بالاخره Windows هم میتواند فرمت RAW یا عکس های دوربین های حرفه ای را باز کند

  • 1390/5/8
  • عليرضا شیری
  • 2

کمپانی مایکروسافت به تازگی یک مجموعه کدک (مخفف compressor-decompressor به معنی فشرده کننده و حالت فشرده، خارج کننده است، هر سخت افزار یا نرم افزاری که این کار را انجام دهد اصطلاحا کدک گفته میشود) عرضه کرده که پشتیبانی از تصاویر با فرمت RAW یا خام را به ویندوز 7 یا ویستا اضافه میکند. با نصب این مجموعه میتوانید در اکسپلورر ویندوز یا گالری زنده ی تصاویر ویندوز به تماشای عکس ها بپردازید.

Windows Explorer از این به بعد تصاویر بندانگشتی یا Thumbnails  فایل های RAW مربوط به اکثر دوربین های دیجیتال را نشان خواهد میدهد، Windows Live Photo Gallery نیز ابزارهای کامل ویرایش و اطلاعاتی را در اختیار شما میگذارد تا روی عکس های RAW کار کنید.

مجموعه کدک مذکور رایگان است و برای همه ی ویندوزهای 32 بیتی و 64 بیتی Vista یا 7 عرضه شده است.

فرمت عکس RAW توسط بیشتر دوربین های SLR (مخفف Single-lens reflex به معنی تک لنز انعکاسی است و اصطلاحا دوربین های حرفه ای گفته میشود) و تعداد زیادی از دوربین های دیجیتال ساده (Point-and-shoot) ساخته میشود و بهترین کیفیت را دارد. این فایل ها نتیجه ی ضبط خروجی سنسور دوربین هستند و هیچ پردازشی روی آن ها انجام نشده است، هیچ پس پردازشی مثل تصحیح بالانس رنگ سفید روی آن ها انجام نشده است و به صورت های مختلف مثل jpeg فشرده نشده اند. با توجه به اینکه هر سازنده ای برای ضبط خروجی سنسور روش خاصی دارد، فرمت RAW که توسط دوربین های مختلف به دست می آید نیز یکسان نخواهد بود.

به عنوان یک کاربر دوربین های Canon همواره با مشکلات مربوط به فایل های CR2 مواجه بودم. این فرمت RAW توسط دوربین من ساخته میشود و با نصب کدک خاصی که Canon در اختیار مشتریان قرار داده میتوان در ویندوز اکسپلورر عکس ها را مشاهده کرد. متاسفانه برای ویندوزهای 64 بیتی کدکی ارائه نشده است و من همواره با مشکلات مربوط به این فرمت مواجه میشدم.

نرم افزار FastPictureViewer یک مجموعه کدک دارد که این فرمت را باز میکند اما قیمت آن 50 دلار است، روی هر سیستم جدید که آن را نصب کنم 15 دلار دیگر باید بپردازم، کمپانی اپل در این مسیر از مایکروسافت جلوتر است و در نسخه ی 10 سیستم عامل خود Mac OS X به طور مرتب کدک لازم برای پشتیبانی از فرمت RAW را به روز میکند.

این خبر برای FastPictureViewer و نرم افزارهای مشابه خوب نیست اما برای کاربران ویندوز 7 و ویستا که دوربین هایی با خروجی RAW دارند مسرت بخش است.

منابع: arstechnica ، lifehacker ، electronista ، guru3d ، insidehw

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. بالاخره؟ یعنی تا الآن نمی‌تونست؟
    ۵-۶ سال پیش کدک‌های raw رو به لینوکس اضافه کردن
    بعد می‌گن چرا به ویندوز فحش می‌دی؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *