توشیبا سنسور CMOS کوچک و فوق العاده ای برای دوربین ها تولید کرد

  • 1390/4/19
  • عليرضا شیری
  • 0

در دنیای گوشی ها اندازه یک مساله ی مهم و کلیدی است. شاید گوشی شما صفحه نمایش 4 اینچی داشته باشد و به نظر بزرگ برسد اما ضخامت آن برای شما مهم است. مشکلی که در مورد گوشی های بسیار باریک وجود دارد این است که اجزای داخلی تحت فشار خواهند بود. باتری باید کوچک تر باشد، دکمه های فیزیکی باید کمتر شود. مساله ی اصلی در این جا سنسور (حس گر) دوربین آن است که باید کوچکتر باشد.

مشکل سنسور کوچک این است که کیفیت عکس چندان خوب نیست. حتی وقتی عکسی با رزولوشن کم توسط آن گرفته میشود باز هم کیفیت عکس راضی کننده نیست.

پیکسل های سنسور جدیدی که Toshiba تولید کرده دارای اندازه ی کوچکی است و تعدادشان نیز بسیار زیاد است. این سنسور CMOS (مخفف Complementary Metal–Oxide–Semiconductor به معنی نیم رسانای اکسید فلزی مکمل) دارای تکنولوژی روشن سازی از پشت یا back-side illumination) BSI) نیز است. با استفاده از قابلیت روشن سازی از پشت، میتوان لنز را تا پشت سنسور عقب برد، یعنی تا جایی که لایه ی سیلیکونی سنسور قرار دارد و این عمل باعث میشود که نور بیشتری نسبت به حالتی که لنز جلوی سنسور قرار دارد، عبور کرده و کیفیت عکس بیشتر شود.

با وجود اندازه ی کوچک پیکسل ها که 1.12 میکرومتری هستند و اندازه ی کوچک سنسور که قطر آن تنها 6.35 میلی متر است، کیفیت عکس 8 مگاپیکسلی که با آن گرفته میشود، بسیار عالی است. این سنسور میتواند با سرعت 60 فریم بر ثانیه ویدیوهای 720p (یا 1280 در 720 پیکسل) و یا 1080p (یا 1920 در 1080 پیکسل) فیلم برداری کند.

در حال حاضر توشیبا نمونه هایی از این سنسور کوچک و فوق العاده ی خود را به کمپانی های مختلف میدهد و تولید گسترده ی آن را بعدا شروع خواهد کرد. نمونه های این سنسور با شماره ی اجزاء T4K05 و قیمت 15 دلار آمریکا در حال حاضر فروخته میشود.

منابع:

overclockersclub

virtual-strategy

mobileburn

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *