راهنماي جامع 39 اپليكيشن و سرويس گوگل – بخش اول (از 2)

  • 1390/4/15
  • عباس كريمي
  • 7

اگر اين ادعا درست باشد كه Google در نقطه ي رفيعي از دنياي آي تي قرار گرفته است، پس احتمالا وقت آن رسيده است كه ارباب دنياي آنلاين را اندكي بهتر بشناسيم. گوگل بيش از %65 از ترافيك جهاني جستجو را در اختيار دارد و مابقي وب را نيز توسط گستره­ي وسيعي از خدمات رايگانش تحت تسلط خود درآورده است. اين امر تا بدان جا پيش رفته است كه تقريبا غيرممكن است يك روز را در اينترنت بگذرانيم اما از مسير گوگل عبور نكنيم. به همين خاطر ما اين راهنماي جامع را در مورد تمامي چيزهاي مرتبط با G تهيه كرده ايم.

 

39 اپليكيشن با اهميت گوگل

در ادامه، ما مهمترين سرويس هاي گوگل را ارزيابي و طبقه بندي نموده و ترفندهاي مفيدي را در ارتباط با مهمترينِ آن ها ارائه مي دهيم.

Google Alerts

google.com/alerts

آيا مي خواهيد بدانيد كه مردم درون وب در مورد شما چه مي گويند (يا هر جيز ديگر در آن مورد)؟ پس Google alert را تنظيم كنيد. مي توانيد هر نوع رشته (متن) جستجو را درون فيلد مربوطه تايپ نماييد. توجه داشته باشيد هر چه اين رشته اختصاصي تر باشد بهتر است. براي اين كه كلمات عمومي باعث آشفتگي نتايج و در نتيجه ارائه نتايج مثبت كاذب نگردند، از يك عملگر مستثني كننده (exclude operator) همانند “-” استفاده نماييد. در صورتي كه تنها در تعداد اندكي از سايت هاي عمومي به دنبال نتايجتان هستيد عبارت مورد جستجويتان را با عملگر “sites:” همراه سازيد و بعد از “:” (دو نقطه) فهرستي از سايت هاي مورد علاقه تان را ليست كنيد. در ادامه مي توانيد نتايج جستجو را با انتخاب نوع محتوايي كه تمايل داريد در آن مورد به شما alert داده شود (از قبيل اخبار، ويدئوها و يا سايت ها، تعداد دفعاتي كه مي خواهيد جستجو انجام گيرد و  آدرسي كه تمايل داريد نتايج حاصل شده از جستجو به آن ارسال شوند) محدودتر سازيد.

Google Books and eBookstore

books.google.com

با تشكر از كيندل آمازون كه كتاب هاي ديجيتال را مرسوم ساخت. هم اكنون گوگل در حال كار بر روي اين موضوع است كه كتاب هاي ديجيتالي را از طريق سرويس هاي Google Books و eBookstore در همه جا حاضر نمايد. ميان اين دو سرويسِ مجزا نوعي همگرايي وجود دارد، Books مجموعه عظيمي از كتابهاي اسكن شده در فرمت PDF به علاوه فايل هاي ebook اي از كتاب ها و مجله هايي (حتي در موضوعات نه چندان شناخته شده) از قرن نوزدهم ميلادي تا كنون مي باشد. فروشگاه كتاب الكترونيكي (eBookstore) كتاب هاي ديجيتالي اي كه به تازگي منتشر شده اند را با قيمت هايي قابل مقايسه با آمازون و iBook اپل به فروش مي رساند. هم اكنون اين سرويسِ گوگل با اپليكيشن هاي ريدر در اندرويد، iOS و كامپيوترهاي دسكتاپ منطبق شده است.

 

Google Checkout

checkout.google.com

به دنبال موفقيت سريع PayPal، گوگل نيز توسط سرويس Checkout به بازيِ پرداخت آنلاين گام نهاد. Checkout، سرويسِ پرداختي است كه به شما اجازه مي دهد چيزهايي را به طور آنلاين و توسط كارتي اعتباري كه به اكانت گوگلتان متصل شده، خريداري نماييد. همانند PayPal، “گوگل چك اوت” نيز امكان پرداخت هاي خودكارِ ايمني را در گستره بزرگي از سايت هاي خرده فروشي مهيا ساخته است. از جمله اين سايت ها مي توان به سايتهاي تكنولوژيكي از قبيل TigerDirect.com اشاره نمود. براي نمونه در Google fashion، هم اكنون دكمه هاي سرويس Checkout مستقيما درون تبليغات و نتايح جستجوي گوگل ادغام شده اند. با اين عمل استفاده كننده هايي كه در هرنقطه از سرزمين گوگل (Googleland) هستند مي توانند تنها با يك كليك به خريد آن محصول بپردازند. يك نصيحت: متصل كردن اكانت كارت اعتباري به اكانت گوگل تان گواهي است بر لزوم نگهداري بسيار ايمن تر پسورد هايتان.

 

Google Maps

maps.google.com

در زمينه نقشه برداري آنلاين، گوگل به عنوان يك رهبر ظاهر شده است. سرويس “گوگل مپ” به يكپارچه سازي نقشه خيابان هاي معمولي با عكس هاي به­روز، جامع و شگفت آور ماهواره اي، تصاوير هوايي، مناظر سه بعدي شهرها، هشدارهاي ترافيكي و حتي نماهايي از سطح خيابان هاي مناطق دور افتاده و پرتي كه در مجاورت شهرها قرار دارند، پرداخته است. اين سرويس مي تواند تصويري دقيق از هر نقطه اي بر روي زمين را در اختيار شما قرار دهد.

 

Google Apps for Business

google.com/apps

گوگل براي استفاده كنندگان تجاري، بسته خدمات چندگانه اي را تحت عنوان Google Apps Premier Edition ارائه كرده است. اين بسته شامل نسخه هاي اندك بهينه سازي شده اي از سرويس هاي Gmail، Google Docs، Sites و نيز سرويس هاي اضافي بيشتري از گزينه هايي كه در فروشگاه اپليكيشن هايش موجود هستند، مي باشد. اين مجموعه از ابزار تجاري سالانه به قيمت 50 دلار به ازاي هر نفر ارائه مي شود. برخلاف اكانت هاي استانداردِ گوگل كه با تمامي سرويس هاي گوگل كار مي كنند، اكانت هاي تجاريِ Google Apps به طور نسبي از تعداد محدودي از سرويس هاي گوگل پشتيباني مي كنند. البته اين نكته را نيز مي بايست مد نظر قرار داد كه اين سرويس به طوري گسترده اي از بسياري پلاگين هاي تجاري شخص ثالث پشتيباني مي كند.

Picnik

picknik.com

اگر فكر مي كنيد دانلود و نصب نرم افزار پيكاسا بر روي دسكتاپ به تلاش زيادي نياز دارد، مي توانيد Picnik را بيازماييد. Picnik، ويرايشگر ساده تصاوير آنلايني مي باشد كه سال گذشته توسط گوگل خريداري شد. هنگامي كه تصويري را بر روي “پيك نيك” آپلود مي كنيد، مي توانيد به طور خودكار مشكلات روشنايي آن را برطرف ساخته، آنرا برش (crop) دهيد، تغيير اندازه دهيد، رنگ ها و نوردهي اش را تنظيم نماييد، قرمزي چشم را برطرف سازيد و هنگامي كه ويرايش تصويرتان به پايان رسيد آن را بر روي شبكه ها و سرويس هاي Flicker، Facebook، Twitter، Photobucket، MySpace و البته Google Buzz و Picasa Web Albums به اشتراك گذاريد. در اين سرويس اكانت عادي رايگان مي باشد ولي اكانت پرميوم -بسته به نوع اشتراكتان- مجموعه اي از ويژگي هاي اضافي را به قيمت ماهانه 2 الي 5 دلار به سرويس­تان مي افزايد.

 

 

Translate

translate.google.com

در اين سرويس تنها كافي است هر نوع متني را درون كادر ترجمه گوگل تايپ نموده و يا بچسبانيد (paste)، سرويس به طور خودكار زباني را كه آن متن بدان نوشته شده را تشخيص مي دهد و در ادامه آن متن را به يكي از بيش از 50 زبان موردِ پشتيباني اش، ترجمه مي كند.

 

YouTube

youtube.com

سرويس “يوتيوب” نيازي به معرفي ندارد. خريد اين سرويس باعث شد كه گوگل سرويس پيشين خود (Google Video) را از دور خارج كند. اگر تاكنون ويدئويي را به طور آنلاين آپلود و يا مشاهده نموده ايد، به احتمال بسيار زياد از يوتيوب نيز استفاده كرده ايد.

 

Google Latitude

google.com/latitude

اين سرويس درون سرويس Google Maps واقع شده است. Latitude، سرويس به اشتراك گذاري موقعيت براي دستگاه هاي قابل حمل مي باشد. هنگامي كه اين اپليكيشن را بر روي موبايلتان نصب كنيد، ‌خواهيد توانست در همان زمان دوستانتان (و بلعكس) را دعوت كنيد تا موقعيتشان را با شما به اشتراك بگذارند. اين يك ايده سرگرم كننده است و براي خانواده ها و شركت هايي كه مي خواهند اعضايشان را رديابي كنند بسيار مفيد مي باشد. اما بايد توجه داشت كه اين عمل براي برخي افراد به شدت غيرعادي و هراس آور مي باشد

 

Panoramio

panoramio.com

Panoramio، سايت به اشتراك گذاري تصاويري است كه بر مبناي سرويس “Google Maps ” كار مي كند. به طور خلاصه مي توان گفت كه اين سرويس تصاويري كه از مكان هاي خاص گرفته شده است را جمع آوري و به نمايش مي گذارد. در واقع به اين وسيله شما مي تواند از هر نقطه از دنيا به جستجو و كاوش درون سرويس هايGoogle Maps  و Google Maps بپردازيد. در اين سرويس ابتدا يك عكس را اپلود مي كنيد و در ادامه “پانوراميو” از شما مي خواهد مكاني كه عكس درآنجا گرفته شده را انتخاب نماييد. اگر از قبل سرويس موقعيت يابي ” Google Latitude” را فعال نموده باشيد، “پانوراميو” به طور خودكار از تاريخچه آن سرويسِ مكان يابي براي تطبيق زماني كه عكس گرفته شده است با موقيت دقيق مكان مورد نظر استفاده مي كند. هرچند اين روش، ‌روشي سريع مي باشد اما به راحتي مي توان آن را دستكاري كرد. تنها كافي است زمان دوربين را به زماني غير واقعي تغيير داد و در نتيجه اطلاعات نادرستي را نيز استخراج نمود. سرويس “پانوراميو” هنوز در آغاز راه است و در حال حاضر به هيچ عنوان روشن نيست كه گوگل با اين سرويس مشغول به چه كاري مي باشد.

Google Talk

google.com/talk

سرويس پيام رساني كه گوگل در صحنه وارد نموده Google Talk نام دارد. اين سرويس به طور عمده با جيميل همراه مي باشد و البته درون صفحات iGoogle و شبكه اجتماعيOrkut  نيز قابل مشاهده مي باشد. علاوه بر اين ها نسخه مستقلي نيز براي كامپيوترهاي دسكتاپ ارائه گرديده است. هر چند كه “گوگل تاك” با اكانت هاي AIM* ادغام شده است اما بهترين كارايي را با ديگر كاربران “گوگل تاك” به نمايش مي گذارد و از طريق رابط كاربري جيميل امكان چت صوتي و تصويري را فراهم مي آورد. عجيب آنكه نسخه دسكتاپ اين سرويس امكان چت ويدئويي را فراهم نمي آورد. در صورتي كه به طور منظم از جيميل استفاده مي كنيد بهترين گزينه را براي استفاده از “گوگل تاك” در اختيار داريد.

[* AIM = AOL Instant Messenger ]

پيشنهاد مي كنم در اين زمينه اين مطلب را نيز مطالعه فرماييد:

کاربران AOL ديگر نمی‌توانند از نوار جانبی جيميل وارد AIM شوند.

 

Orkut

orkut.com

اكنون در هفتمين سال آغاز به كار اين سرويس قرار داريم. “اوركات” هيچ وقت نتوانست توجه بسياري از كاربران آمريكايي را به خود جلب كند اما در كشورهاي برزيل و هند حظور گسترده اي دارد. اساسا مي توان گفت كه اين سرويس يك كپي از فيس بوك مي باشد.

 

Google Health

health.google.com

به عنوان بخشي از صنعت رو به گسترشِ نگهداري آنلاين اطلاعات مربوط به سلامتِ افراد، سرويس Google Health تمامي اطلاعات پزشكي شما را در يك مكان واحد و با استفاده از رابط كاربري گوگل گردآوري مي نمايد. در اين سرويس شما مي توانيد اطلاعات حياتي­تان را از قبيل ميزان فشار خون، وزن، واكسيناسون ها و … را نگهداري نماييد. اين سرويس قابليت وارد نمودن اطلاعات 25 داروخانه و مراكز مراقبت هاي تندرستيِ متفاوت را دارا مي باشد. اين سرويس به دنبال ارائه روشي ساده به منظور پيگيري مراقبت هاي تندرستيِ شما و به اشتراك گذاردن آن ها با پزشكتان مي باشد. حال اين كه شما بخواهيد به گوگل اطمينان كنيد و تمام اطلاعات پزشكي تان را ثبت كنيد، كلا موضوع ديگري است.

 

Blogger

blogger.com

اگر به طور كلي، بلاگ مي كنيد، پس به احتمال زياد با سرويس “بلاگر” هم آشنا هستيد. سرويس بلاگ گوگل در رده بنديِ بزرگترين هايِ دنيا در رده ششم قرار مي گيرد و تقريبا به 400 ميليون خواننده فعال از سراسر جهان خدمات ارائه مي دهد. به نظر مي رسد سرويس “بلاگر” در سال هاي اخير در مقام مقايسه و رقابت با سرويس هاي ديگري همچون وردپرس و دروپال اندكي عقب مانده است. اما گوگل با جديت در حال كار بر روي نوسازي سرويس “بلاگر” با استفاده از يك طراح قالب جديد، پيگيري آمار آني، قالب هاي موبايل-پسند و ديگر آپديت هاي مطلوب، مي باشد.

 

Google Groups

groups.google.com

اولين تاخت و تاز گوگل در دنياي شبكه هاي اجتماعي سرويس Groups بود كه در سال 2001 خريداري و با برندِ تغيير يافته ارائه شد. اين سرويس، مجموعه عظيمي از فروم هايي است كه كاربران در موضوعات متنوعي ايجاد كرده اند. ميان سرويس “گروه ها”ي گوگل و ياهو و به طور كلي، ديگر فروم هاي سايت هاي آنلاين تفاوت بسيار اندكي وجود دارد. در اين سرويس مي توانيد عضو يكي از گروه هاي موجود شويد و يا اين كه گروه خودتان را ايجاد كنيد.

 

Google Buzz

google.com/buzz

گوگل در تلاشي مجدد براي پيشروي در بازي شبكه هاي اجتماعي، در ماه May سال 2010 سرويس Buzz را ارائه نمود. دريافت كنندگان ابتدايي، بلافاصله از اين سرويس استقبال نمودند (به آن هجوم بردند). اين سرويس به طور مستقيم درون رابط كاربري جيميل ادغام و با آن يكپارچه شده است. سرويس Buzz توسط نگرش زيركانه اي كه گوگل به شبكه هاي اجتماعي داشته به پيشروي ادامه داده است، به گونه اي كه عوامل مُخل و ناخواسته را از جريان اجتماعيِ شما و نيز از سطح مرتبط ترين مطالب، از جانب بهترين دوستانتان، كاهش خواهد داد. در حقيقت اين موضوع به نوعي داراي تضاد مي باشد. اولين استفاده كنندگان با اشاره به نگراني هايي كه در مورد امنيت و نيز قابليت استفاده از اين سرويس داشتند، به سرعت استفاده از آن را ترك گفتند!

 

Picasa Web Albums

picasaweb.google.com

با وجود نامش، سرويس ” Picasa Web Albums ” بسيار بيشتر از يك برنامه الحاقيِ اپليكيشن “پيكاسا” مي باشد. جمله پيشين بسيار شبيه پاسخ گوگل به سايت فليكر مي باشد (كه ما كاملا اطمينان داريم رابطه اش را از يك سال قبل با آن قطع كرده است). چه با اپليكيشنِ دسكتاپ و چه بدون آن، ” Picasa Web Albums ” يك گيگابايت فضاي آنلاين را به منظور به اشتراك گذاري تصاوير و ويدئوها در اختيارتان قرار مي نهد. متاسفانه، براي ذخيره سازي تصاوير فضاي يك گيگابايت چندان زياد نيست و زمان زيادي طول نخواهد كشيد كه گوگل شما را براي ارتقاي حسابتان به ميزان 20 گيگابايت (با پرداخت 5 دلار در سال) تحت فشار قرار خواهد داد. آيا اين ميزان پول زياد است؟ خير،‌ زياد نيست. آيا به اندازه اي هست كه شما براي به اشتراك گذاري تصاويرتان نخواهيد به فيس بوك بچَسبيد؟ بله، كافي است!

 

SketchUp

sketchup.google.com

SketchUp، يك ابزار رايگان مدل سازيِ سه بعدي مي باشد كه به طور ديوانه واري (insanely) استفاده از آن ساده مي باشد. شما مي توانيد حتي بدون هيچ گونه پس زمينه اي در مورد طراحي گرافيك و تنها در عرض چند دقيقه شروع به ساخت گرافيك هاي سه بعدي نماييد. اين عمل به سادگي و تنها با ترسيم اشكال، كشيدن آن اشكال به درون فضاي سه بعدي و در ادامه ترسيم اشكالِ بيشتر، امكان پذير خواهد بود. براي آغاز به كار و نيز حرفه اي شدن در اين زمينه، گوگل بيش از 100 ويدئوي كمكي را در زمينه نحوه كار سايت SketchUp  ارائه نموده است.

 

iGoogle

www.igoogle.com

آيا به ياد مي آوريد زماني را كه وب پورتال ها بسيار متداول بودند و همه اينگونه مي انگاشتند كه وبسايت هاي شخصي مي بايست در صفحه اولشان اخبار، وضعيت آب و هوا، ايميل و مشابه اين موارد را به نمايش بگذارند؟ آري، iGoogle بازمانده اي از آن زمان است!

 

Google Storage

google.com/accounts/b/0/PurchaseStorage


اگر شما براي استفاده از هركدام از سرويس هاي گوگل به فضاي بيشتري نياز داريد، گوگل منتظرِ شماست (با پرداخت بها). يك ارتقاي 20 گيگابايتي در سال 5 دلار هزينه دارد و 80 گيگابايت نيز 20 دلار هزينه خواهد داشت، اين روند ادامه دارد به گونه اي كه براي استفاده از فضايي بالغ بر 16 ترابايت (16 هزار گيگابايت!) مي بايست سالانه 4096 دلار بپردازيد. علاوه بر سهميه­ي رايگانتان در هر سرويس، فضاي ارتقا يافته­ي شما نيز براي تمامي اكانت هاي مختلف گوگل­تان در دسترس خواهد بود. بنابراين مي توانيد بر روي سرويس Picasa Web Albums تان به همان ميزان فضايي كه در اختيار داريد تصاوير و ويدئوهايتان را به اشتراك گذاريد.

 

Picasa

picasa.google.com

به آساني مي توان گفت كه “پيكاسا” يكي از بهترين ابزارهاي تصوير رايگان مي باشد. “پيكاسا” اپليكيشني است كه شروعي ساده و  متواصعانه داشت و به تدريج به ويرايشگر تصويري كامل و قدرتمندي با ويژگي هاي سازماندهي تصاوير، ابزارهاي ويرايش حرفه اي و گزينه هاي به اشتراك گذاريِ دروني، تكامل يافت. پيكاسا حين نصب، هارد درايوتان را به منظور يافتن تصاوير جستجو مي كند و براي اين كه بتوانيد بر روي تصاويرتان كنترل بيشتري داشته باشيد، آن ها را درون جستجوگر خودش مجتمع مي كند. شما مي توانيد از درون جستجوگر پيكاسا، تصاويرتان  باز كنيد، به طور خودكار مشكلاتشان را برطرف سازيد، روشنايي و افكت هاي آن ها را تنظيم كنيد، تصاويرتان را به يك بلاگ بفرستيد، كولاژ درست كنيد و يا به سرعت يك اسلايدشو را براي آپلود بر روي يوتيوب آماده سازيد.

 

Google Search Power Tools

Find what you’re looking for with Google’s core toolset

در زمان هاي قديم، جستجو تمام آن چيزي بود كه گوگل انجام مي داد! در آن هنگام زندگي ساده تر بود و سادگي جستجوي گوگل علت برتري اين رقيب در حال رشدِ ياهو طي يك دوره يك ساله بود. آيا تاكنون كسي گفته است* “اجازه دهيد براي شما ياهو كنم” ؟ -(Let me Yahoo that for you)- نه، كسي نگفته است. ظاهر اين مجموعه­ي جستجو دائما در حال تغيير بوده اما عموما شامل شش سرويس يكپارچه شده مي باشد.

[*  اين جمله به اصطلاحي اشاره دارد كه در اينترنت باب شده: گوگل كردن]

 

Web Search

google.com

براي دستيابي به بيشترين نتايج جستجوي گوگل، هم اكنون بهترين زمان است كه خودتان را با رشته هاي عملگرِ موتور جستجو آشنا سازيد. رشته هايي هم چون علامت نقل قول، كه براي يافتن عبارات دقيق مورد استفاده قرار مي گيرد، “site:” كه براي جستجوي سايت هاي مشخصي استفاده مي شود، و يا علامت “–” كه براي استثنا كردن يك اصطلاح از نتايج جستجو مورد استفاده قرار مي گيرد. هم چنين شما مي توانيد به منظور اضافه نمودنِ معيارهايي چون سطح خواندن (reading level)، زبان، نوع فايل ها، تاريخ و روشن يا خاموش نمودن حالت سرچِ ايمن (SafeSearch) (گزينه فيلتر محتوا)، از رابط كاربري جستجوي پيشرفته استفاده كنيد.

 

Image Search

google.com/imghp

همانگونه كه از نامش نيز بر مي­آيد، Image Search وب را به منظور يافتن تصاويري مطابق با رشته جستجوي (search string) شما، جستجو مي نمايد. نتايجِ يافت شده به صورت تصاويري كوچك (thumbnails) و آبشاري در صفحه به نمايش در مي آيند و هنگامي كه موس بر روي آن ها قرا رمي گيرد، نمايي بزرگتر از آن تصوير را به نمايش مي گذارند. براي محدود كردنِ نتايج جستجو مي توانيد از گزينه هايي كه در نوار سمت چپ صفحه قرار گرفته اند، استفاده نماييد. به وسيله اين گزينه ها قادر خواهيد بود محدوده سايز تصوير، فرمت تصوير و يا رنگ غالبِ آن را برگزينيد.

 

Video Search

video.google.com

Video Search  نيز همانند سرويس “جستجوي تصوير”، تنها به دنبال ويدئوهاي آنلايني مي گردد كه با واژه هاي مورد جستجويتان مطابقت داشته باشد.

 

Google Directory

google.com/dirhp

Google Directory رجعتي است به روزهاي ابتدايي، آن زماني كه سايت ها بر اساس نوعشان فهرست و در درختي موضوعي ارائه مي شدند. اين روش، روشي نامعقول براي گشت و گذار در وبِ قرن بيست و يكم مي باشد.

 

Google Trends

google.com/trends

اين سرويس به دنبال آن چيزهايي است كه در جهان جستجو مي شوند. Google Trends محبوب ترين اصطلاحات جستجو شده در وب را پيگيري مي كند تا به شما معياري براي سنجش موضوعاتي كه در وب، جديد و پربيننده هستند را ارائه نمايد. اين سرويس براي بهينه سازي موتورهاي جستجو (SEO) بسيار سودمند مي باشد.

 

Custom Search

google.com/cse

تفاوتي نمي كند يك بلاگر باشيد و يا يك كسب و كار با سايتي بزرگ، در هر حال مي توانيد به وسيله سرويس Custom Search، “موتور جستجوي گوگل” را به صفحات­تان اضافه نماييد. آدرس اينترنتي (URL) سايت­تان را وارد مي كنيد و گوگل كدهايي را براي وارد نمودن در همان سايت در اختيارتان قرار مي دهد. در اين سرويس هنگامي كه متني را درون كادر جستجو تايپ مي كنيد، آن متن توسط قابليت “تكميلِ خودكار” كامل مي شود (در صورتي كه از قبل فعال نموده باشيدش). نسخه­ي رايگان اين سرويس حاوي تبليغاتي در هنگام نمايش نتايج جستجو مي باشد و نسخه­ي بدون تبليغاتِ آن نيز به قيمت 100 دلار در سال در دسترس مي باشد.

 

جستجوی بیشتر با Google Earth

پنج روش ساده­ي مشاهده مناطقِ بيشتري از جهان به وسيله كره ­ي تعاملي گوگل*  (Google’s interactive globe)

علامت گذاري مكان هاي شما (Mark Your Places)

به همراه سرويس Google Earth اطلاعات جالبِ بسياري ارائه مي شوند، براي مربوط ساختنِ اين اطلاعات با خودتان مي بايست مكان هاي­تان را به آن اضافه نماييد. براي اضافه كردن هر موقعيت به فهرست مكان هاي­تان، آن آدرس را به Fly To field پانچ كنيد تا نماي بزرگتري از آن به نمايش درآيد و در ادامه بر روي علامت ضربدر مربوط به مكان مورد نظرتان راست كليك كرده و گزينه Save to My Places را انتخاب كنيد.

* اين اصطلاح اشاره دارد به برنامه Google Earth

 

كار با لايه ها (Work with Layers)

تمامي اطلاعات در Google Earth در لايه هايي كه بر روي نقشه­ ي پايه واقع شده اند، ارائه مي شود. شهرهاي مهم و ديگر محل هاي پر بازديد به لايه هاي از اطلاعات مربوط به خانه هاي متراكم منتهي مي شوند. شما مي توانيد توسط فعال يا غير فعال ساختن اين لايه هاي اطلاعات، قابليت پيمايش و سودمندي نقشه را افزايش دهيد. به عنوان مثال، مي خواهيد به بازديد از شهري بپردازيد و اكنون نيز مي خواهيد اطلاعاتي از چيدمانِ آن شهر به دست آوريد، اما در عين حال مشاهده مي كنيد كه تمام نقشه با نقطه هاي كوچكي پوشيده شده است. اين نقطه ها دربرگيرنده اطلاعاتي از تصاويري هستند كه ديگر افراد در Google Earth آپلود كرده اند. در اين حالت براي دست يافتن به چشم اندازي واضح از نقشه مي توانيد تيك لايه Photos را برداريد. هم چنين براي مشاهده آب و هوا در همان منطقه اي كه در حال مشاهده هستيد مي توانيد لايه Weather را فعال كنيد.

در حال حاضر Google Earth تصاويري از نماي خيابان را نيز در بر مي گيرد، تصاويري كه بر روي Google Maps وجود دارند. براي فعال كردن تصاوير تنها كافي است هنگام استفاده از اين سرويس بر سطح خيابان زوم نماييد.

 

بررسي گالري (Check Out the Gallery)

در بالاي باكس Layers دكمه اي با عنوان Earth Gallery خواهيد يافت كه مجموعه بزرگي از لايه هاي اضافي اي كه مي توانيد به اپليكيشن­ تان اضافه نماييد را در اختيارتان قرار مي دهد. برخي از آن ها همانند تصاوير لحظه اي و نزديك به زمان پروازهاي فعال در ايالات متحده، واقعا كاربردي هستند. توسط اين قابليت شما مي توانيد پروازهاي درون يك محدوده­ ي خاص را مكان­يابي نموده و يا حتي مسير پرواز دوستانتان را تعقيب نماييد. مي توان گفت لايه هاي ديگر نيز عالي مي باشند. به عنوان مثال لايه­ ي لاشه­ ي كشتي ها* (Shipwrecks)، مكان دقيقِ لاشه­ ي كشتي هاي شناخته شده را به شما نشان مي دهد.

* طبق تعريف ويكي پديا واژه ­ي “Shipwrecks” به هر چيز باقي مانده از كشتي هايي كه از بين رفته اند اشاره مي كند، چه آن كشتي ها غرق شده باشند و چه به گِل نشسته باشند.

اضافه نمودن عكس هايي كه برچسب جغرافيايي خورده اند (Add Geotagged Photos)

شما مي توانيد عكس هايتان را توسط اختصاص دادن برچسب هاي جغرافيايي به آن ها در Picasa و در ادامه صادر نمودن آن ها به يك فايل KML (كه قابل باز شدن در Google Earth مي باشد)، به لايه­ي Photos از Google Earth اضافه نماييد. براي توزيع تصاويرتان ميان تمامي استفاده كنندگان سرويس Google Earth، آن ها را درون Panoramio در “پيكاسا” آپلود نماييد. نهايتا در صورت تاييد گوگل، آن عكس ها در لايه­ي Panoramio از Google Earth به نمايش درخواهند آمد.

 

اضافه نمودن ساختمان هاي سه بعديِ شما (Add Your Own 3D Buildings)

Google Earth شامل مدلهاي سه بعديِ بسياري از ساختمان هاي مهم در اكثر شهرهاي بزرگ مي باشد. شما نيز مي توانيد توسط سرويس “ساختمان سازِ گوگل” ((google.com/buildingmaker)Google Building Maker)، ساختمان­تان را به نقشه اضافه نماييد. بر پايه­ي SketchUp (كه شرح آن در بالا رفت)، “ساختمان ساز” گوگل به شما اجازه مي دهد كه يك ساختمان را در Google Earth انتخاب نموده و سپس اَشكالِ مورد نظرتان را به درون تصوير مورد نظر كشيده و آن ها را براي تنظيم مناظر و جهاتِ مختلف ساختمان دستكاري نماييد. هنگامي كه مدل سه بُعدي­تان كامل شد، آن را براي تاييد گوگل و قرار دادن در Google Earth تقديمِ (submit) گوگل كنيد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 7 دیدگاه
  1. “”
    orkut.com
    اکنون در هفتمین سال آغاز به کار این سرویس قرار داریم. “اورکات” هیچ وقت نتوانست توجه بسیاری از کاربران آمریکایی را به خود جلب کند اما در کشورهای برزیل و هند حظور گسترده ای دارد. اساسا می توان گفت که این سرویس یک کپی از فیس بوک می باشد.””!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    این مطلب رو کی نوشته؟!!! من خودم سال اول دانشگاه (2002 – 1381) از اورکات استفاده میکردم، در ضمن چطوری میشه که اورکات یک کپی از فیسبوک باشه؟ در حالیکه فیسبوک بعد از اون ساخته شد؟؟؟!!!!!

  2. منظورتون از این که ارکات یه کپی از فیس بوک هست چه
    اشتباهه برعکی نوشتی
    همه میدونن که ارکات اولین سایت رسمی شبکه های اجتماعی دجهانه و بعد از اونم Hi5 اومد
    مطلبت رو تغییر بده

  3. با تشکر از کورش و علی عزیز
    بابت اینکه دیر جواب می دم عذر می خوام، چند روزی مسافرت بودم و الآن بعد از حدود ۲۰ ساعت اتوبوس سواری اولین کارم (تقریبن) اینه که به گویا سر بزنم.
    It’s basically a Facebook clone
    جمله ی بالا همون جمله ایه که در متن اصلی استفاده شده، اگه اشتباهی بوده به احتمال زیاد در برداشتی هست که از این جمله استنباط می شه. خود من هم قبول دارم که از این جمله می شه برداشت کرد که اورکات به نوعی بعد از فیس بوک ساخته شده و ظاهرن این قضیه صحت نداره!
    طبق اطلاعاتی که در این دو صفحه از ویکی پدیا درج شده اورکات حدود ۱۲ قبل از فیس بوک راه اندازی شده:
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%88%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%AA
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%A8%D9%88%DA%A9
    هم چنین دوستان می تونن به لینک منبع اصلی که در انتهای قسمت دوم قرار داره مراجعه کنن، بخش دوم روز شنبه ۱۸ تیر منتشر می شه

  4. سلام دوست عزیز.اگر اطلاعی دارید که چطور میتوان اپلیکیشن ویکی پدیا و یوتیوب را در فن پیج فیسبوک بارگزاری کرد لطفا مرا راهنمایی کنید. در صورت امکان آقای کریمی راهنمایی خود را برای من ایمیل کنید. سپاس

    1. با سلام
      ادریس عزیز متاسفانه در این زمینه اطلاعی ندارم، فکر می کنم اگه مشکلتون رو توی بخش نظرات پست زیر مطرح کنین دوستان بتونن کمکتون کنن:
      https://www.gooyait.com/1389/01/24/how-to-clean-your-facebook-profile-to.html
      موفق باشین

  5. با سلام مطلبتون فوق العاده دسته بندي عالي و با موضوع خوبي انتخاب شده ميدوارم تا مطالبتون را هم در ايميل خودم مشاهده كنم
    دوست دار شما
    اصفهان در خدمت شما هستم دوست عزيز

    1. با سلام
      نظر لطف شماست محمد جواد عزیز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *