکلاک دارد. در سری Z چیپ‌ست Z77 بهترین مورد است که انواع پیکربندی شکاف‌های PCI-Express را پیشتیبانی می‌کند، چیپ‌ست Z75 تا 2 کارت گرافیک جدا را پشتیبانی کرده و در نهایت چیپ‌ست H77 تنها 1 کارت گرافیک جدا را می‌پذیرد و قابلیت اورکلاک ندارد.

برخلاف چیپ‌ست قدرتمند X79 برای سوکت LGA2011 که پیش از‌ این در گویا آی تی معرفی کردیم، خبری از 10 پورت SATA 6 Gbps برای اتصال وسایل ذخیره‌سازی نیست، مثل Cougar Point تنها 2 پورت سریال ATA با سرعت 6 گیگابیت در ثانیه و 2 پورت دیگر با سرعت 3 گیگابیت در ثانیه وجود دارد. خبر خوب این است که از 14 پورت یونیورسال سریال باس (USBمخفف آن است) 4 عدد آن از نوع USB 3.0 (با ماکزیمم سرعت 5000 مگابیت در ثانیه) است و 10 مورد دیگر همان محدودیت سرعت 480 مگابیت بر ثانیه‌ای USB 2.0 را دارند.

Ivy Bridge معماری اصلی اینتل برای تولید پردازنده‌های رده‌ی ضعیف، متوسط و حتی قوی در سال 2012 می‌باشد.

منبع: techpowerup

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *