در این نوشته سعی داریم که چگونگی طراحی و ایجاد اپلیکیشن‌های دلخواه آندرویدی به وسیله ابزار تولید اپلیکیشن‌های آندروید (Android App Inventor) و بدون نوشتن کدهای پیچیده را برای شما شرح دهیم. این کار بسیار آسان بوده و نیاز به دانش فنی بالایی ندارد. پس براي يادگيري چگونگي توليد اپليكيشن براي آندروئيد با مجله اينترنتي گويا آي‌تي همراه باشيد.

(از این به بعد در طول این نوشته، ابزار تولید اپلیکیشن‌های آندروئیدی را به اختصار “اپ اینونتور” می‌نامیم)

اپلیکیشن‌ «تخته صدا» (Soundboards) یکی از ساده‌ترین اپلیکیشن‌هایی است که می‌توان از طریق برنامه اپ اینونتور طراحی کرد. به همین دلیل٬ در این نوشته، چگونگی ایجاد یک “تخته صدا” را به شما آموزش خواهیم داد. تخته صدا در واقع اپلیکیشنی است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا با کلیک بر روی دکمه‌هایی که در اپلیکیشن تعبیه شده، صداهای مختلفی را تولید نماید.

این مقاله توسط میچ بارتلت از سایت Technipages نوشته شده و پس از ترجمه توسط تيم گويا آي‌تي در اختيار شما همراهان هميشگي مجله قرار گرفته است. ميچ در وبسایت ذكر شده، ترفندهای حرفه‌ای مربوط به گوشی‌های هوشمند را آموزش می‌دهد.

 

نصب و اجرای اپ اينونتور به منظور طراحی اپلیکیشن

نخست٬ باید اطمینان حاصل کنید که جاوا نسخه ۱.۶ یا بالاتر روی کامپیوترتان نصب شده باشد كه در صورت عدم نصب می‌توانید آن را از طریق آدرس http://www.java.com دانلود کنید. وقتی جاوا را روی رايانه خود نصب کردید٬ برنامه اپ اينونتور را از طریق دستور‌العمل خاص سیستم عامل خود نصب کنید. براش مشاهده دستورالعمل مربوط به سيستم‌عامل رايانه خود از لينك‌هاي زير استفاده نماييد.

در مرحله بعد، از بخش My Projects در وبسایت اپ اينونتور بازدید کنید. پس از ساخت يك حساب كاربري، وارد آن شده و در صورت لزوم با شرایط استفاده از سرویس موافقت کنید. روی دکمه New کلیک کرده تا ساخت اپلیکیشن جدیدی را شروع کنید.

یک اسم منحصر به فرد به اپلیکیشن خود اختصاص داده و سپس روی OK کلیک کنید.

مشاهده‌گر (viewer) اپ انونتور ظاهر می‌شود. این صفحه به ما نشان می‌دهد که وقتی اپلیکیشن آماده شد٬ به چه صورتی نمايش داده خواهد شد. نخست٬ باید عنوانی برای این صفحه انتخاب كنيم. در بخش Components گزینه Screen1 را انتخاب کنید. در بخش Properties می‌توانید فیلد Title را به نام اپلیکیشن خود تغییر دهید.

حالا می‌توانیم آیتم‌ها را روی صفحه مرتب کنیم. قصد داریم دکمه‌‌های تخته صدای خود را در ستون‌ها و ردیف‌هایی به صورت منظم قرار دهیم. برای این کار در بخش Palette گزینه Screen Arrangement را انتخاب کرده و گزینه TableArrangement را با استفاده از ماوس روی مشاهده‌گر می‌کشیم و رها مي كنيم. (Drag and Drop)

حالا نوبت اين است كه تنظیمات Properties را برای مؤلفه TableArrangement1 انجام دهیم. در اینجا قصد داریم ۳ ستون و ۳ ردیف تعریف کنیم. پس عدد 3 را در هر دو باكس مربوطه وارد مي‌كنيم.

برای اجرای صدا نیاز به مؤلفه مجزایی داریم. در بخش Palette گزینه Media را انتخاب کرده و مؤلفه Player را به كمك عمليات كشيدن و رها كردن به مشاهده‌گر منتقل کنید. این مؤلفه در در بخش Non-visible components تحت عنوان Player1 ظاهر می‌شود.

اكنون باید صداها را به پروژه خود اضافه کنیم. اپ اينونتور از فایل‌های با پسوند MP3 و WAV با حجم كمتر از ۳ مگابایت پشتیبانی می‌کند. برای اضافه کردن این فایل‌ها٬ مؤلفه Player1 را انتخاب کرده٬ سپس به فیلد Source می‌رویم. روی دکمه Add کلیک کرده و سپس برای آپلود فایل‌های صدا از کامپیوتر خود٬ گزینه Browse را انتخاب می‌کنیم. برای افزودن چند فایل صدا٬ همین مراحل را تکرار مي‌کنیم.

به منظور تخصیص يك دکمه‌ به هر صدا٬ گزینه Button را در بخش Basic انتخاب کرده و روی کادر TableArrangement1 در مشاهده‌گر رها مي‌كنيم. با اين شيوه امكان قرار دادن هر دکمه در یک ردیف و ستون خاص وجود دارد.

هر یک از دکمه‌ها را در بخش Components انتخاب کرده و عنوان آن‌ها را مطابق با صدایی که قرار است اجرا کنند تغییر مي‌دهیم.

کار ما با صفحه مشاهده‌گر تمام شد. اپلیکیشن مورد نظر در حال حاضر به این شکل درآمده است.

حالا باید رفتار آیتم‌های روی صفحه را کنترل کنیم. برای شروع روی Open the Blocks Editor کلیک کنید. تنظیمات را طوری قرار دهید که فایل را باز كرده و اگر اجازه خواسته شد٬ با آن موافقت کنید.

روی تب My Blocks کلیک کنید. Button1 را انتخاب کرده و کادر Button1.Click را به سمت راست صفحه بکشید. این کار را برای تک تک دکمه‌هایی که به اپلیکیشن خود اضافه کرده‌اید تکرار کنید (Button2 ، Button3 و …).

گزینه Player1 را از زیر تب My Blocks انتخاب کرده و بلوک Player1.Source را روی بلوک Button1.Click بکشید. بلوک باید در جای خود متصل شود. برای سایر بلوک‌های button click نیز یک بلوک Player1.Source قرار دهید (Button2.Click٬ Button3.Click و …).

روی تب Built-In کلیک کرده و گزینه Text را انتخاب مي‌کنیم. سپس بلوک text را به سمت راست کشیده و آن را به بلوک Player1.Source متصل کنید.

کادر text صدایی را که قرار است پخش شود تعیین می‌کند. در بلوک جاري روی text کلیک کرده و نام آن را مطابق با صدایی که قرار است Button1 پخش کند تغییر مي‌دهیم. در مثال ما٬ Button1 قرار است صدای «منگنه» (Punch) باشد٬ بنابراین نام آن را به Punch.mp3 تغییر می‌دهیم.

کادر text را روی تک تک بلوک‌های Player1.Source کشیده و نام هر یک را مطابق با صدای آن تغییر مي‌دهیم.

حالا که صدای هر دکمه تنظیم شد٬ تنها کاری که باقی می‌ماند این است که به اپلیکیشن بگوییم که وقتی روی دکمه کلیک می‌شود صدای مخصوص آن را پخش کند. به این منظور٬ روی تب My Blocks کلیک کرده و Player1 را انتخاب مي‌کنیم. بلوک Player1.Start را روی Button1.Click كشيده و این کار را برای تک تک بلوک‌های button click تکرار مي‌کنیم.

کار تمام است! حالا ديگر ما یک اپلیکیشن تخته صدای کامل ساخته‌ایم. برای مشاهده عملی اپلیکیشن مي‌توانيد یکی از دو کار زیر را انجام دهید:

  • برای آزمایش اپلیکیشن روی دستگاه آندرویدی خود قابلیت USB Debugging دستگاه را از مسیر زیر فعال کرده و سپس دستگاه را به کامپیوترتان وصل کنید: Settings > Applications > Development. سپس در بخش  Blocks Editor از برنامه اپ اينونتور، روی گزینه Connect to Device کلیک کنید.

  • برنامه Android SDK را نصب کنید. روی دکمه New emulator کلیک کنید تا اپلیکیشن را در کامپیوتر خود به صورت شبیه‌سازی‌شده مشاهده کنید.
  • در پنجره اپ اونتور روی گزینه Package for Phone کلیک کنید. در اینجا می‌توانید برای اپلیکیشن خود بارکد قرار دهید٬ آن‌ را به صورت یک فایل APK در کامپیوتر خود ذخیره کنید و یا مستقیماً به گوشی‌تان که به کامپیوتر متصل است انتقال دهید.

از اپلیکیشن تخته صدایی که ساخته‌اید روی دستگاه آندرویدی خود لذت ببرید!

به وسیله این ابزار می‌توانید اپلیکیشن‌های زیادی بسازید. شما قصد دارید چه اپلیکیشنی طراحی کنید؟

منبع: howtogeek