مدل کارت گرافیک پردازنده‌های مجتمع بعدی AMD برای کامپیوترهای معمولی مشخص شد

  • 1390/2/16
  • عليرضا شیری
  • 2

کمپانی AMD دومین تولید‌کننده‌ی CPU در جهان قرار است که به زودی پردازنده‌های شتاب‌دار (ترکیبی از کارت گرافیک و پردازنده‌ی اصلی که APU یا Acclerated Processing Unit گفته می‌شود) خود را عرضه کند. نام این نسل که برای کامپیوترهای دستاپ آماده شده LIano است. این پردازنده‌ها برای رقابت با پردازنده‌های موفق Sandy Bridge که مدتی است اینتل عرضه کرده، به بازار می‌آیند.

تاکنون اطلاعات مختلفی در مورد این واحدهای پردازشی مشخص شده ولی این بار مطلع شدیم که مدل دقیق کارت گرافیک به کرار رفته در این پردازنده‌ها چیست. چیپ گرافیکی HD 6550 به همراه چیپ پردازنده و هر دو روی یک قطعه سیلیکون ساخته می‌شود. در معماری Sandy Bridge یا پل شنی دیدیم که اینتل چیپ گرافیکی را با پل شمالی ادغام کرده چیپ پردازنده‌ی اصلی را در کنار آن قرار داده است ولی در پردازنده‌های LIano شاهد تولید پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی روی یک سیلیکون به همراه سایر اجزاء هستیم.

در مورد قدرت محاسباتی و پردازشی کارت گرافیک Lianoها بیشتر صحبت کنیم. HD 6550 روی پردازنده‌های Fusion A8-3550P و A8-3550 به کار رفته است، این چیپ دارای 400 پردازنده‌ی استریم (واحد سایه‌‌زن و محاسبه در کارت گرافیک‌های AMD است) می‌باشد که سرعت فعالیت هسته‌ی آن 594 مگاهرتز است. حافظه‌ای که به عنوان بافر استفاده می‌کند از طریق حافظه‌ی مشترک با پردازنده‌ی اصلی تامین می‌شود ولی مثل دیگر محصولات AMD ، ممکن است از حافظه‌ای که از طریق پورت کناری تامین شده نیزاستفاده شود.

این پردازنده می‌تواند در کنار کارت گرافیک‌های جداگانه با مدل AMD HD 6570  یا HD 6670 از سری Turks فعالیت کند و قدرت گرافیکی خود را با استفاده‌‌ی هم‌زمان از هر دو پردازنده‌ی گرافیک بیشتر کند. این تقویت قدرمپت پردازشی شبیه چیزی است که در مورد استفاده از یک کارت گرافیک سازگات با کارت گرافیک آن‌بورد صورت می‌گرفت و از تکنولوژی Hybrid CrossFireX استفاده میشد. در حالتی که کارت گرافیک مجتمع پردازنده با یک کارت گرافیک جداگانه کار می‌کند، مدل کارت گرافیک به صورت HD 6690 در کامپیوتر شناسایی خواهد شد. قابل ذکر است که این کارت گرافیک مثل تمام مدل‌های سری HD 6000 از DirectX 11 پشتیانی می‌کند.

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که اندازه‌ی سیلیکون به کار رفته در تولید این مدل‌ها و تعداد ترانزیستورهای پردازنده‌ها و همچنین اندازه‌ی قالب پردازنده با سری موفق پردازنده‌های پل شنی قابل قیاس است اما تفاوت اصلی این محصولات رقیب در کارایی آن است. محصولات سری LIano برای بازی‌های سه‌بعدی و کارهای مالتی‌مدیا بهتر هستند و بهینه شده‌اند در حالی که پردازنده‌های پل شنی اینتل برای پردازش و از نظر سرعت محاسبات و مقدار حافظه‌ی کش بهینه شده‌اند.

 

منبع: techpowerup

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. کارت گرافیک های خیلی قدیمی برای پردازش در کارت، از پردازنده (CPU) استفاده می کردند که این امر سبب می شد تا سرعت سیستم پایین بیاید منظور از این مقاله یعنی این که پردازنده ی دیگری غیر از پردازنده هایی که امروزه برای پردازش داده های گرافیکی در کارت گرافیک تعبیه شده می خواهد تولید شود؟

  2. منظور ترکیب پردازنده ی اصلی و پردازنده ی گرافیکی هستش.
    الان که دارم این نظر رو مینویسم اولین مدلهای پردازنده های ترکیبی برای دستاپ هم عرضه شده و به زودی به ایران هم میاد. دیگه لازم نیست یه کارت گرافیک و یه سی پی یو بخریم، هر دو تاش تو یه چیپ به فروش میرسه و این معنیش این نیست که پردازش گرافیکی رو توی سی پی یو انجام میدیم بلکه تو همون جی پی یو انجام میشه فقط جای جی پی یو تغییر کرده.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *