Viddy؛ ميكروبلاگ نگاري ويدئويي براي كاربران آيفون

  • 1390/4/1
  • ITTeach
  • 0

شايد خيلي از شما سايت ميكروبلاگ نگاري ويدئويي شبيه توئيتر 12seconds.tv را به خاطر داشته باشيد كه در آن اعضا ويدئوهاي 12ثانيه­اي درباره آنچه در زندگيشان مي­گذشت را پست مي­كردند. با اين حال بنا به دلايلي اين سايت در اكتبر گذشته تعطيل شد. خب، اگر شما يكي از كاربران آيفون هستيد، يك نسخه موبايل مشابه ميكروبلاگ نگاري ويدئويي 12seconds آغاز به كار كرده است كه نام آن Viddy [لينك “فروشگاه آي­تيون”] مي­باشد.

“ويدي” يك ابزار آي­فون “استوديوي فيلم نشر ويدئوهاي روزانه” است كه به شما امكان ايجاد ويدئوهاي 15ثانيه اي كه با موزيك پس­زمينه و فيلترهاي جلوه­هاي ويژه تكميل مي­شوند را مي­دهد. ويدئوها، مثل روش اشتراك گذاري عكسها با استفاده از ابزار فوتوبلاگ نگاري Instagram، قابل آپلودشدن، اشتراك گذاري، و تماشا از طريق فيسبوك، توئيتر و يوتيوب هستند. يكي از چيزهاي عمده­اي كه ويدي به طور ويژه دارد دوربين ويدئويي آي­فون 4 است. دوربين جلويي اين ابزار آن را براي ميكروبلاگ نگاري ويدئويي شخصي ايده­آل ساخته است. ويدي به خوبي با اين ابزار ويدئويي و سايتهاي پرمخاطب شبكه­هاي اجتماعي همخواني دارد.

 

قابليتهاي اصلي

قابليتهاي اصلي ويدي شامل توانايي انتقال ويدئو از درون خود دستگاه يا انتخاب از ويدئوهاي موجود در Camera Roll آي­فون است. اگر ويدئويي را از دستگاه ضبط مي­كنيد، تايمر آي­فون به شما در زمينه نظارت بر محدوديت زمان 15ثانيه­اي كمك شاياني خواهد كرد. از سويي ديگر، اگر ويدئوي موجود در آي­فون شما خيلي بلند باشد، مي­توانيد توسط خود دستگاه آن را برش بزنيد، ولي بدبختانه هيچ ابزار برشگري كه بتواند در زمينه تشخيص زمان بيشترين برش ممكن مفيد واقع شود وجود ندارد.

سپس، مي­توانيد يكي از فيلترهاي موجود را براي يك ويدئو به كار بگيريد – سياه و سفيد، رنگدار، قديمي، ساده شده (junked) و سه بعدي. شما مي­توانيد افكتي كه روي ويدئويتان گذاشته­ايد را پيش از اشتراك گذاري­اش مرور نماييد؛ با اين حال، پردازش افكت به­كاربرده­شده و موسيقي آن چند ثانيه­اي زمان خواهد برد.

همچنين، اگر مي­خواهيد از موزيك پيش­فرض در ويدئو استفاده نماييد بايد از افكتهاي ويدئويي استفاده نماييد. ويدي فقط يك تِرَك صوتي پس­زمينه (يك انتخاب جاز جالب) در اختيار قرار مي­دهد، و به دلايلي شما نمي­توانيد يك ترك صوتي از كتابخانه آي­تيونتان انتخاب نماييد. اگر عجله داريد، مي­توانيد از افكت­ها و پردازش ويدئويي چشمپوشي كنيد، يا پيش از آپلود كردن در ويدي از iMovie اپل براي افزودن موزيك و انتقال­دهنده­ها استفاده نماييد.

آخرين گام در اين فرايند برچسب­زني به ويدئويتان و انتخاب سايتهاييست كه مي­خواهيد آن را در آنجا به اشتراك بگذاريد.

ساير قابليتها

ويدي داراي رابط و قابليتهاي انجمني مشابه آنچه در ابزار اشتراك گذاري عكس (Intagram) و سايتهاي شبكه­هاي اجتماعي آنلاين پرمخاطب يافته مي­شود است.

كافيست ليست “دنبال كردن (Following)” خود را با استفاده از تماسهايي كه در Address Bookتان، فيد فيسبوك و توئيتر، يا با جستجوي ليست فعلي كاربران ويدي داريد ايجاد نماييد.

ويدي همچنين داراي بخش ويدئوهاي “محبوب” است كه بر مبناي آرائي كه گرفته­اند رده بندي مي­شوند. شما البته مي­توانيد ويدئوها را به عنوان موارد محبوب (favorites) انتخاب نماييد.

امكانات مفيد براي آينده

در مجموع، ويدي يك ابزار خوب و مفيد است كه سبك خود را دارد. در صورتي كه در ساير دستگاه­هاي موبايل رايج نيز مورد استفاده قرار گيرد مي­تواند توجهات را به خود جلب نمايد. بهينه­سازي آن براي اندرويد، آي­پد 2، ويندوز 7 و بلكبري در دست انجام است.

با اين حال، من اميدوارم قابليت­هاي مهم ديگري نيز در آن به كار گرفته شود. اول از همه، خيلي خوب مي­شود اگر كاربران بتوانند به جاي زدن دكمه انجام (Done) و هر بار بازگشتن به فيد براي ديدن ويدئوي ديگر، پلي­ليستي از ويدئوهاي انتخابي را ايجاد نمايند.

همچنين، لطفا اگر اين ابزار و سرويس به اندازه كافي رواج يافت به كاربران امكان مرور ويدئوها از طريق برچسب­ها و كانال­ها را بدهيد، و كاربران را به ضبط ويدئوهايي فراتر از نوع بلاگ نويسي شخصي تشويق نماييد. عالي خواهد بود كه كانالهاي جداگانه­اي براي ويدئوهاي كوتاه از كنسرتها، رستوران­ها، معارفه­ها، اماكن توريستي، اظهار نظرها درباره محصولات، خبرهاي كوتاه، جشن تولدها و غيره وجود داشته باشد. برخي از ويدئوها در فيد آن شخصي­تر از آن هستند كه قابل توجه باشند.

هنوز خيلي زود است كه بتوان گفت محبوبيت ويدي چقدر خواهد شد. ولي اين ابزار قطعا پتانسيل ارتقاي ويدئوگرافي مشابه ساير ابزارهاي جديد همچون ابزار ويرايش و توليد ويدئو، Videolicious و برنامه اشتراك گذاري ويدئويي Showyou را داراست.

به ما بگوييد كه درباره ويدي چه نظري داريد. آيا ويدئوهايي براي اشتراك گذاري پست خواهيد كرد؟

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *