ژاپن ذخایر معدنی کمیابی در کف اقیانوس آرام کشف کرد که مقدار ذخایر جهانی را 1000 برابر افزایش میدهد

  • 1390/4/16
  • عليرضا شیری
  • 1

ژاپن ذخایر عظیم مواد معدنی کمیاب کشف کرد. این ذخایر در لایه های کف اقیانوس آرام و در آب های بین المللی اطراف هاوایی و تاهیتی کشف شده است. تاکنون 26 ناحیه ی پر از مواد معدنی در عمق 3500 الی 6000 متری در زیر اقیانوس کشف شده است. یکی از پروفسورهای علوم زمین در دانشگاه توکیو درباره این کشف گفته است که اگر 1 کیلومتر مربع از این ذخایر استخراج شود پاسخ گوی نیاز 5 سال جهان خواهد بود. در میان این منابع فلز yttrium و Tantalum نیز به چشم میخورد.

مواد کمیاب معدنی در تولید اجزای داخلی گوشی ها، تبلت ها و تلویزیون های صفحه تخت، باتری ها، لیزرها و تجهیزات هوا فضایی به کار میروند.

در حال حاضر چین حدود 97 درصد ذخایر معدنی کمیاب در جهان را در اختیار دارد. در سال 2010 چین و ژاپن منازعاتی در مورد مرزهایشان داشتند و چین از همین مساله که بیشتر ذخایر جهان را در اختیار دارد به نفع خود استفاده کرد و میزان تولید مواد معدنی مورد نیاز را کاهش داد. برای کمپانی هایی سازنده که خارج از چین واقع هستند رقابت با چین در زمینه ی تولیدات الکترونیکی به علت در اختیار نداشتن معادن مواد معدنی کمیاب مشکل است. به همین دلیل در سال های اخیر انحصاری بودن تولیدات معدنی باعث بازگشایی معادن معبر کوهستانی در کالیفرنیا نیز شده است.

به گزارش روزنامه ی Guardian این کشف مقدار ذخایر معدنی جهان را 1000 برابر میکند، یعنی آن را از 110 میلیون تن به حدود 80 تا 100 بیلیون تن افزایش میدهد. نیاز جهانی به مواد معدنی کمیاب در سال 2010 به رقم 125000 تن رسید و بر اساس پیش بینی ها این رقم در سال 2015 حدود 225000 تن خواهد بود.

استخراج این معادن دو مشکل عمده دارد. مشکل اول این است که محل مورد نظر در آب های بین المللی است و همین مساله باعث پیچیده شدن فعالیت های عادی مربوط به معادن در زیر دریا میشود. مشکل دوم این است که اکوسیستم اقیانوس با خاکبرداری گسترده در کف اقیانوس دچار آسیب میشود. این کشف ممکن است منجر به طراحی و تولید ربات ها و تجهیزات جدید برای استخراج معدن در اعماق اقیانوس شود.

منابع:

bit-tech

geek

popsci

inhabitat

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *