نقدی بر بازی Shadow of Damned

نقدی بر بازی Shadow of Damned
  • 1390/4/29
  • ميثاق جراحي
  • 1

وقتی سودا 51 در کنار بازی ساز بزرگی چون شینجی میکامی یک همکاری تیمی را آغاز کنند، حاصل کار شاهکاری می شود که گذشتن از آن عاقلانه نیست. نام شینجی میکامی را با سری بازی های رزیدنت اویل و Devil May Cry می توان شناخت و بازی های چون Killer 7 و No More Heroes شاهکار هایی هستند که سودا 51 خالق آنها بوده است.

حال این شاهکار که بار دیگر به دنیای بازی های رایانه ای رنگ و لعابی خاص بخشید، Shadow Of Damned  نام دارد که به طور انحصاری برای کنسول های خانگی Xbox360 و PS3، توسط شرکت EA عرضه شد.

این بازی، داستان شخصیتی مکزیکی را به تصویر می کشد که برای نجات معشوقه ی خود، وارد دنیای سرد و تاریک شیطان ها، پایین ترین طبقه ی زمین، یعنی جهنم می شود. داستان بازی کلیشه ای  و نمونه ی آن را در بازی Dante inferno دیده ایم و شاید تنها ضعفی که در بازی می توان یافت، داستان خطی آن باشد.   در جهنم فانتزی سودا 51، یک زندگی عادی در جرین است و شیطان ها نیز مانند انسان ها، کتاب می خوانند، به اپرا علاقه دارند و خیلی عوامل دیگر که بازی را بیش از هر چیزی جذاب کرده است.

داستان بازی در گیم پلی آن گم است و جذابیت آن به قدری بالاست که کمتر به داستان توجه می شود. شخصیت اصلی Garcia نام دارد  و بهترین دوست او Johnson، که در تمام ثانیه های بازی با او همراه است، بخش قابل توجه ای از بازی را تشکیل می دهد. Johnson، در واقع تنها وسیله ی دفاعی گارسیا در مقابله با شیطان های جسور جهنم است !

بخش دیگری از گیم پلی که روند بازی را تحت شعاع قرار داده، مراحل بازی هستند که پایه و اساس آن، نبرد تاریکی در مقابل روشنای است. در این بازی باید به دنبال جایی باشید که  در آن روشنایی حکم فرماست.

مراحل بازی نیز خطی هستند و معماهای بسیار ساده ای در طول مسیر برای بیرون آوردن بازی از یکنواختی، دیده می شوند. مراحل شامل مکان هایی چون خیابان های جهنم، قبرستان، کتاب خانه و غیره می شود. وقتی نام بازی شینجی میکامی در لیست سازنده گان بازی باشد، باید دو چیز را مد نظر داشت، اول، شخصیت پردازی و دوم معماهایی است که در طول بازی با آن برخورد می کنید.

در Shadow of Damned، به دنبال معماهای پیچیده و وقت گیر نباشید. اما، طراحی کاراکتر ها و شخصیت هایی که در بازی می بینید، قابل تحسین هستند. مبارزه با غول های آخر هر مرحله، به سبب شخصیت پردازی بی نظیر بازی، دارای هیجانی غیر قابل توصیف است. معماها بیشتر جنبه ی جستجویی دارند تا حل پازل های پیچیده. به طور مثال برای پیدا کردن کلبد در های بسته باید به دنبال مسیر های درست باشید و برای پیدا کردن منبع نور برای از بین بردن تاریکی ها، کار هایی را انجام دهید.

سیستم دفاعی شما در برابر دشمنان اهریمنی، سلاح های گرمی است که نمونه ی آنها را از جهتی متفاوت، در دنیای واقعی دیده ایم. شاتگان، مسلسل و یک سلاح دستی که Big Boner نام دارد، سلاح های اصلی بازی را تشکیل می دهند  و اینجاست که شخصیت اصلی Johnson ، دیده می شود. او در واقع نقش سلاح های قابل حمل شما را بر عهده دارد که با تغییر شکل از سلاحی به سلاح دیگر و از همه مهمتر مشعلی برای هدایت شما در مسیر های تاریک، به شما در پیدا کردن معشوقتان کمک خواهد کرد.

برای کشتن برخی دشمن ها،  مانند بازی Alan Wake، باید تاریکی را از میان بردارید و سپس دشمن را نشانه بگیرید. رفتن شما در تاریکی باعث کاهش درجه ی سلامتی می شود و برای از بین بردن تاریکی در هر مکان، باید بوسیله ی شعله ای که از سلاح در دست شما پرتاب می شود، به آن مکان روشنایی ببخشید.

پس از کشتن Boss  هر مرحله، سلاح ها به صورت خودکار به روز می شوند و فابلیت جدیدی می پذیرند. در طراحی سلاح های بازی نیز نهایت خلاقیت و نو آوری به کار رفته شده. به طور مثال یکی از سلاح های بازی Dentist نام دارد و با قفل کردن روی نقاط حساس دشمن، او را مورد اصابت قرار می دهد. ترس از دندان و علاقه ی زیاد اهریمن ها به توت فرنگی و بستنی یخی، در این جهنم فانتزی، نکته ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، برای باز کردن برخی مسیر ها، استفاده از میوه های جهنمی امری اجباریست !

چاشنی طنز و دیگر عناصر حاشیه ای ، مانند کتاب داستان ها، خرید مهمات و غیره، جنبه ی پر کردن نقاط خالی گیم پلی را دارند.

همان طور که در ابتدای بازی اشاره کردم، مراحل تاریک هستند و جزئیاتی که در گوشه و کنار می بینیم، بر فانتزی و غیر واقعی بودن بازی اشاره دارد. موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 3 و فیزیک بازی نیز بر این اساس پایه ریزی شده است.

کنترل بازی نیز سریع و مناسب با مبارزات طراحی شده است. دکمه ها در جای مناسب خود قرار دارند. دکمه ی X باعث می شود بازیکن چرخشی 180 درجه د اشته باشد که این امر در مبارزات سریع نقش مهمی را ایفا می کنند و دکمه ی Y نیز به بازیکن این امکان را می دهد که میزان سلامتی خود را پر کند. زاویه دوربین مانند بازی Resident evil 5، از روی شانه ی سمت چپ بازیکن است

صدا گذاری ها و موسیقی که در طول بازی در جریان است، بسیار هنرمندانه ساخته و انتخاب شده. موسیقی های تلفیقی از دنیای راک و متال به همراهی سمفونی ملایم و رمز آلود، بخش صداگذاری بازی را تشکیل دادند. اوج گرفتن موسیقی در هنگام مبارزه با Boss، ظرافت و دقت در صدا گذاری بازی را نشان می دهد و به همین دلیل است که من به صداگذاری بازی امتیاز کامل را داده ام.

Shadow of Damned، یک بازی فوق العاده ی دیگر از سودا 51 است که استاندارد های یک بازی سوم شخص – ماجراجویانه را داراست و این بازی را به کسانی که از کنسول های خانگی Xbox360 و PS3 استفاده می کنند، پیشنهاد می کنم.

اطلاعات اضافی :

ناشر :   Electronic Arts

سازنده : Grasshopper Manufacture

پلاتفرم ها : Xbox360,PS3

ژانر : ترسناک – ماجراجویی

درجه ی سنی : M

 

امتیاز ها :

Title : Shadow of Damned


Game Play : 9

Game Sound : 10

Enviroments ( textures, sounds, and models ) : 8.5

Difficulty : E

Controls : 8.5

Game Story : 7


Total score : 8.5

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *