چگونه عکسهای دیجیتال خود را مدیریت و سازماندهی کنیم

  • 1390/3/17
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

جمع کردن همه عکس های دیجیتال در یک فولدر روی رایانه شما کاری آسان است و نیاز به مهارت خاصی ندارد، اما حفظ و نگهداری از آنها به صورتی مرتب و  سازمان یافته به طوری که هر وقت هر کدام را بخواهید به سرعت پیدایش کنید کمی پیچیده تر است. این هفته از خوانندگان خواستیم تکنیک های مورد استفاده خود در مدیریت و سازماندهی عکس های دیجیتال را برای دوستان دیگر به اشتراک بگذارند و اکنون در این مقاله برآنیم که ایده ها و نظرات شما را برجسته کنیم.

به نظر می رسد در حال حاضر هیچ کمبودی از لحاظ عکاس کارکشته و حرفه ای در میان خوانندگان ما وجود ندارد و خدا را شکر همه این کاره اند! نظرات شما سرشار از نکته ها ، ترفندها ، و نگرش تازه به نحوه مدیریت مجموعه عکس های دیجیتال به طور موثر و عملی بود و ما از این بابت خوشحالیم.در ادامه به برخی نکات منعکس شده در نظرات می پردازیم.

نام گذاری پرونده ها و پوشه های حاوی عکس در سیستم عامل ویندوز

آنچه از بررسی نظرات برمی آید این است که سیستمی که اکثریت شما برای طبقه بندی عکس ها استفاده می کنید از یک سری از پوشه ها و فایل های تاریخ خورده تشکیل شده که این تاریخ همان تاریخ گرفته شدن عکس است. هر دو گروه عکاسان آماتور و حرفه ای ترجیح می دهند از سیستم طبقه بندی پوشه / فایل مبتنی بر تاریخ گرفته شدن عکس استفاده کنند چرا که جستجو در میان عکس ها به این شیوه آسان تر است و این مسئله قبل از آنکه شیوه ای به نام تگ کردن یک شخص در عکس های دسته جمعی در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک مطرح شود وجود داشته. Pat Obrien یکی از خوانندگان در پاسخ به پرسش ما می نویسد:

«کار من عکاسی حرفه ایست، پس بنابراین من عکس های خود را کمی طبقه بندی کرده ام. من یک پوشه مرجع به نام “کتابخانه عکس های حرفه ای” (Master Photo Library)، ایجاد کرده سپس در داخل آن طبقه بندی را به نحو ذیل انجام داده ام.

اگر بخواهم عکس های شخصی و خصوصی خود را ذخیره کنم، فولدر با نام Personal درون فولدر فوق می سازم و سپس زیر فولدر هایی به این ترتیب درون آن درست می کنم: “YYYYMM – MONTHMMDD – Project Name”

که هر کدام از این عبارات بدین معناست:

YYYY نمایانگر سال تهیه عکس است مثلا 2010.

MM یعنی ماه مانند 01 که یعنی ماه اول سال یا همان ژانویه.

MMDD نام و محل پروژه مثل 0101 – بوستون

اگر عکاسی مربوط کسب و کار و حرفه ام باشد، دوباره در کتابخانه عکس های حرفه ای یک فولدر به نام Clients and Events می سازم سپس:

زیر فولدر هایی به این ترتیب درون آن درست می کنم: YYYYCLIENT NAMEMMDD – Event Name

که هر کدام از این عبارات بدین معناست:

YYYY نمایانگر سال تهیه عکس است مثلا 2010.

CLIENT NAME نام مشتری است ، مثل جو و جین اسمیت.

MMDD روز و ماه عکاسی از رویداد، مثل 0508 – Engagement Shoot»

اکثریت قریب به اتفاق خوانندگان از اشکال مختلف طرح نامگذاری معکوس استفاده می کنند، مانند نام گذاری تمام پوشه ها به YYYY-MM-DD که یعنی سال،ماه، روز و یک عنوان برای فولدر حاوی آن عکس های به خصوص.

برقراری ارتباط متقابل اصلی کلیدی است

در حالی که تنوع بسیاری در شیوه نام گذرای پوشه ها و فایل ها وجود دارد انگیزه اصلی برای روی آوردن به یک سیستم نامگذاری موثر برای دسته بندی و طبقه بندی عکس ها، بی اعتمادی کاربران نسبت به سیستم ها و ابزارهای بسته مدیریت عکس هاست.

یکی از کاربران به نامBemental خطرات ناشی از ابزارهای بسته مدیریت عکس را این چنین بیان می کند:

«خیلی از ماها عادت به استفاده از نرم افزاری همچون iPhoto و مشابه آن برای طبقه بندی عکس های خود کرده ایم، اما من مدتی است که از برنامه هایی که عکس های کاربران را درون کتابخانه پیش فرض خود ذخیره می سازند فاصله گرفته ام. می دانید کتابخانه های موجود در چنین نرم افزارهایی به طور بالقوه احتمال خرابی و در نتیجه از دست رفتن داده های ذخیره شده درون خود را دارند و آنگاه یک فاجعه برای شما رخ میدهد.»

