کنترل امور ویندوز را به دست System Care بسپارید !

  • 1390/3/7
  • علیرضا
  • 2

همیشه به دنبال راهی برای فرار از کارهای طاقت فرسا و تکراری میگردیم . مثلا پاک سازی سیستم از فایل های اضافه ، دفرگمنت کردن هارددیسک و یا سایر کارهایی که هر از مدتی باید آنها را انجام دهیم . اصولا بهتر است که انجام این سری از وظایف را به برنامه های مخصوص بسپاریم تا هم کارمان راحت تر شود و هم بتوانیم وقت خود را صرف انجام امور دیگری کنیم .

برنامه های زیادی برای انجام این کارها ساخته شده اند که هر کدام مزایا و معایبی دارند .

به عنوان مثال یکی از مشهورترین برنامه های موجود ، برنامه Tuneup Utilities میباشد . این برنامه در این زمینه بسیار عالی عمل میکند اما برای استفاده از آن باید آن را خریداری کنید ( که البته در کشور ما ، ویندوز مایکروسافت با آن عظمتش ، کرک کردنش به ساعت نمیرسد . این برنامه ها که دیگر ……. ) .

اما بهتر است از برنامه های رایگان و البته بسیار عالی استفاده کنیم .

امروز قصد داریم تا شما را با برنامه Advanced System Care آشنا کنیم . پس با گویـــا آی تی همراه باشید .

 

معرفی : برنامه Advanced System Care برنامه ای در جهت بهینه سازی ویندوز میباشد . در این برنامه ابزارهای زیادی در اختیار شما قرار میگیرند که به فراخور کاری که قصد انجام آن را دارید ، میتوانید از آنها استفاده کنید . همچنین این برنامه رایگان بوده و شما میتوانید به منظور استفاده از قابلیت های بیشتر این برنامه ، نسخه پولی آن را خریداری کنید .

 

ابتدا این برنامه را با حجمی در حدود 29 مگابایت از سایت اصلی آن دریافت کنید .

پس از اینکه برنامه به صورت کامل دانلود شد ، آن را نصب کنید .

پس از نصب برنامه و راه اندازی آن با پنجره ای مطابق تصویر زیر روبرو خواهید شد .

 

اولین چیزی که در صفحه اصلی برنامه جلب توجه میکند ، 4 آیکن زیبا هستند که تقریبا 95 درصد ابزارهای برنامه را در خود جای داده اند .

اما به غیر از این 4 قسمت ، در صفحه اصلی برنامه میتوانید اطلاعات دیگری نیز بدست آورید .

به عنوان مثال در قسمت بالای برنامه با استفاده از یک لوگوی سبز رنگ با عنوان FREE به شما اشاره میکند که در حال استفاده از نسخه رایگان برنامه هستید و این بدان معناست که :

1- در استفاده از این نسخه ، نیاز به هیچ گونه پرداخت پول و یا استفاده از کرک نیست .

2- بعضی از قابلیت های برنامه فقط در نسخه Pro ( یا همان پولی ) وجود دارند ( البته تنها چند ابزار این برنامه مختص نسخه Pro است و بیشتر ابزارهای موجود در این نسخه ، رایگان هستند ) .

 

قسمت پایینی صفحه ، در واقع محل قرارگیری اطلاعاتی در مورد وضعیت برنامه است که شامل دو بخش میشود :

1- Summary : در این قسمت اطلاعاتی در مورد تعداد بدافزارهای نابود شده ، میزان حجم فایل های اضافی پاکسازی شده ، تعداد اشکالات برطرف شده و تعداد دفعات بهینه سازی های انجام شده قرار میگیرد .

گزینه ای با نام Reset نیز در بالای همین قسمت وجود دارد که با کلیک کردن بروی آن ، میتوانید مقادیری که در این قسمت وجود دارند را ، پاک کنید .

 

2- Status : مواردی که در این بخش قرار دارند ، همگی در نسخه ی Pro قابل استفاده اند . در این بخش بیشتر روندهای اتوماتیک سازی کارها قرار دارند . مانند حالت های Automatic Care ، Automatic Sweep ، Automatic Update ، Deep Clean و Deep Speedup .

 

حالا وقت آن رسیده که به سراغ قسمت های اصلی برنامه برویم .

همانطور که گفتم در وسط صفحه اصلی برنامه 4 آیکن وجود دارند که 95 درصد کارهای اصلی برنامه را انجام خواهند داد . ما از سمت چپ به راست شروع خواهیم کرد و کارکرد هر بخش را بررسی میکنیم .

 

********************

Quick Care : در این بخش شما قادر هستید که سیستم خود را به صورت سریع بررسی کرده و اشکالات و مسائل موجود را حل و فصل کنید . اکنون روی این قسمت کلیک کرده تا وارد مراحل عملی کار شویم .

با پنجره ای شبیه تصویر زیر روبرو خواهید شد . در این پنجره 5 بخش وجود دارد که با فعال و غیر فعال کردن آنها میتوانید قسمت های دلخواه خود به منظور انجام آنالیز انتخاب کنید .

1- Quick Malware Scan: با فعال کردن این قسمت ، یک اسکن ساده در رابطه با وجود بدافزارها صورت میگیرد . البته ناگفته پیداست که اسکنی که توسط این برنامه انجام میشود ، به هیچ وجه به اندازه نرم افزارهای امنیتی دقیق نیست .

2- Registry Fix : این قسمت از برنامه مسئول بررسی رجیستری ویندوز به منظور پیدا کردن اشکالات در آن است .

3- Shortcut Fix : در این بخش شرتکات هایی که در قسمت های مختلف ویندوز وجود دارند ولی دچار اشکالاتی هستند ، مورد بررسی قرار میگیرند .

4- Privacy Sweep : این قسمت مسئول پاکسازی تاریخچه مربوط به برنامه ها و کارهایست که شما انجام داده اید . از معروفترین برنامه هایی که در زمینه نگه داری اطلاعات به مدت طولانی میتوان به آنها اشاره کرد ، مرورگرهای وب هستند . این برنامه ها به دلیل اینکه ممکن است شما بعدا بخواهید در تاریخچه مرورهای خود به دنبال مورد خاصی بگردید ، سعی میکنند تا همه ی موارد را ذخیره کنند .

5- Junk File Clean : وظیفه این قسمت پاکسازی سیستم از فایل های بی مصرف و بیهوده است .

 

نکته مهم : در موارد بالا به غیر از مورد 3 ، گزینه ی Settings در اختیار شما قرار دارد که میتوانید نحوه کار هر بخش را شخصی سازی کنید .

به عنوان مثال در قسمت Privacy Sweep ، شما میتوانید مشخص کنید که مثلا تغییری در اطلاعات ذخیره شده توسط مرورگر گوگل کروم داده نشود .

 

پس از اینکه تغییرات مورد نظر خود را اعمال کردید و آماده انجام اسکن بودید ، روی دکمهNow  Scan که در قسمت سمت راست پنجره فعلی وجود دارد کلیک کنید . البته خود این دکمه شامل سه گزینه میشود .


1- Scan Only : که فقط بررسی را انجام میدهد و پس از اتمام بررسی انجام شده میتوانید شخصا عملیات رفع اشکال را نیز انجام دهید .

2- Scan and Repaire : در صورت انتخاب این گزینه ، عملیات اسکن انجام شده و بدون دخالت شما ، برنامه به صورت خودکار عملیات رفع اشکال را نیز انجام خواهد داد .

3- Shutdown PC after Scan and Repaire : شاید قصد داشته باشید که بیرون از منزل و یا محل کار بروید ( و کلا جایی که سیستم مورد نظر در دسترس شما نباشد ) و همچنین بخواهید که اسکن و رفع اشکال نیز توسط این برنامه انجام شود . همچنین شاید بخواهید که سیستم را بعد از اتمام این عملیات ، خاموش شود . پس منتظر چه هستید ؟؟؟ همین گزینه کار شما را راه می اندازد .

********************

Deep Care : کارکرد این قسمت تقریبا مانند قسمت بالاست . اما چندین تفاوت بین این دو حالت وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم .

اولین تفاوتی که بین این دو قسمت وجود دارد ، تقریبا میتوان آن را به قسمت های Quick Scan و Full Scan آنتی ویروس ها تشبیه کرد . در قسمت قبل سیستم به صورت خیلی سریع ( و متعاقبا با دقت کمتر ) مورد بررسی قرار میگرفت . ولی در بخش Deep Care شاید مدت زمان بررسی کمی بیشتر باشد ولی به طور حتم این بررسی با دقت بیشتری انجام میشود و یا به قول خود برنامه ، بررسی عــــمـــیـــق 😀  .

 

دومین تفاوت بین این دو قسمت ، وجود چند ابزار بیشتر در این قسمت Deep Care است . در قسمت Quick Care ابزارهای زیر وجود نداشتند . در ادامه به بررسی ابزارهایی که در قسمت Quick Care وجود نداشتند خواهیم پرداخت .

1- System Optimization : کار این قسمت ، بهینه سازی کردن فعالیت های سیستم و همچنین تنظیمات است . با استفاده از این روش ، بهبود عملکرد چشمگیری در روند فعالیت های سیستم پدید خواهد آمد .

2- Passive Defence : این قسمت از برنامه مدعی است که مانع از نصب اسپایورها ( جاسوس افزارها ) و بدافزارها در سیستم شما خواهد شد .

3- Disk Scan : جستجو به منظور پیدا کردن مشکل هارد دیسک و رفع خطاها از وظایف این بخش محسوب میشود .

4- Vulnerability Fix : آسیب پذیری های نرم افزاری این روزها یکی از مشکلات اساسی در دنیای نرم افزارها هستند . تقریبا میتوان گفت همه نرم افزارها دچار این سری از اشکالات هستند و یا به قول برنامه نویس ها ” برنامه ای که باگ نداشته باشد ، برنامه نانوشته است ” . همین جمله کاملا تایید کننده این حرف بنده است . دلیل اینکه شرکت های تولید کننده نرم افزار نیز به صورت مرتب برنامه های خود را آپدیت میکنند نیز همین است . دقیقا مثل شرکت مایکروسافت که هر از گاهی ویندوز و نرم افزارهای خود را آپدیت میکند و شما نیز باید این نرم افزارها را آپدیت کنید تا در صورت وجود مشکلی در آنها ، سریعا آن مشکل حل شده و شما را دچار دردسرهای بعدی مثل آلوده شدن سیستم و یا به سرقت رفتن اطلاعات نکند .

در این قسمت از برنامه ، شما میتوانید با فعال کردن قسمت مذکور سعی در رفع آسیب پذیری های ویندوز کنید .

5- Disk Defragment : این قسمت را به احتمال زیاد میشناسید و یا حتی با آن کار کرده اید . ابزار Disk Defragmenter یکی از ابزارهای مفیدیست که در ویندوز وجود دارد . کلا کار ابزارهای دفرگمنتر اینست که اطلاعاتی را که در سرتاسر هارددیسک پراکنده شده اند را یکپارچه سازی کرده و به استفاده از همین شیوه باعث بهبود سرعت سیستم خواهند شد .

حالا اگه میخواهید ، میتوانید این کار را هم به عهده برنامه خوب Advanced System Care بگذارید و با خیال راحت به دیگر کارهایتان برسید .

*******************

Turbo Boost : اول از همه باید بگویم که این قسمت از برنامه را با تکنولوژی شرکت اینتل که در پردازنده های خود به کار میگیرد اشتباه نگیرید . این قسمت به هیچ وجه تغییری بروی پردازنده شما ایجاد نمیکند و تنها نامش مشابه تکنولوژی شرکت اینتل است .

درواقع کار این قسمت اینست که با غیر فعال کردن برخی از پردازش های غیر ضروری در حال اجرا ، باعث کم شدن بار پردازشی روی پردازنده شده و در نتیجه سرعت انجام پردازش های دیگر ، بالاتر میرود . نتیجه اینکه سرعت سیستم بالاتر خواهد رفت .

روش کار این قسمت بدین گونه است که ابتدا بایستی روی آیکون Turbo Boost کلیک کنید .

سپس پنجره ای باز خواهد شد و تعدادی از پردازش های غیر ضروری ( در مناطق مختلف سیستم ) توسط خود برنامه شناسایی شده و لیست میشوند . این بخش خود شامل 3 قسمت میشود که به بررسی آنها خواهیم پرداخت .

1- System Services : در این بخش سرویس های سیستمی که میتوانند باعث کاهش سرعت سیستم میشوند ، لیست شده و شما میتوانید با غیر فعال کردن آیتم های موجود باعث بالاتر رفتن سرعت سیستم شوید . البته لازم به ذکر است که برخی از گزینه ها غیر فعال کردنشان به خود شما بستگی دارد . به عنوان مثال اگر شما به پرینتر خود نیاز داشته باشید ، غیر فعال کردن گزینه Disable printer support باعث اخلال در کارهای شما خواهد شد .

نکته : پس از سفارشی سازی هر بخش ، با کلیک بروی دکمه Next به قسمت بعدی خواهید رفت .

2- Background Applications : بعضی از برنامه ها در پس زمینه نیز به کار خود ادامه میدهند . آیکون این سری از برنامه ها را معمولا در قسمت System Tray ( کنار ساعت ویندوز )  قابل مشاهده هستند .

3- Theme : پوسته های ویندوز خود نیز باعث کاهش سرعت ویندوز میشوند . به همین دلیل این برنامه از شما در خواست میکند که در صورت تمایل اقدام به استفاده از ساده ترین پوسته ویندوز کنید .

در قسمت Theme دو گزینه وجود دارد . اگر شما گزینه اول یعنی Yes , make it like this را انتخاب کنید ، پوسته ویندوز به ساده ترین شکل تغییر خواهد یافت . اما در صورتی که گزینه No , keep current appearance را انتخاب کنید ، پوسته فعلی ویندوز بدون تغییر خواهد ماند .

پس از کلیک بروی دکمه Next با قسمت Finish روبرو خواهید شد که در این قسمت از شما تاییدیه ای درخواست میشود تا Turbo Boost فعال شود . کافیست گزینه Yes را انتخاب کرده و دکمه Finish را بزنید .

***********************

ToolBox : این بخش همانطور که از نامش پیداست ، حاوی ابزارهای جانبی است که هر کدام در انجام برخی از کارها به شما کمک میکنند .

ابزارهای این بخش در پنج قسمت مجزا دسته بندی شده اند .

Recently : این بخش حاوی ابزار بخصوصی نیست و تنها نقشی که در این برنامه ایفا میکند اینست که ابزارهای قبلی استفاده شده توسط شما را نشان میدهد .

 

بخش Clean : ابزارهایی که در این بخش وجود دارند ، مخصوص پاکسازی سیستم از موارد زائد میباشند .

1- Registry Cleaner : این ابزار در نسخه رایگان این برنامه قابل استفاده نیست و باید به منظور استفاده از این ابزار ، نسخه پولی این برنامه را خریداری کنید . ولی در کل کار این ابزار پاکسازی کامل رجیستری از موارد زائد میباشد .

2- Privacy Sweep : در مورد این ابزار قبلا توضیحاتی داده شده .

3- IObit Uninstaller : برنامه های زیادی نوشته شده اند که مسئول حذف کردن یا همان Uninstall کردن برنامه های مورد نظر شما هستند . گاهی اوقات حذف کردن برنامه ها با استفاده از Uninstaller خود ویندوز با خطا مواجه میشود و یا پس از حذف هنوز هم آثار برنامه در برخی نقاط سیستم به جای میماند . اما استفاده از برنامه های مخصوص اینکار میتواند همه آثاز آن برنامه را از بین ببرد . ابزاری که پیش روی شماست دقیقا کار همان برنامه ها را انجام میدهد .

4- Disk Cleaner : شاید هر از گاهی با پیغام های ویندوز مواجه شده اید که از شما درخواست میکند که با استفاده از ابزار Disk Cleaner خودش به پاکسازی فایل های زائد بپردازید . این ابزار هم به شما کمک میکند که از شر فایل های بیهوده خلاص شده و بگذارید سیستمتان نفسی بکشد .

5- File Shredder : همیشه اطلاعات شخصی نیازمند انجام کار با دقت بیشتری هستند . به عنوان مثال فرض کنید که قصد دارید یکی از فایل های خصوصی خود را طوری حذف کنید که با ابزارهای بازگردانی اطلاعات هم نتوان آن را بازیابی کرد . در اینجاست که ابزارهای این چنینی به کمک شما می آیند و به شکلی فایل را نابود میکنند که نتوان آنها را بازیابی کرد . البته در مورد این برنامه ها ضرب المثل دست بالای دست زیاد است ، صدق میکند . بعضی از برنامه های بازگردانی اطلاعات هستند که میتوانند دیتای به کل نابود شده را بازگردانی کنند .

 

بخش Optimize : ابزارهای موجود در این بخش در رابطه با بهینه سازی سیستم هستند .

1- Smart RAM : رم سیستم یکی از عواملیست که در سرعت سیستم بسیار تاثیر گذار است . ابزار Smart RAM به شما کمک میکند که بتوانید رم سیستم را بهینه سازی کنید . بهینه سازی رم هم معمولا به اینصورت است که موارد بیهوده ای که فقط باعث اشغال رم شده اند توسط این ابزار شناسایی شده و پاکسازی میشوند .

2- Internet Booster : این ابزار نیز در نسخه رایگان قابل استفاده نیست . ولی روش کار آن ( طبق توضیحات خود برنامه ) اینگونه است که با بهینه سازی پروتکل TCP/IP و تنظیمات مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم ، باعث افزایش سرعت اینترنت شما میشود .

3- Startup Manager : استارت آپ ویندوز یکی از بخش های مهم آن به حساب می آید . برخی از برنامه ها با استفاده از این قسمت ، همزمان با راه اندازی ویندوز ، اجرا میشوند . ابزار Startup Manager شما را قادر میسازد تا بر این بخش نظارت کاملی داشته باشید . مثلا شاید بخواهید که مانع از اجرای برخی از برنامه ها در هنگام راه اندازی ویندوز شوید و یا بخواهید برنامه ای را به منظور اجرا در هنگام بالا آمدن ویندوز ، به لیست اضافه کنید .

4- Registry Defrag : رجیستری هم مانند هارددیسک ممکن است دچار پراکندگی محتویات خود شود . این ابزار دقیقا کار ابزارهای Disk Defragmenter را انجام میدهد . با این تفاوت که عملیات دفرگمنت را بروی رجیستری و قسمت های مربوط به آن انجام میدهد . البته لازم به ذکر است که این ابزار هم در نسخه رایگان قابل استفاده نیست .

5- Smart Defrag : این ابزار مدعیست که به صورت هوشمند هارددیسک سیستم را دفرگ کرده و با استفاده از همین روش هوشمند تاثیر بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد .

6- Game Booster : این ابزار هم شرایط را برای اجرای بهتر و روان تر بازیها فراهم میکند .

 

Repair : این بخش هم همانطور که از نامش پیداست ، حاوی ابزارهایی به منظور تعمیر کردن قسمت های آسیب دیده است .

1- Undelete : ابزار مذکور به منظور بازگردانی فایل ها حذف شده است .

2- Shortcut Fix : این ابزار در درایوهای مورد نظر شما به جستجو پرداخته و شرتکات های بیهوده و فاقد استفاده را پیدا میکند . پس از آن میتوانید از بین موارد پیدا شده ، آیتم ( های ) مورد نظر خود را علامتگذاری کرده و آنها را پاک کنید .

3- Disk Doctor : ابزار Disk Doctor درایوهای سیستم را به منظور پیدا کردن اشکالات و خطاها آنالیز میکند و در صورت وجود مشکلی پس از گزارش به شما ، سعی در برطرف کردن آن میکند .

4- Win Fix : این ابزار ویندوز را مورد بررسی قرار داده و در صورت پیدا کردن مشکل آن را به شما گزارش میکند . در نهایت شما تصمیم خواهید گرفت که کدام مشکلات برطرف شوند .

5- IE Helper : با استفاده از این ابزار میتوانید علاوه بر کنترل بیشتر قسمت های مرورگر اینترنت اکسپلورر ، منوی راست کلیک ویندوز را نیز تغییر دهید .

 

Security : ابزارهای امنیتی را نیز میتوانید در این بخش پیدا کنید .

1- Security Hole Scanner : با استفاده از این ابزار میتوانید سیستم را از نظر وجود حفره های امنیتی مورد بررسی قرار داده و به صورت اتوماتیک آنها را رفع کنید .

2- Process Manager : این ابزار کارش دقیقا مانند Task Manager ویندوز است . اصولا کار این ابزارها نشان دادن پردازش های جاری سیستم است . البته این ابزار امکانات بیشتری نسبت به Task Manager ویندوز در اختیارتان خواهد گذاشت .

3- Driver Manager : با استفاده از این ابزار میتوانید درایورهای سیستم را آپدیت کرده ، از آنها بکاپ گرفته و یا بازگردانی کنید .

4- IObit Security 360 : این هم یکی دیگر از ابزارهای این برنامه است که ادعا میکند که سیستم شما را از انواع و اقسام بدافزارها در امان نگه میدارد .

 

Control : در این بخش ابزارهایی در جهت کنترل سیستم وجود دارند .

1- Cloned File Scanner : این ابزار متاسفانه در نسخه رایگان قابل استفاده نیست . اما روش کار این برنامه بدین صورت است که به دنبال فایل های زائد و یا به اصطلاح شبیه سازی شده میگردد و مانع از به هدر رفتن فضای هارددیسک شما میشود .

2- Disk Explorer : این ابزار با آنالیز کردن هر کدام از درایوها و یا کل هارددیسک اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار میدهد . به عنوان مثال فضای کلی درایو ، فضای استفاده شده ، فضای آزاد ، بزرگترین فایل موجود در درایو آنالیز شده و ……. .

3- System Information : اطلاعاتی درباره سیستم شما در این بخش قرار میگیرد که شامل دو دسته کلی اطلاعات نرم افزاری ( سیستم عامل ) و سخت افزاری ( پردازنده ، رم ، هارددیسک ، کارت گرافیک و …. ) میشود .

4- Empty Folder Scanner : با استفاده از این ابزار میتوانید فولدرهای خالی را در کل هارددیسک پیدا کرده و در صورت تمایل حذف نمایید .

5- System Control : این بخش شامل آیتم های زیادی میشود . در واقع در این بخش میتوانید ویندوز را شخصی سازی کنید و تغییرات زیادی را بوجود بیاورید . از تغییر در بخش های اصلی ویندوز گرفته تا تغییر تنظیمات امنیتی .

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
    1. سلام .
      ممنون دوست عزیز .

      موفق باشید …….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *