برنامه ی انویدیا برای تولید Tegra 4 با 8 هسته ی پردازنده و 64 پردازنده ی گرافیکی

  • 1390/4/15
  • عليرضا شیری
  • 0

کمپانی NVIDIA یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چیپ و کارت گرافیکی چندی پیش برخی مشخصات نسل چهارم پردازنده های تگرا را اعلام کرد. این چیپ ها با کد Wayne و در دو سری برای کاربردهای مختلف مثل گوشی ها ، تبلت ها، نِت بوک ها و نوت بوک ها در نظر گرفته شده است.

سری اول دارای 4 هسته خواهد بود، معماری آن هنوز مشخص نیست ولی احتمالا معماری Cortex-A15 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در کنار 4 پردازنده ی اصلی حداقل 24 پردازنده ی گرافیکی نیز استفاده خواهد شد.

سرعت کلاک 4 هسته 1.5 گیگاهرتز در نظر گرفته شده است که قدرت پردازشی آن بر حسب گیگافلاپس (فلاپ یا GFLOPS تعداد عملیات فلوت در ثانیه است که پردازنده میتواند انجام دهد) یک عدد سه رقمی خواهد بود و البته با این قدرت پردازشی مقدار توان مصرفی هر هسته ی آن مشابه سیستم روی چیپ های (SoC یا System on a Chip طراحی مجموعه اجزای مختلف سیستم تنها روی یک چیپ است)  Kal-EI خواهد بود.

سری دوم سیلیکون های Wayne بسیار قوی تر از سری اول است و کمتر از 8 هسته نخواهد داشت! 32 الی 64 هسته ی گرافیکی با پشتیبانی از DirectX 11 + و همچنین OpenGL 4.x و OpenCL 1.x و PhysX نیز در این سیستم روی چیپ به کار میرود.

این چیپ ها برای استفاده در سیستم هایی که بر اساس ARM هستند و همچنین سیستم هایی بر اساس دستورات x86 ، طراحی میشوند و در تبلت ها، نِت بوک ها و نوت بوک های بسیار کم مصرف که نهایتا 13.3 اینچی هستند، به کار خواهند رفت.

انویدیا برنامه ریزی کرده که نسل بعدی SoC های خود را هم زمان با عرضه ی Windows 8 روانه ی بازار کند (یکی از ویژگی های اصلی ویندوز 8 این است که از SoC ها پشتیبانی میکند) بنابراین میتوان پیش بینی کرد که Wayne در اکتوبر سال 2012 یعنی تقریبا 1 سال و 3 ماه دیگر به میدان رقابت پردازنده ها قدم میگذارد. نسخه های آزمایشی در ماه دسامبر 2011 (یعنی 5 ماه بعد) در اختیار تولیدکنندگان و نرم افزار نویسان قرار میگیرد تا خود را برای عرضه ی رسمی Wayne آماده کنند.

منبع: guru3d

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *