راه اندازی سرویس موسیقی FaceBook با Spotify

  • 1390/3/10
  • ناصر حردانی
  • 0

فیس‌بوک با Spotify برای یک سرویس Music-Streaming که تا ۲ هفته‌ی دیگر آماده می‌شود در حال همکاری هستند.

این سرویس هم‌اکنون درحال تست می‌باشد ٬ اما زمانی که به اجرا دراید ٬ کاربران فیس‌بوک آیکون Spotify را در قسمت سمت چپ newsfeed خود می‌بینند مثل آیکون‌های photos و events .

با کلیک بر روی آیکون Spotify این سرویس روی دسکتاپ شما نصب می‌شود و کاربران قادر خواهند بود از طریق فیس‌بوک به میلیون‌ها آهنگ از کتابخانه Spotify دسترسی داشته باشند .این سرویس قابلیتی دارد که به کاربران فیس‌بوک اجازه می‌دهد یک موزیک را بطور همزمان با دوستانشان گوش کنند .

پیش از این Spotify در تلاش بود که سرویس stream خود را به آمریکا بیاورد و حالا از طریق فیس‌بوک می‌تواند به این هدف هم برسد .

درحال‌حاضر Spotify در اینترفیس دسکتاپ خود قابلیت یک‌پارچه سازی با فیس‌بوک را دارد که به کاربران اجازه می‌دهد بدانند دوستان آنها چه چیزی در فیس‌بوک گوش می‌دهند و قابلیت اینکه موزیکهایی که گوش می‌دهند در newsfeed فیس‌بوک نمایش داده شود .این سرویس جدید در پلتفرم فیس‌بوک احتمالا این قابلیت‌های سوشیال و مشابه آنها را خواهد داشت .

براساس یک سری منابع برای این همکاری هیچ پولی بین این ۲ طرف جابجا نمی‌گردد ٬ سود این همکاری برای هر دو طرف آشکار است : فیس‌بوک بلاخره بعد از چند سال یک سرویس موزیک خواهد داشت ٬ در سال ۲۰۰۸ فیس‌بوک رؤیای داشتن یک سرویس موزیک داشت مثل last.fm یا سرویس موزیک myspace . برای Spotify هم فواید زیادی دارد٬‌ دیگر لازم نیست از تبلیغات در فیس‌بوک استفاده کند و به میلیون‌ها کاربر دسترسی دارد و به آنها امکان انتخاب سرویس premium خود را می‌دهد که ۱۰ پوند در ماه برای انگلیسی‌ها و ۱۰ یورو برای اروپایی‌ها مثل فرانسه ٬ هلند و اسپانیا قیمت دارد . Spotify یک سرویس رایگان است ٬ اما ۱۰ ساعت بیشتر اجازه گوش دادن موسیقی در ماه به کاربران عادی نمی‌دهد .

همکاری با Spotify نشان‌دهنده‌ی انعطاف فیس‌بوک در فضای Media است . ارائه سرویس‌هایی که برای کاربران در شبکه‌های اجتماعی فراتر از یک سرویس ساده است .

سرویس فیلم و حالا موزیک و احتمالا در آینده نمیاش TV در فیس‌بوک را هم خواهیم دید . کاربران بیشتر مایل هستند محتوای خودشان را در یک محیط سوشیال استفاده کنند . ( چرا به یک آهنگ جدید و خوب به تنهایی گوش کنید وقتی می‌توانید با دوستانتان آن‌را گوش دهید ؟)
فیس‌بوک همچنین در زمینه‌ی سرگرمی پای در راه social gaming گذاشته است . همکاری با Zynga هم برای ۲ طرف فواید بسیار داشته است . موفقیت بازی معروف FarmVille در فیس‌بوک ارزش کمپانی Zynga را به ۱۰ بیلیون دلار رساند و Spotify هم به موفقیتی این چنینی فکر می‌کند .

البته فیس‌بوک و Spotify چندین سرمایه‌گذار مشترک دارند . بطور مثال بیلیونرهای مثل Li Ka Shing یا Yuri Milner همزمان بخشی از سهام فیس‌بوک و Spotify را در اختیار دارند همچنین Sean Parker یکی از اولین مدیران و بوجود آورندگان فیس‌بوک و دارای ۷٪ سهام آن و البته صاحب Napster ٬ در هیئت مدیره Spotify نشسته است .

باید دید مارک زوکربرگ که رؤیای یک سرویس موزیک استریم از همان ابتدای تاسیس فیس‌بوک را داشته می‌تواند با سایت‌های بزرگی مثل Shazam یا Last.fm رقابت کند یا خیر .

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *