۳ راه آسان و جالب برای تغییر پلاگین‌های جستجو در فایرفاکس

  • 1390/2/17
  • حدیث دلبرد
  • 0

چندین بار به نکات و ترفندهای نوار جستجوی فایرفاکس اشاره داشته‌ایم. اگر به اندازه من به نوار جستجو علاقه‌مند باشید٬ سه نکته‌ای که در پایین اشاره می‌کنم برایتان جالب خواهد بود – با استفاده از این ترفندها می‌توانید به سرعت٬ پلاگین‌‌های مختلف جستجو را تغییر دهید.

۱. استفاده از میانبرهای صفحه کلید

نوار جستجوی فایرفاکس به صورت پیش‌فرض دارای تعدادی میانبر صفحه کلید است. اگر با این میانبرها آشنا شوید٬ برای تغییر پلاگین‌های جستجو به هیچ ترفند دیگری نیاز ندارید.

CTRL+K باعث فعال شدن جعبه نوار جستجو می‌شود و به این ترتیب٬ می‌توانید به صورت بلادرنگ عبارت مورد نظر خود را تایپ کرده و یا پلاگین جستجو را تغییردهید.

 

نکته: فایرفاکس قبلا از میانبر CTRL+E هم برای همین منظور استفاده می‌کرد اما این میانبر در فایرفاکس ۴ کار نمی‌کند. همچنین می‌توانید از این افزونه برای تنظیم میانبرهای مخصوص خودتان استفاده کنید. وقتی نوار جستجو فعال باشد می‌توانید از ترکیب ALT+ فلش پایین برای این منظور استفاده کنید:

 

  • می‌توانید موتور جستجوی مورد نظر خود را انتخاب کنید؛
  • همچنین می‌توانید نخستین حرف نام موتور جستجوی مورد نظر را فشار داده تا فورا به آن منتقل شوید.

۲. افزونه Scroll Search Engines

 

این افزونه برای کاربرانی که به ماوس متکی هستند بسیار مفید است. افزونه Scroll Search Engines کاربر را قادر می‌سازد با اسکرول کردن ماوس روی نوار جستجو یا منوی کانتکست٬ موتور جستجوی فعال را تغییر دهد. (منظور از منوی کانتکست زمانی است که کلمه‌ای را انتخاب کرده٬ روی صفحه کلیک راست می‌کنید و گزینه search the web for it را انتخاب می‌نمایید). به این طریق٬ این افزونه باعث کمتر شدن ۲ کلیک اضافی ماوس می‌شود: نیازی به کلیک روی نوار جستجو و سپس انتخاب موتور جستجوی مورد نظر ندارید.

همچنین این افزونه از میانبرهای CTRL+K و CTRL+SHIFT+K برای تغییر موتورهای جستجو استفاده می‌کند. همچنین با تغییر تنظیمات این افزونه می‌توانید کاری کنید که پلاگین‌های جستجو به صورت حلقه‌ای تغییر کنند (یعنی وقتی به آخرین پلاگین می‌رسد٬ مجددا به نقطه آغاز بازگردد).

۳. افزونه Quick Search Bar

 

اگر شما هم مثال من به ندرت از ماوس استفاده می‌کنید (و به جای آن معتاد تاچ پد هستید)٬ این افزونه به دردتان می‌خورد: Quick Search Bar. این افزونه دکمه‌های موتورهای جستجو را به جای اینکه در یک منوی بازشونده قرار گیرند٬ داخل خود نوار جستجو می‌برد. به این ترتیب٬ یک کلیک اضافی حذف می‌شود: به کمک این افزونه٬ دیگر نیازی ندارید که برای دسترسی به فهرست موتورهای جستجو در یک منوی بازشونده٬ روی نوار جستجو کلیک کنید.

 

همان طور که می‌بینید٬ اگر تعداد موتورهای جستجویتان زیاد باشد و همگی روی نوار جستجو جا نشوند٬ با یک کلیک می‌توانید به بقیه آن‌ها دسترسی پیدا کنید:

شاید مایل باشید پلاگین‌های جستجو را طوری سازمان‌دهی کنید که مهم‌ترین‌هایشان در بالای فهرست جای گیرند (و به این ترتیب٬ بدون نیاز به کلیک٬ به آن‌ها دسترسی داشته باشید). همچنین می‌توانید کاری کنید که با ماوس بتوان در بین آیکون‌های پلاگین‌های جستجو اسکرول کرد.

همچنین٬ آیکون موتورهای جستجو درون منوی کانتکست (کلیک راست) قرار می‌گیرند:

آیا نوار جستجوی فایرفاکس را دوست دارید؟ از چه ترفند‌هایی برای بهتر شدن آن استفاده می‌کنید؟

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *