چگونه از اطلاعات EXIF برای آموختن عکاسی حرفه ای کمک بگیریم؟

  • 1390/5/11
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2

یک متد آموزشی سودمند اما پنهان در دنیای عکاسی دیجیتال وجود دارد، و ​​آن EXIF  نام دارد. در این مقاله به این بحث  می پردازیم که EXIF   یعنی چه، چگونه می تواند به شما کمک کند ، و چگونه می توانید از آن به منظور یادگیری و استفاده از تجربیات عکاسان ماهر در سراسر اینترنت استفاده کنید.

EXIF  را می توان به مانند یک کتاب درسی پر از راهنمایی ها و مطالب آموزشی در زمینه عکاسی حرفه ای و هر آنکس که به عکاسی علاقه مند است  به شمار آورد. این مقاله به شما می آموزد که از کجا می توانید اطلاعات ارزشمند EXIF ​​را پیدا کنید و به رموز استادان عکاسی دسترسی یابید!

EXIF چیست؟

EXIF  مخفف عبارت Exchangeable Image File Format به معنای  ” فرمت قابل تعویض فایل های تصویری” می باشد.در عکاسی ، این مسئله نوع از ابرداده (metadata) است که معمولا زمانی ساخته می شود که یک عکس ایجاد و بر روی یک دیسک ثبت و ذخیره می گردد. “ابرداده” در این جا، به معنی اطلاعات مربوط به تصویر گرفته شده است. دوربین های دیجیتال مدرن ( همچنین دوربین تلفن های همراه ) می توانند تمام انواع داده ها را هنگامی که شما عکسی می اندازید ذخیره و ثبت کنند. برای مثال ، معمولا اطلاعاتی مانند سرعت شاتر، ISO ، و تنظیمات دیافراگم ، و همچنین اطلاعاتی در مورد نوع لنز مورد استفاده ، نام تجاری دوربین ، محل جغرافیایی تصویر گرفته شده(در صورتیکه مجهز به geo – tagging باشد)، و حتی نام عکاس تصاویر به همراه خود عکس ذخیره می گردد.

EXIF کاملا استاندارد شده نیست. تصاویر اغلب شکاف  هایی دارند، اطلاعاتی اغلب برای برخی از موارد از قلم می افتد که شاید هیچ گاه نتوان به این اطلاعات دسترسی یافت. همچنین برخی از برنامه های ویرایش عکس قدیمی تر ممکن است به طرز ناشیانه ای بخشی از اطلاعات ارزشمند EXIF ​​را مثلا به دلیل صرفه جویی در فضای ذخیره سازی و به جهت کوچک سازی فایل حذف کنند، اگر چه تقریبا هر برنامه مدرن برای ویرایش عکس ها باید قادر به خواندن و حفظ EXIF ​​در تصاویر  باشد.

ما چگونه می توانیم EXIF را مشاهده کنیم؟

مگر در مواردی که شما در مورد داده های EXIF ​​در تصاویر خود اطلاعات کافی داشته باشید، ممکن است تعجب کنید وقتی بفهمید وب سایتی که عکسی را در آن آپلود کرده اید اطلاعات بیشتری در مورد عکس شما نسبت به خود شما دارد. راه های مختلفی برای دریافت اطلاعات آموزشی عکاسی از تصویر و آموختن در مورد تصاویری که بر روی دستگاه رایاته شما وجود دارد. در ادامه چند راه را برای نمونه ذکر می کنیم:

ادوبی Bridge: بریج، یک برنامه رایگان که همراه با فتوشاپ ارائه می شود، در درون خود ابزار خواندن اطلاعات EXIF ​​را دارد، و یک منبع خوب برای همه علاقمندان به عکاسی می باشد.

ادوبی Lightroom: لایت روم احتمالا برای عکاسان حتی از فتوشاپ بهتر است، و همچنین به سهولت EXIF ​​را می تواند باز کرده و بخواند.

ویندوز 7 :​​ Exif  آنچنان محبوب شده است که سیستم عامل ها نیز می توانند این داده ها را به طور پیشفرض بخوانند. به این منظور کافیست روی یک فایل تصویری راست کلیک کنید، Properties  را انتخاب کنید و سپس زبانه ” Details ” را برای استفاده از اطلاعات ارزشمند EXIF  بررسی کنید.

سیستم عامل : Mac OS X مک او اس نیز قادر است برای شما دسترسی به برخی از مهم ترین داده های EXIF ​​را از درون رابط کاربری خود فراهم نماید. به این منظور کافیست به سادگی یک تصویر را انتخاب کنید و سپس از کلید های ترکیبی CMD + I برای “دریافت اطلاعات” یا Get Info استفاده کنید. شما EXIF ​​را تحت زبانه More Info خواهید یافت.

نرم افزارهای رایگان: رایگان افزارهای مشاهده  EXIF ​​( Exif Viewer) برای ویندوز و برنامه Simple Exif Viewer برای مک او اس ایکس از جمله برنامه هایی هستند که داده های​​ EXIF  را به طور نسبتا کامل و به صورت رایگان ارائه می کنند.به طور خاص برنامه Simple Exif  ، برای . OS X بسیار مفید است چرا که این سیستم عامل به طور پیشفرض تمامی جزئیات ضروری Exif را به کاربر نمایش نمی دهد.

از EXIF چه می توان آموخت؟

یکی از چیزهای جالب توجه در مورد EXIF ​​این است که اطلاعات این فرمت اغلب پس از آپلود عکس و سپس دوباره دانلود آنها بدون تغییر و به قوت خود باقی می ماند. پس می توانیم عکس های جالب و حرفه ای را از سایت های معروفی مثل  Flickr ، DeviantArt یا سایت عکس های حرفه ای 500px دانلود کنیم و خاطر جمع باشیم که اطلاعات مورد نیاز برای تهیه عکس هایی این چنین دست نخورده باقی خواهد ماند. EXIF به شما خواهد آموخت که عکاس هر عکسی برای رسیدن به تصویر از چه تنظیماتی در دوربین خود استفاده کرده و به شما این ایده را می دهد که برای خلق یک اثر هنری و پر زرق و برق چه کار باید کرد.

به تصویر فوق که بخشی از یک EXIF است بنگرید! ما می توانیم اطلاعات بسیاری از این EXIF ​​ یاد بگیریم. در زیر برخی از مواردی که ما می توانیم از این داده ها بدست آوریم را برایتان آورده  ایم:

آنطور که بر می آید عکاس برای خلق عکس از یک دوربین کانن ، مدلEOS 60D  استفاده کرده است. اگر شما قصد خرید یک دوربین جدید را دارید و هنوز تصمیمی برای خرید مدلی خاص نگرفته اید، می توانید از EXIF ​​ عکاس مورد علاقه خود استفاده کنید و ببینید او از چه دوربینی استفاده می کند و کیفیت تصاویر گرفته شده با آن دوربین را می پسندید. آنگاه خرید دوربین برایتان آسانتر خواهد شد! اگر دریافتید تعداد زیادی از تصاویر عالی توسط یک نام تجاری و یا مدل دوربین دیجیتال گرفته شده، شک نکنید و آن مدل را بخرید! این  البته شبیه به یک توصیه شخصی است، بنا به تجربه…

این عکس با استفاده از یک لنز 85 میلی متری گرفته شده با حداکثر دیافراگم f/1.75  (در عمل گفته می شود f/1.8 )

این بدان معنی است که از نوعی «لنز تله متوسط» ​​( به تیرگی پس زمینه کمک می کند ) استفاده شده که اجازه می دهد نور کمی از دیافراگم عبور کند.

به نظر می رسد این لنز کارکردی شبیه به این لنز کانن دارد.

ترکیبی از تنظیم سرعت سریع شاتر و دیافراگم کاملا باز برای ایجاد عمق میدان مورد استفاده قرار گرفته.

عکاس می خواسته یک پس زمینه تار در تصویر داشته باشد، پس یک دیافراگم باز عمق میدان را کاهش می دهد ، و  به خوبی امکان محو کردن در پشت سوژه را فراهم می آورد.

با توجه به این که چنین تنظیمات دیافراگمی اجازه می دهد تا مقدار زیادی نور دهی داشته باشیم، سرعت سریع شاتر و تنظیمات متوسط تا سریع ISO ​​هر دو برای جبران استفاده  شده، که این دو،  برای عکس نوردهی مناسب را سبب شده است.

تنظیم ISO سریعتر به میزان 640 نیز کمی بافت دانه ای در تصویر ایجاد نموده. با قضاوت در مورد ماهیت بافت تصویر، متوجه می شویم این کار عمدی به نظر می رسد.

بدیهی است، برای دریافت چنین اطلاعات جامعی از EXIF شما به کمی دانش و اطلاعات عکاسی نیز نیاز خواهید داشت. اما اگر شما می خواهید عکسی مشابه یک عکس حرفه ای بگیرید، با  EXIF  یک طرح اولیه و نقشه برای اعمال تنظیمات که می توانید در جهان واقعی استفاده کنید و یک نتیجه هنری دریافت کنید را در اختیار خواهید داشت. بیایید نگاهی به یک عکس دیگر بیاندازیم.

شما می توانید یک جهان حقایق جالب از EXIF ​​، یاد بگیرید، هر چند گاهی تناقض هایی ناامید کننده وجود دارد. EXIF هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا تصویر بعد از عکسبرداری ، ویرایش شده است یا خیر ارائه نمی کند، که بسیار خوب بود اگر این مورد ارائه می شد، به خصوص اگر شما امیدوار به تکرار اثر عکسی باشید. اجازه دهید نگاهی به داده های ثبت شده بیاندازیم و ببینیم که چه می توانیم از این عکس یاد بگیریم.

عکاس این عکس کاربر دوربین های نیکون Nikon است، با مدل  D90 عکس گرفته شده است.

بازشدگی دیافراگم از f/3.8 تا حداکثر  f/13بوده که به این میزان متوقف شده است.

یکی از دلایلی که عکاس نور را در درجه اول با دیافراگم کنترل کرده، این است که او ترجیح داده یک تصویر با نوردهی طولانی به میزان 30 ثانیه خلق کند.

متوقف شدن دیافراگم در فاصله کانونی فوق، عمق میدان را افزایش می دهد، که اجازه می دهد جزئیات خوبی در یک تصویر منظره گرفته شود.

با زمان نوردهی (exposure) 30 ثانیه ، بدون شک این عکاس از سه پایه استفاده نموده است.

فاصله کانونی 21میلی متر به این معناست که عکس با استفاده از یک لنز زاویه باز (واید انگل) گرفته شده، به احتمال زیاد برای عکاسی مناظر وسیع، یا تصویر پانوراما استفاده می شده است.

لنز واید انگل همچنین  احساس عمق بیشتری نسبت به لنز نرمال یا تله ایجاد می کند و اشیاء دور، دورتر حس می شوند.

در حالی که هنوز هم از لحاظ فنی به عنوان یک لنز واید انگل  واجد شرایط لازم است، فاصله کانونی برای فرمت فیلم 35 میلی متری فاصله کانونی 31میلی متر است. اکثر دوربین های دیجیتال SLR به فرمت 35 میلی متری هستند، این بدان معناست که این دوربین ها شبیه به دوربینهای فیلمبرداری، فیلم می گیرند.

اگر شما سلسله مقالات ما در زمینه آموزش عکاسی را خوانده باشید، تا کنون باید بخش زیادی اطلاعات ضروری جهت قضاوت و داوری در مورد موارد بالا و استخراج اطلاعات از اعداد و ارقام مربوط به نحوه عکاسی یک عکس را داشته باشید. اگر مقدار زیاد اطلاعات شما را دچار سردرگمی کرده (یادداشت نویسنده : من شما را سرزنش نمی کنم، چیزهای زیادی برای یادگیری هست…) حداقل ، شما می توانید تنظیمات عکاسان مورد علاقه خود را بررسی و سعی کنید آنها را تکرار کنید یا خودتان کمی ابتکار به خرج دهید و خودتان بیاموزید چگونه از تنظیمات دستی به وسیله برداشت از تنظیمات عکاسی در حالت خودکار   بهتر استفاده کنید تا عکس هایی زیباتر بگیرید.

منبع: HowtoGeek

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام … جدا سپاسگزارم . گاهی وقتها آدم به خیالش که از اون موضوع کامل میدونه ولی وقتی باریک میشه به چیزهایی بسیار گیرا پی میبره.
    در پناه خدا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *