اولین دفعه‌ای که مورتال کمبات بازی کردم خیلی کوچک بودم. یادم است وقتی که شخصیت‌های انسان‌مانند بازی به استخر پر از اسید پرت می‌شدند٬ اعضای بدنشان قطع می‌شد و شاهد سایر صحنه‌‌های مهیجی بودم که برای بچه کوچکی به سن من مناسب نبود٬ صدای تپش قلبم را می‌شنیدم. بیش از یک دهه بعد٬ جدیدترین نسخه مورتال کمبات٬ که نامش به سادگی «مورتال کمبات» است٬ در مقابلم قرار دارد. سازندگان مورتال کمبات پس از سال‌ها که نسخه‌های جدید بازی را با شخصیت‌های ۳ بعدی ارائه کردند و نوآوری‌های دیگری به خرج دادند٬ حالا در استودیوی تازه تأسیس NetherRealm تصمیم دارند مورتال کمبات را به ویژگی‌های اولیه خود بازگردانند: وحشیانه٬ مبارزه ۲ بعدی به همراه جلوه‌های خشونت‌آمیز.

اگرچه بسیاری از نسخه‌های قبلی مورتال کمبات به دلیل صحنه‌های متعدد خون‌ریزی معروف شدند و نه به دلیل موتور پردازش مبارزه آن‌ها٬ اما آخرین نسخه این بازی یک بازی مبارزه‌ای درست و حسابی است … و البته آن قدر هم صحنه‌های خون‌ریزی دارد که والدین بچه‌ها سر به بیابان بگذارند! با وجود اینکه در حالت تک‌نفره بازی٬ توازن نیروها به خوبی رعایت نمی‌شود٬ اما می‌توان اساس این بازی را هیجان‌انگیز٬ چالش‌برانگیز و پر از خشونت توصیف کرد.

فکر می‌کنم همه قبول داشته باشیم که طرح اصلی داستان‌های بازی مورتال کمبات تا حدودی مضحک است. نینجاهای یخی٬ جانوران نیمه اژدها٬ خدایان رعد و برق و پلیس‌های زن خوش‌قیافه کاراکترهای متداول این مجموعه بازی‌ها هستند. در نسخه جدید مورتال کمبات٬ وقایع سپری‌شده در نسخه‌های ۱ ٬ ۲ و ۳ این بازی مرور می‌شود. بنابراین هیچ تازه‌واردی احساس گیجی نخواهد کرد. اگر اطلاعات خوبی در این باره ندارید٬ کاملا در جریان اوضاع قرار می‌گیرید. خلاصه‌ای از داستان: شائو کان بزرگ و شرور می‌خواهد دنیا را نابود کند. در پایان هر قسمت مورتال کمبات٬ یک نفر به دست او کشته می‌شود. رایدن پیغامی از آینده می‌فرستد تا جلوی او را بگیرد. نتیجه چه می‌شود؟ مسیر تاریخ تغییر می‌کند!

داستان در مقایسه با سایر بازی‌های جدید ضعیف است. از ابتدا تا انتهای بازی لذت بردم – تا حدودی به دلیل قطعه قطعه شدن مبارزان و اینکه باراکا یک جوک واقعی است – اما همه چیز کلیشه‌ای است.

مورتال کمبات به حالت ۲ بعدی برگشته یعنی شکلی که همیشه برای بازی‌های مبارزه‌ای ترجیح می‌دادم. هم حالت مسابقه‌ نفر به نفر وجود دارد و هم مبارزه تیمی. بنابراین٬ برای راه انداختن یک مبارزه انتخاب‌های زیادی در اختیار دارید. اگر بخواهیم در سطح پایه‌ای بررسی کنیم٬ هر شخصیت دارای تعدادی حرکت ساده و مجموعه‌ای از حملات مخصوص است. متوجه شدم که انجام حرکات ترکیبی (کمبو) و حمله‌‌های مخصوص آسان است اما انجام حمله پی در پی و نگه داشتن حریف در وضعیت گیجی کمی دشوار است و یادگرفتن آن نیاز به زمان دارد.

هسته اصلی موتور پردازش مبارزه مورتال کمبات یک پیمانه است که وقتی ضربه‌ای می‌خورید یا ضربه‌ای به حریف می‌زنید پُر می‌شود. در اینجا است که استراتژی مورتال کمبات وارد عمل می‌شود. این پیمانه از سه بخش تشکیل شده و هر کدام از این بخش‌ها به شیوه متفاوتی عمل می‌کند. پر کردن یکی از این بخش‌ها موجب می‌شود حرکات ویژه شخصیت شما بهبود پیدا کند. به این ترتیب٬ نایتوولف به جای اینکه یک تیر سبزرنگ آتشین پرتاب کند٬ سه تیر پرتاب خواهد کرد.

اگر پیمانه را بیشتر پر کرده و دو بخش را تکمیل کنید٬ قادر خواهید بود یکی از حرکات ترکیبی (کمبو) حریف را از کار بیندازید. در شرایطی که نوار سلامتی شما رو به پایان باشد٬ چنین امکانی یک انتخاب دفاعی خوب برایتان خواهد بود. در پایان٬ پر کردن کل پیمانه موجب فعال شدن یک نوع حمله مخرب با اشعه ایکس می‌شود که صدمه بسیار بسیار بزگی به قربانی وارد می‌سازد. چنین حمله‌ای می‌تواند شرایط مبارزه را به نفع شما برگرداند اما اگر نتوانید از آن به درستی استفاده کنید در وضعیت بدی قرار می‌گیرید چون دیگر پیمانه‌تان خالی شده است.

به نظر من٬ این پیمانه یکی از بهترین بخش‌های مورتال کمبات است. از مفهوم ساده‌ای استفاده می‌کند (هر چه فعالیت بیشتری داشته باشید٬ می‌توانید کارهای جالب بیشتری انجام دهید) اما پر از قابلیت‌های مختلف است. به شخصه از قابلیت غیر فعال کردن حرکات ترکیبی دشمن و حمله با اشعه ایکس خوشم آمد اما مطمئنم افرادی هم هستند که از حمله‌های مخصوص تقویت‌شده بیشتر استفاده می‌کنند.

گیم‌پلی بازی مورتال کمبات برای آن دسته از بازیکنانی که به سرعت و روان بودن بازی‌هایی نظیر سوپر استریت فایتر ۴ عادت کرده‌اند٬ کمی متفاوت است. بازی‌هایی نظیر سوپر استریت فایتر را تحسین می‌کنم٬ اما مبارزه وحشیانه و برنامه‌ریزی‌شده مورتال کمبات چیزی است که خیلی دوست دارم. در این بازی٬ اجرای یک کمبو و حرکات مخصوص جالب‌تر از هر بازی مبارزه‌ای دیگری است. بخشی از آن به صداگذاری عالی بازی برمی‌گردد. صداهایی نظیر صدای بادبزن کیتانا و عصای یاده بی‌نظیر طراحی شده‌اند.

خوب٬ مورتال کمبات با برخورداری از نبردهای هیجان‌انگیز٬ تیر خلاص‌های خون‌بار و هزاران ویژگی قفل‌شده که باید بازشان کنید به نظر خیره‌کننده می‌رسد. درست است؟ همین طور است٬ مخصوصا زمانی که با دوستانتان دور هم و یا به صورت آنلاین بازی می‌کنید. بازی کردن دور هم بهترین انتخاب ممکن است چون هیچ تأخیری ندارد. حال آنکه٬ متوجه یک تآخیر جزئی در بازی آنلاین شدم. اما همه چیز در مورتال کمبات عالی نیست. در حالت تک‌نفره٬ توازن قوا رعایت نمی‌شود که این موضوع مرا دستپاچه کرد. بسیار پیش می‌آید که مجبور می‌شوید در مقابل دو حریف مبارزه کنید و با غول‌هایی طرف شوید که قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند (مثلا هنگامی که ضربه می‌خورند تعادل خود را از دست نمی‌دهند).

هر وقت با بقیه نویسندگان IGN درباره نکات منفی مورتال کمبات حرف زدم٬ پاسخی که دریافت کردم یکسان بود: «شبیه سایر نسخه‌‌های مورتال کمبات‌ است». چسبیدن به سنت بهانه خوبی برای توجیه مشکلات نیست و برخش از بخش‌های حالت داستانی بازی کاملا مرا ناامید کرد و باعث شد از ادامه بازی در آن حالت منصرف شوم. البته به سراغ حرکات مخصوص و فنون مختلف رفتم و از آن مرحله عبور کردم اما چرا باید یک بازی جالب را به شیوه خسته‌کننده‌ای پیش برد؟

علاوه بر این٬ تعدادی مشکل عجیب هم وجود دارد که از مورتال کمبات انتظار نداشتم. یکی از مهم‌ترین اشکالات این است که در حالت داستانی نمی‌توانید فیلم‌های بازی را متوقف کرده یا از تماشای آن‌ها صرف نظر کنید. هیچ نوع امکانی هم برای انتخاب فصل‌های مختلف داستان وجود ندارد. از این نظر خیلی بد است.

حرف‌های پایانی

مورتال کمبات خشونت شدید را با یک موتور پردازش مبارزه فوق‌العاده ترکیب می‌کند. لحظه‌های به یاد ماندنی من با مورتال کمبات همیشه زمانی بود که برابر یکی از دوستانم بازی می‌کردم ( رایان اسکات از سایت گیم‌اسپای حریف قدرتمندی است)٬‌ اما از اینکه در بخش تک‌نفره٬ توازن قوا رعایت نشده سرخورده شدم.

حتی با این حال٬ مورتال کمبات یک بازی فوق‌العاده است. شاید بهترین بازی مبارزه‌ای تاریخ نباشد اما طعم خاصی دارد و برای زمانی که چند بازیکن دور هم جمع می‌شوند انتخاب مناسبی است. یک توصیه دوستانه برایتان دارم: تیر خلاص پیش‌فرض نوب سایبات را به دوستانتان نشان دهید. خیره‌کننده است.

تصاويري از بازي مورتال كمبات