در واقع، یک خطر ذاتی برای کاربرانی که ساعت ها و ساعت ها مشغول برچسب زدن و سازماندهی عکسهای خود می شوند وجود دارد و آن این است که اگر همه این اطلاعات در یک کتابخانه ساده و محلی برنامه که می تواند از بین برود ذخیره شود (و یا از فایل هایی که درون فهرست قرار دارند جدا ذخیره گردد،) آنگاه همه این زحمت ها می تواند بیهوده باشد. «مارک» از دیگر خوانندگان ما این مسئله را به خوبی درک کرده است:

« یک بار خاطره بدی را در استفاده از یک برنامه سازماندهی و ویرایش عکس های دیجیتال تجربه کردم که همه عکس های ذخیره شده روی هارد دیسک رایانه ام را به شکلی بایگانی کرد که فقط خود برنامه منطق آن را درک می کرد! اگر به عنوان مثال به دنبال عکس بچه هایم که سه سال پیش کنار ساحل انداخته بودم می گشتم، خیلی زود متوجه می شدم آن عکس با عکسهای کریسمس شش سال پیش و عکسی که دیروز از سگ خانگی ام انداخته ام در یک دسته قرار گرفته!! بنابراین ، خودم را از شر آن برنامه خلاص کردم و به برنامه پیکاسا روی آوردم و اکنون آن را دوست دارم.

با این حال، در رایانه ام یک سیستم آرشیو فایل راه اندازی کرده ام که بر اساس تاریخ گرفته شدن عکس است. هر پوشه در نام خود شامل عبارت YYYY-MM است. من تقریبا هیچ وقت از زیر پوشه ها در عکس های خود استفاده نمی کنم. به این ترتیب آنها همیشه به ترتیب تاریخ در سیستم بایگانی من مرتب می شوند و اگر من به دنبال یک عکس باشم و نخواهم از پیکاسا کمک بگیرم، که گاهی بسیار کند است (این تنها گله من از این برنامه است) این شیوه می تواند کمک خوبی به من کند. من اجازه دادم برچسب ها و امکانات دیگر پیکاسا بقیه سازماندهی را که عکس ها نیاز دارند انجام دهند. همچنین تعداد معدودی پوشه های خاص، مانند یکی برای دانلود آثار هنری ، یکی برای ذخیره اسنادی که اسکن کرده ام و یکی برای عکس های خانوادگی و قدیمی است که با اسکنر اسکن کرده ام اما نمی توانم تاریخ دقیق آن عکس را به خاطر بیاورم اختصاص داده ام. مهم ترین فرض من بر این بوده است که تا حد ممکن نام گذاری و طبقه بندی را آسان و قابل درک نمایم تا اگر شخص دیگری نیز در این پوشه ها به دنبال عکسی بگردد سر از منطق سازماندهی عکس ها درآورد.»

با وجود این که اکثریت نظرات بر استفاده از تغییر در نام گذاری پوشه ها و فایل ها به شکلی خاص مانند تاریخ تاکید داشتند و این مسئله را مستقل از استفاده از برنامه های مدیریت عکس امری ضروری می شمارند اما نظرات مخالفی هم وجود داشت. به عنوان نمونه Brodiemac می نویسد:

«من همیشه در مورد عکس های خود وسواس زیادی داشته ام. آنها را همیشه در پوشه های شامل سال و ماه مرتب کرده ام. خب سوال این است که پس برنامه های مدرنی که می توانند این کار را برای شما انجام داده و کلیه عکس های جدید ذخیره شده را بر اساس سال و ماه و روز مرتب سازی کنند به چه کار می آیند و چرا این کار باید به طور دستی انجام گیرد؟ برای من واقعا اهمیتی ندارد که این وظیفه خطیر را بر عهده ماشین بگذارم و از عواقبش بهراسم»

او به نکته جالبی اشاره کرده. اگر عکس های شما به درستی پشتیبان گیری شده و شما نگران از دست دادن عکس های خود در موقع خراب شدن و یا بازنویسی روی فایل های حافظه برنامه مدیریت عکس نیستید، شما می توانید مدت زمان زیادی در وقت خود صرفه جویی کنید تنها کافیست به برنامه مورد علاقه خود در سازماندهی عکس ها(مانند پیکاسا و یا Lightroom که هر دو نزد خوانندگان محبوب بوده اند) اجازه دهید این کار را برایتان انجام دهد. آنها کار شما را خود انجام داده و در خدمت شمایند.

منبع: HowtoGeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *